|
Chemați la sfințenie
SĂRBĂTOAREA
Is 61,9-11
Mutațiile profunde, multiple și rapide semnalate astăzi în cadrul societății umane, provoacă în instituțiile sociale cât și în activitatea membrilor lor o atmosferă deloc normală caraterizată fiind de supraaglomerare, împrăștiere și enervare, uneori duse la extrem. Această tensiune, considerată normală de către unii dintre contemporani, marchează dimensiunea socială și personală a omului. Nu rareori simțim că nu mai avem timp pentru a ne ocupa de noi înșine, de prietenii noștri pentru că ocupațiile și datoriile specifice unei zile de lucru sunt complexe și prea multe. Ne dăm seama că în ritmul acesta nu vom putea rezista. Biserica ne propune prin Liturgia Cuvântului din această zi un remediu, rugăciunea înțeleasă ca și mod de a trăi viața. Face acest lucru punându-ne în fața ochilor o ființă admirabilă, minunată, Maria, în a cărei inimă curată, Dumnezeu și-a revărsat puterea și prezența sa. Textul evanghelic proclamat ne plasează în atmosfera de bucurie a Paștelui iudaic. După uzanța acestei sărbători, fiecare bărbat trebuia să se înfățișeze la templu, locul prezenței lui Dumnezeu. I se cerea să vină cu mâinile încărcate, cu roadele cele mai bune și frumoase pentru a i le oferi și mulțumi Domnului. Prin acest ritual, evreul pios recunoștea că Iahve îl binecuvântase, că roadele erau de fapt binecuvântarea concretă a sa. Acest obicei al sărbătorii, ne spune evanghelia, îl urma și Iosif. El se înfățișează cu roadele pământului alături de Maria și de Isus, prezentați fiind de evanghelie într-o optică aparent normală: Maria e amintită ca fiind mama lui Isus, iar Isus tocmai împlinise vârsta de 12 ani. Această vârstă era considerată, în tradițiile rabinice, ca fiind vârsta maturității religioase. Logica textului evanghelic ne permite să descoperim adevărata identitate a Mariei. La un moment dat, evanghelia spune că tânărul Isus a rămas la Ierusalim și că a fost găsit în mijlocul învățătorilor legii după trei zile. A rămâne în templu, în locul ales de Domnul Dumnezeu cel de trei ori sfânt pentru a-și fixa numele său, adică prezența sa, însemna o mare demnitate, presupunea o alegere și în același timp o chemare din partea lui Dumnezeu. Cel chemat devenea preferatul, alesul și slujitorul lui Iahve. Așadar Isus este cu mult mai mult decât ceea ce pare în fața învățătorilor legii. Prin referință temporară, Luca amintește indirect de evenimentul petrecut după cea de-a treia zi de la moartea și îngroparea lui Isus, când înviat de Tatăl prin Duhul Sfânt, Isus se arată ucenicilor și femeilor sfinte. În cazul de față, Luca prin această referință scoate în evidență autoritatea lui Isus adăugând și anumite atitudini: a asculta și a întreba. E interesant faptul că evanghelia nu spune că el dădea răspunsuri acestora. Isus răspunde doar părinților săi. Răspunsul său face referință la Tatăl. E de reținut faptul că în Evanghelia după Luca, primul și ultimul cuvânt al lui Isus amintesc pe Tatăl. Ținând cont de aceste două aspecte, aflăm adevărata identitate a lui Isus. El, viața sa, a fost o continuă epifanie a Tatălui, a filiațiunii sale divine. Această realitate ne pune în lumină adevărata identitate a Mariei. La auzul cuvintelor lui Isus, Maria adoptă o atitudine pe care evanghelia ne-o redă în câteva cuvinte: Maria păstra cu fidelitate aceste evenimente în inima ei (Lc 2,40). Această relatare a textului evanghelic, ne-o descrie pe Maria. Ea este imaginea Vechiului Testament, a atitudinii de încredere, de umilință și deschidere față de voința și cuvântul lui Dumnezeu dar și a fericirii: Fericit omul care se place în legea lui Iahve și cugetă la ea zi și noapte, căci ea dă pace celui drept (Ps 1,1). Toate aceste simțăminte ale credinței vetero-testamentare izvorau din inimă, fundamentul întregului raport religios-moral al omului cu Dumnezeu. Inima reprezenta în antropologia Vechiului Testament, interioritatea omului și intimitatea lui profundă, însemna viața, memoria, gândirea, voință umană. Maria răsare din restul sfânt, din seminția binecuvântată de Jahve, ea însăși fiind binecuvântată într-un mod minunat. Este tocmai mesajul din lectura luată din cartea profetului Isaia. În mijlocul celor binecuvântați se aude glasul unei ființe care înalță un cântec de mulțumire. Acesta izvorăște din inima ei îmbrăcată cu veșmintele mântuirii, ale dreptății. Dar e un cântec și al bucuriei pentru că ea se simte aleasă la o misiune aparte. Aceasta misiune constă într-o intimitate profundă cu Dumnezeu trăită cu maximă fidelitate în inima ei. Rodul acestei trăiri ni-l descrie în mod minunat marele păstor al Cartaginei, sfântul Augustin: Rudenia, maternitatea nu i-ar fi fost de nici un folos Mariei dacă nu l-ar fi purtat pe Cristos mai fericită în inima ei decât în sânul ei. Intimitatea continuă a Mariei cu Cuvântul, trăirea vieții sale marcată de lipsuri, de durere și bucurie în fidelitate față de Cuvânt, este de fapt rugăciunea fecioarei. Este o rugăciune unică și frumoasă a cărei profunzime a constituit obiectul atâtor meditații, reflecții făcute de Biserică. Cunoaștem autoritatea Papei Paul VI în domeniul teologiei. De la el ne-a rămas pătrunzătorul crez proclamat în data de 30 iunie 1968 în bazilica San Pietro din Roma. Acest crez conține un mare adevăr despre Maria: "Noi credem că Maria este Mamă, pururea Fecioară a Cuvântului Întrupat, Dumnezeul și Mântuitorul nostru Isus Cristos, și care din cauza acestei alegeri unice, în vederea meritelor Fiului său, a fost răscumpărată în mod eminent, ferită de orice pată a păcatului originar și umplută de darul harului mai mult decât toate făpturile". Maria rămâne pentru toți cei care cred în Cristos, Mamă. Ce face mama pentru fiii ei? O serie de răspunsuri le putem da privind la prezența tandră a mamei-creștine: dă viață copiilor, susține viața prin iubire și sacrificiu. Maria, Mama fiilor lui Dumnezeu, ajută pe aceștia să dobândească viața divină și să o păstreze până la capăt. Cum săvârșește ea această misiune tainică? Să lăsăm pe venerabila doamnă, Berthe Margot să ne spună: "Războiul, pentru cel care a experimentat această tragedie, ne-a făcut să fim din ce în ce mai aproape una de cealaltă, de părinții noștri; gândurile, sentimentele aveau același scop: familia. După câțiva ani de la terminarea războiului, eu și sora mea ne-am întemeiat fiecare o familie. Eram fericită pentru că viața în familiile noastre își urma cursul ei liniștit; rugăciunea, mai ales către Maria, Mama lui Dumnezeu, și efortul personal de a menține armonia în familii, ne-au adus bucurii și satisfacții în viață. Fuseserăm învățate de către mama noastră că Maria este alături de toți cei care țin la ea mai ales în ceasul morții. Amândouă am ținut la acest lucru. Rugăciunile către Maria nu au fost zadarnice. Spun acest lucru eu care am fost martoră la moartea surorii mele. Clipa de pe urmă a ei n-o pot uita. Parcă și acum o aud spunând cu o voce pătrunzătoare: ce mamă bună am avut! M-a ajutat să devin prietena Mariei care acum mă duce la Isus, viața adevărată". Iată un răspuns, de fapt o mărturie care ne întărește pe fiecare dintre noi în drumul vieții pe care-l străbatem. Să privim la Maria a cărei inimă de mamă pulsează viață și iubire nu pentru a o respinge, dar pentru a recunoaște că ea este un ajutor, o cale pe care Dumnezeu Tatăl ni le oferă în vederea comuniunii depline cu el. Inima ei în care nevinovăția și durerea nu au lipsit, este o epifanie a ceea ce Dumnezeu Tatăl a săvârșit pentru noi și continuă să săvârșească cu ea, pentru noi. Să încercăm ca în zilele obișnuite să o admirăm pentru ceea ce este și face pentru noi și lumea întreagă. Imitând-o pe Maria nu ne vom depersonaliza ci din contra ne vom îmbogăți cu darurile sale, și mai ales, ne va conduce la Isus. Octavian ENACHE (2) Sâmbăta după duminica a II-a după Rusalii © Editura Sapientia
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |