|
Chemați la sfințenie
FERICITUL IEREMIA VALAHUL
Ecl 3,17-24
Biserica în decursul istoriei sale, a recunoscut viața de profundă credință și sfințenie a unor membri ai ei pe care i-a ridicat la cinstea altarelor. Modurile în care acești sfinți au ajuns la această comuniune profundă cu Dumnezeu sunt multiple. Unii au murit pentru credință vărsându-și sângele, alții au ales singurătatea pentru ca astfel să se unească tot mai mult cu Dumnezeu în tăcere, alții au ales să-l slujească pe Dumnezeu în frații lor care suferă, și așa mai departe. Acești oameni sfinți ne sunt propuși ca exemple pentru noi cei de astăzi, ca urmând și imitând virtuțile pe care ei le-au practicat, să putem ajunge și noi la gloria la care ei au ajuns. Iată că astăzi îl sărbătorim pe fericitul Ieremia Valahul, călugăr capucin care s-a dăruit total slujirii lui Dumnezeu și a aproapelui. Viața acestui umil frate începe într-un mic sat din Moldova care apare în biografiile sale cu numele de "Tzatzo", în ziua de 29 iunie a anului 1556. El este primul din cei șapte copii ai familiei Stoica și Margareta Costist. La botez a primit numele de Ioan. Mama Margareta era o femeie simplă dar plină de credință în Dumnezeu, care a știut să transmită fiului ei încă din copilărie pe lângă educația umană, o educație profund creștină învățându-l cum să se roage lui Dumnezeu și cum s-o iubească pe Sfânta Fecioară Maria. Aflând de la mama sa că există o țară numită Italia unde se află Papa și călugării sunt sfinți, în inima lui Ioan încolțește dorința de a merge în această țară a sfinților pentru a deveni și el un călugăr sfânt. La 19 ani părăsește casa și satul său natal și pleacă spre Italia. Călătorește ca însoțitor al medicului italian Pietro Iacomo. Fiind dezamăgit că în orașul Bari nu a găsit acei oameni sfinți despre care i se vorbise, dar din contra, pericolele sufletești erau chiar mai mari decât în Moldova, își continuă drumul și ajungând la Napoli, intră în mănăstirea capucinilor unde la 8 mai 1578 îmbracă haina de novice și își ia numele de Ieremia. Destinat să se îngrijească de confrații bolnavi în mănăstirea Sfântul Efrem cel Nou din Napoli, îi slujește timp de 40 de ani cu aleasă blândețe și o dăruire exemplară. Viața plină de caritate a fratelui Ieremia a fost răsplătită de Dumnezeu cu numeroase minuni atât în timpul vieții cât și după moartea sa în faimă de sfințenie în ziua de 5 martie 1625. În ziua de 30 octombrie a anului 1983 Sfântul Părinte Papa Ioan Paul al II-lea în cadrul unei ceremonii solemne care a avut loc în Piața "Sfântul Petru" din Roma, l-a ridicat la cinstea altarelor declarându-l fericit. Într-adevăr fericitul Ieremia Valahul a pus în practică umilința despre care ne vorbește prima lectură luată din cartea Ecleziastului: "Cu cât ești mai mare, cu atât să te umilești mai mult" (Ecl 3,18). Oare de la cine a învățat el să practice această umilință? Bineînțeles de la părinții săi, mai ales de la mama sa. Călugărul de mai târziu a învățat încă din copilărie să fie umil, pentru că știa că Dumnezeu le stă împotrivă celor mândri. Această umilință este rezultatul credinței sale, fiind conștient că tot ceea ce are este darul lui Dumnezeu. Știa foarte bine că omul atât valorează în fața lui Dumnezeu cât valorează umilința sa. De aceea, nu a încetat să practice umilința în viața de mănăstire făcând muncile cele mai umilitoare și obositoare. Umilința sa a fost recunoscută și de către contemporanii săi fiind numit "părintele sfânt". Dumnezeu se descoperă numai acelora care își recunosc propriile limite și care nu se cred autosuficienți. Mândria a dus și duce și astăzi la ură, violență, discriminare, nesupunere, nefericire. Nu trebuie să facem studii de specialitate pentru a observa efectele mândriei. Dar este suficient să a aruncăm o privire în jurul nostru și observăm imediat roadele ei. Evanghelia de astăzi ne prezintă o atitudine pe care fratele Ieremia a urmat-o întocmai: este abandonarea totală în brațele providenței divine și renunțarea liberă la bunurile pământești. Ieremia nu ar fi putut parcurge drumul anevoios din Moldova până la Alba-Iulia și de aici până în Italia pe jos dacă nu ar fi avut această încredere în Dumnezeu. Știm foarte bine ce pericole erau atunci și ce condiții de transport. Dar nimic nu l-a împiedicat să meargă în Italia unde "creștinii sunt buni și călugării sfinți" - după cum îi spusese mama lui. El renunță la toate: la părinți, la frați, la o situație materială, la un viitor oarecum sigur și intră în mănăstire. Ne-am putea pune întrebarea: ce anume l-a determinat să renunțe la toate? Răspunsul este unul singur: mântuirea sufletului. Ieremia cunoștea foarte bine cuvintele lui Isus pe care le-am ascultat astăzi și pe care le-a pus în practică: "Acolo unde este comoara ta, acolo va fi și inima ta" (Lc 12,34). El nu a voit să-și agonisească altă comoară decât aceea pe care hoții nu o fură, moliile nu o mănâncă și rugina nu o distruge. A început să-și adune această comoară renunțând la comorile lumești și ajutându-i pe cei săraci și bolnavi. El era convins că în cei bolnavi, în cei săraci îl întâlnea pe Cristos. El spunea adesea: "Mila față de săraci atrage mila lui Dumnezeu". "Rugăciunea săracilor are o putere extraordinară asupra inimii lui Dumnezeu pentru că ei se roagă cu simplitate și umilință". Bolnavii erau prietenii lui cei mai buni pentru care făcea tot ceea ce îi stătea în putință. Toți alergau la el. Fratele făcea semnul crucii pe fruntea lor sau pe partea bolnavă a trupului și de multe ori aceștia se vindecau. Primul său biograf, confratele capucin Francesco Severini, a notat cu grijă unele vindecări care s-au produs prin mijlocirea fratelui Ieremia. În anul 1614, într-una din zile a sosit la infirmeria mănăstirii "Sfintei Zămisliri", unde se afla Ieremia, fratele Arcangelo Arcella din Napoli care avea o tumoare malignă la un braț. A fost consultat de mai mulți medici care nu au găsit altă soluție decât amputarea brațului. Bolnavul a fost încurajat atât de medici cât și de confrații săi. Dar o umbră de tristețe tot persista în sufletul său. Fratele Ieremia nu era acasă, dar era plecat ca să ceară pomană pentru bolnavii săi. A sosit însă spre seară și primul lucru pe care l-a făcut a fost să-l viziteze pe noul venit. Fratele Arcangelo îndată ce îl văzu, i se încredință din tot sufletul și îl rugă să facă semnul crucii peste mâna bolnavă. Dar fratele Ieremia, spre surprinderea bolnavului, se arată oarecum rezervat, nu din alt motiv decât din acel simț profund de umilință care îl caracteriza ori de câte ori era indispensabilă intervenția extraordinară a lui Dumnezeu. Dar și în acest caz ca și în celelalte, umilința sa a fost învinsă de milă. El spuse: "Bine, bine, eu te însemn și Dumnezeu să te vindece" și apoi plecă. A doua zi când sosi chirurgul pentru a face operația, observă atunci când desfăcu bandajul, că mâna era complet vindecată. Nu-i venea să creadă. Nu se mai vedea nici un semn de boală, de parcă nu ar fi fost nimic. Acest exemplu este doar unul din nenumăratele vindecări pe care le-a obținut fericitul Ieremia. Toate aceste vindecări însă erau însoțite de rugăciuni profunde, pe care Ieremia le făcea adeseori în timpul său liber în capela infirmeriei. El era și omul rugăciunii și adesea cădea în contemplație mult timp. Rugăciunile sale preferate erau "Tatăl nostru" și "Bucură-te Marie", din care așa cum spunea el: "nu lipsește nimic din ceea ce ne unește cu Dumnezeu și ne dobândește de la el orice dar". Obișnuia să recomande atât fraților călugări cât și laicilor să recite des rugăciunea "Bucură-te Regină". El însuși spunea această rugăciune de nouă ori pe zi. De trei ori dimineața, pentru întoarcerea păcătoșilor, de trei ori la amiază, pentru cei aflați în agonie, și seara de trei ori pentru sufletele din purgator. O evlavie deosebită avea către Sfânta Fecioară Maria. Imaginea pe care o avea despre Preacurata nu o dobândise din cărți, dar din rugăciune și din strădania de a imita virtuțile ei. Această evlavie a fost răsplătită printr-o apariție în care fratele Ieremia a văzut-o pe Sfânta Fecioară Maria, înconjurată de o lumină strălucitoare avându-l în brațe pe pruncul Isus. Această apariție a fost reprodusă pe pânză după indicațiile date de către călugăr fiind numită "Fecioara lui Ieremia" prin intermediul căreia s-au dobândit multe vindecări miraculoase. Viața de sfințenie a fericitului Ieremia trebuie să fie un model și pentru noi, conaționalii săi. Mesajul evangheliei din ziua de astăzi rămâne mereu valabil pentru cel care vrea să-l urmeze pe Cristos. Cristos ne propune o viață în care trebuie să ne debarasăm de tot ceea ce ne împiedică să fim în relație cu Dumnezeu, asemenea fericitului Ieremia. Să ne însușim acea umilință în care să recunoaștem că tot ceea ce avem, este darul lui Dumnezeu. Viața noastră să fie o continuă mărturie a carității față de aproapele noastru. Suntem în luna mai, lună închinată Sfintei Fecioare Maria, de aceea să ne punem sub ocrotirea Mamei noastre cerești și să o iubim după exemplul fratelui Ieremia. Și ea care este "Ajutorul creștinilor", va avea grijă să dobândească harurile de care avem nevoie. La această celebrare să-l rugăm pe Dumnezeu ca fratele Ieremia să fie cât mai curând canonizat, pentru ca prin exemplul său el să ne întărească în adevărata credință și să ne umple de iubire generoasă. Valentin BULAI © Editura Sapientia
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |