CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (III) |
|
» înapoi la cuprins «
Elcana și Ana: drama sterilității
(1Sam 1)
Frici contrastante se abat astăzi asupra cuplurilor la gândul vieții care s-ar putea naște din ei: se tem să aibă un copil, se tem că nu vor avea un copil. Episoade tulburătoare traduc în fapte aceste temeri: viața omenească este întreruptă în mod nenatural, viața omenească este produsă tehnic. Dar chiar și în timpurile în care viața este violată și manipulată apare imperios dorința de a da naștere unui copil. Numai că natura pare să-și ia revanșa asupra rănilor care se produc fecundității sale naturale: crește numărul cuplurilor care deși doresc să dea naștere unui copil sunt afectate de sterilitate.
Ca orice dorință omenească, și această dorință foarte umană a unui copil poate fi murdărită de egoism, dar în ciuda acestei posibilități este dificil să negăm că frustrarea sa nu comportă o suferință profundă: sterilitatea este o rană care pătrunde în identitatea persoanei și cu atât mai mult într-o femeie. Biblia cunoaște multe cupluri sterile. Între ele, istoria lui Elcana și Ana iese în evidență prin perseverența cu care intră în laturile conjugale dosnice ale sterilității. Cunoștințele vremii atribuiau cauza femeii, în acest caz Anei, fără a suspecta măcar ceea ce se cunoaște astăzi referitor la sterilitatea masculină. În ciuda acestei limite, relatarea este atentă la consecințele pe care le are asupra bărbatului faptul că nu vine copilul. Dar să observăm în primul rând sensibilitatea feminină deosebit de rafinată a Anei. Sânul steril nu-i apare drept o parte bolnavă din ea sau o funcție blocată, ci ca o rană în faptul de a fi femeie. Sânul, ascuns în intimitatea trupului, este expresia trupească a intimității personale; suferința sânului, așa cum mărturisește atitudinea Anei, devine suferința întregii persoane: ea plângea și nu mânca (1Sam 1,7). Rana intimă a sterilității care sângerează deja la gândul propriului sân mut, se acutizează acolo unde fecunditatea alteia o scoate mai mult în evidență. Ana cunoaște de-a dreptul perfidia feminină a celor care își arată ostentativ copiii pentru a o face să sufere pe cea care nu are:
"Potrivnica ei o înțepa deseori, ca s-o facă să se mânie, pentru că Domnul o făcuse stearpă" (1Sam 1,6).
În lipsa iubirii unui copil, o resursă notabilă este cu siguranță iubirea propriului soț. Iar Ana nu este lipsită de această iubire, deoarece Elcana o iubește cu o iubire pe care cuvintele adresate soției lasă să se întrevadă că e gingașă și mare:
"Ano, pentru ce plângi, și nu mănânci? Pentru ce ți-este întristată inima? Oare nu prețuiesc eu pentru tine mai mult decât zece fii?" (1Sam 1,8).
Oricât de intensă poate fi iubirea conjugală, rana pentru copilul care lipsește lasă să se intuiască cum fecunditatea nu este un opțional al iubirii de cuplu, ci destinul ei: cel de al treilea este dorința înscrisă în unirea celor doi.
În fața sterilității inexplicabile și de nedepășit se întâmplă să se caute cauza la Dumnezeu. Era obișnuit pe timpul Anei să se considere că Domnul ar fi făcut sânul steril (1Sam 1,6). Nu este neobișnuit nici astăzi, în timpuri cu siguranță nu prea pătrunse de religiozitate, să se atribuie lui Dumnezeu originea relelor care scapă explicațiilor și grijilor omenești. A conduce până la Dumnezeu drama propriei sterilități este calea parcursă de Ana. Nu o parcurge totuși cu degetul îndreptat în semn de acuză, ci cu privirea încrezătoare a celei care percepe că, dincolo de orice capacitate și efort omenesc, izvorul vieții vine de mai departe și își înfige rădăcinile în misterul divin. Numai dacă este condusă la originea sa divină, fecunditatea încetează să mai fie puterea unui bărbat și a unei femei și în consecință sterilitatea o frustrare. Numai dacă este văzut din înaltul lui Dumnezeu, copilul încetează de a mai fi un drept la care nu se poate renunța și devine un dar oferit în mod gratuit și de care nu se poate dispune după bunul plac.
Numai dacă soții își amintesc cine este Creatorul pot recunoaște că fecunditatea procreației nu este un titlu de mândrie, iar copilul nu este proprietate privată; așa cum se și pot mângâia la gândul că sterilitatea nu este numai o umilire dureroasă, iar absența unui copil nu este un destin crud.
» înapoi la cuprins «