Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (III) 

» înapoi la cuprins «

Familia și mass-media

Scop

Formarea familiei pentru folosirea cumpătată a mijloacelor de comunicare în masă (mass-media).

Obiective

- să recunoască influența mass-media în viața de zi cu zi;

- să identifice mijloacele prin care s-ar putea îndepărta influența negativă a mass-media în viața propriei familii.

Izvoare

"Sfânta maică Biserică știe că aceste mijloace, bine întrebuințate, oferă neamului omenesc avantaje mari, întrucât contribuie mult la destinderea, la îmbogățirea sufletelor și la răspândirea și întărirea împărăției lui Dumnezeu. Mai știe însă că oamenii le pot folosi împotriva planului Creatorului divin și le pot întoarce spre propria pierzare; mai mult ea se neliniștește și inima ei de mamă se umple de durere văzând pagubele pe care greșita lor folosire le-a adus deseori omenirii" (IM, 2).

"Să citiți scrierile autorilor profani, așa cum fac albinele; acelea nici nu se duc fără nici o alegere la toate florile, nici nu încearcă să aducă tot ce găsesc în florile peste care se așază, ci iau cât le trebuie pentru lucrul lor, iar restul îl lasă cu plăcere. Și după cum atunci când culegem flori de trandafiri dăm la o parte spinii, tot așa și cu niște scrieri ca acestea; să culegem atât cât este de folos și să ne ferim de ce este vătămător" (Sf. Vasile cel Mare).

Conținut

"Mass-media" este o denumire generală a tuturor mijloacelor și modalităților tehnice moderne de informare a maselor: presa scrisă, radioul, televiziunea, internetul și alte mijloace de stocare și transmitere a informației (discuri, casete audio și video, CD-uri, DVD-uri).

Mass-media îndeplinesc mai multe roluri:

Rol informativ de alimentare a publicului cu știri sau informații despre evenimentele sociale, afaceri publice și viața politică.

Rol interpretativ de analiză a evenimentelor sau faptelor cotidiene difuzate de mass-media.

Rol expresiv de a face cunoscute opiniile unor persoane sau grupuri sociale în vederea obținerii unei identități culturale, politice sau sociale.

Rol critic de investigare sau punere în lumină a situațiilor sau aspectelor anormale din viața socială și de confruntare a unor curente diferite de opinie care se manifestă prin intermediul mass-media.

Rol instructiv-culturalizator de difuzare a informațiilor și cunoștințelor cultural-științifice.

Rol de liant social de solidaritate socială în caz de calamități naturale, situații personale deosebite care solicită ajutorul celorlalți membri ai societății.

Rol de divertisment de a pune la dispoziția publicului unele modalități de petrecere a timpului liber.

Pentru a selecta informațiile din mass-media trebuie să avem în vedere ca ele să fie necesare, educative și reale.

Ziarele sau publicațiile, pot fi foarte utile, în măsura în care căutăm informația care ne va ajuta să luăm decizii adecvate sau să exprimăm solidaritatea cu alții sau să îmbogățim cunoașterea noastră a realității în multiplele sale dimensiuni.

Criterii de care trebuie să ținem cont atunci când apelăm la mass-media:

- Ziarele și publicațiile nu sunt cu adevărat complete, de obicei, adevărul este spus pe jumătate.

- Întotdeauna există prejudecăți și grupuri de interese.

- În general știrile selecționate pentru a fi transmise sunt știri de senzație, astfel nu se prezintă întotdeauna ce este mai important.

- Informația nu este întotdeauna corectă și echilibrată.

- Există unele programe TV care trebuie analizate, discutate împreună cu membrii familiei.

- Valorile promovate de personajele TV pe care le urmărim sunt: libertinajul, frumusețea fizică, banii, puterea, distracția și nicidecum cele creștine.

- Mijloacele folosite pentru a focaliza atenția asupra unor personaje TV sunt de ordin tehnic ca: iluminarea, unghiul de filmare, costumele, machiajul.

Mass-media în general, dar televiziunea în special, reprezintă o minune și o extraordinară invenție a omului, care a transformat lumea într-un sat global; este o bună sursă de cunoaștere și de educație și o modalitate de destindere, dar reconstruiește realitatea, realizează un nou mod de existență.

Televiziunea influențează prin:

- vizionarea în sine ca obicei zilnic ce afectează dezvoltarea și funcționarea creierului uman;

- mesajele TV, natura acestora și consecințele pe termen lung, ca de exemplu, schimbarea modului de viață și a credinței.

Transmiterea informațiilor prin imagini, vizionarea în sine: activează mai ales emisfera dreaptă a creierului care răspunde de vizual, emoții, senzații, intuiție, plăcere și inhibă activitatea emisferei stângi a creierului care răspunde de gândirea logică, analitică, exprimarea corectă a ideilor, citit și scris, raționamentul matematic.

Efectele mesajului transmis prin mass-media:

- publicitatea făcută de mass-media determină creșterea dorinței de lucruri, bani, plăcere, distracție și confort, care nu sunt la îndemâna oricui și devin astfel pricină de tensiune și scandal.

- mesajul erotic face să dispară noțiunea de păcat în rândul tinerilor în domeniul sexualității, stimulează simțurile prin intermediul senzualului;

- violența, face să crească agresivitatea și comportamentul antisocial, dezvoltă insensibilitatea la violență sau la victimele violenței.

Principalele probleme pe care televiziunea le creează familiei din zilele noastre:

1. Timpul petrecut de membrii familiei în jurul televizorului este un timp mort pentru existența familiei.

2. Viața de familie creștină apare rareori pe micul ecran. Familia și întâmplările legate de viața acesteia, prin însăși natura lor, nu au nimic spectaculos, pentru a putea atrage atenția telespectatorului și deci nu este mediatizată.

3. Comparația dintre viața personală de familie, cu greutățile ei și viața strălucitoare, trăită pe micul ecran, devine o sursă permanentă de nemulțumire.

4. Membrii familiilor de pe micul ecran sunt independenți unul față de celălalt. Atenția filmelor este centrată aproape întotdeauna pe interesele, cariera și aventurile fiecăruia.

5. Comparația între eroii micului ecran și proprii soți, îi pun în stare de inferioritate pe aceștia, care nu pot concura cu personajele de ficțiune, interpretate de actori tineri.

6. Prezentarea relațiilor sexuale în afara căsătoriei, a adulterului, a perversiunilor sexuale și a divorțului ca pe ceva normal, duce la slăbirea fidelității conjugale, a dorinței de a întemeia o familie și de a avea copii.

7. Reproșurile, cearta, violența verbală și fizică devin tot mai frecvente și mai grave în familia care își țese existența în jurul televizorului și al valorilor acestuia.

Mijloace prin care oamenii pot micșora influența televiziunii asupra lor și a familiei: întărirea legăturilor interpersonale (propunere: o săptămână fără TV), realizarea coeziunii familiei și a grupurilor (propunere: o zi pe luna în care membrii familiei să aibă momente fără TV), strângerea legăturilor între familiile care aparțin aceleiași parohii (propunere: sărbătoarea familiei în parohie).

Întrebări și discuții

1. Cât timp se petrece în fața televizorului în familia dumneavoastră?

2. Cum îmi influențează mass-media viața mea de familie?

3. Ce hotărâri iau pentru a diminua influența mass-media asupra familiei mele?

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat