Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Chemați la sfințenie
Culegere de predici în cinstea sfinților

SFÂNTUL
IOAN MARIA VIANNEY
4 august

Ez 3,16-21
Ps 116,1-2
Mt 9,35-10

"Te preamăresc pe tine Dumnezeule, stăpânul cerului și al pământului, pentru că ai ascuns aceste lucruri celor înțelepți și pricepuți și le-ai descoperit celor mici. Da, Părinte, căci așa ai voi tu" (Mt 11,25-26).

Isus se roagă; se roagă și-l preamărește pe Dumnezeu pentru bunătatea sa căci le-a dat Dumnezeu celor nepricepuți să priceapă vestea împărăției. Isus vestește și realizează împărăția iubirii, dar înțelepții lumii nu au timp și nu au motiv să surprindă mesajul. Cei simpli își pleacă privirea și plini de speranță lucrează la realizarea Împărăției. Mai mult decât să vorbească despre iubire, ei trăiesc iubirea. Pentru aceștia îl preamărește Isus pe Tatăl, pentru cei din timpul său și pentru cei dintotdeauna: "Îți mulțumesc, Părinte, pentru că te-ai descoperit celor smeriți cu inima..."

Unul dintre mesagerii și mărturisitorii iubirii pentru care Isus îl preamărește pe Tatăl este și sfântul pe care Biserica îl comemorează astăzi, sfântul Ioan Maria Vianney. S-a născut la Dardilly, în apropiere de Lyon, în anul 1786, dintr-o familie de agricultori. Copilăria și tinerețea și-o petrece lucrând pământul și păscând oile tatălui său. La vârsta de 17 ani își manifestă dorința de a deveni preot, însă întâmpină opoziția tatălui său. Numai după doi ani de rugăminți și insistențe tatăl avea să-și dea consimțământul, iar Ioan ajutat de parohul din Ecully va intra în seminarul din Lyon. Simțea însă o imensă dificultate în a citi și a învăța o pagină de filozofie sau teologie și pentru aceasta a fost eliminat. La insistențele parohului însă, este reprimit, dar profesorii renunță să-i mai pună întrebări. Cu toate acestea, tânărul cu o înfățișare de țăran simplu și naiv nu se descurajează; ba chiar impresionează prin pietatea sa. Își impresionează episcopul care îl sfințește preot în 1815, la vârsta de 29 ani. Confrații săi îl caracterizează ca fiind un preot sfințit din milă. Nu i se acordă dreptul de a spovedi și primii trei ani de preoție și-i petrece alături de propriul paroh de la care învață austeritatea vieții, mortificația și sacrificiul.

După această perioadă de ucenicie este numit paroh de Ars, un sat de numai 230 de locuitori ce locuiau în case acoperite cu stuf și care se întâlneau în cele patru cârciumi și nicidecum la biserică. Timp de 42 de ani duce în acest cătun o existență stranie și sfântă. Cu o viață austeră, ce avea să se desfășoare între casa parohială, biserică și casele enoriașilor săi, Ioan Maria Vianney devine un fenomen ce atrage admirația sătenilor. Paradoxal, severitatea sa nu îndepărtează, dar atrage. După 10 ani întregul Ars este convertit, iar milogul care nu reușise să învețe nici măcar o declinare a limbii latine și căruia i se interzisese să spovedească devine confesorul extraordinar care citește în suflete și spre care oamenii aleargă din toate colțurile Franței.

Prin viața sa simplă și disponibilă, Ioan Maria Vianney este oglinda fidelă a modelului său, Cristos. El este într-adevăr un alter Christus. Caracterizat prin sărăcie și umilință, Ioan are un suflet copilăresc, plin de credință și pasiune pentru oameni. Întreaga viață a fost pradă mulțimilor slujindu-și aproapele și predicând dragostea de Dumnezeu. Ore în șir stătea în confesional împărțind Iubirea. Mulțimile veneau la Ars și veneau nu numai atât pentru un om care făcea minuni sau prezicea viitorul, dar pentru un om a cărui viață a fost un neîntrerupt exemplu, o neîntreruptă mărturie. Un avocat din Paris, care venise să-l vadă, ne spune: "La Ars l-am văzut pe Dumnezeu într-un om".

Lovit de boală, în urma mortificațiilor sale și a vieții de slujire pe care a trăit-o, Ioan Maria Vianney moare la 4 august 1859 și este canonizat de Papa Pius XI în anul 1925.

Într-adevăr, prin activitatea sa pastorală, sfântul Ioan Maria Vianney a fost un alt Cristos. Asemeni lui Isus din pericopa evanghelică de astăzi, el și-a trăit viața de preot în mijlocul mulțimii, în mijlocul poporului lui Dumnezeu. Sfântul Matei face referire la imaginea turmei fără păstor și la aceea a secerișului. Imaginea turmei a fost folosită și în Vechiul Testament pentru a desemna poporul lui Dumnezeu. Orice turmă are nevoie de un păstor precum a fost Moise (cf. Num 27,16-17). În Noul Testament, noul popor al lui Dumnezeu se naște grație noului Păstor, Isus. Fiul Omului avea să se înalțe în gloria Tatălui și de aceea instituie păstori care trebuie să prelungească în istorie lucrarea sa din timpul ministerului său terestru.

Isus ne spune: "Secerișul este mult, dar lucrătorii sunt puțini. Rugați deci pe stăpânul secerișului să trimită lucrători în secerișul său" (Mt 9,37-38). A vorbi despre seceriș în limbaj biblic, înseamnă a vorbi despre acțiunea lui Dumnezeu și despre reacția corespunzătoare a omului. Secerișul este o lucrare decisivă care scoate în evidență urgența misiunii încredințate. Este surprinzător însă; Isus nu ne spune: munciți, dar "rugați pe stăpânul secerișului..." Dumnezeu este cel care alege și trimite vestitorii cuvântului. Dumnezeu rămâne mereu agentul principal.

În finalul fragmentului evanghelic, Isus, dând putere celor doisprezece îi trimite să vestească evanghelia sa; ei sunt caracterizați de generozitate; gratuit au primit, gratuit trebuie să dea. Asemeni profetului Ezechiel în prima lectură, ei trebuie să fie străjeri ai cetății și păstori responsabili ai turmei. De modul lor de a înțelege cuvântul Domnului și de a-l transmite depinde soarta celuilalt, depinde veșnicia celuilalt, și totuși ei nu sunt decât niște oameni simpli, dar sunt aleși de Dumnezeu.

Toate aceste lucruri sfântul Ioan Maria Vianney le-a înțeles și le-a trăit în viața sa. Cu o simplitate infantilă el a stabilit în jurul său împărăția lui Dumnezeu și cu o modestie sinceră le spunea acelor care îl ascultau: "Eu sunt doar un robot în mâinile lui Dumnezeu. Dacă Dumnezeu ar fi găsit un preot mai ignorant, mai nevrednic decât mine, l-ar fi așezat în locul meu pentru a-și arăta măreția milostivirii sale".

O mărturie concretă a modului de a gândi și de a trăi al lui Ioan Maria Vianney este întâmplarea din 25 octombrie 1852. Datorită faimei sale în rândul credincioșilor, episcopul Le Belley hotărăște să-l facă canonic și în acest sens sosește pe neașteptate la Ars. Umilul și devotatul paroh este ca de obicei la spovezi. Când fu înștiințat de prezența episcopului, Ioan vine în întâmpinarea păstorului său spunând câteva cuvinte de bun venit, ghicind în același timp motivul vizitei. A încercat să refuze, propunând episcopului pe vicarul său. Cei apropiați insistă și îl fac să înțeleagă că episcopul s-ar putea simți jignit. Primește de aceea numirea și pelerina de canonic, însă, când ieșea din Biserică nimeni nu-l mai recunoștea. Toți îl tratau ca pe un străin. Opt zile după această întâmplare, el avea nevoie de bani pentru o lucrare în favoarea enoriașilor săi. Nu a ezitat să-și vândă pelerina de canonic unei persoane bogate renunțând astfel la un lucru ce nu-i era necesar pentru a-și ajuta aproapele, pentru a-și trăi idealul.

Ce am putea învăța din viața acestui sfânt? Cu siguranță foarte multe. Însă esențialul ne-o spune chiar el: "Datoria omului și cea mai frumoasă activitate a lui este să se roage și să iubească. Dacă voi vă rugați și-l iubiți pe Dumnezeu și pe oameni, iată, aceasta este fericirea omului pe pământ".

Și nouă, asemeni sfântului Ioan Maria Vianney, Isus ne adresează chemarea de a fi lucrători în secerișul său. Religios sau laic, fiecare suntem îndemnați să ne gândim la chemarea noastră personală. Suntem chemați să trăim cu responsabilitate și entuziasm viața noastră formată din bucurii și dureri, speranțe și deziluzii, iar cotidianul este tocmai lanul pe care Isus îl alege pentru fiecare dintre noi ca să ne putem desfășura misiunea noastră.

Încrezători în Dumnezeu să privim la exemplul sfântului Ioan Maria Vianney și să luăm aminte la cuvintele sfântului Augustin: "Iată că cei neștiutori se ridică și ne răpesc cerul! Și noi cu știința noastră aridă rămânem împotmoliți în carne și sânge!"

Marius MÎRȚ

© Editura Sapientia



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat