|
Chemați la sfințenie
SOLEMNITATEA PREASFINTEI INIMI A LUI ISUS (1) Ez 34,11-1
Într-una din scrierile sale, Papa Leon al XIII-lea consemnează aceste cuvinte: "Când în primele veacuri, Biserica era oprimată de jugul păgânismului, tânărului împărat Constantin i-a apărut pe cer crucea, ca semn și garanție a strălucitoarei victorii pe care avea s-o obțină. El a auzit și aceste cuvinte: "Prin acest semn vei învinge". Azi, spune Sfântul Părinte, a apărut un alt semn care ne aduce mântuirea, și acest semn este Inima Preasfântă a lui Isus. În acest semn trebuie să căutăm salvarea noastră, într-însul trebuie să căutăm mântuirea lumii, într-însul trebuie să ne punem speranța". Devoțiunea către Inima lui Isus nu a început doar odată cu revelațiile de care a fost învrednicită Sfânta Maria Margareta Alacoque, călugăriță de origine franceză din ordinul trapist, dar a început încă de pe Calvar, când soldatul roman a străpuns cu sulița inima dumnezeiască a lui Isus. Cu toate acestea, revelațiile primite de această sfântă au dat acestei devoțiuni un avânt deosebit. În timpul revelațiilor însuși Mântuitorul și-a arătat dorința de a se institui o sărbătoare în cinstea Inimii Sale, dorință care i-a fost împlinită de Papa Pius al IX-lea, care în 1856 a extins această sărbătoare la întreaga Biserică. În liturgia acestei sărbători ni se prezintă două imagini: aceea a Inimii lui Isus, în specificul Liturghiei și aceea a Bunului Păstor, în lecturile biblice. Ambele imagini exprimă o unică realitate a iubirii infinite a lui Cristos, pe care a manifestat-o dându-și viața pentru răscumpărarea noastră. Iubirea infinită a lui Dumnezeu apare deosebit de impresionant în lecturile pe care le-am ascultat. Imaginea lui Mesia, ca Păstor, apare în multe locuri în Vechiul Testament, dar unul din cele mai frumoase fragmente este acela pe care l-am ascultat astăzi din cartea profetului Ezechiel. Poporul era risipit, datorită neglijenței conducătorilor lui, dar Dumnezeu, ca întotdeauna, ia inițiativa declarând intenția de a se îngriji personal de poporul său. El va fi acela care-i va aduna pe toți oamenii în jurul său, va merge în căutarea celor rătăciți și-i va readuce în țara lor, așa cum păstorul cel bun își conduce turma la loc de odihnă, de lumină și de pace. Alături de grija afectuoasă față de întreg poporul se adaugă și grija individuală, care este mult mai delicată: "O voi căuta pe cea pierdută și o voi aduce înapoi pe cea rătăcită, o voi lega pe cea rănită și o voi întări pe cea slabă" (Ez 34,16). Este evidentă aici perspectiva mesianică a profeției; este o profeție care anticipă și pregătește figura plină de afecțiune și de iubire a lui Isus-Păstor. Fragmentul evanghelic pe care l-am ascultat, luat din Evanghelia după sfântul Luca excelează în prezentarea iubirii nemărginite a lui Dumnezeu prin parabola oiței pierdute. Isus nu se mărginește doar la actul păzirii turmei, în calitatea sa de Păstor, nu se mulțumește doar cu faptul că majoritatea oilor sunt în siguranță. Ca un Bun Păstor, Isus le lasă pe cele nouăzeci și nouă în siguranță pentru a merge în căutarea celei pierdute, deoarece și aceasta este o creatură încredințată de Tatăl pentru ca să nu piară. Găsind-o, sunt făcuți părtași la această bucurie, și cerul și pământul. Dar, la cine se referă Isus prin cuvintele "oiță pierdută"? Mântuitorul se referă la păgâni, la cei care se închină unor zei făcuți de mâini omenești, care nu au viață și, de aceea, nu pot da viață, care nu au ajuns încă la cunoașterea Dumnezeului Celui Viu; oițe rătăcite sunt cei care nu vor să-l cunoască pe Dumnezeu; dar oițe rătăcite putem fi oricare dintre noi, atunci când refuzând iubirea lui Cristos ne opunem harului, datorită infidelităților, orgoliului și egoismului nostru. Iubirea nemărginită a lui Dumnezeu s-a arătat și în revelațiile particulare de care a fost învrednicită sfânta Maria Margareta Alacoque. În perioada acestor revelații, sufletele creștinilor erau împovărate de jugul rigorismului iansenist. Acesta era un curent care îl prezenta lumii pe Dumnezeu mai mult ca un judecător, mai mult ca un răzbunător, mai mult ca un zbir, decât ca un Tată iubitor. Efectul acestui curent a fost dezastruos pentru suflete, deoarece i-a dus pe creștini la îndepărtarea de Sfânta Împărtășanie, fiind speriați de învățătura existentă, conform căreia se pretindea o curățire sufletească imposibil de realizat cu puterile omenești. Omul de azi, datorită egoismului, face ca relațiile cu ceilalți să fie dificile. Datorită acestui egoism apar diferențele, jignirile, intoleranțele unii față de alții. Omul de azi are nevoie mai mult decât oricând de iubire, însă pentru aceasta și omul trebuie să se prezinte Inimii lui Isus cu rodul său de iubire. Devoțiunea către Inima Preasfântă a lui Isus nu trebuie să fie redusă la o oarecare practică de pietate zilnică sau lunară, dar pentru toți creștinii trebuie să se concretizeze și în fapte. Toată viața noastră, adică rugăciunile și faptele, bucuriile și suferințele noastre, devin astfel un "sacrificiu", care în unire cu Isus Euharisticul este oferit Tatălui în orice moment. Un exemplu de dăruire totală în slujirea aproapelui îl avem la Părintele Damian, apostolul leproșilor. Încă de la 18 ani intră plin de entuziasm în congregația Inimii Preasfinte a lui Isus și a Mariei. Este sfințit preot și apoi trimis ca misionar, unde se dovedește a fi un apostol înflăcărat, desfășurând o activitate extraordinară. Între timp aude despre insula Molokai, unde își duceau viața lor, și așa nenorocită, opt sute de leproși. Dorește din toată inima și se hotărăște să se dedice slujirii lor. Cere acest lucru, și la 33 de ani este trimis ca misionar pe această insulă. Încetul cu încetul câștigă sufletele acestora prin dragostea și devotamentul de care dădea dovadă în acțiunile pe care le întreprindea. Nu se lăsa învins de nici o greutate, dar după 11 ani de eroism, consumat de lepră, moare, zicând: "Este dulce a muri ca fiu al Inimii lui Isus". Iată un exemplu de slujire după pilda lui Isus, din care cu toții avem de învățat. Devoțiunea către Inima lui Isus nu este doar un cult de admirație, de contemplație, dar trebuie să fie un cult de imitare. Este deosebit de importantă, pe lângă modelarea inimii noastre după Inima lui Isus în blândețe și umilință, modelarea inimii noastre după Inima lui Isus în iubire. Uniți prin Botez cu Cristos în același Trup mistic, uniți cu el în Euharistie, creștinii se pot denumi ca aceia în care bate Inima lui Cristos, sunt oamenii care trebuie să-i iubească pe toți ceilalți cu Inima lui Cristos. Daniel ABALINTOAIEI (1) Vineri după duminica a II-a după Rusalii © Editura Sapientia
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |