CATEHEZE: ANUL SFÂNTULUI PAUL |
|
» înapoi la cuprins «
Cateheza nr. 7
Ianuarie 2009
Conciliul de la Ierusalim
Deoarece suntem în luna ianuarie, în care celebrăm octava mondială de rugăciune pentru unirea Bisericilor, propunem spre reflecție o temă care are relevanță pentru efortul creștinilor din vremurile noastre de a găsi o cale a unității creștine. Am putea avea impresia că diviziunile dintre creștini au apărut și s-au aprofundat cu trecerea secolelor, însă în realitate divergențe de gândire au existat chiar în primele generații de creștini. Supunem atenției, în cadrul acestei cateheze, două evenimente pe care apostolul Paul le-a trăit personal: conciliul apostolilor de la Ierusalim și incidentul din Antiohia. Sunt două evenimente care ne permit să ne facem o imagine despre problemele cu care se confrunta Biserica primară și despre divergențele care existau între creștinii din primele decenii ale Bisericii. Dar ceea ce probabil îi deosebește pe creștinii de atunci de noi este un anume simț al unității pe care îl aveau și care le permitea să rămână uniți dincolo de diferențele de opinii.
Dar să vedem ce s-a petrecut la Conciliul de la Ierusalim. Suntem în preajma anului 50 al erei creștine. La acest conciliu participă și apostolul Paul. Prezența sa la conciliul apostolilor este dovada respectului pe care și-l câștigase datorită activității sale misionare. În perioada premergătoare conciliului, Paul își desfășurase activitatea de misionar în Biserica din Antiohia și se simțea strâns legat de Ierusalim, așa cum rezultă din Scrisoarea către Galateni (cf. mai ales limbajul din Gal 1,18; 2,2.3.6.9.). Din aceeași scrisoare rezultă că Paul a avut cel puțin două motive de a veni la Ierusalim. În primul rând, a avut o revelație divină care l-a determinat să meargă la Ierusalim. În al doilea rând, dorea să expună la Ierusalim evanghelia pe care o predica printre păgâni, respectiv primirea păgânilor în comunitatea creștină fără obligația respectării legilor specific iudaice.
Din ce putem deduce, la Conciliul apostolilor de la Ierusalim au fost prezente trei "fracțiuni". Prima fracțiune era reprezentată de Paul, Barnaba și Tit, care erau pentru acceptarea păgânilor în Biserică, fără a le impune modul de viață iudaic. A doua fracțiune era reprezentată de Iacob, Chefa (Petru) și Ioan, care aveau o gândire moderată în privința cerințelor care ar trebui impuse păgânilor care primesc credința în Isus Cristos. A treia fracțiune o constituiau cei pe care apostolul Paul îi numește "frații falși" (cf. Gal 2,4), adică iudeo-creștinii radicali, care cereau ca păgânii să fie primiți în Biserică numai dacă parcurg drumul iudaic integral.
La acest conciliu, rezultatul cel mai important pentru apostolul Paul a fost acceptarea evangheliei pe care el o predica printre păgâni, deci fără obligația respectării Legii iudaice cu acele elemente specifice identității iudaice. Or, acest lucru i-a deranjat pe iudeo-creștini, în ochii cărora relevanța Legii iudaice era astfel slăbită, iar prescrierile deveneau mai curând obiceiuri și tradiții. Deși Paul și Barnaba primesc "mâna dreaptă a comuniunii" (Gal 2,9), adică o confirmare a modului lor de a desfășura activitatea misionară, armonia nu este deplină la sfârșit din cauza radicaliștilor. Clauzele lui Iacob care se regăsesc în descrierea Conciliului în Fap 15,19.20.28.29 ar putea fi un document mai târziu pe care Luca îl leagă de adunarea apostolilor. Dacă ar fi fost stabilite regulile, atunci nu s-ar mai explica incidentul din Antiohia.
Incidentul din Antiohia arată că deciziile luate la Conciliul apostolilor nu i-au mulțumit pe toți (cf. Gal 2,11 ș.u.). Este greu de reconstituit contextul istoric al incidentului, însă în linii mari lucrurile s-au desfășurat după cum urmează: după conciliu, Paul și Barnaba pleacă la Antiohia. Mai târziu vine și Petru. Acolo, Petru participă la mese cu iudeo-creștini și păgâno-creștini, care erau uniți. Când vin "oameni" de-ai lui Iacob, Petru se retrage de la mesele cu păgânii. Îi atrage de partea sa și pe ceilalți iudeo-creștini, inclusiv pe Barnaba. Paul însă, deși era iudeo-creștin, rămâne cu păgânii. Comuniunea lor, care includea Euharistia, este ruptă. În acest context Paul îl înfruntă direct pe Petru.
În ce a constat practic incidentul din Antiohia? Acolo, problema nu a fost cu privire la păgâni, dacă să fie circumciși sau nu, ci cu privire la iudeo-creștinii care își păstrau identitatea lor de iudei, continuând să observe legile specific iudaice, în mod deosebit legile privitoare la mâncăruri, prin care iudeii se distingeau ca popor. Pentru Petru și Barnaba, ca și pentru ceilalți iudeo-creștini, această menținere a identității iudaice era percepută ca o chestiune de principiu; astfel de "fapte ale Legii" nu erau în dezacord cu credința în Cristos. Dar pentru Paul, principiul credinței în Cristos trebuie acceptat radical, iar asta relativizează și dă importanță secundară practicilor distinctiv iudaice; nu numai circumciziunea, ci și alte "fapte ale Legii" sunt în dezacord cu credința în Cristos, de vreme ce adăugau efectiv cerințe ca parte a "bagajului" pe care trebuiau să și-l asume păgânii care acceptau evanghelia.
Cei mai mulți autori cred astăzi că apostolul Paul, în urma acestui incident, nu a avut câștig de cauză, ceea ce l-a determinat să ia o anumită distanță față de Antiohia și Ierusalim. Această schimbare de atitudine și de raport cu Ierusalimul rezultă mai ales din limbajul mai distant pe care îl folosește la vremea când le scrie galatenilor. Mai multe pasaje din scrisorile sale (Gal 1,6-9; 5,2-12; 2Cor 11,4.12-15 și Fil 3,2), compuse după momentul "Antiohia", arată polemica dintre apostolul Paul și alți predicatori și "apostoli ai lui Cristos", care erau aproape sigur misionari iudeo-creștini din Palestina, doritori să se asigure că noii aderenți la credința în Mesia Isus parcurg drumul complet pentru a deveni membri deplini ai poporului lui Dumnezeu (prin primirea circumciziunii și acceptarea altor astfel de "fapte ale Legii").
În ciuda acestor neconcordanțe, apostolul Paul voia cu orice preț o relație pozitivă cu Ierusalimul, sau cel puțin o relație pozitivă între Bisericile pe care el le-a întemeiat și Biserica-mamă din Ierusalim și s-a implicat foarte mult în construirea acestei relații de unitate. În anii 57-58, când le scrie romanilor, apostolul Paul a considerat ca o mare prioritate să facă o colectă în Bisericile pe care el le-a întemeiat și pe care o va duce la Ierusalim, ca un semn al solidarității națiunilor cu iudeii, nu numai în sfera binecuvântărilor mesianice, ci și în sfera bunurilor materiale (cf. Rom 15,25-26). Călătoria la Ierusalim pentru înmânarea colectei va fi fost pentru apostolul Paul nu numai un rod și o confirmare a succesului său în câștigarea multor păgâni pentru credință, ci și un semn al preocupării sale de menținere a unității întregii mișcări a creștinismului. Apostolul Paul speră ca ministerul său în câștigarea atâtor păgâni să fie primit de Dumnezeu (cf. Rom 15,16), iar calitatea lor de membri ai Bisericii să fie recunoscută de sfinții din Ierusalim (cf. Rom 15,31).
În concluzie, divergențe între creștini nu există doar astăzi, ci au existat chiar de la început. Unii autori consideră că divergențele de atunci erau chiar mai grave și mai profunde decât cele de astăzi. Dar creștinii de atunci aveau poate un mai mare simț al unității. Sfântul Paul rămâne oricum un model de luptă pentru unitate și un model inspirator pentru toți creștinii de bunăvoință care vor să împlinească gândul de unitate al lui Cristos.