CATEHEZE: ANUL SFÂNTULUI PAUL |
|
» înapoi la cuprins «
Cateheza nr. 12
Iunie 2009
Ultimii ani ai apostolului Paul
În cadrul acestei ultime cateheze, luăm în considerație ultima perioadă din viața apostolului Paul, respectiv perioada cuprinsă între arestarea Apostolului la Ierusalim în anul 58 și martiriul său la Roma. Ultimii ani ai vieții sfântului apostolul Paul sunt învăluiți într-un fel de nebuloasă din cauza lipsei informațiilor din cartea Faptele Apostolilor. Astfel, reconstituirea acestei perioade se face pe baza câtorva indicii din scrisorile pastorale și a unor tradiții care au un anumit grad de certitudine. Din corelarea acestor date putem reconstitui următoarea succesiune de evenimente, pe care o prezentăm mai jos.
În anul 58, apostolul Paul pleacă de la Corint și ajunge la Ierusalim. Ajuns acolo, apostolul Paul este primit cu bucurie de către frați, cărora le încredințează colecta pe care o adunase în Bisericile pe care le întemeiase. La Ierusalim, Apostolul este informat despre acuzele care circulau la adresa lui, iar opoziția față de el se concretizează într-o revoltă în popor: apostolul Paul este acuzat în mod fals de către iudei că ar fi introdus niște păgâni în templu. În urma acestei revolte, apostolul Paul este pus în lanțuri de către tribunul Lisias în fortăreața Antonia din Ierusalim. Lisias, aflând că iudeii vor să-l ucidă pe Paul prin înșelăciune, îl transferă cu o escortă puternică la Cezareea unde se afla procuratorul Felix. Acolo, Paul rămâne doi ani, până la sosirea procuratorului Festus, succesorul lui Felix. Procuratorul Festus vrea să-l trimită pe Paul la Ierusalim pentru a compărea în fața acuzatorilor săi, însă Apostolul, cunoscând viclenia acuzatorilor săi, face apel la judecata cezarului. Astfel, cauza lui Paul va fi judecată la Roma.
De la Cezareea, apostolul Paul va merge ca prizonier la Roma, dar în timpul călătoriei, corabia lor va suferi un naufragiu, ceea ce a făcut ca Paul să rămână trei luni într-o insulă, probabil Malta, unde continuă să predice evanghelia. Ajuns la Roma, cauza sa nu a fost judecată imediat. Apostolul a primit permisiunea de a locui într-o casă din Roma în regim de domiciliu obligatoriu (custodia libera). Acolo rămâne doi ani, continuând să predice evanghelia celor pe care îi întâlnea (cf. Fap 28,30).
După această informație de la sfârșitul cărții Faptele Apostolilor, istoria vieții apostolului Paul poate fi reconstituită numai indirect, pe baza unor indicii din scrisorile pastorale și din tradiții extrabiblice. Se pare că după cei doi ani de arest la domiciliu, Paul este repus în libertate. Înainte de a fi din nou liber, spre sfârșitul primei captivități la Roma, Paul anunță venirea sa la Filemon (cf. Flm 22) și la Filipi (cf. Fil 2,23.24), dar vizita nu pare să fie apropiată, deoarece depinde de rezultatul procesului. Se pare că Paul a avut câștig de cauză și a fost eliberat. Ce s-a întâmplat cu Apostolul în această perioadă?
Știm din Scrisoarea către Romani că apostolul Paul intenționa să meargă în Spania pentru a predica evanghelia și acolo (cf. Rom 15,24.28). A ajuns apostolul neamurilor în Spania? Nu putem fi siguri de acest lucru, din lipsa informațiilor de primă mână, dar mărturiile unor documente creștine vechi par să susțină această posibilitate. Iar dacă a ajuns în Spania, Paul trebuie să fi rămas destul de puțin timp acolo, deoarece dorea să viziteze din nou Bisericile din est.
După această perioadă de libertate, Paul este arestat din nou și îl regăsim la Roma, de data aceasta într-o stare de detenție dură, abandonat de toți și lipsit de încurajarea creștinilor din Roma. Din această perioadă posedăm mărturia din Scrisoarea a doua a sfântului apostol Paul către Timotei: "Eu de acum sunt oferit ca jertfă și timpul plecării mele a sosit. Am luptat lupta cea bună, am ajuns la capătul alergării, mi-am păstrat credința. De acum îmi este rezervată coroana dreptății pe care mi-o va da în ziua aceea Domnul, Judecătorul cel drept; și nu numai mie, ci și tuturor acelora care au iubit arătarea lui" (2Tim 4,6-8). În acest text, limbajul folosit de apostolul Paul este deosebit de sugestiv: textul grecesc spune: "Timpul dezlegării mele a sosit". Cuvântul grecesc an?lysis (dezlegare) este un termen tehnic din ambientul navigației maritime și se referă la dezlegarea corabiei, desprinderea ancorei și ridicarea pânzelor pentru a ieși în larg. Avem aici un limbaj extrem de evocator, care dezvăluie starea sufletească a apostolului neamurilor înainte de plecarea sa. Paul era pregătit de plecare pentru a porni în larg pe oceanul nemărginit al lumii lui Dumnezeu.
Cât privește sfârșitul vieții apostolului Paul, din mărturiile și tradițiile extrabiblice putem deduce, cu un anumit grad de probabilitate, aceste date: apostolul Paul a suferit martiriul prin decapitare în apropiere de Roma, într-un loc numit Aquae Salviae (acum Tre Fontane), undeva la est de Via Ostiense, la puțini kilometri de splendida bazilică "San Paolo fuori le Mura", unde se află mormântul Apostolului. Martiriul prin decapitare a avut loc pe la sfârșitul domniei lui Nero. După opinia cea mai comună, sfântul Paul a suferit martiriul în același an și în aceeași zi cu sfântul Petru; mai mulți părinți latini ai Bisericii au susținut că martiriul celor doi a avut loc în aceeași zi, dar nu în același an. Cert este că, din timpuri străvechi, solemnitatea apostolilor a fost celebrată la 29 iunie, zi în care este comemorată moartea lor de martiri.
Nu putem să nu facem în final o referință la perspectiva pe care ne-o oferă Noul Testament asupra ultimei perioade din viața apostolului neamurilor. Cartea Faptele Apostolilor, la care am făcut referință mai sus, ne dă în final următoarea informație despre Paul ajuns captiv la Roma: "El a rămas doi ani întregi în aceeași locuință închiriată și îi primea pe toți cei care veneau la el. El predica împărăția lui Dumnezeu și învăța despre Domnul Isus cu tot curajul și nestingherit" (Fap 28,30-31). Cartea lui Luca se încheie, așadar, cu o informație despre Paul care predică evanghelia la Roma. De ce apostolul Luca se oprește aici cu relatarea sa despre sfântul Paul? Oare nu știa despre moartea de martir a Apostolului? Evident că știa - Luca scrie această carte la aproximativ 20 de ani după moartea lui Paul -, dar pentru sfântul Luca, relevant nu este atât faptul morții lui Paul, ci faptul că vestea cea bună a lui Isus Cristos și despre Isus Cristos este predicată în chiar inima Imperiului Roman. Așadar, "miza" operei lui Luca este una misionară.
Diferiți autori au remarcat că sfântul Luca, oprindu-se cu relatarea sa aici, a lăsat cartea sa "neterminată". De ce? Nu putem fi siguri de următoarea interpretare, dar ne putem întreba, dacă nu cumva Luca a lăsat cartea Faptele Apostolilor în mod intenționat neterminată, lăsând să se înțeleagă că această carte va trebuie să fie scrisă în continuare de viitoarele generații de creștini, care trebuie să privească la apostolul Paul ca la un model de a trăi creștinismul și de a-l face cunoscut pe Cristos pretutindeni.
Celebrând primele Vespere ale solemnității Sfinților Petru și Paul, la data de 28 iunie 2007, în bazilica "San Paolo fuori le Mura", papa Benedict al XVI-lea afirma: "Acțiunea Bisericii este credibilă și eficace numai în măsura în care cei care fac parte din ea sunt dispuși să plătească "personal" fidelitatea lor față de Cristos, în orice situație".