Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (III) 

» înapoi la cuprins «

Creștin și creștină: adevărul iubirii

(Ef 5)

Biblia se deschide cu istoria primului bărbat, Adam și a primei femei, Eva, despre care se spune că vor fi un singur trup (Gen 2,24). Verbul vor fi lasă să se intuiască faptul că cei doi vor fi una în viitor. Pentru a descoperi care este viitorul în care iubirea conjugală își găsește împlinirea trebuie să ajungem în apropierea celuilalt capăt al Bibliei, unde prezicerea începuturilor este reluată și dezvăluită în mod definitiv:

"De aceea își va lăsa omul tatăl și mama și se va uni cu soția sa și cei doi vor fi un singur trup. Misterul acesta este mare: eu o spun cu privire la Cristos și la Biserică" (Ef 5,31-32).

Misterul iubirii omenești, despre care fiecare epocă spune tot ceea ce se poate închipui fără a reuși vreodată să spună totul, este împletită indisolubil cu iubirea lui Cristos față de Biserică. Iubirea omenească este luminată de lumina iubirii creștine; nu numai atât, iubirea omenească trăiește în măsura în care se alimentează cu iubirea creștină. Este un obicei să ne imaginăm că iubirea dintre un bărbat și o femeie să nu aibă nevoie de nici un adjectiv. Experiența ne învață că iubirea cunoaște totuși nenumărate nuanțe și foarte multe grade: nu toate iubirile sunt egale și, conform unei dorințe foarte răspândite încă, inimile nu caută pur și simplu iubirea ci iubirea "adevărată". Iubirea unui cuplu de creștini nu este iubirea generic omenească, ci o iubire care-și asumă totalitatea iubirii vestite și trăite de Isus. Cum a iubit Isus? Ce fel de iubire a trăit el? Evanghelistul Ioan, ajungând la momentul culminant al povestirii sale, a arătat-o într-un mod pe cât de scurt pe atât de profund:

"Înainte de sărbătoarea Paștelui, știind Isus că îi venise ceasul să treacă din lumea aceasta la Tatăl, iubindu-i pe ai săi care erau în lume, i-a iubit până la sfârșit" (In 13,1).

Expresia până la sfârșit are o dublă semnificație: iubirea lui Isus este fără sfârșit, pentru totdeauna; iubirea lui Isus este până la sfârșit, până la gestul suprem și insuperabil de a-și da viața pentru ceilalți. Voind să distingem culorile iubirii creștine, așa cum se face cu lumina soarelui, am putea individualiza patru: iubirea creștină este totală, unică, veșnică și rodnică. Iubirea creștină este în primul rând totală. Cristos i-a iubit pe ai săi dându-le lor și pentru ei propria sa viață. Soții creștini se iubesc unul pe altul cu toată ființa lor: trup și suflet, carne și spirit. Iubirea matrimonială a creștinilor este apoi unică. A voi să aparții cu totul celuilalt înseamnă a nu fi al nimănui altcuiva. Vor mai fi și ceilalți în viața unui soț, dar așa cum este propriul soț, așa cum este propria soție nu va fi nimeni. Un alt cuvânt pentru a spune că iubirea matrimonială este unică este să spui că este fidelă. Cristos nu și-a retras niciodată iubirea sa, nici chiar în fața trădării. Soții creștini își promit fidelitate fără rezerve. Iubirea creștină este așadar pentru totdeauna. Fidelitatea se desfășoară în timp. Isus i-a iubit pe ai săi până la sfârșit. Doi soți creștini se iubesc în orice timp și fără timp. Iubirea lor nu este pe un anumit termen, ci indisolubilă. Iubirea creștină este în sfârșit rodnică. Iubirea nu poate fi cuprinsă, nu poate să nu se exprime. Unirea matrimonială exprimă prin excelență această rodnicie a iubirii, în mod imediat prin expresiile de iubire ale unuia pentru celălalt și în mod cu totul special în nașterea de fii. În copii, iubirea celor doi își continuă drumul dincolo de ei înșiși. Fiii sunt rodul iubirii celor doi. Isus și-a dat viața alor săi ca ei să trăiască fără sfârșit. Soții creștini dau viață fiilor pentru ca iubirea care îi unește să nu aibă sfârșit. Dacă aceasta este iubirea creștină, atunci nu mai sună fals invitația adresată soților creștini care spune: Fiți supuși unii altora în frica lui Cristos (Ef 5,21). Supunerea este într-adevăr reciprocă, deci nu așa cum s-a înțeles mult timp, soția să fie supusă soțului, ci și acesta din urmă să fie supus soției. Supunerea este apoi în frica lui Cristos, adică în fidelitatea respectuoasă față de stilul său de a iubi, drept pentru care dacă vreodată unul dintre soți ar vrea să-l depășească pe celălalt, ar putea face aceasta numai în măsura de a-și da propria viață pentru el.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat