|
Educația în familie: condiții și principii Scop Conștientizarea de către părinți a rolului hotărâtor pe care îl au în educarea copiilor lor. Obiective - să cunoască toate condițiile și principiile educării în familie; - să îmbunătățească abilitățile de educare a copiilor. Izvoare "Dând viață copiilor lor, părinții au originarul, principalul și inalienabilul drept de a-i educa; ei trebuie prin aceasta să fie recunoscuți ca primii și principalii educatori ai fiilor lor" (Carta drepturilor familiei, art. 5). "Învață pe copil calea pe care trebuie s-o urmeze și, când va fi mare nu se va abate de la ea" (Prov 22,6). "Căci Domnul mustră pe cine iubește, ca un părinte pe copilul pe care-l iubește!" (Prov 3,12). Conținut Condițiile esențiale pentru realizarea unei bune educații sunt: respectul reciproc (fără această condiție, ascultarea se va baza pe teama de pedeapsă), puterea exemplului (copiii imită, mai ales în primii 3-4 ani de viață, motiv pentru care trebuie să fim foarte atenți la ce facem și ce spunem în prezența lor, dacă nu vrem ca aceste lucruri să se repete), încurajările (dacă vrem să ne asculte copiii noștri, să fie binevoitori, trebuie să începem cu o doză consistentă de încurajări). Principiile educației în familie Pentru a putea realiza o educație eficientă a copiilor, părinții înșiși trebuie să îndeplinească o serie de condiții. 1. Părinții trebuie să ajungă la o disciplină de sine, adică la adaptarea metodelor de învățare la etapele de dezvoltare în care se află copiii lor și a nu exercita un control excesiv asupra acestora, deoarece un asemenea control îi poate priva pe copii de ocazia exersării deciziilor. 2. Părinții trebuie să-și formeze abilitatea de prevenire și rezolvare a conflictelor. Intervenția părinților în momentele critice îi poate ajuta pe copii să aibă un control de sine. Există câteva tehnici eficiente ce pot fi folosite atunci când se anticipă anumite dificultăți: - controlul prin atingere: l-ar putea împiedica pe copil să devină agresiv, de nestăpânit; - diversiunea: a îndrepta atenția copilului în altă parte pentru a evita conflictul; - a scoate în evidență realitatea: a explica (scurt și simplu) realitatea situației și a sugera ce se poate face în cadrul limitărilor existente; - implicarea în viața copilului. Totuși, pentru a evita conflictele în viitor, este nevoie ca toate cele actuale să fie abordate și rezolvate. Pentru a evita conflictele inutile, fiecare părinte trebuie să înțeleagă diferența dintre pedeapsă și disciplină. Pedeapsa e o sancțiune aplicată unui copil care a făcut un lucru rău. Ea implică experiența durerii, a pierderii, a suferinței provocate de greșeala pe care a făcut-o copilul, astfel că poate crea cadrul conflictelor din familie. Disciplina reprezintă un proces de învățare, care duce la prevenirea sau la rezolvarea conflictelor. Scopurile ei sunt să-i învețe pe copii autodisciplinarea și să rezolve conflictele iminente. În timp ce pedeapsa e aplicată în mod arbitrar, disciplina se raportează direct la comportamentul nepotrivit al copilului. 3. Părinții trebuie să conserve și să clădească valoarea de sine a copilului. Copiii noștri vor deveni exact ceea ce cred că sunt. Dacă se simt fără valoare, nedoriți, incompetenți, aceste simțăminte sunt ca un scenariu pentru viitor, pe care ei tind să-l urmeze în viață. Dar atunci când se simt doriți, deosebiți și responsabili, nu există nici o limită pe care să nu o poată atinge. Înainte să vorbești, gândește-te cum te-ai simți dacă acele cuvinte ți-ar fi adresate ție. Stiluri de educație Există trei mari stiluri de educație: autoritar (are cele mai mari șanse de a avea copii bine educați), îngăduitor (oferă dragoste, dar nu prea mult sprijin), dictator și neglijent (manifestă puțină dragoste). De aici rezultă că avem o influență definitorie asupra copiilor noștri. Indiferent de stilul predominant folosit în educația copilului există cinci trăsături pe care trebuie să le includem pentru a avea o bună relație de familie: 1. Deschiderea și prietenia - a fi deschiși la ideile noi, a asculta și a ține seama de sugestiile, criticile, nevoile, preocupările, cererile și dorințele celeilalte persoane, înainte de a lua o decizie definitivă. Presupune și recunoașterea propriilor greșeli și a-ți asculta copiii fără critică și ironie. 2. Menținerea unei temperaturi emoționale echilibrate față de copii, adică să nu fim nici prea reci, nici prea fierbinți. 3. Consecvența - împiedică tentativele de testare a copilului mic, înainte ca ele să devină un obicei. Astfel, copiii devin mult mai atenți la limitele pe care le vor alege pentru testare și mai capabili de a se autodisciplina. 4. Menținerea unui front comun - mai ales atunci când există mai multe persoane cu rol în educație și copilul devine frustrat din cauza mesajelor contradictorii. 5. A lăsa cuvântul lui Dumnezeu să ne călăuzească acțiunile. Mai presus de orice, stilul de educație trebuie să reflecte învățătura lui Dumnezeu. Trebuie să existe un echilibru între dragoste și disciplină. Un părinte care știe să aplice disciplina pășește tot timpul pe o cale aflată între blândețe și hotărâre, între dragoste și autoritate. Să nu ne fie teamă să fim autoritari atunci când e nevoie; la fel, să nu ne fie teamă să ne manifestăm dragostea și atașamentul sufletesc față de copii. Întrebări și discuții 1. Ce tehnici de disciplinare aplicați comportamentului necorespunzător al copiilor voștri? 2. Ce sugestii puteți da pentru a aplana rivalitatea dintre doi frați, de trei și respectiv doi ani? 3. Ce strategii aplicați pentru a face front comun în disciplinarea copiilor?
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |