|
Chemați la sfințenie
SFÂNTUL
Prov 2,1-9
"A trăit odinioară un om binecuvântat cu un har deosebit; sufletul său, încă din tinerețe, a fost acela al unui vârstnic înțelept; și l-a descătușat din plăcerile simțurilor și a disprețuit frumusețea acestei lumi considerând-o deja ofilită". Așa îl descrie pe sfântul Benedict, comemorat astăzi de Biserică, Papa Grigore cel Mare, principalul său biograf, în jurul anilor 593-594. Sfântul Benedict s-a născut în anul 480 în Norcia, fiind fiul unei familii înstărite din acest oraș. A trăit într-o perioadă critică pentru Italia, în care, după căderea Imperiului Roman de Apus din anul 476, au existat numeroase schimbări politice și economice. Acestea au generat un cadru de nesiguranță pentru populație: sărăcie și lipsuri, pustiiri, distrugeri, umilințe și nenorociri. În acest context trebuie amplasată viața și opera sfântului Benedict. Astfel capătă sens și valoare reformele sale monastice și misionare. Trimis la Roma pentru a studia dreptul și literele, va fi dezamăgit de viața depravată a acestui oraș. Nu se va lăsa atras, ca mulți dintre colegii săi, pe pantele unei societăți corupte, în plină decadență, ci, pentru a urma calea care duce la Dumnezeu, va renunța la studii. De asemenea, a considerat că nici viața printre oameni nu-l va ajuta să se construiască nici ca om, nici ca creștin. Calea sa va fi aceea a monahilor, caracterizată printr-o rupere radicală de existența anterioară, printr-o retragere, asemenea lui Abraham, din pământul său, din neamul și casa părinților săi, în pământul pe care i-l arată Domnul (cf. Gen 12,1). Pentru a deveni omul nou, pentru a se cunoaște pe sine însuși, trebuia să locuiască în lumina lui Dumnezeu, în singurătate, departe de orice împrăștiere lumească. Locul pe care Dumnezeu i-l rezervă pentru început va fi Subiaco. În acești munți va locui timp de trei ani într-o singurătate aproape totală. Este timpul maturizării spirituale, un timp în care a câștigat virtuți în lupta împotriva pornirilor proprii și împotriva diavolului. Sunt cunoscute, de altfel, numeroasele sale lupte cu acest dușman, atât în perioada de la Subiaco, cât și mai târziu. Dumnezeu, însă, nu l-a dorit în singurătate, neștiut de nimeni; el voia ca Benedict să devină o lumină strălucitoare care să lumineze cărările întunecate ale semenilor săi. Devine cunoscut și mulți se îndreaptă spre el plini de speranță: va fi abatele unor călugări în Subiaco, apoi va întemeia propriile mănăstiri în munți. Este perioada în care își începe misiunea de formator și îndrumător spre Dumnezeu. Fiind înzestrat cu mult har, se dovedește un bun organizator și conducător, lucru care va atrage invidia multora. Pentru a feri comunitățile din Subiaco de persecuții, va părăsi aceste locuri împreună cu câțiva discipoli. Montecassino este locul spre care Dumnezeu i-a purtat pașii. O cetățuie părăsită, pe un vârf de munte, înconjurată de păduri și temple păgâne, va deveni un puternic centru de credință, de muncă și rugăciune. Timpul petrecut la Montecassino este foarte rodnic pentru Benedict și opera sa; este și locul în care își va petrece ultimii ani ai vieții, binecuvântați cu darul profeției și al minunilor, daruri izvorâte din puternica cinste pe care o aduce Domnului. Aici va scrie celebra Regulă benedictină, o carte de principii și norme de viață, care va schimba nu numai viața călugărilor, dar prin ei întreaga față a Europei. În discursul pe care Papa Ioan Paul al II-lea îl ține la Montecassino în 1980, vorbește despre regula sfântului Benedict ca despre izvorul la care trebuie să ne refacem și de la care trebuie să plecăm pentru a reconstrui moral și religios societatea de azi. Spre deosebire de toate celelalte reguli monastice, orientale sau occidentale, regula benedictină este o lucrare completă, cu o structură bine definită, în care doctrina ascetică se unește foarte bine cu organizarea constituțională. În aceste norme se simte că legislatorul este apropiat de spiritul călugărilor, ca învățător și tată. Nu este o regulă sterilă, dură, dar una în care se citește grija, iubirea, devoțiunea paternă a legislatorului. În regulă se reflectă, mai înainte de toate, întreaga figură a sfântului Benedict, modul său de a fi: îl descoperim ca fiind preocupat de slava lui Dumnezeu, adorator al lui în rugăciunea comunitară și personală, îndeplinind bucuros voința sa în umilință și ascultare. Aceste atitudini ale vieții sale vrea să le imprime și în sufletele călugărilor săi și, prin ei, sufletului oricărui creștin. Într-o perioadă dificilă din punct de vedere economic, într-o regiune destabilizată de numeroasele schimbări politice, reușește să ridice o mănăstire și să insufle un spirit de muncă și rugăciune neîntâlnite până atunci în alte comunități. De altfel, aceasta este și deviza benedictină: "Ora et labora! - Roagă-te și muncește!" Sfântul Bendict unește admirabil în viața sa munca și rugăciunea, materia și spiritul. El a sesizat pericolul absolutizării muncii într-o societate plină de lipsuri și a încercat să o conducă spre sensul ei originar. Munca este o necesitate, fără ea nu ne putem hrăni și sfântul Paul afirmă clar în acest sens: "Cine nu vrea să muncească, nici să nu mănânce" (2Tes 3,10). Dumnezeu îl așază pe Adam în grădina Edenului "pentru a cultiva pământul și a-l păzi" (Gen 2,15). Prin muncă omul devine coparticipant cu Dumnezeu la creație, o canalizează în devenirea ei. Se vorbește atât de frumos despre vocația omului, spunându-se că Dumnezeu ne-a trimis pe pământ să muncim, să creăm, să ducem începutul său înainte. Omul nu este un subiect pasiv care așteaptă de la Dumnezeu totul ci, prin însăși dimensiunea sa fundamental activă, se străduiește ca prin muncă să ducă o viață mai bună. Rugăciunea este aceea care, după păcatul primului om, înalță munca, eforturile noastre spre Dumnezeu. Căci pentru om, munca a devenit o pedeapsă - "În sudoarea frunții tale îți vei câștiga pâinea" (Gen 3,19) îi spune Dumnezeu lui Adam și prin el tuturor oamenilor. Sfântul Benedict își dă foarte bine seama că munca fără a fi consacrată lui Dumnezeu, îl înrobește pe om, îi pleacă fruntea în țărână, ajungându-se până acolo ca omul să nu mai poată privi cerul datorită încovoierii sale. Acesta este pericolul materialismului pe care l-am trăit atât în perioada comunistă, dar mai ales acum când, în zbaterea continuă pentru ziua de mâine, uităm de multe ori să ne ridicăm inimile spre Dumnezeu, să ne odihnim împreună cu el în munca pe care o facem. Rugăciunea este minunea care ne unește cu Creatorul și ne face stăpânitori ai materiei și nu robi ai ei. Ea, după cum spune sfântul Augustin, se dezvăluie pe marginea fântânilor de unde venim să ne luăm apa: acolo vine Cristos în întâmpinarea fiecărei ființe omenești; el este cel dintâi care ne caută și el însuși ne dă de băut. Lui Isus îi este sete, iar setea lui vine din adâncurile lui Dumnezeu care ne dorește. Dumnezeu este acolo unde fiecare dintre noi își desfășoară activitatea, ne cheamă, și tot ceea ce trebuie să facem este să ne lăsăm călăuziți de glasul său. Astfel, rugăciunea devine întâlnirea dintre setea lui Dumnezeu și setea noastră. Viața capătă o altă dimensiune: zbuciumul, chinul pe care-l resimțim în fața zilei de mâine nu ni se mai pare atât de încrâncenat. După ce ne-am îndeplinit munca, hrana devine un dar al Tatălui; este bine să i-o cerem și să-i aducem mulțumire pentru ea. Am ascultat în evanghelia de astăzi cum Petru îl întreabă pe Cristos asupra viitorului acelora care îl urmează: "Iată, noi am lăsat toate și te-am urmat. Cu noi oare ce va fi?" (Mt 19,27). Cristos îi răspunde că vom primi împărăția cerurilor și că aceia care vor renunța la toate pentru el, vor primi însutit pe acest pământ. Acesta este răspunsul pe care-l primim în evanghelie, însă, și viața sfântului Benedict poate constitui un răspuns la această întrebare. Benedict părăsind totul, a cîștigat totul prin Cristos: a primit însutit în timpul vieții, dar mai ales prin urmașii săi care, înțelegându-i mesajul, au construit numeroase mănăstiri și școli, au lucrat pământul transformându-l, s-au implicat activ în viața oamenilor redându-le, în perioade de restriște, curajul de a se uni cu cerul. Puțini sfinți au avut asemenea lui Benedict un așa mare număr de fii și de opere de binefacere. Aproape toată Europa a devenit creștină datorită operei benedictinilor. Acest lucru îl va face pe Sfântul Părinte Pius al XII-lea, la al XIV-lea centenar al sfântului Bendict, să-l declare Părinte al Europei în Enciclica Fulgens Radiatur; apoi, Papa Paul al VI-lea, la 24 ocombrie 1964, îl va declara patron principal al Europei, dându-i astfel locul de cinste pe care-l merita pentru viața și opera sa. Sfântul Benedict trebuie să fie un model al nostru, al tuturor. Mesajul său, cu toate că au trecut 1500 de ani, ni se adresează cu aceeași intensitate. El ne sfătuiește ca "nimic să nu punem înaintea cultului lui Dumnezeu", arătându-ne astfel dreapta ierarhie a preocupărilor omenești. Acum, mai mult ca oricând există riscul de a-l uita pe Dumnezeu, de a ne îndepărta de el, dar, făcând acest lucru, să nu uităm că niciodată nu vom fi cu adevărat împliniți și fericiți pe acest pământ decât în lumina lui Dumnezeu. Munca ne poate oferi satisfacții doar în măsura în care îi este consacrată lui Dumnezeu prin rugăciune. Altfel există riscul de a ne îneca în material, de a ne închide ochii și de a ne trezi că preocuparea excesivă pentru bunurile pământești ne-a furat veșnicia. Să nu trăim niciodată doar pentru bunurile acestui pământ, dar să avem totdeauna în vedere mântuirea noastră, esențialul, pe Dumnezeu. Gabriel-Leonard CIOBANU © Editura Sapientia
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |