CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (III) |
|
» înapoi la cuprins «
Iosif și soția lui Putifar: prețul fidelității
(Gen 39)
Pe cât de depășit este stereotipul masculului cuceritor, pe atât de straniu este și astăzi ca un bărbat să renunțe să ia ca pradă o femeie care i se oferă.
Se poate considera, chiar dacă astăzi mai mult ca niciodată acest lucru apare o conduită de sfinți, că nu este bine să cauți aventuri; dar, atunci când ocazia se prezintă fără a o căuta, mai este normal să fugi? Acolo unde adulterul se prezintă nu ca inițiativă proprie, ci ca ofertă din partea celuilalt (și cazuri de acest gen sunt tot mai frecvente, mai ales la locul de muncă unde bărbați și femei au multe posibilități de a sta împreună), mai putem rămâne fideli? Ceea ce i se întâmplă lui Iosif, majordom în casa egipteanului Putifar, din cauza soției acestuia, conține toate elementele aventurilor amoroase de astăzi, dar și un comportament neobișnuit.
"Iosif era frumos la statură, și plăcut la chip. După câtăva vreme, s-a întâmplat că nevasta stăpânului său a pus ochii pe Iosif, și a zis: «Culcă-te cu mine!». El n-a voit, și a zis nevestei stăpânului său: «Vezi că stăpânul meu nu-mi cere socoteală de nimic din casă; mi-a dat pe mână tot ce are. El nu este mai mare decât mine în casa aceasta, și nu mi-a oprit nimic, afară de tine, pentru că ești nevasta lui. Cum aș putea să fac eu un rău atât de mare și să păcătuiesc împotriva lui Dumnezeu?». Măcar că ea vorbea în toate zilele lui Iosif, el n-a voit să se culce și să se împreuneze cu ea" (39,6-10).
Frumusețea și farmecul, înainte de a fi arte omenești, sunt darul lui Dumnezeu, gândite pentru ca bărbații și femeile să nu fie indiferenți unii față de alții. Frumusețea și farmecul sunt stimuli pentru nașterea unei relații amoroase. Mult timp pedepsite ca fiind izvor de păcate, frumusețea și farmecul sunt azi exaltate până la punctul de a deveni unicul motiv care decide alegeri amoroase. Voința este sedusă de plăcere. Între "îmi place" și "vreau" nu se face diferență. Rezistența lui Iosif la insistența întreprinzătoare a stăpânei contestă echivalența dintre ceea ce este plăcut și ceea ce este bun și, scoate la lumină ceea ce adesea se ignoră fără nici o atenție: încrederea celui care este trădat, asemenea lui Putifar.
Adulterul nu se limitează la infidelitatea celui care îl comite, ci comportă trădarea celui care îl suferă. Până la ce punct trebuie să respect căsătoria celorlalți? Să vedem urmarea istoriei lui Iosif.
"Într-o zi, când intrase în casă, ca să-și facă lucrul, și când nu era acolo nici unul dintre oamenii casei, ea l-a apucat de haină, zicând: «Culcă-te cu mine!» El i-a lăsat haina în mână, și a fugit afară din casă" (39,11-12).
Există situații în care iresponsabilitatea celuilalt (pe care, oricum, numai Dumnezeu îl poate judeca!) cere de la cel care este implicat un supliment de responsabilitate. Nu este deloc ușor să nu te lași cuprins, mai ales pentru că avansurile ar putea fi asumate ca un alibi pentru a se scuza pe sine. "E numai vina sa!", insinuează ispita interioară celui care este ispitit în exterior. Iar pentru a depăși ispita interioară, cea mai vicleană și mai periculoasă, nu rămâne în anumite momente grave decât să facem ceea ce ne cer regulile înțelepte ale tradiției morale, prea adesea judecată ca fiind bigotă, adică să fugim de ocaziile care duc la păcat. Fuga de răul adulterului pentru a salva binele unei căsătorii poate să ceară și să plătim un preț. Prețul plătit de Iosif nu este deloc indiferent.
"Când a văzut ea că-i lăsase haina în mână, și fugise afară... a pus haina lui Iosif lângă ea până s-a întors acasă stăpânul lui. Atunci i-a vorbit astfel: «Robul acela evreu, pe care ni l-ai adus, a venit la mine ca să-și bată joc de mine. Și cum am ridicat glasul și am țipat, și-a lăsat haina lângă mine și a fugit afară». După ce a auzit cuvintele nevestei sale, care-i zicea: «Iată ce mi-a făcut robul tău», stăpânul lui Iosif s-a mâniat foarte tare. A luat pe Iosif, și l-a aruncat în temniță în locul unde erau închiși întemnițații împăratului; și astfel Iosif a stat acolo, în temniță" (39,13.16-20).
S-ar putea observa că dacă prețul binelui este foarte scump, atunci este un preț nedrept. Dar cel care cedează răului, de teamă să nu plătească un preț prea mare, nu are idee cât de prețios este binele lăsat la o parte și cât de amar este prețul daunei provocate.
» înapoi la cuprins «