|
Chemați la sfințenie
SFÂNTUL MAXIMILIAN KOLBE
1Pt 4,12-19
De câte ori ni se prezintă o persoană martiră, mulți dintre noi se gândesc la perioada primelor secole ale creștinismului, când primii creștini aveau de îndurat prigoana păgânilor în arene și stadioane, plătind cu sângele lor credința pe care o mărturiseau. Alții vor veni spre alte perioade. Martiriul este văzut ca fiind ceva de domeniul trecutului, care nu are loc în societatea noastră contemporană, industrializată și secularizată. Însă fiecare secol își are martirii săi, își are arenele sale, își are prigonitorii săi. Nici secolul nostru nu duce lipsă. Biserica ni-i propune ca modele. Azi îl pune în față pe sfântul Maximilian Kolbe. E un martir al secolului nostru alături de mulți alții, care și-a mărturisit credința în arena de la Auschwitz, prigonit fiind de nazismul dornic de înrobire și de expansiune. Dar cine a fost Maximilian Kolbe? Ce l-a determinat să-și dea viața în locul semenului său? Care a fost idealul său? Am văzut astăzi că tema principală a lecturilor propuse de sfânta Biserică este aceea a suferinței și a iubirii. Două realități prezente care se diferențiază atât de mult, dar care numai dacă se acceptă reciproc îi pot oferi omului ceea ce caută dintotdeauna: fericirea. Iar Cristos ne arată exemplul care duce la fericire: "să vă iubiți unii pe alții, așa cum v-am iubit și eu pe voi" (In 15,12). E o regulă pe care și sfântul Maximilian a urmat-o în viața sa. Tot ce a făcut, a făcut pentru slava lui Dumnezeu și folosul semenilor. Maximilian s-a născut la 7 ianuarie 1894, într-o familie de țesători săraci. De mic copil e cuprins de o devoțiune mare față de Fecioara Maria, devoțiune pe care o va păstra până în ultima clipă a vieții pământești. Odată, pe când se ruga, Fecioara Maria îi apare cu două coroane în mână, una împletită din trandafiri albi, alta din trandafiri roșii și l-a pus să aleagă. El le va lua pe amândouă, alegând astfel o viață curată, plină de iubire, dar, în același timp, și una plină de jertfe, de suferințe. "Să vă iubiți unii pe alții", ne cere Isus, pentru că numai iubirea ne poate ajuta să trăim o viață asemănătoare cu a sfântului Maximilian. Și nu numai că ne va da putere, dar iubirea ne va și uni. Ea este sădită în inima fiecăruia, face parte din însăși natura noastră. Fără iubire omul nu poate exista. În iubire el se împlinește, dar privind mereu spre chipul celuilalt. Iar părintele Maximilian aceasta a făcut mereu: a iubit și s-a dăruit pentru semenul său fără măsură. Și pentru a fi mai aproape de Dumnezeu și de oameni, intră în Ordinul Călugărilor Minori Conventuali, punându-se sub ocrotirea Maicii Neprihănit Zămislite. Adesea spunea că mergem cu Maria la Cristos. Iubirea față de Maria l-a făcut să întemeieze în 1917, împreună cu Părintele Provincial Iosif Pal, o asociație numită Armata Neprihănitei, care este prezentă și la noi. Mulți dintre preoții și credincioșii noștri vor intra în această asociație purtând medalia miraculoasă și ducând o viață de rugăciune, ca niște adevărați soldați ai Neprihănitei. Părintele Maximilian este și unul dintre apostolii secolului nostru prin activitatea lui misionară. Îndeamnă la iubire și sacrificiu în favoarea aproapelui, după exemplul lui Cristos. E conștient că oamenii ne dau posibilitatea să-i facem lui Dumnezeu ceea ce de altfel ar fi imposibil: să-i ajutăm, să-i încurajăm, să-i iubim. "Să vă iubiți unii pe alții, așa cum v-am iubit și eu pe voi" (In 15,12). Iubirea lui Isus pentru noi a mers atât de departe încât a ajuns la cruce. Iar crucea înseamnă tortură, înjosire, ocară, adică suferință și moarte. Auzim adesea că se spune: ar fi mai bine să nu te naști decât să suferi. Dar pentru a înțelege suferința, ca și moartea de altfel, trebuie pusă într-o altă perspectivă: în unire cu Cristos. Numai în unire cu el suferința are valoare. Numai cine moare cu Cristos va putea să reînvie la o nouă viață. Nu e ușor să iubești pe altul, la fel nu e ușor nici să suferi cu altul sau pentru altul. Părintele Maximilian ne-a fost și în acest caz un exemplu demn de urmat. Prin viața sa religioasă activă, prin zelul său apostolic viu ne-a edificat, dar prin mărturisirea lui Cristos până la sacrificiul vieții, ne pune în fața unui tablou emoționant și a unui eroism extraordinar. E suficient numai să rostim Auschwitz și mulți dintre noi își fac prezente în memorie ororile fascismului. E locul denumit de mulți: fabrica morții. Auschwitz înseamnă suferință. Acolo prin munca forțată, prin experiențele pe oameni vii, prin locurile de execuție, prin camerele de gazare, prin crematorii s-a comis cea mai mare crimă din istoria omenirii. Acolo a atins punctul culminant metodele antiumane ale fascismului. A fost un adevărat concern, un sistem de 39 lagăre, înființat în primăvara anului 1940. Primul transport de deținuți a sosit din Polonia. E posibil ca odată cu aceștia să fi venit și părintele Maximilian. Noilor veniți li se lua totul, chiar și părul din cap. Exista o lege a lagărului care prevedea că dacă un deținut evadat și nu era descoperit în două zile, atunci zece oameni din acel lot trebuiau să moară. Ori se întâmplă ca în vara anului 1941 unul să evadeze, ceea ce face ca legea să fie aplicată. Printre cei zece e și unul ce își plânge familia, care îl aștepta acasă. Părintele Maximilian cere să fie înlocuit cu acesta. Era o cerere nemaiauzită. Oferta sa voluntară pentru buncărul morții a adus o stare de admirație și de speranță printre ceilalți deținuți. I s-a permis să-l înlocuiască pe acel tată de familie. Părintele Maximilian e senin în fața persecuției, plin de bucurie că s-a aflat demn să sufere pentru Cristos (cf. Fap 5,41), pentru cel care era idealul său. Colegii de suferință au recunoscut în Maximilian eroicitatea virtuților, au văzut în el omul autentic și generos, care purta în el adevărata iubire a lui Cristos. Astfel părintele Maximilian își pune pe cap a doua coroană, cea de trandafiri roșii, arătând tuturor credința sa vie. Figura sa ne îndeamnă nu numai să-l admirăm dar și să-l imităm. Și cum putem noi să-l imităm în contextul nostru actual? Unii își vor spune: voi fi alături de cei suferinzi, voi încuraja pe drumul vieții pe cei deznădăjduiți; alții se vor gândi: mă voi apropia mai mult de cei bătrâni, voi fi darnic cu cei săraci, îi voi adăposti pe cei orfani. E bine și sunt gânduri frumoase. Dar nu e suficient. Căci toate câte le vom face, dacă vor fi lipsite de prezența lui Cristos atunci nu am făcut nimic. A iubi după îndemnul lui Cristos pe aproapele nostru și a trăi aproape de el presupune în primul rând să-l avem noi pe Isus în inimă, ca mai apoi să-l putem dărui și altora. Pentru că noi fără Cristos suntem săraci, iar din sărăcie nu putem da nimic, nu putem ajuta cu adevărat pe nimeni. Dar cu Cristos nu vom mai iubi sau suferi noi, ci Cristos va iubi și va suferi prin noi. Să-l lăsăm așadar pe Cristos să fie, să lucreze prin noi. Iar dacă martiriul sfinților ne edifică, dacă exemplul sfântului Maximilian ne-a făcut să luăm o hotărâre bună, atunci să aducem slavă lui Dumnezeu pentru jertfele lor și să rămânem în spiritul sfântului Bernard, care spune că: "Moartea sfinților e frumoasă sub toate aspectele, ea este sfârșitul trudei, victoria definitivă, intrarea în viață, dobândirea siguranței" - adică prezența fericirii. Adrian BURCĂ © Editura Sapientia
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |