|
Chemați la sfințenie
SFÂNTUL GHEORGHE
Ap 21,5-7
În multe părți ale lumii astăzi este o sărbătoare deosebită. La noi, mai mult în cadrul bisericii din Răsărit, este celebrat cu aceeași solemnitate și credință acest mare martir (megalos martiros) cum îl numesc ei, sfântul Gheorghe. Persoana reală la care se referă această revărsare de admirație și uimire, precum și faptele ce i se atribuie, se pierd în negura timpului. Passio Sancti Giorgii s-a dovedit a nu fi o istorie propriu-zisă. Ea a fost clasificată de Decretum Gelasianum (496) între operele apocrife. Contextul istoric este acela al răspândirii creștinismului, multe nume neputând fi astfel consemnate și verificate strict. Este, însă, dovedită istoric existența unui martir Gheorghe în orașul palestinian Lydda (astăzi Lod), în jurul anului 300. "In Diospolim (Lydda) ubi sanctus Georgius martyrisatus est, ibi est corpus eius et multa mirabilia fiunt" notează Teodosiu Perigeta pe la anul 530. Părinții, îndeosbi mama, îi asigură o educație creștină deosebită, iar tatăl îi insuflă pasiunea armelor. Caracterizat foarte pozitiv - frumos, inteligent, bine făcut și de o politețe rară - este primit de împăratul Dioclețian în slujba sa. Ulterior este numit tribun. Împăratul Dioclețian, după cum datează istoria, declanșează în acea perioadă o cruntă persecuție împotriva creștinilor, dar Gheorghe blamează plin de curaj măsurile pline de cruzime cu care sunt tratați frații lui în credință. Cu siguranță, din partea prietenilor și apropiaților săi, a primit sfaturi de genul: Fii prudent! sau nu da cu piciorul norocului! sau măcar păstrează aparențele!, dar întrevedem în conștiința clară a sfântului Gheorghe iminenta alegere pe care o va face. Căzând în dizgrația împăratului este torturat îndelung și cu multă cruzime. În timpul suferinței, grație harului lui Dumnezeu, el nu a cedat tentațiiilor bogăției, puterii sau popularității de care se putea bucura. După multe tentative eșuate de a-l omorî, este decapitat iar suferințele sale, pe lângă faptul că amintesc de legenda grecească a lui Perseu și Andromade, au un mobil profund, spiritual. Adesea reprezentat ca un tânăr cavaler atacând un dragon pentru a salva o tânără, el este un simbol al biruinței asupra puterii întunericului. Adesea este invocat ca simbol al neatârnării de puterile malefice și ca un vestit distrugător de idoli. De fapt, în jurul acestor virtuți își desfășoară sfântul Gheorghe viața sa, iar dragostea față de Dumnezeu este mobilul faptelor sale deosebite. Ne putem întreba cât de actuală este viața sa și dacă virtuțile sale se mai poartă sau au căzut în desuetudine. Observăm, analizând societatea actuală, că și astăzi mai există idoli care trebuie sfărâmați, iluzii care trebuie spulberate... Atâta vreme cât există diavol vor exista căutări zadarnice bazate pe realități efemere, deci vor exista idoli. Și acești idoli sunt, mai mult decât tentații și ispite, atentate la libertatea noastră de fii ai lui Dumnezeu, sunt uzurpatori ai drepturilor lui Dumnezeu în conștiința noastră. Ce este, de fapt, un idol? Profetul Isaia spune că este un chip de lemn, de piatră sau de aur, pe care-l prelucrează un meșteșugar; cu alte cuvinte, o bucată de materie moartă. Dar un idol este astăzi mai mult decât atât: el poate fi și o ființă vie, un om și chiar o idee. Din viața sfântului Gheorghe transpare, poate paradoxal cu spiritul său de luptător, o docilitate deosebită și o dragoste aleasă față de Dumnezeu care este într-adevăr mai presus decât toți zeii. Și evanghelia de astăzi propune acestă temă pe care o regăsim în viața sfântului Gheorghe, în sângele martiriului său: este vorba de tema dragostei față de Dumnezeu și față de aproapele. Observăm că la origine se află dragostea Tatălui pentru Fiul, apoi aceea a Fiului pentru oameni; apoi, în fine, aceea a omului ca o continuare a experienței dragostei lui Dumnezeu în Cristos. Isus spune: "Să vă iubiți așa cum v-am iubit eu" (In 15,12) și "dacă păstrați poruncile mele, veți rămâne în dragostea mea, precum eu am păstrat poruncile Tatălui și am rămas în dragostea lui" (In 15,10-11). Condiția esențială pentru a rămâne în iubirea lui Isus este păstrarea poruncilor. Nu este vorba, deci, de o permanență romantică sau mistică în dragoste, dar despre o permanență concretă și exigentă. Încă din Vechiul Testament porunca lui Dumnezeu era precisă și categorică "Eu sunt Domnul Dumnezeul tău; să nu ai alți dumnezei... să nu-ți faci chip cioplit..." (Ex 20,2-3). Această poruncă a fost pentru sfântul Gheorghe un imperativ indiscutabil și l-a condus la pacea și bucuria despre care Isus vorbește mai departe în evanghelie: "V-am spus ca bucuria mea să fie în voi și bucuria voastră să fie deplină" (In 15,11). Bucuria apare ca un semn mesianico-escatologic al mântuirii prezente și este consecința păcii. Cristos o transformă în bucuria sa, fără ca totuși să înceteze să rămână a noastră. Observăm că acest pasaj evanghelic este ca un șablon pentru sfântul pe care-l sărbătorim astăzi. Totuși el nu a avut parte de ambientul creștin la care se referă Ioan în Evanghelia sa. În acest ambient iubirea poate fi reciprocă, dar el a trăit mai degrabă în ambientul descris de sfântul Paul în Scrisoarea către Romani 5,8 unde se pune problema iubirii față de dușmani. Sfântul Gheorghe este un imitator fidel al lui Cristos prin faptul că și-a dat viața din dragoste pentru credința sa, împlinind în el cuvintele sfântului Paul: "Cele care îmi păreau drept câștiguri, pentru Cristos le-am socotit ca o pierdere. Ba chiar toate lucrurile le socotesc o pierdere pe lângă înălțimea cunoașterii lui Cristos, Domnul meu" (Fil 3,7-8). De fapt, aceștia sunt sfinții: co-participanți ai lui Dumnezeu, raze din sfințenia sa infinită. Deci, sfințenia este înfăptuită în noi de Dumnezeu, dar ea recere participarea faptelor și străduinței noastre. Se crează astfel o comuniune între Dumnezeu și oameni, comuniune care are ca scop participarea la secretele familiei: "Nu vă mai numesc servitori, căci servitorul nu știe ce face stăpânul său. Dar vă numesc prieteni, deoarece v-am adus la cunoștință tot ce am auzit de la Tatăl meu" (In 15,15). Isus este așadar intermediarul prieteniei dintre Dumnezeu și om și, din sclav, face om liber, prieten și rudă a lui Dumnezeu. Dar, mai mult, în lectura de astăzi Dumnezeu promite biruitorului darul apei vieții și stabilește cu el un strâns raport de filiație. "Eu îi voi fi Dumnezeu, iar el va fi pentru mine un fiu" (Ap 20,7). Gratuitatea acestui dar prin care devenim fii ai lui Dumnezeu și frați ai lui Cristos transpare și din finalul evangheliei: "Nu voi m-ați ales, ci eu v-am ales și v-am rânduit să mergeți și să aduceți roade, iar roadele voastre să rămână" (In 15,16). Rodul despre care vorbește Isus aici este acela al misiunii, al vestirii credinței. În acest context al vestirii se plasează și sfântul Gheorghe, martir și mărturisitor al credinței adevărate. Mărturia lui a fost aceea a vieții pentru că închinarea care i se datorează lui Dumnezeu nu poate fi decât o atitudine existențială. Ne închinăm cu viața noastră pentru că atunci când stăm în fața lui Dumnezeu ne dăm seama cât de contingenți și insignifianți suntem. Închinarea presupune că îl considerăm pe Dumnezeu centrul vieții noastre și că de la el așteptăm tot binele nostru. Ne va costa, probabil, nenumărate suferințe, căci creștinismul, în esența sa, implică trăirea eroică, absolută, plenară. Cu siguranță, însă, dacă nu va fi nevoie să ne mărturisim cu viața credința noastră, va trebui să suportăm totuși martiriul alb, acela al jertfelor și necazurilor cotidiene. Dar este și mai sigur că Dumnezeu ne va pregăti o răsplată mult peste așteptările noastre și aceasta pentru că ne iubește. Având ca modele atâtea minunate exemple ale sfinților și îndeosebi al sfântului Gheorghe de astăzi, să ne întrebăm și noi: Tu, creștinule, de partea cui ești? Cui te închini? Care este centrul de greutate al gândurilor tale?... Să luăm în același timp o atitudine corectă pe drumul nostru și să ne întoarcem de pe eventualele căi greșite. Nu trebuie să uităm nici faptul că primul pas spre cunoașterea și slujirea lui Dumnezeu este cunoașterea de noi înșine. Astfel, să nu ne fie frică nici de faptul că suntem priviți cu răutate pentru că am îndrăznit să ne ridicăm fruntea spre cer, nici de noi înșine. Să ne continuăm, asistați de harul lui Dumnezeu și cu o undă de umilință totuși pe chip, acel târâș infinit spre lumină, spre Dumnezeul speranței noastre! George IVAN © Editura Sapientia
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |