Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (III) 

» înapoi la cuprins «

Tobia și Sara: tăcerea erosului

(Tob 8)

Plăcerea sexuală a fost privită mult timp cu suspiciune, chiar și atunci când era căutată și trăită în cadrul căsătoriei; era tolerată numai dacă actul sexual era în vederea procreației, dar și în acest caz, dată fiind atracția și intensitatea sa, era suspectat ca fiind o periculoasă ispită de care trebuie să fugi. Descoperirea unirii profunde pe care actul conjugal este în stare să o exprime și să o favorizeze a alungat de câteva decenii suspiciunile asupra eroului și a făcut să vadă cum plăcerea trupurilor poate să manifeste sensibil unirea inimilor. Eliberarea erosului a făcut ca însăși castitatea, mult timp propusă drept model ideal de a trăi sexualitatea, să fie arhivată ca exagerare a trecutului (care a ajuns într-acolo încât să o apere folosind centurile de castitate) sau alăturată sărăciei și ascultării, între voturile călugărești. Erosul și castitatea ar părea să se excludă reciproc: cea din urmă ar face imposibil să se bucure de plăcerea primului. Comportamentul lui Tobia și Sara, în prima noapte de căsătorie, insinuează dubii celor care, prea repede, ar considera adevărat că erosul nu are nimic de a face cu castitatea.

"Când au terminat de mâncat și de băut, au hotărât să meargă la culcare. Ceilalți între timp au ieșit și au închis ușa camerei. Tobia s-a ridicat din pat și i-a spus Sarei: «Soră, ridică-te! Să ne rugăm și să-i cerem Domnului să ne dea har și mântuire». Ea s-a ridicat și au început să se roage și să ceară să vină asupra lor mântuirea, spunând: «Binecuvântat ești Doamne, Dumnezeul părinților noștri și binecuvântat este numele tău pentru toate generațiile. Să te binecuvânteze îngerii și toate creaturile în toți vecii vecilor! Tu l-ai creat pe Adam și ai creat-o pe Eva, soția lui, ca să-i fie de ajutor și sprijin. Din ei doi s-a născut tot neamul omenesc. Tu ai spus: nu este bine ca omul să rămână singur; să-i facem un ajutor asemenea lui. Acum eu nu din dorință trupească o iau pe această rudă, ci cu intenție dreaptă. Învrednicește-te să ai milă de mine și de ea și fă-ne să ajungem împreună la bătrânețe». Și au spus amândoi «Amin, amin!»" (Tob 8,1.4-9).

Tobia și Sara renunță la unirea conjugală imediată. Din lipsă de dorință, am putea suspecta. Dar povestirea biblică, mai înainte cu câteva paragrafe, nu a uitat să ne amintească faptul că Tobia o iubea pe Sara atât de mult încât nu mai știa să-și dezlipească inima de ea (Tob 6,19). Ce motiv ar fi pentru a se abține de la unirea conjugală? Nu este căsătoria locul în care iubirea poate și trebuie să fie trăită din plin? Fără îndoială, dacă este adevărat că încă de la început Dumnezeu a voit ca pentru aceasta bărbatul va lăsa pe tatăl său și pe mama sa și amândoi vor fi un singur trup (Gen 2,24). Dar unirea plină de plăcere a trupurilor nu reprezintă toată iubirea personală. Ar trebui să-i fie expresia sensibilă, dar se poate întâmpla să fie numai contact de piele lipsit de intimitatea inimilor, sau și mai rău, cum se întâmplă totuși între soți, căutare egoistă a propriei plăceri în dauna celuilalt. Pentru ca iubirea să fie adevărată nu este de ajuns să palpite în inimă, trebuie să se traducă în gesturi de iubire; și totuși nu este de ajuns să faci un gest de iubire ca să spui că iubești, trebuie ca el să exprime iubirea. Dacă gesturile sunt chemate să devină cuvinte de iubire, atunci la fel ca și cuvintele, pentru a fi înțelese trebuie să fie intercalate de tăcere. Fără pauze silențioase cuvintele devin de neînțeles, un flux continuu de sunete lipsit de semnificație. La fel este cu iubirea erotică: dacă nu am fi niciodată capabili să o reținem, ar sfârși prin a fi contact fără comuniune. Castitatea conjugală este arta de a trăi sexualitatea ca expresie a iubirii. Castitatea nu este așadar mutism erotic și, pe de altă parte, nu se reduce la pur erotism. Este cu totul altceva decât a deveni stăpâni fără eforturi asupra propriei sexualități, în așa fel încât să nu fim atrași în senzualitate și să uităm iubirea atentă față de celălalt. Nu va fi totuși posibil să învățăm arta de a iubi fără să învățăm să moderăm erosul pentru a-l face mai expresiv. Într-un timp de erotism asurzitor, castitatea corect înțeleasă se propune drept calea care reconciliază sexul și iubirea.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat