|
Soțul în planul lui Dumnezeu Text biblic: "Bărbaților, iubiți-vă soțiile așa cum Cristos a iubit Biserica și s-a dat pe sine pentru ea..." (Ef 5,25). "...iubiți-vă femeile și nu fiți aspri cu ele" (Col 3,19).
Magisteriu:
Punct de plecare:
Conținut: Viața de familie este ca o orchestră simfonică, în care fiecare instrumentist își are partea lui din întreaga partitură. Reușita unui concert constă, în mare parte, din modul în care fiecare instrumentist execută piesa, așa cum este scrisă. Nimeni nu își poate permite să cânte altceva, fără a strica armonia intenționată de compozitor. Înainte de căderea omului în păcat, Dumnezeu a binecuvântat bărbatul cu o soție, care să îi fie un ajutor potrivit. Prin aceasta a creat ideea conducerii în iubire și a supunerii în dragoste. Nu era nici un conflict în aceasta, ci o perfectă armonie. Critic vorbind și bazându-ne pe cuvântul biblic, Diavolul, șarpele de la început, a fost primul care a stricat acest echilibru prin inversarea rolurilor. El l-a ignorat pe Adam și a dialogat cu Eva, care a început să conducă familia. Rezultatul acestei acțiuni a dus la o catastrofă imensă: omul a pierdut tot ce a fost frumos înainte de cădere. Blestemul pe care l-a rostit Dumnezeu atinge în mod fundamental relațiile din familie: soțul va avea tendința să domine, iar soția să se răzvrătească împotriva autorității lui. De asemenea, soțul va avea dificultăți în a lucra pentru procurarea celor necesare "cu sudoarea frunții", iar soția va avea bucuria procreării, umbrită de durerile nașterii, iar moartea va fi aceea care va distruge definitiv relația lor. Diavolul a continuat atacurile sale împotriva familiei și a ordinii care trebuie să domnească în aceasta. Astfel a "inventat" și alte păcate, care conduc la distrugerea celulei de bază a societății: familia. Câteva dintre ele sunt: poligamia, adulterul, homosexualitatea, incestul, prostituția și seducerea, mai ales a persoanelor nevinovate. Astăzi, societatea găsește de bune asemenea fapte rele și le apără. Prin mass-media, și adesea prin artă, modelul divin pentru căsătorie este contestat sau ridiculizat. Emanciparea femeii și abuzurile bărbaților ajung la cote alarmante. Dincolo de toate acestea, rolul soțului în familie este determinant. În acest sens, apostolul Paul este suficient de clar și exigent în același timp: "Bărbaților, iubiți-vă soțiile așa cum Cristos a iubit Biserica și s-a dat pe sine pentru ea..." (Ef 5,25). "...iubiți-vă femeile și nu fiți aspri cu ele" (Col 3,19). Soțul nu trebuie să își supună soția, să o domine, să îi poruncească, ci să o iubească în modul în care iubește Isus Biserica sa. Acesta este rolul pe care îl are soțul în a păstra unitatea familiei. Iubirea nu poate fi distrusă de nimic. Soțul își demonstrează dragostea pentru soție atunci când conduce slujind, se jertfește altruist și investește permanent în soția lui. Din punct de vedere practic, soțul este liderul familiei. Acest rol i-a fost dat de la început, atât prin ordinea creației, fiind creat primul, cât și prin decretul lui Dumnezeu care a spus că soția este "ajutor potrivit". El este responsabil pentru direcția în care merge familia și poartă responsabilitatea pentru deciziile familiei. El este responsabil și de împlinirea nevoilor materiale ale familiei. Dată fiind această nobilă responsabilizare, soțul poate cădea în pasivitate, care este de fapt renunțarea la rolul de conducător. Este mai ușor pentru el să nu mai aibă responsabilități, și pare mai natural pentru soție să ocupe imediat acest loc. Acest model este dăunător atât pentru soț, care nu este scutit de responsabilitate, cât și pentru soție, care se frânge sub povara deciziilor, prea grele pentru ea. Când nu-și înțelege bine rolul de conducător, acesta poate degenera în dictatură, care constă în dominarea partenerului, în a decide fără consultarea lui, sau fără a ține cont de părerile sale. Acest model de conducător nu este dorit de către nimeni, mai ales de către soție și copii. Poate cel mai greu de aplicat la soții de azi este maniera în care a iubit Isus, jertfindu-se. Soțul, dacă este credincios trebuie să se lepede de sine pentru binele soției și să acționeze spre binele ei veșnic, sacrificându-se. Isus ne-a iubit cu sacrificii, care au culminat cu jertfa supremă. Nu știu dacă va fi cazul ca cineva să își dea viața pentru soția lui, dar cu siguranță este nevoie zilnic de sacrificii pentru binele ei. Aceasta nu înseamnă că trebuie să o idolatrizeze. Cei care percep mandatul de "cap" al familiei ca fiind dreptul de a dispune, de a da porunci, de a fi servit, nu au înțeles nici ideea biblică, nici modelul lui Cristos. A iubi soția este o responsabilitate, nu un drept. Povara și răspunderea este imensă, dar rezultatele pot întrece orice imaginație.
Pentru discuții:
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |