Chemați la sfințenie
Culegere de predici în cinstea sfinților
APARIȚIILE SFINTEI FECIOARE LA LOURDES
11 februarie
Is 66,10-14c
Ps 1
In 2,1-11
Sfânta Biserică comemorează astăzi faptele minunate care s-au petrecut într-o mică localitate de la poalele munților Pirinei în anul 1858, localitate numită Lourdes. În ziua de 11 februarie tânăra Bernadeta Soubirous în vârstă de 14 ani, dintr-o familie de oameni săraci, împreună cu sora ei și cu o vecină de o seamă cu ele au pornit să adune câteva crengi uscate, în apropiere de stânca Massabielle. Pentru aceasta trebuiau să treacă cu piciorul apa pârâului Gave, însă Bernadeta fiind suferindă de astm, a rămas în urmă gândindu-se că nu ar fi bine să pună picioarele în apă. Deodată aude un vuiet ca de vijelie ce clătină copacii; își ridică ochii și uimită observă că din peștera din fața ei "o doamnă", îmbrăcată în alb, încinsă cu o panglică azurie, cu înfățișare strălucitoare o privește și-i surâde. Bernadeta e cuprinsă de frică, cade în genunchi, scoate rozariul, se roagă. Când celelalte două se întorc cu lemnele adunate, o găsesc pe Bernadeta strălucind de mulțumire. În cursul aparițiilor care au urmat, "doamna" a cerut Bernadetei să se roage pentru păcătoși și să îndemne pe credincioși să facă pocăință.
Grota de la Massabielle era pentru lumea de prin partea locului o grotă misterioasă în jurul căreia circulau legende sinistre. Tradiția spune că blocul de piatră șlefuit, care se vede în interiorul grotei a fost un altar păgân pe care se aduceau jertfe omenești, erau tăiate capete de oameni. Ori sfântul Paul scrie: "Cine jertfește idolilor, jertfește diavolilor". Acest altar a fost ales de Sfânta Fecioară spre a zdrobi capul dușmanului ei. Biserica, numai cu patru ani înainte de aparițiile de la Lourdes, definise dogma Neprihănitei Zămisliri. "Neprihănita" este titlul care exprimă victoria Sfintei Fecioare Maria asupra Satanei. Bernadeta nu înțelegea răspunsul dat de Sfânta Fecioară pe 25 martie, căci nu mai auzise niciodată de Neprihănita Zămislire. Ea fuge la parohie repetând-o mereu să n-o uite. Intrând la parohie ea strigă: "Eu sunt cea Nepihănit Zămislită"! Parohul o crede nebună: "Cum, zice, tu ești Neprihănit Zămislită"? "Nu, părinte paroh, nu eu, ci doamna! Am repetat mereu numele ei pe drum ca să nu-l uit". Aici Maria arată titlul prin care dorea să fie onorată. Mulțimi tot mai numeroase au început să se adune spre locul acestei apariții.
La Lourdes, Sfânta Fecioară scoate un strigăt de alarmă. Cuvântul penitență, pocăință, insistent repetat, sună parcă straniu și neînțeles. "Doamna de la Lourdes" ne amintește că pocăința, convertirea au la bază umilința și sinceritatea. Sunt păcate comise, poate din slăbiciune, dar dacă nu le recunoaștem cu umilință și sinceritate și nu încercăm să ne ridicăm, dar ne justificăm și suntem preocupați doar să nu fim văzuți, să nu ne afle alții, să nu fim descoperiți, dacă înăbușim sistematic remușcările de conștiință, atunci păcatele de slăbiciune se transformă în păcate de răutate, în orbire a minții și împietrire a inimii, se transformă în obișnuințe vicioase și ajungem la ceea ce sfântul Toma numește armonizarea sau sincronizarea sufletului cu răul. Căința permanentă, amintirea dureroasă a păcatelor din trecut, strădania de a ispăși conștiința propriilor slăbiciuni și căderi, sunt sentimente care trebuie să ne stăpânească pe fiecare. Pentru a se menține într-o asemenea stare penitențială, sfântul Augustin a scris pe pereții camerei sale psalmul "Miluiește-mă, Dumnezeule". Convertirea adevărată presupune o luptă crâncenă cu noi înșine, o recunoaște și un mare convertit, poetul Adolf Rette, când scrie aceste cuvinte: "Ah, convertirea e o bătălie cu teribile suferințe! Să nu uităm că aceste lupte demonstrează libertatea voinței și că nu există căință desăvârșită care să nu aibă ca prolog în sufletul unui mare păcătos căit, acest tragic conflict între bine și rău".
Lourdes-ul ne prezintă și imaginea suferințelor îndurate de Sfânta Fecioară alături de Isus, de la naștere până la Calvar. Peștera întunecoasă de la Massabielle, unde apare Sfânta Fecioară Bernadetei, amintește de o altă peșteră, cea de la Betleem, unde Maria îl aduce pe lume pe Fiul lui Dumnezeu în sărăcie și abandonare. Izvorul cu apă abundentă care țâșnește din stânca de la Massabielle amintește de sângele și apa care au țâșnit din coasta lui Isus pe cruce când soldatul roman a înfipt sulița, sub privirea Maicii Îndurerate.
La Lourdes se poate vedea câtă iubire poate să încapă într-o inimă de mamă, la Lourdes se poate vedea și cine sunt predilecții, favorizații inimii sale. Bolnavii, cei slabi, umili, abandonați, săracii, aceștia au un loc cu totul special în inima ei. Să ne gândim numai cine e vizionara? Bernadeta, o copilă necunoscută, umilă, provenind dintr-o familie săracă cu șase copii care nu mâncau niciodată pe săturate, care locuiau adăpostiți din milă într-o fostă închisoare părăsită. Dragostea Sfintei Fecioare față de cei bolnavi apare în miile de vindecări miraculoase pe care ea le săvârșește la Lourdes. Merită să fie amintită prima minune care s-a petrecut la Lourdes. Pe vremea aparițiilor, medic la Lourdes era un oarecare doctor Dozores. Era convins că la Lourdes nu se întâmplă nimic supranatural; viziunile Bernadetei, pentru el, nu erau altceva decât niște crize de isterie la această copilă bolnavă. Unui oarecare muncitor, într-o carieră de piatră, pe nume Pierre Bouriette, căruia îi sărise în ochi o așchie de piatră și-i lăsase ochiul de mult fără vedere, medicul îi spusese clar să se resemneze, deoarece nu mai era nimic de făcut. Numai că într-o bună zi Pierre Bouriette vine acasă plângând și strigând cât îl ținea gura, că a început să vadă cu amândoi ochii, după ce s-a spălat în izvorul miraculos. Aceasta a fost așadar prima minune care s-a petrecut la Lourdes și apoi multe altele. Ne punem totuși întrebarea: dacă Bernadeta a fost preferata Sfintei Fecioare pentru ea de ce nu a făcut o minune, să-i înlăture suferința așa cum a făcut cu miile de bolnavi? Dimpotrivă, îi spune într-una din apariții: "Eu nu-ți promit să te fac fericită în lumea aceasta ci în lumea cealaltă". Bernadeta a purtat toată viața în trupul ei o boală foarte grea: tuberculoza osoasă, și pe lângă rănile săpate de boală în trupul ei, ea purta o rană și mai dureroasă săpată în inima ei de cei din jur: vorbe, critici, invidie, dispreț și durerea supremă, suferința cea mai mare la un bolnav: sentimentul de a fi pentru alții o povară inutilă.
Sfânta Fecioară a făcut cu ea o minune și mai mare decât dacă ar fi vindecat-o, a făcut-o să înțeleagă că suferința ei acceptată cu resemnare, cu iubire și supunere la voința lui Dumnezeu, are o valoare infinită pentru mântuirea ei, pentru Biserică, pentru lumea întreagă. Pentru cel necredincios, deznodământul suferinței este moartea, însă pentru cine are credință, deznodământul suferinței este viața, viața fericită de după moarte. La Lourdes putem constata că toată lumea cântă, inclusiv bolnavii. Strigătul lor de durere este transformat în cântec, în imn de bucurie: aceasta este minunea cea mai mare care se petrece la Lourdes.
Sfânta Fecioară Maria, la Lourdes reaprinde speranța tuturor suferinzilor lumii, ea apare în toată frumusețea trupului ei înviat și glorificat. Destinul Mariei va fi destinul nostru, trupul nostru desfigurat de suferință, măcinat de boală, va fi la înviere frumos, strălucitor, asemenea trupului ei înviat. Contemplând cu ochii sufletului frumusețea chipului ei, înălțăm și noi astăzi această frumoasă rugăciune compusă de unul din marii oameni ai Bisericii în veacul trecut, Alfons Gratry: "O, mamă iubitoare și minunată, te rugăm privește la mizeriile noastre și fie-ți milă de noi. Tu, unică frumusețe desăvârșită, care nu ai stins niciodată vreo rază a lui Dumnezeu, dar le-ai primit pe toate pentru a le răsfrânge asupra lumii, roagă-te pentru noi"!
Lucian SIMON
© Editura Sapientia