|
Indisolubilitatea Căsătoriei Text biblic: "De aceea va lăsa omul pe tatăl său și pe mama sa și se va lipi de nevasta sa și se vor face un singur trup" (Gen 2,24).
Magisteriu:
Punct de plecare:
Conținut: Familia, în planul voit de Dumnezeu este formată dintr-un bărbat și o femeie, sinceri și fideli unul față de celălalt și credincioși lui Dumnezeu, uniți pe viață din dragoste, prin legământul sfânt al Căsătoriei și care împlinesc bucuroși rolul și voința lui Dumnezeu pentru ei. Aceasta poate fi una dintre descrierile cuprinzătoare și foarte concisă a familiei ideale, care se călăuzește după voința lui Dumnezeu. Chiar dacă este complexă, fiecare element este indispensabil. O definiție mai simplă ar putea fi: "Familia este conviețuirea de comun acord a membrilor ei". Aceasta însă este departe de a răspunde nevoilor actuale sau de a oferi un standard după care să se ghideze cei care doresc binecuvântarea lui Dumnezeu, care se primește prin intermediul sacramentului Căsătoriei. Definiția prezentată va fi detaliată în continuare. Să observăm primele trei elemente care compun definiția propusă. Vom face aceasta răspunzând la câteva întrebări. - De ce trebuie neapărat să fie un bărbat și o femeie? - Nu poate fi un bărbat și două femei, sau doi bărbați? Nu, deoarece modelul familiei este bine prezentat și precizat încă de la început: un bărbat (Adam) și o femeie (Eva). Orice altă formulă este împotriva acestui plan, ca atare, împotriva Creatorului. În același timp este și împotriva membrilor familiei. Găsim în cartea Leviticului următoarele precepte: "Nimeni să nu se apropie de vreo rudă după trup, cu gândul ca să-i descopere goliciunea. Să nu te culci cu bărbat, ca și cu femeia; aceasta este întinare" (Lv 18,6.22). Acestea sunt comportări anormale și păcătoase. Rezultatul lor se regăsește în relații rupte, intrigi, ură, ucideri, boli incurabile... Dumnezeu dorește să protejeze omul de asemenea necazuri. - De ce trebuie neapărat ca partenerii să fie credincioși? Doi care se căsătoresc fără a fi credincioși, nu pot forma o familie? Sau dacă se căsătorește un credincios cu un necredincios, nu formează o familie? Orice bărbat și orice femeie care se căsătoresc sunt o familie, dar pentru a putea tinde spre a fi după voința lui Dumnezeu, ei trebuie să fie credincioși. Pentru a face să funcționeze relațiile interumane, trebuie să fie bună relația cu Dumnezeu, ca atare cei doi trebuie să aibă o credință puternică. Noi suntem asemenea unei lumânări care arde. Ne consumăm iubind, iertând, dăruind și ajungem la un moment dat fără resurse. Aceste resurse pot fi extrase din iubirea pe care Dumnezeu o are față de noi. - Nu este prea mult spus "indisolubilitate"? - Adică pentru toată viața? - Niciodată nu se va putea desface legământul Căsătoriei? Această idee mă sperie. Dacă nu mă voi înțelege? Dacă se poartă urât cu mine? Dar dacă nu îl mai iubesc? Căsătoria este, după relația cu Dumnezeu, legătura cea mai serioasă pentru viața pământească a unei persoane. Seriozitatea ei ne copleșește. Acesta este un argument foarte puternic pentru a o privi cu seriozitate maximă, atât înainte de a o începe, cât și după aceea. Întrebarea aceasta cere un răspuns pe măsură. - Ce a făcut Dumnezeu când relația dintre Adam și Eva nu a funcționat bine? A creat o altă Eva sau un alt Adam? Nicidecum! Dumnezeu le-a explicat că de acum ei vor trebui să trăiască împreună, să muncească, să își rezolve singuri conflictele... până se vor întoarce în țărână (cf. Gen. 3,16-19), adică până la moarte. Sfânta Scriptură arată că aceste norme nu au fost respectate întotdeauna și că mulți au ales să trăiască după voința lor. Aceasta nu înseamnă că Dumnezeu și-a schimbat proiectul. Într-o discuție a fariseilor cu Isus, legată de tema căsătoriei și de obiceiurile instituite de Moise, Isus rămâne pe linia trasată încă de la început de Creator și numește adulter conviețuirea cu o altă femeie atâta timp cât trăiește propria soție (cf. Mt 19,3-9). Isus, neținând cont de părerile fariseilor, îi orientează pe cei prezenți spre origini și le transmite următorul mesaj: Prin creație bărbatul și femeia sunt părți complementare. Prin căsătorie ei nu au devenit în mod simplu două persoane care conviețuiesc, ci un singur trup. A te gândi la despărțire este asemenea despărțirii membrelor unui trup. Lui Dumnezeu îi aparține ideea complementarității celor doi, ca atare nimeni nu are dreptul să-i separe. Isus este cât se poate de clar în privința adaosului fariseilor legat de permisiunea dată de Moise. El îi corectează spunând că Moise nu a poruncit, ci doar a îngăduit ca soția să fie lăsată de bărbat. Și aceasta unei generații de oameni împietriți care urmau să moară în pustiu, din cauza împietririi inimii lor. Dacă citim din cartea Deuteronomului, vom înțelege situația în care era poporul răzvrătit. Bărbații se despărțeau de soțiile lor din orice motiv, ca apoi, când vedeau că nu au făcut bine, să le ia din nou, și acest joc de-a căsătoria și de-a despărțirea continua (cf. Dt 24,1-4). Cartea de despărțire era un mod de a împiedica despărțirile atât de dese și de moment. Isus Cristos afirmă că modelul la care trebuie să privim nu trebuie să fie poporul evreu împietrit, ci familia de la început. Prin introducerea precizării: "în afară de desfrânare" (Mt 19,9), Isus pare să după în confuzie pe cei prezenți. Am putea înțelege că dacă într-o familie, unul dintre soți își înșală partenerul sau partenera, celălalt soț îl poate sau o poate lăsa, rupând astfel legământul sacru al Căsătoriei. Oricare ar fi interpretarea desfrânării (ca incest, păcat înainte de căsătorie sau în timpul ei), evreii aveau o lege care o pedepsea cu moartea. Ca atare, Isus pare să spună: "Dacă tot sunt interesați de elementele interpretabile din lege, ar trebui să le stăpânească întâi pe cele clare". Dacă ținem cont de pedeapsa cu moartea pentru femeia sau bărbatul care se desfrânează, precizarea lui Isus ar putea suna astfel: "Eu însă vă spun că oricine își lasă soția, afară de desfrânare (dând-o să fie ucisă cu pietre) și ia pe alta de soție, se desfrânează. Și cine ia de soție pe cea lăsată de bărbat (fără ca ea să se fi desfrânat, deci rămânând în viață) se desfrânează". Ideea despărțirii în căsătorie este prezentată de asemenea de Marcu și Luca. Cu toate acestea, clauza "afară de desfrânare" apare numai la Matei, pentru că el scrie evreilor care cunoșteau deja Legea. Marcu și Luca scriu unor destinatari care nu aveau cunoștințe despre Legea lui Moise. Pentru ei, o persoană care se desfrâna nu era ucisă. De aceea pentru ei nu se mai prezintă acea clauză care a fost înțeleasă bine de fariseii cu care discuta Isus, dar nu și de romani sau greci. Pentru ei versetul este direct și clar. Mesajul lui Isus este atât de clar încât îți trebuie subiectivism exagerat și multă ingeniozitate să îi dai o altă interpretare. În concluzie, căsătoria este pentru toată viața. Așa a stabilit Dumnezeu și așa ne este nouă bine. Această idee nu trebuie să ne sperie, ci să ne dea siguranță. Știind că nu există nici o scurtătură ai motivația și concentrarea necesară pentru a face din familia ta nu un iad, din care să dorești să evadezi, ci un rai de unde să nu vrei să pleci! Și aceasta este posibil doar împreună cu Dumnezeu. Pentru discuții: - De câte persoane este nevoie pentru ca o familie să fie după voința lui Dumnezeu?
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |