CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (III) |
|
» înapoi la cuprins «
Iosif și Maria: secretul înțelegerii
(Mt 1-2; Lc 1-2)
La baza vieții de cuplu stă o bună înțelegere. Pentru a fi înțelegere este necesar ca membrii cuplului să vorbească un limbaj comun, fie că este vorba de cuvinte sau de gesturi. Alternativa este apariția acelei incapacități de a se înțelege, care este prima crăpătură din atâtea rupturi tot mai frecvente în zilele noastre. De obicei, dificultatea de a se înțelege se manifestă mai întâi în încercarea de a-i impune celuilalt propriul limbaj, apoi în cearta inevitabilă care urmează și, în sfârșit, în tăcerea care se lasă între cei doi. Tăcerea în cuplu pare să fie simptomul unei relații ajunse la capăt. Dar există tăcere și tăcere. Pe lângă tăcerea încărcată de ostilitate sau de indiferență există, de exemplu, așa cum descoperă foarte repede cei îndrăgostiți, tăcerea plină de admirație sau încărcată de pasiune. Așadar se pare că tăcerea în cuplu nu este numai un simptom îngrijorător. Printre cuplurile silențioase strălucește cel al Mariei și al lui Iosif, care niciodată, rămânând la mărturia evangheliilor, nu se adresează direct unul altuia. Bineînțeles că evangheliștii nu erau preocupați să descrie relația celor doi iluștri părinți, atenția lor fiind îndreptată asupra fiului lor Isus. Și totuși acest fapt curios lasă să se intuiască un tip de tăcere adesea necunoscut și oricum, rar întâlnit în viața de cuplu. Înțelegerea dintre Iosif și Maria, grija plină de atenție a lui pentru misterul vieții ei, corespunderea ei promptă la inițiativele lui nu sunt rodul cuvintelor: se înțeleg fără a-și vorbi. Nu înseamnă că persoanele care se iubesc nu au momente magice de armonie spontană; dar astfel de momente le par fugitive, clipe care zboară fiind, înlocuite imediat de greutatea de a se înțelege. Există așadar un secret pe care Maria și Iosif îl lasă să se întrevadă. Secretul este că înțelegerea unui cuplu nu se bazează numai pe cuvinte și gesturi reciproce, ci necesită și tăcere și, îndeosebi tăcere. În orice limbaj tăcerea între cuvinte este condiția care permite să înțelegem discursul: acolo unde nu este pauză în vorbire se sfârșește prin a vorbi fără sens. Limba care se lungește transformă cuvintele în vorbărie, sunete fără conținut. Cuvintele, dacă nu au un interval de tăcere între ele, se încalecă precum valurile mării, până ce devin un zgomot indistinct. Ceea ce este valabil pentru limbajul verbal, este valabil, așa cum am spus despre Tobia și Sara, și pentru celelalte forme de limbaj, în mod deosebit pentru limbajul sexual: acolo unde nu cunoaște opriri sau limite sfârșește prin a nu mai spune nimic - se consumă fără a fi împliniți.
Iosif și Maria, în mod cu totul special părând chiar straniu, ne amintesc că tăcerea este sânul în care crește înțelegerea dintr-un cuplu. Cum poate să intre în armonie cu celălalt, cel care tace? Tăcerea lui Iosif și a Mariei nu sunt goale. Tăcerea lui Iosif este umplută de mesaje divine care îi luminează alegerile, așa cum citim în Evanghelia după sfântul Matei:
"Iată că un înger al Domnului i-a apărut în vis, spunându-i: «Iosif, fiul lui David, nu te teme să o iei pe Maria, soția ta, căci ceea ce s-a zămislit în ea este de la Duhul Sfânt. Ea va naște un fiu și-i vei pune numele Isus, căci el va mântui poporul său de păcatele sale»" (Mt 1,20-21).
Tăcerea Mariei este plină de gânduri care se nasc în interior, meditând asupra a ceea ce se întâmplă în viața ei personală și familială:
"Maria însă păstra toate aceste cuvinte, meditându-le în inima ei" (Lc 2,19).
Amândoi trăiesc tăcerea, nu ca pe un spațiu în care să se închidă, nu ca pe un zid înălțat încât celălalt să nu poată pătrunde, ci ca pe un timp al relației cu Dumnezeu. Intuind că secretul vieții lor personale și conjugale are legătură cu Dumnezeu, nu întârzie să treacă prin Dumnezeu pentru a descoperi secretul cu privire la ei înșiși și cu privire la celălalt. Relația cu Dumnezeu, relație pe care, printr-un cuvânt ce a devenit rar în vocabularul cuplului, o putem numi "rugăciune", stă la rădăcina înțelegerii unui cuplu. Ei, mai mult decât eforturilor solitare a celor doi, i se datorează realizarea visului lor originar de a deveni un singur trup (cf. Gen 2,24).
» înapoi la cuprins «