CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (III) |
|
» înapoi la cuprins «
Acvila și Priscilla: familia Biserică domestică
(Fap 18)
Oricât de mult ar fi în creștere unirile civile, căsătoria religioasă se mai bucură încă de o mare stimă. Biserica rămâne în continuare un loc care are de a face cu iubirea de cuplu. Biserica este pentru unii locul ceremoniei: se vrea frumoasă și împodobită așa cum este mireasa. Biserica mai este percepută ca loc sacru: în timpul cununiei cei doi sunt așezați în apropierea unui spațiu, altarul, și implicați într-un rit ca nici un altul în restul vieții. O demonstrează nelipsita tensiune și stânjeneală simpatică a chipurilor și a gesturilor mirilor. După ce ies din biserică tensiunea scade și de obicei se stinge și amintirea. Dacă apoi amintirea bisericii nu se stinge (se întâmplă rar, dar încă se mai întâmplă!), ci din contră se întorc la acea biserică în fiecare duminică, apare oricum senzația că biserica este în afara cuplului, că întâlnirea săptămânală cu Liturghia este un fel de paranteză care se deschide și se închide: în afară stă lumea vieții conjugale și familiale, haotică și frenetică. Biserica, scuzată să fie asemănarea nepoliticoasă, asumă funcția de stație de benzină: oprire obligatorie, pentru a face plinul, care se va consuma repede în cursul zilelor de lucru. Sau, pentru a rămâne la asemănarea automobilistică, mersul la biserică se aseamănă cu oprirea la casa de pe autostradă, etapă (din păcate) necesară pentru a putea călători apoi mai repede. Faptul că mersul la biserică este dezlipire de cursul normal al vieții, acest lucru nu se poate nega. Dumnezeu însuși l-a invitat pe om să se odihnească încât să nu se platizeze trăind în mod orizontal ajungând să uite că viața mai are și o dimensiune verticală, cea a relației cu el. Ceea ce nu este adevărat într-o astfel de viziune a bisericii, exterioară familiei, este că familia poate să o trăiască numai ieșind din casă, deoarece viața Bisericii nu intră în casele familiilor.
Istoria lui Acvila și Priscilla, un cuplu de iudei aparținând de vechea comunitate creștină, ne prezintă un mod diferit de a înțelege raportul dintre cuplu și Biserică. Acvila și soția Priscilla, iudei imigranți ajunși la Roma, se stabilesc la Corint, mare oraș-port, care din cauza vieții sale "ușoare" nu este departe de delăsarea principiilor morale din ziua de azi. Primul lor contact cu noutatea creștinismului are loc la locul de muncă. Gestionând o mică activitate economică pentru confecționarea de corturi, îi oferă de lucru apostolului Paul, ca să se poată susține în timp ce vestește evanghelia. Acea întâlnire le marchează viața, care continuă printr-o implicare crescândă în viața apostolului. Ei îi oferă și un loc în casa lor. Evanghelia, vestită de Paul, își găsește o locuință stabilă la locul de muncă și în casă. Religia nu mai este doar o problemă de mers la templu în zi de sărbătoare: acum locuiește sub același acoperiș cu ei. Climatul primitor al vieții lor de familie devine nu numai căminul unde se primește evanghelia, ci și unde se transmite. Se deduce, în mod clar, din atitudinea luată de către cuplu față de neofitul Apolo. Priscilla și Acvila l-au luat la ei și i-au arătat mai amănunțit calea lui Dumnezeu (Fap 18,26).
Ospitalitatea, care este o trăsătură caracteristică a familiei, este redescoperită de Acvila și Priscilla la nivelul cel mai profund de a fi o cale misionară specială a familiei. Cei doi nu fac cine știe ce acțiune extraordinară față de Apolo: l-au luat cu ei, așa cum au făcut cu Paul. În acest context familial, atent și primitor, capătă formă discursul catehetic propriu-zis. În acest context mai mult decât în oricare altă parte, o persoană poate, nu numai să asculte vestea cea bună, ci și să o vadă trăită de aproape. Aici, alegerea între a predica bine și a lucra rău este ținută sub control cu ușurință. Din relația familială, pe care cei doi soți știu să o instaureze, capătă viață Biserica. Iar ceea ce s-a întâmplat la începutul erei creștine pare să se prezinte drept calea așteptată de Biserică pentru cel de al treilea mileniu: nu va fi o Biserică credibilă dacă nu va fi Biserică domestică.
» înapoi la cuprins «