Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (III) 

» înapoi la cuprins «

Tehnici de educare a copilului în familie

Scop

Conștientizarea de către părinți a rolului de principali educatori ai copiilor lor.

Obiective

- să cunoască nevoile copiilor lor și felul în care le pot satisface;

- să exerseze și să îmbunătățească tehnicile de educare aplicate copiilor.

Izvoare

"Părinții, deoarece au dat viață copiilor lor, au obligația foarte gravă de a-i educa, și de aceea trebuie considerați primii și principalii lor educatori. Această funcție educativă a lor este atât de importantă încât, acolo unde lipsește, cu greu poate fi suplinită. Într-adevăr, este îndatorirea părinților să creeze o atmosferă familială însuflețită de iubire, de pietate față de Dumnezeu și respect față de oameni, care să favorizeze educația integrală, personală și socială, a copiilor" (GE 3).

Conținut

"Dragostea este fundamentul întregii educații. De fapt, nu poți disciplina decât în măsura în care ești dispus să iubești".

Să înțelegem nevoile și comportamentul copiilor

- Copiii vor atenție - atunci când copiilor li se dă atenție, ei se simt iubiți. În caz contrar, ei vor recurge la orice mijloace pentru a atrage atenția asupra lor. Dragostea și atenția sunt atât de importante, încât copilul, decât să nu i se acorde nici un fel de atenție, preferă să primească o atenție negativă. Adesea, această dorință de atenție duce la un comportament supărător - se dau în spectacol, disprețuiesc pe ceilalți, se împotrivesc, se ceartă și recurg la acțiuni destructive.

- Copiii sunt tentați să dețină puterea - este un alt motiv pentru care copiii se poartă urât uneori: vor să-și controleze viețile, să ia decizii, să facă ceea ce vor. Această voință a lor trebuie să fie modelată. Copiii sunt ca sforile; tind să se împotrivească atunci când se simt împinși sau forțați să facă ceva. Ei trebuie pregătiți pentru schimbările pe care urmează să le impunem. Trebuie să le captăm atenția, să le spunem ce urmează să facem, încă de la naștere. Se poate apela la metode creative pentru a aduce copilul în direcția în care vrem să meargă.

Deosebit de important este ca părinții să recunoască atunci când greșesc, să-și respecte copiii și să le dea posibilitatea de a alege, în chestiuni mici, fără consecințe negative, astfel încât nevoia lor de putere să le fie satisfăcută. Părinții trebuie să treacă de la control la autocontrol, pe măsură ce copiii cresc și devin tot mai capabili să ia decizii.

- Copiii sunt tentați să se răzbune - ei vor să le-o plătească celor care, cred ei, îi controlează. Cheia în ceea ce privește descoperirea simțământului care se află în spatele comportamentului greșit este ascultarea. Trebuie să ascultăm, recunoscând simțământul care, credem noi, este de vină (de exemplu: "o, dar ești nervos", "pari trist" etc.) și recunoscând ceea ce spune copilul aprobându-l din cap; vom observa astfel că simțământul puternic care a provocat comportamentul va începe să dispară. Apoi trebuie să se treacă la rezolvarea problemei.

Eliberarea începe prin recunoașterea a ceea ce simțim: "Sunt nervos!", iar apoi prin îndreptarea atenției spre situația care a dat naștere simțământului respectiv, pentru a vedea cum poate fi schimbată. De exemplu: "Mă înfurii atunci când... pentru că....".

Pregătirea pentru confruntare

Sunt câteva condiții esențiale care ajută pentru pregătirea la conflictul ce stă să vină:

1. Liniștiți-vă temperamentul - nu trebuie să lăsăm mânia să se manifeste. Dimpotrivă, ea trebuie exprimată clar în cuvinte. Să nu uităm de capacitatea de imitație a copilului.

2. Stabiliți reguli ferme - copiii trebuie să aibă clar în minte ceea ce face ca un comportament să fie bun sau greșit, atunci când nu vor fi în stare să ia pe cont propriu decizii înțelepte. Stabiliți trei porunci de bază, ca un cod de comportament pentru copiii voștri:

- Nu ai voie să-ți faci rău ție însuți!

- Nu ai voie să faci rău celorlalți!

- Nu ai voie să strici lucrurile!

3. Clasificați comportamentul copilului vostru în comportament: acceptabil (cu care sunteți de acord și pe care v-ar plăcea să-l vedeți mai des; trebuie răsplătit), inacceptabil (pe care nu-l puteți îngădui; trebuie corectat) sau supărător (care nu vă place, dar puteți trăi cu el; fie îl ignorați, fie îl învățați comportamentul cel mai potrivit).

4. Determinați tipul problemei: de împrejurare, care poate fi rezolvată modificând împrejurarea sau cadrul într-un anume fel sau personală, care poate fi rezolvată doar atunci când cel care are o problemă alege să se schimbe.

Ascultarea este cea mai importantă lecție pe care trebuie să o învețe un copil, așa că este absolut necesar să-i dăm această lecție ușoară. În acest sens:

a) Fiți o autoritate demnă de respect: copiii trebuie să învețe să aibă încredere că părinții iau decizii înțelepte pentru ei atunci când sunt prea mici sau imaturi pentru a ști ce e bine pentru ei ("mama și tata știu cel mai bine").

b) Stabiliți niște limite rezonabile: cererile exprimate trebuie să fie rezonabile, trebuie captată atenția copilului, trebuie vorbit clar astfel încât copilul să înțeleagă și să poată răspunde prin ascultare.

c) Puterea de a fi pozitiv: apreciați și răsplătiți copiii pentru comportamentul pozitiv. Spuneți în primul rând da, dacă nu cumva răspunsul trebuie să fie nu. Spuneți nu doar atunci când sunteți absolut siguri că nu înseamnă nu și nu vă veți mai răzgândi cu nici un chip. Copiii discern nu-ul nesăbuit și vor insista până vor descoperi elementul care va transforma un nu nesăbuit într-un da. Înainte de a spune da, poți începe prin exersarea replicilor de tipul "da, dar...".

c) Lăsați copiii să suporte consecințele. Una dintre cele mai bune tehnici de a schimba comportamentul copilului este aceea de a-i lăsa să sufere urmările comportamentului lor greșit - să învețe din propriile greșeli. Consecințele sunt eficiente mai ales atunci când măsurile mai blânde precum reamintirea sau avertizarea nu au reușit să producă schimbări de comportament.

Consecințele pot fi de mai multe tipuri: naturale - se declanșează automat, dacă cei mici continuă pe calea "distrugerii", impuse - de părinți sau de o autoritate și autoimpuse - copilului i se dau alternative la pedeapsă, iar el trebuie să aleagă care va fi pedeapsa pe care o va îndeplini. Indiferent de tipul lor, părinții trebuie să-i încurajeze pe copii să-și asume responsabilitatea pentru comportamentul lor.

Tehnici de educare a copilului

Metoda "stop" de schimbare a comportamentului - presupune a lăuda comportamentul pozitiv și a ignora intenționat pe cel negativ, adică a nu răsplăti prea des comportamentul negativ cu o atenție exagerată. Pentru a descuraja comportamentul inacceptabil, copilul poate fi trimis (nu mai mult de 5 minute) într-o cameră, un loc sau pe un scaun, special destinate acestui scop. După expirarea timpului alocat, nu trebuie ținută predică cu privire la greșeală, ci trebuie oferit un cuvânt de încurajare și chiar o îmbrățișare. Comportamentul poate fi întărit în două feluri: social (un zâmbet, o îmbrățișare) și nonsocial (puncte, dulciuri, jucării). În general, întărirea socială este mai apreciată.

Este important ca atunci când hotărâți aplicarea unei măsuri disciplinare să comunicați acest lucru tuturor membrilor familiei, astfel încât copilul să poată fi răsplătit sau ignorat consecvent de toți membrii familiei.

Terapia de șoc - presupune a face exact opusul a ceea ce se face de obicei.

Este eficientă doar dacă e folosită în mod absolut aleatoriu în timp. Se folosește cel mai frecvent în formele ei negative: bătaia, un duș rece sau plecarea de lângă copilul care se poartă urât. Autorul recomandă însă terapia de șoc pozitivă: atunci când se așteaptă să fiți nervoși, zâmbiți și iertați-i, atunci când se așteaptă să primească bătaie, strângeți-l în brațe.

Dar care trebuie să fie poziția părinților în ceea ce privește bătaia? Este cert că dezvoltarea, însoțită de acest tip de tratament, îi face adesea pe copii să nu aibă o imagine bună de sine și duce la lipsă de încredere.

Există totuși câteva principii călăuzitoare pentru bătaie:

- bateți-vă copiii doar atunci când vă sfidează intenționat autoritatea și măsurile mai blânde nu au dat rezultate;

- nu vă bateți niciodată copiii la mânie;

- bateți-vă copiii în particular;

- copiii trebuie să simtă autoritatea părinților pentru a-și schimba atitudinea de răzvrătire;

- e necesar un moment de exprimare a dragostei după bătaie;

- țineți cont de vârsta copilului;

- relația cu copilul va hotărî dacă îi puteți aplica terapie de șoc sau nu.

Rezolvarea problemelor prin negociere - presupune a implica mereu copiii în deciziile care îi privesc; astfel ei vor fi mult mai dispuși să se conformeze cerințelor părinților. Folosirea stimulenților este necesară pentru răsplătirea unui comportament pozitiv - un lucru care să îl motiveze pe copil să facă ceea ce-i ceri. Stimulenții au eficiență doar atunci când sunt acordați aleatoriu în timp, și nu la fiecare cerință pe care o face părintele.

Îi puteți da copilului posibilitatea de a alege între o pedeapsă și o răsplată cu ajutorul unui stimulent, iar ei vor alege, bineînțeles, cea de-a doua variantă.

Libertate în schimbul responsabilității. Pentru a-și câștiga libertatea, copiii fac aproape orice. Fiți generoși în acordarea libertății copiilor voștri, dar asigurați-vă că o câștigă purtându-se în mod responsabil.

Există mai multe strategii ale responsabilității:

1. a fi propriul șef - a face o listă cu prioritățile și cu sarcinile ce trebuie îndeplinite, pentru ca toți ceilalți să nu-ți mai spună ce trebuie să faci.

2. reperfecționarea strategiei de părinte - presupune ca mereu copilul să facă dinainte ceea ce părinții îi spun de obicei să facă.

3. a avea un comportament de adult, respectiv, a-i trata pe toți ceilalți ca pe niște egali.

4. folosirea metodei C.E.A. de luare a deciziilor: C pentru căutarea informațiilor, E pentru evaluarea variantelor și A pentru acceptarea consecințelor. Nevoia de a face alegeri proaste și de a suferi urmările este indispensabilă învățării!

Dejucarea problemelor - "Cu copiii poți să faci orice, atâta timp cât te joci cu ei". Atunci când întâmpini probleme cu copilul în ceea ce privește îmbrăcatul, mâncarea, pieptănatul etc. poți încerca dejucarea acestor probleme, jucându-te de-a magazinul, de-a restaurantul sau de-a salonul de frumusețe.

Învățarea valorilor. Valorile sunt reflectate în multe din comportamentele pe care le apreciați sau care nu vă plac la copiii voștri: religios, social, activitățile recreative, înfățișare, comportament școlar etc. Important este ca părinții să nu manifeste controverse majore asupra valorilor, deoarece acestea pot duce la conflicte majore, lăsând copilul nesigur cu privire la ceea ce este cu adevărat important. Trebuie stabilit clar, de la început, ce înseamnă un comportament acceptabil. Dacă vreți ca ei să respecte valorile voastre, pe lângă o bună relație cu ei, trebuie să vă asigurați că valorile voastre sunt rezonabile, că le întipăriți din timp în mintea copiilor și că le mențineți cu consecvență prin instruire și exemplu.

Întrebări și discuții

1. Descrieți tehnica pe care ați aborda-o în cazul în care a-ți afla de minciuna copilului în legătură cu notele de la școală.

2. Puteți menționa și alte tehnici utilizate în educarea copiilor dv. decât cele prezentate?

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat