CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (III) |
|
» înapoi la cuprins «
Tobia și Ana: extenuarea vieții de zi cu zi
(Tob 2)
Nu există persoană care să nu facă orice pentru persoana pe care o iubește. Probabil că pe aripile acestei dorințe, o căsătorie poate fi visată și apoi aleasă. De când ne căsătorim, zi de zi, lună de lună, an de an, sunt fără număr lucrurile care se fac pentru celălalt. Printre altele, munca iese în evidență prin cantitate și oboseală. Munca în afara casei, dintotdeauna datoria soțului, iar astăzi aproape întotdeauna și datoria soției, munca în casă, dintotdeauna misiunea soției, iar astăzi, foarte adesea, numai a ei. Tocmai munca în casă, tocmai acele lucruri pe care cineva le face pentru celălalt fără vreun alt motiv decât acela de a-l sluji, sfârșesc adesea prin a deveni motiv de mânie, de multe ori motiv de ceartă, nu de puține ori motiv de separare. Certurile zilnice dintre soț și soție nu sunt necunoscute Bibliei. Ana, într-o perioadă de boală a soțului Tobia (a devenit orb), caută să trăiască mai puțin rău datorită unor sacrificii. Foarte onestul Tobia, foarte preocupat de dreptate, în loc de recunoștință o acoperă pe soția sa cu suspiciuni. Soția rănită trece la contraatac.
"În timpul acela soția mea Ana muncea în camerele sale cu plată țesând lâna pe care o trimitea apoi stăpânilor și primind în schimb plata... Când ea a tăiat bucata pe care a țesut-o și a trimis-o stăpânilor, ei, pe lângă plata completă i-au dăruit un ied pentru prânz. Când a intrat iedul în casa mea a început să behăie. Am chemat-o atunci pe soția mea și i-am spus: «De unde ai acest ied? Nu cumva a fost furat? Restituie-l stăpânilor căci nu avem dreptul să mâncăm nici un lucru furat». Ea mi-a spus: «Mi-a fost dat peste plata dreaptă». Dar eu nu credeam și repetam să-l restituie stăpânilor și din cauza aceasta roșeam din pricina ei. Atunci ea mi-a răspuns zicând: «Unde sunt pomenile tale? Unde sunt faptele tale bune? Iată, se observă bine din felul cum ai ajuns»" (Tob 2,11-14).
În fața lucrului prea mult, adesea obositor, care se face pentru familie, se întâmplă nu numai să nu ți se mulțumească, ci nici măcar să fii luat în seamă. Nu se întâmplă numai să dai mult și să primești puțin, ci și să dai totul și să nu primești nimic. Iubirea matrimonială este ca o candelă: continuă să lumineze dacă uleiul ars este înlocuit; altfel, dacă se arde rezerva, se stinge. Nu poți da fără să primești și acest lucru nu este în contrast cu Biblia atunci când ne amintește că este o bucurie mai mare să dai decât să primești (Fap 20,35): până și Isus a putut să dea totul pentru că a primit totul de la Tatăl. Se poate da viață unui copil doar pentru că cineva ne-a dat-o nouă. Soț și soție, oricât de îndrăgostiți ar rămâne unul de celălalt, sunt, ca orice bărbat și femeie, ape fără izvor. Lipsiți de izvor, epuizat fiind elanul inițial al iubirii, sfârșesc prin a seca.
Ce anume alimentează iubirea reciprocă? Ce anume poate să împiedice ca prospețimea iubirii celei noi să se ofilească în arătura vieții de zi cu zi? În ciuda marii indiferențe și ușurătăți religioase, și astăzi multe căsătorii se nasc într-o biserică. Biserica, putând fi și romantică și împodobită pentru această ocazie, este, înainte de toate, locul în care iubirea omenească se scufundă în iubirea lui Dumnezeu. A sta în contact cu iubirea divină, a nu ne îndepărta de Biserică este resursa decisivă pentru a face ca iubirea omenească să fie alimentată, zi de zi, pentru totdeauna. Dar harul divin de la început este depozitat în intimitatea celor doi soți: este datoria fiecăruia dintre cei doi să facă în așa fel încât el să poată țâșni din inima celuilalt. De aceea este de ajuns câteodată un mulțumesc, o privire, o gingășie. Nu este vorba de a inventa cuvinte și gesturi numai pentru a fi pe placul celuilalt (nu ar fi nimic rău în asta: iubirea nu e gratuită?); este vorba cel puțin să nu sufocăm cuvântul, să amânăm mulțumirea, să reținem sărutul, atunci când este clar că celălalt a făcut ceva frumos pentru noi.
» înapoi la cuprins «