|
Chemați la sfințenie
SFÂNTUL BLAZIU
Rom 5,1-5
Biserica primului mileniu s-a născut din sângele martirilor. Un renumit scriitor creștin din secolul al II-lea și anume Tertulian, în opera sa intitulată Apologeticum spunea: "Sanguis martyrum semen christianorum" - sângele martirilor, sămânța creștinilor. Mărturia martirilor despre Cristos, pecetluită prin sacrificiul suprem al vieții lor, prin vărsarea sângelui a devenit patrimoniul Bisericii universale. În ei venerăm lucrarea eminentă a lui Isus Cristos, autorul sfințeniei și al martiriului lor. Ei, ca frați ai noștri, dând mărturie despre adevărul lui Cristos în caritate, stau înaintea noastră ca martori autentici ai Mântuitorului. Mărturia lor este cea mai convingătoare trăire a comuniunii sfinților, cea mai autentică legătură ecumenică. Astăzi, în ziua de 3 februarie, Biserica ne propune spre meditare personalitatea sfântului Blaziu, episcop și martir. El este unul din nenumărații eroi pe care Biserica i-a avut la începuturile sale. Născut în secolul al III-lea la Sebaste, în Armenia, din părinți creștini, primi o educație aleasă și se dedică medicinei. Pentru viața lui virtuoasă și mai ales pentru mila și dragostea sa față de aproapele, clerul și poporul din localitatea sa îl aleseră episcop în scaunul ce devenise vacant. În persecuția antireligioasă declanșată de împăratul Liciniu, guvernatorul Agricolau al Sebastei se arătă foarte zelos în a dezlănțui o prigoană deosebită, mai ales contra clerului. Blaziu, sfătuit să plece, se ascunse într-o peșteră. Trimișii lui Liciniu, căutând fiare sălbatice pentru circul roman, dau de episcopul fugar, îl leagă ca pe un făcător de rele și-l duc la închisoarea din oraș. Cu toate minunile pe care le săvârșește în mijlocul celor din închisoare, este dus în fața judecății, dar sfântul susținea credința sa în Isus Cristos. Guvernatorul porunci să fie decapitat imediat. Pe când era condus la locul de execuție, o femeie și-a făcut loc prin mulțime și a așezat la picioarele sfântului episcop pe fiul ei aproape mort din cauza unui os de pește înfipt în gât. Sfântul Blaziu a pus mâinile pe capul copilului și s-a recules în rugăciune. Puțin după aceea, copilul era salvat. Acest episod i-a atras faima de taumaturg, îndeosebi în cazul bolilor de gât; faima sa a străbătut secolele, până în zilele noastre. Apoi, neînfricatul martir, cu trupul strivit, a avut tăria să suporte și alte chinuri până când i s-a tăiat capul cu spada. Pe timpul cruciadelor, moaștele sfântului Blaziu au fost aduse în Occident și pentru nenumăratele vindecări miraculoase, cultul său se răspândi foarte repede. Sfântul Blaziu a fost un om plin de credință. Credința lui a fost un exemplu pentru toți creștinii, mai ales în timpul prigoanelor. Și ce fel de credință avea sfântul Blaziu? Nu o credință teoretică, nu o credință a vorbelor, dar o credință a faptelor, o credință pe care o mărturisește cu sângele său și care se vede în slujirea celor săraci. În al doilea rând sfântul Blaziu a fost un om plin de har, adică plin de grație, plin de simpatie în fața comunității. Se bucura de simpatia și încrederea tuturor. E atât de frumos un suflet curat în care locuiește Dumnezeu încât Isus i-a spus într-o vedenie sfintei Tereza de Avila: "Dacă tu ai vedea cum arată un suflet în starea harului, cât este de strălucitor, nu ai putea suporta, ai muri". Și la fel s-ar putea spune: Dacă ar vedea cineva cum arată un suflet în stare de păcat de moarte, cât de respingător este, nu ar putea suporta, ar muri de groază. De fapt, cel care este în harul sfințitor, poartă în el paradisul, după cum cel care prin păcat l-a izgonit pe Dumnezeu din sufletul său, poartă în el iadul. Sfântul Blaziu a fost un om plin de tărie. Orice creștin e chemat la eroism. Nu toți suntem chemați la martiriu, să ne vărsăm sângele, dar toți suntem chemați la martiriul vieții de fiecare zi. A trăi corect viața de căsătorie, a munci cinstit, a-ți îndeplini datoriile creștinești împotriva vorbelor și ironiilor altora, a lupta împotriva patimilor din tine însuți, acesta e martiriu, este eroism. Isus îi avertizase pe cei care voiau să-l urmeze, cu privire la dificultățile care erau inevitabile: cine-l urmează pe el va avea parte de împotriviri și de prigoane. Și acest lucru e valabil pentru cei care îl urmează pe Isus în toate timpurile. Unii îl refuză pe Dumnezeu și nu-l pot suporta nici pe cel care vorbește despre Dumnezeu. De ce? Pentru că Dumnezeu este considerat ca ceva inoportun în viața omului. Iar când intră Dumnezeu, omul este obligat să renunțe la egoismul și orgoliul său. De aceea, cine vorbește de Dumnezeu sau amintește de el chiar și numai prin uniforma, prin haina sa, deranjează. Cu toate acestea ucenicul lui Isus trebuie să fie martor înaintea lor și înaintea tuturor păgânilor din toate timpurile. Cuvintele "mergeți în lumea întreagă și predicați evanghelia la toată făptura" (Mc 16,15) au avut ecou toată viața în inima sfântului Blaziu, îndeplinindu-le chiar cu prețul martiriului. Aceleași cuvinte ni le adresează Cristos și nouă astăzi prin liturgia cuvântului. Însuși Cristos, care ne-a dobândit cu prețul sângelui său demnitatea de frați ai săi și fii ai aceluiași Părinte, înainte de a se înălța ne trimite să predicăm evanghelia. Prin urmare, această misiune care a fost mereu prezentă în viața sfântului Blaziu, este o datorie morală ce nu le revine numai apostolilor, ci și nouă tuturor în calitate de creștini. Vocația de creștin este prin natura ei și o vocație de a evangheliza. În acest fel și-a înțeles sfântul Blaziu misiunea sa de episcop, să fie fidel lui Cristos care a venit să slujească și nu spre a fi slujit. Deci Evanghelia nu se vestește numai prin cuvânt dar și prin exemplu, prin trăirea Spiritului lui Cristos: făcându-ne asemenea lui, așa cum el s-a făcut asemenea nouă, în toate afară de păcat (cf. Evr 4,15). În Duhul Sfânt, care este dragostea dintre Tatăl și Fiul, a revărsat în noi dragostea sa divină. Această dragoste divină a fost pentru sfântul Blaziu izvorul întregii sale vieți religioase. Ea l-a făcut să vadă lucrurile cu alți ochi, cu ochii credinței și l-a condus la cunoașterea tot mai profundă a lui Isus Cristos. Această dragoste ne face și pe noi capabili de a-l iubi pe Dumnezeu, de a-l adora în "Spirit și Adevăr", adică de a ne lua în serios credința și de o trăi în mod autentic. Toți aceia care s-au decis să-l urmeze pe Cristos și să trăiască potrivit învățăturii sale, vor trebui să înfrunte primejdii și nedreptăți din partea oamenilor. Duhul Sfânt este acela care i-a susținut pe apostoli în toate momentele de încercare. Duhul Sfânt l-a susținut și pe sfântul Blaziu și ne va susține și pe noi, pentru a putea învinge tot ceea ce se împotrivește comuniunii noastre cu Tatăl ceresc. Cu atât mai mult vom fi asistați de Duhul Sfânt, cu cât vom fi mai dispuși să acceptăm toate încercările pe care Dumnezeu ni le va trimite. Să continuăm acum Sfânta Liturghie rugându-l pe Dumnezeu să ne dea, prin mijlocirea sfântului Blaziu, credința lui puternică și iubirea lui înflăcărată. Să ne facă și pe noi plini de tărie, plini de har și de credință. Petru COJOCARU © Editura Sapientia
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |