CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (III) |
|
» înapoi la cuprins «
David și Betsabea: atracția fatală
(2Sam 11)
Vine ziua în care și în viața matrimonială se prezintă o alternativă. Se întâmplă astfel, poate chiar fără să o cauți. Și deși aruncă în aer mersul logic al căsătoriei trăite până atunci, apare seducătoare. De ce să renunți la o altă iubire după ce ardoarea primei iubiri s-a temperat într-o rutină fără a mai avea vreo dorință sau fantezie? Farmecul noii iubiri, cu prețul trădării este mereu nou și totuși vechi: paginile biblice păstrează una dintre poveștile de iubire adulteră cele mai dramatice, cea dintre marele rege David și Betsabea, soția unui valoros ofițer al său.
"Într-o după amiază spre seară, David s-a sculat de pe pat și pe când se plimba pe acoperișul casei împărătești, a zărit de acolo o femeie care se scălda și care era foarte frumoasă la chip. David a întrebat cine este femeia aceasta, și i-au spus: «Este Bat-Șeba, fata lui Eliam, nevasta lui Urie, Hetitul». Și David a trimis niște oameni s-o aducă. Ea a venit la el, și el s-a culcat cu ea" (2Sam 11,2-4).
Ceea ce a urmat ar fi bine să citim cu atenție, mai ales de către cei care consideră că o aventură nu este până la urmă un rău prea mare! Dar deja începutul povestirii intră cu o acută finețe în cutele infidelității amoroase. S-ar părea la prima vedere că infidelitatea este prețul pe care bărbatul vânător îl plătește femeii ispititoare: se știe că este un rău, dar se mângâie (cu plăcere) considerând că este vorba despre un rău inevitabil (pe lângă faptul că e plăcut). Dar această observație scontată se bazează pe presupunerea falsă că a te simți îndrăgostit corespunde cu a-l iubi pe celălalt. Îndrăgostirea este cu siguranță un ingredient al iubirii, dar între una și cealaltă există o diferență decisivă: îndrăgostirea apare spontan, iubirea cere o alegere. David, vulnerabil ca orice bărbat, nu poate rămâne indiferent la farmecul feminin al unei femei cum este Betsabea; iar Betsabea, sensibilă ca orice femeie, nu poate rămâne indiferentă la atențiile unui bărbat interesant cum este David. Dar chiar acolo unde privirea masculină este lovită, iar sensibilitatea feminină trezită, începe responsabilitatea unui bărbat și a unei femei. Minciuna, care este vândută astăzi drept cel mai sfânt adevăr, este că orice atracție este un instinct irezistibil sau un destin fatal. În primul caz, îndrăgostirea sfârșește prin a se asemăna cu dorința instinctuală a animalelor, în al doilea caz cu fatalismul zodiacal. Și într-un caz și în celălalt se sfârșește prin a se convinge că inima nu poate fi guvernată și, deoarece inimii nu i se poate porunci, se consideră că are dreptate cel care spune că trebuie să mergi încotro te îndreaptă inima! Inima, ne-a amintit Isus, se află acolo unde omul și-a pus comoara sa (Mt 6,21). Este adevărat deci că inimii nu i se poate porunci, dar numai după ce ne-am hotărât unde să o alipim. Confuzia se naște poate din faptul că inima se lipește în mod imperceptibil, prin nenumărate gesturi mărunte care, considerate în sine, apar inocent așa cum este prelungirea privirii asupra celei care ne atrage sau a ne menține sub privirile celui de care suntem atrași. Admițând faptul că îndrăgostirea este un fulger pe cerul senin, adulterul este o furtună mai mult decât previzibilă, iar dărâmarea fidelității este anticipată de infiltrații și crăpături. Isus ne face să observăm că adulterul este săvârșit deja cu mult înainte ca soții să o termine în fața avocatului: "Oricine privește o femeie ca să o dorească, a și săvârșit adulterul cu ea în inima lui" (Mt 5,27-28). Dacă lucrurile stau așa s-ar părea că pentru a rămâne fideli trebuie să devenim orbi sau să trăim în teroarea continuă de a nu întâlni pe cineva care să fie plăcut și interesant. Încă o dată Isus dă adevărata măsură atunci când amintește că nu ceea ce este în afara omului și intră în el îl contaminează, ci lucrurile care ies din om, acestea îl contaminează (Mt 7,15). Pasiunea adulteră nu atacă decât acolo unde focul iubirii matrimoniale nu mai este alimentat. Și pentru a-l alimenta nu este de ajuns să ne reținem ochii de la distracții amoroase: trebuie să-i fixăm în ochii celui de care, poate într-o zi de acum îndepărtată, ne-am îndrăgostit mai întâi.
» înapoi la cuprins «