|
Chemați la sfințenie
SFÂNTUL IOSIF MUNCITORUL
Gen 1,26-2,3
În spatele altarului mare al celebrului și modernului sanctuar din Montreal din Canada se găsesc diverse capele, toate închinate sfântului Iosif, dar fiecare cu titlu diferit. Între multiplele capele se găsește una în care sfântul Iosif este cinstit cu titlul cu care-l cinstește astăzi sfânta Biserică: model și protector al muncitorilor. Pe bună dreptate am putea să ne întrebăm: datorită cărui fapt sfântul Iosif a fost declarat protector al celor ce muncesc și în ce constă acest lucru, dacă despre el nu știm mai nimic? Alte titluri cu care este invocat, cum ar fi protectorul copilăriei, al celor căsătoriți, al familiei, al fecioarelor sau al celor ce mor sunt ușor de înțeles, dar ca protector și model al muncitorilor unora le vine mai greu să accepte. Ce a făcut el în mod deosebit sau cu ce s-a remarcat în această privință pentru a merita acest titlu? A vorbi despre sfântul Iosif, trebuie spus de la început, e ca și cum te-ai apuca de lucru fără a avea materie primă. Ce știm noi despre sfântul Iosif în afară de numele său și de câteva întâmplări din perioada copilăriei lui Isus? Evangheliile nu-i menționează nici măcar un singur cuvânt. De aceea, limbajul său este tăcerea, este ascultarea glasului îngeresc care-i vorbește în somn, o ascultare imediată și generoasă. Mai mult, limbajul său este munca sa manuală exprimată în formele cele mai modeste și mai obositoare. Altceva nu mai știm nimic. Din acest punct de vedere, am putea caracteriza viața lui Iosif ca pe cea a unei ființe obscure, aceea a unui simplu meșteșugar lipsit de orice măreție personală. Din cele ce ne relatează Evangheliile, știm că sfântul Iosif ducea o viață extrem de simplă, ca dulgher într-un atelier din Nazaret. Este bine de spus că această meserie era una din cele mai disprețuite din Orientul antic. Anterior deschiderii atelierului sfântului Iosif, Cicero afirma că au o josnică ocupație toți meseriașii, deoarece nu se poate găsi nimic bun și frumos într-un atelier. Mai dur pare a fi Aristotel atunci când se întreabă într-una din cărțile sale, dacă pot fi considerați cetățeni și meșteșugarii ce lucrează manual. Se pare că însăși lumea iudaică avea aceeași concepție negativă despre această muncă. Mărturie în acest sens ne sunt cuvintele concitadinilor lui Isus cu privire la originea sa din evanghelia de astăzi, care trădează acest dispreț: "Nu este acesta Fiul tâmplarului?". Însuși Isus, deși fiu de dulgher, în parabolele sale nu face nici cea mai mică referință la această profesie. În ciuda muncii sale umilitoare și disprețuite, acest tâmplar, om simplu dar drept, după cum ne spun evangheliștii, a avut o demnitate unică. Demnitatea sa constă în faptul că lui i-a revenit un rol deosebit în realizarea planurilor providenței și anume de a fi tatăl purtător de grijă al Mântuitorului nostru și soț al Preasfintei Fecioare Maria, misiune de care s-a achitat cu atâta responsabilitate și conștiinciozitate încât Biserica l-a ales mai întâi ca patron al ei și apoi ca model și protector al muncitorilor. Este de neimaginat cum chipul unui bătrân, cu păr argintiu, aplecat asupra instrumentelor sale, cum ni-l prezintă iconografia creștină, străbate veacurile și ni se prezintă ca un model de viață pentru noi toți. Datorită cărui fapt a fost propus ca model de viață pentru noi? Datorită grijii și iubirii care a manifestat-o față de Isus și Maria. Expresia cea mai elocventă și exprimarea zilnică a acestei iubiri este munca. Ce este căutarea unui loc pentru Fecioara Maria care trebuia să nască pe Cristos, ce este fuga în Egipt pentru salvarea vieții copilului, ce este munca ascunsă în atelierul său, dacă nu tot atâtea eforturi și dovezi efective de iubire față de aceste persoane? Textul evanghelic propus pentru această zi, în ciuda aspectului polemic cu privire la originea lui Isus, precizează indirect tipul de muncă prin care sfântul Iosif se străduia să asigure cele necesare familiei sale: cea de tâmplar. Acest cuvânt acoperă întregul arc al vieții sfântului Iosif, dar și anii de viață ascunsă a lui Isus, despre care vorbește evanghelistul Luca după episodul petrecut la templu: "S-a întors la Nazaret și era supus lor"(Lc 2,51). Această supunere nu trebuie înțeleasă numai în sensul unei simple ascultări față de părinți, dar înseamnă și că Isus a participat la munca Sfântului Iosif. De fapt, a-l sărbători pe sfântul Iosif în rolul său de dulgher, înseamnă a aminti în ce mediu a voit Isus să se nască, să primească educația umană și să trăiască timp de treizeci de ani. El a împărtășit cu adevărat condiția de muncitor a sfântului Iosif, după ce a primit atât de mult de la acest meșter care a jucat pe lângă el rolul de tată. Cel care era numit cu dispreț fiul tâmplarului a învățat meseria de la tatăl său purtător de grijă. Dacă în ordinea mântuirii și a sfințeniei, familia din Nazaret este model pentru familiile creștine și nu numai, în mod analog este și munca lui Isus alături de sfântul Iosif. Grație atelierului său de lucru unde își exercita meseria sa împreună cu Isus, sfântul Iosif a apropiat munca umană de misterul răscumpărării. Ea a fost primită în misterul Întrupării împreună cu omenitatea Fiului lui Dumnezeu, dar a fost și "răscumpărată". Însă în ce constă "răscumpărarea" muncii? Adevăratul sens al muncii și al identității muncitorului îl găsim deja exprimat în primele pagini ale Sfintei Scripturi. Aici Dumnezeu însuși este reprezentat ca un muncitor care lucrează șase zile și în a șaptea se odihnește. După ce l-a plăsmuit pe om, l-a așezat în grădina Edenului ca să o cultive și să o păzească, dându-i o poruncă care este punctul de plecare al oricărei activități umane. În îndeplinirea acestei porunci, omul nu face altceva decât să continue opera începută de dânsul. Din acestă perspectivă, munca este colaborare la planul divin. Ea reprezintă o datorie sădită de Dumnezeu în om, înainte de păcat. Textul primei lecturi mai subliniază un aspect la fel de important ca și cel anterior: dacă Dumnezeu se bucură de creația sa, la fel omul trebuie să-și afle bucuria și plăcerea în a munci, a da viață, a crea. Experiența cotidiană ne demonstrează exact contrariul. Munca omului este însoțită de durere, suferință, trudă, monotonie, într-un cuvânt, de neplăcere. Cauza o știm cu toții. Căderea omului în păcat a apăsat asupra muncii supunând-o durerii și oboselii, dramei dezechilibrelor sociale, riscului de a fi considerată o simplă marfă de schimb. Acest lucru nu i-a micșorat și nici nu i-a redus valoarea. Mai mult, Isus trăind ca un muncitor, cum de fapt a fost caracterizat, răscumpărând pe om, a răscumpărat și munca acestuia, și i-a dat un titlu de glorie încorporând-o în același plan mântuitor al lui Dumnezeu. Sfântul Iosif, prin munca sa pusă în întregime în slujba planului lui Dumnezeu, poate să ne fie un veritabil exemplu. Timpul pe care îl trăim astăzi este considerat un timp supus secularizării, desacralizării. Acestui vast și complex proces critic, care a cuprins toate sferele vieții, nu i-a scăpat nici munca umană. Aspecte noi caracterizează astăzi munca omului: mecanizarea, tehnologizarea și robotizarea. Fenomenul tehnologizării este însă ambivalent: poate duce la o mai mare libertate și din contră la noi forme de sclavie. Realitatea șomajului este omniprezentă. Mai mult, s-a schimbat însăși concepția despre muncă și se pune în termeni noi raportul dintre timpul de lucru și cel liber. Timpul în care nu se muncește este considerat ca timpul vieții adevărate în opoziție cu timpul de muncă considerat și trăit ca o constrângere. În fața noilor modele, în virtutea cărora munca devine o valoare absolută sau din contra primește o conotație de negare a libertății, deci a omului, trebuie să luptăm pentru recrearea unui umanism al muncii. Toți oamenii, dar în special noi creștinii, suntem chemați să redescoperim sensul muncii ca slujire a persoanei și nu a lucrurilor. E vorba despre a privi munca cu ochii credinței. Fericirea sau nefericirea omului în viață depinde de felul cum gândește și privește munca. Trei oameni lucrau într-o zi la o construcție. "- Ce faceți aici? - îi întrebă un trecător. - Nu vezi? - răspunse unul cătrănit, încovoiat și transpirat sub greutatea unei pietre pe care o purta pe spate. - Transpir și mă chinui cu munca asta blestemată! - Muncesc, spuse al doilea, ca să câștig pâinea pentru mine și pentru familia mea. Al treilea, privind la munca făcută, deși obosit și transpirat, zâmbi satisfăcut. - Iată, zise, construim o catedrală frumoasă". Aceeași muncă, dar ce deosebire în viața acestor oameni! Pentru cei fără credință munca este un jug insuportabil pe care încearcă pe cât posibil să-l scuture. Alții muncesc pentru familie, pentru copii; e bine, dar nu acesta este scopul principal al muncii, căci adesea părinții bătrâni sunt părăsiți, trimiși la azil de proprii copii pentru care au trudit o viață întreagă. În schimb, mulțumiți și resemnați sunt cei care muncesc în spirit de credință, adică făcând din fiecare activitate un act pus în slujba lui Dumnezeu și a fraților, și o cheie pentru a deschide cerul. Sfântul Iosif a făcut din munca sa un act de iubire și slujire a lui Isus și a Mariei, colaborând și contribuind, prin munca sa, la realizarea planului lui Dumnezeu. Urmând exemplul sfântului Iosif, să orientăm spre Dumnezeu orice efort al nostru și el ne va da mângâiere și bucurie, chiar și atunci când suntem osteniți. Sfântului Iosif să-i cerem să mijlocească pentru noi și să ne dea puterea ca împlinind cu răbdare și bucurie datoriile stării noastre, să putem lua parte, împreună cu el, la bucuria slujitorului credincios. Robert GAȘPAL © Editura Sapientia
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |