|
Soția în planul lui Dumnezeu Text biblic: "Femeilor, fiți supuse bărbaților voștri, așa cum se cuvine în Domnul" (Col 3,18). "Femeile să se supună bărbaților lor ca Domnului, pentru că bărbatul este capul femeii, așa cum Cristos este capul Bisericii, trupul său, al cărui mântuitor și este. Și cum Biserica se supune lui Cristos, tot așa și femeile să fie supuse în toate" (Ef 5,22-24).
Magisteriu:
Punct de plecare: Femeia are rolul de a-l completa pe bărbat. Soția are rolul de a fi una cu soțul ei în iubire, ascultare, respect reciproc, iertare etc. Conținut: Ca parte a blestemului ce a urmat căderii omului, pentru fiecare partener, împlinirea rolului însemna o luptă împotriva "normalului". Pentru Eva era "normal" să dorească să conducă, dar trebuia să fie supusă lui Adam. Pentru Adam era "normal" să lase conducerea pe seama Evei, dar trebuia să își ia rolul în serios cu sudoarea frunții lui. Am observat că rolul soțului în familie se concretizează în ideea iubirii, care înseamnă a conduce slujind, a jertfi altruist și a investi permanent. Să identificăm acum care este rolul soției. Din punct de vedere al poziției, soțul este liderul familiei, iar soția este ajutorul potrivit. Aceasta nu înseamnă inferioritate, ci funcționalitate. Soția a fost creată cu un alt rol care i se potrivește și care o împlinește cu adevărat. Pentru aceasta apostolul Paul le spune soțiilor că trebuie să fie supuse soților. Cu siguranță că, în contextul de astăzi, când femeia cere drepturi egale cu ale bărbatului, ideea supunerii sună straniu și arhaic. Cel mai fericit caz este cel al unei soții, care a decis să fie supusă soțului înainte de a se căsători, și a consfințit aceasta prin legământul Căsătoriei. Supunerea ei nu este față de un șef autoritar, de un "dictator", ci față de un soț iubitor și pe care îl iubește. Ea nu este supusă de către soț, ci se supune bucuroasă. Relația cu Dumnezeu este viața soției supuse, așa că nu este în competiție cu celelalte responsabilități. Pentru ea, familia este cea mai importantă responsabilitate umană. A face din familie o prioritate a fost înțeleasă în decursul anilor în două feluri: soția să fie casnică sau soția să nu pună slujba sau cariera înaintea familiei. Oricare opțiune este astăzi dificilă pentru că societatea definește o femeie de succes în termenii carierei, a banilor și a farmecului exterior. Iată femeia "ideală" așa cum este ea prezentată în mass-media: coboară dintr-o mașină personală de ultimă generație, îmbrăcată incitant după o renumită casă de modă, cu o geantă diplomat în mână, vorbind la telefonul mobil în timp ce stă pe scările rulante care o duc spre birou. Acolo muncește din zori până seara, ia masa la restaurant cu partenerii de afaceri, fiind cotată ca o persoană de succes. Pentru că are o muncă sedentară este abonată la cel mai vestit salon de înfrumusețare și la cea mai performantă sală de fitness. Cumpărăturile le face de la firme recunoscute, direct prin internet. Banii nefiind o problemă, în timpul liber își plimbă cățelul pe care a dat prețul unei mașini, iar concediul îl petrece cu alți parteneri pe una dintre plajele însorite din Hawai sau insulele Bahamas. În această imagine nu se regăsește soțul, copiii și căminul ei. Prezența lor ar fi o piedică în calea carierei, a realizării ei. Se pare că acesta este pomul din mijlocul grădinii pentru "Adam" și "Eva" ai zilelor noastre. Există și statutul de soție casnică. Acest statut oferă timpul necesar pentru treburile casei, pentru investiția în educarea copiilor și în lucrarea lui Dumnezeu. Oricum, simplul fapt că o soție este casnică, nu înseamnă că automat soțul ei se va simți iubit și copii vor crește frumos. Ea, fiind acasă, trebuie să muncească și să investească foarte mult pentru ca rezultatul să fie cel dorit. A sta ore în șir în fața ecranului și a da copiilor doar mâncare, nu îi ajută nici spiritual, nici educațional. Ar fi indicat ca soția să nu investească în carieră în detrimentul celorlalte obligații asumate prin statutul de soție. Imaginea cea mai reușită în acest sens este femeia descrisă în cartea Proverbelor (31,10-31): virtuoasă, să se încreadă în ea inima soțului ei, care face bine și nu rău în toate, este harnică, se îngrijește de hrană, se sacrifică, are diverse inițiative în administrarea casei, muncește, se îngrijește și de viitor, face fapte de milostenie și după ce a terminat toate treburile casei proprii se ocupă și de alte "afaceri". O astfel de soție este lăudată de copii și de soț și este plăcută lui Dumnezeu pentru că se teme de el. Nici unul dintre aceste modele nu este lipsit de posibile dezavantaje. Dacă soția este casnică, s-ar putea să se simtă frustrată de lipsa vieții sociale, cu toate că în lucrarea lui Dumnezeu există activitate socială suficientă. Și din punct de vedere financiar s-ar putea să fie mai greu cu un singur salariu, cu toate că Dumnezeu îi poate binecuvânta în așa fel încât să nu ducă lipsă. Dacă soția lucrează, este pericolul să fie tot mai implicată în afaceri și în timp scurt să pună slujba înaintea familiei. Există și posibilitatea să găsească un alt bărbat cu care să petreacă mai mult timp decât cu soțul... Alegerea între cele două modele trebuie să o facă fiecare familie, cu seriozitate, asumându-și responsabilitățile care decurg din decizia luată. În ceea ce privește conviețuirea cu soțul, soția nu va fi în opoziție față de el, ci va sprijini inițiativele lui. Să fie ca o echipă care cooperează, fără a exista ideea competiției între ei. În cazul unui soț pasiv, care a abdicat de la conducere, o soție înțeleaptă nu îi va lua locul, ci îl va încuraja să conducă. În cazul unui soț dictator, care ia decizii fără să se consulte cu soția, soluția este tot supunerea. Împotrivirea față de planurile lui nu ar face altceva decât să îl învrăjbească și să îngreuneze o posibilă deschidere pentru colaborare. Chiar dacă pare idealist, știind că responsabilitatea deciziilor din familie aparține soțului, soția ar trebui să se simtă protejată de Dumnezeu. Ea are doar poziția de sprijin, sfătuitor al soțului, nu factor de decizie de bază. O soție înțeleaptă îi spune soțului părerea ei, dar lasă decizia pe seama lui. În privința iubirii, nu numai soțul trebuie să iubească, ci și soția. Aceasta înseamnă că ea va dori să îi împlinească nevoile lui. Soțul este "al ei" și ea este "a lui". Fiecare este unul pentru altul. Expresia cu care se încheie pasajul din Scrisoarea către Efeseni, "și femeia să se teamă de bărbat" (5,33), transmite ideea unui respect special pentru soț, nu o teamă servilă. Această idee vorbește în mod direct despre caracterul ei. În inima soției credincioase se află cinstea pentru soțul ei. Ea nu îl ascultă cu pumnii încleștați sau scrâșnind din dinți. Soțul ei este darul lui Dumnezeu pentru ea și îl apreciază ca fiind cea mai importantă ființă umană din viața ei. El se simte în siguranță lângă ea, îi dorește compania relaxantă, se desfată în modul frumos în care i se adresează. El știe că soția lui este sinceră și nu se teme de duplicitatea sau infidelitatea ei. Soția care își respectă soțul nu încearcă să compenseze prin împodobirea exterioară ceea ce nu are în interior. Ea este cu adevărat cununa bărbatului ei. În momente de slăbiciune, soția este acolo, cu dragoste, gata să îl încurajeze, să îi ridice privirea în sus și să îl asigure de sprijinul ei. Ea nu râde de el când a falimentat și nu îi contabilizează greșelile. Ea îi transmite ideea că orice ar fi, în orice situație ar fi soțul, se va bucura de cinstea și respectul ei.
Pentru discuții:
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |