|
Sfântul Iosif, soțul Sfintei Fecioare Maria 2Sam 7,4-5a.12-14a.16; Ps 88; Rom 4,13.16-18.22; Mt 1,16.18-21.24a (Lc 2,41-51a) Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Solemnitatea de astăzi, "Sfântul Iosif, soțul Sfintei Fecioare Maria și patronul Bisericii Universale", ne oferă posibilitatea de a cunoaște mai bine demnitatea și misiunea celui mai mare slujitor credincios și înțelept pe care Domnul l-a pregătit și l-a așezat în fruntea familiei sale, ca să ocrotească cu fidelitate începutul misterelor mântuirii. Această cunoaștere ne va ajuta să-l admirăm pe sfântul Iosif și, mai ales, să-l venerăm așa cum se cuvine printr-o pietate autentic creștină. Venerarea autentic creștină a sfinților constă mai ales în a implora cu credință vie și statornică să ne dobândească mereu toate harurile de care avem mereu nevoie pentru a le imita virtuțile și viața lor sfântă. Dacă ne limităm să-i lăudăm prin cântări și să implorăm doar în anumite momente grele ale vieții, aceasta ar putea însemna o simplă măgulire a sfinților, ce nu ne-ar ajuta să dobândim harul mântuirii veșnice. Cunoașterea adecvată a vieții sfântului Iosif, a virtuților și a fidelității cu care și-a împlinit misiunea sa specială, ne va ajuta să apelăm cu multă încredere la mijlocirea lui puternică pe lângă Isus, al cărui slujitor fidel a fost împreună cu soția sa, Maria. Iată, de ce, vă propun să parcurgem, pe scurt, în lumina revelației, viața și misiunea sfântului Iosif. Și, în mod deosebit, să ne oprim asupra unei virtuți fundamentale teologale: credința. Studiind revelația care se referă la sfântul Iosif, constatăm că ea ne prezintă personalitatea și misiunea acestuia în câteva cuvinte. Sfântul Iosif, soțul Fecioarei Maria, este un bărbat drept, descendent al familiei regale a lui David. Evanghelistul Matei relatează că îngerul Domnului, venit la Iosif în vis, i se adresează prin cuvintele: "Iosife, fiul lui David". Regelui David, după cum am ascultat în prima lectură, Dumnezeu îi promite prin gura profetului Natan următoarele: "Când se vor împlini zilele tale și te vei odihni cu părinții tăi, voi ridica un descendent al tău, după tine. El va zidi o casă numelui meu și voi întări scaunul lui de domnie pe veci. Eu voi fi Tatăl lui și el îmi va Fiul meu". Planurile omenești și credința lui Iosif sunt puse la încercare asemenea patriarhului Abraham, după cum am ascultat în cea de a doua lectură, atunci când constată că Maria, soția sa, este însărcinată prin puterea Duhului Sfânt. El, știindu-se drept și nefiind capabil încă să înțeleagă ce s-a întâmplat cu soția sa, nu vrea să o denunțe și se hotărăște să o lase în ascuns. Îndoielile sale cu privire la Maria, soția sa, s-au spulberat în momentul în care un înger al Domnului i-a apărut în vis spunându-i: "Iosife, fiul lui David, nu te teme să o iei pe Maria, soția ta, căci ceea ce s-a zămislit în ea este de la Duhul Sfânt. Ea va naște un fiu și-i vei pune numele Isus, căci el va mântui poporul său de păcatele sale". Dovedindu-se un om credincios asemenea lui Abraham, a crezut în mesajul divin al îngerului Domnului și a sperat că acesta se va împlini la timpul stabilit de Dumnezeu. Și trezindu-se din somn, Iosif a făcut după cum i-a poruncit îngerul Domnului și a luat-o la sine pe soția lui. Iosif dezvăluie autenticitatea credinței sale prin modul în care se supune mesajului îngerului, care descoperă planul divin. Îl acceptă și se angajează să-l împlinească cu toată ființa sa, în deplină fidelitate. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Consider că nu ar fi lipsit de importanță să analizăm cu atenție credința manifestată și trăită profund de sfântul Iosif, pentru ca să ne dăm seama care ar trebui să fie credința noastră, pentru ca aceasta să ne determine gândurile, cuvintele și faptele noastre, ca astfel să ne sfințim întreaga noastră viață, să-i dăm glorie lui Dumnezeu și să ajungem alături de sfântul Iosif în gloria fericită a paradisului. Din modul în care se comportă sfântul Iosif nu recunoaștem oare credința lui? Constatăm că credința sfântului Iosif este o veritabilă virtute, care include toate etapele principale ale credinței. Aceasta nu se limitează la primul nivel de credință, acela de a crede că Dumnezeu există, după cum afirmă revelația divină. Credința soțului Fecioarei Maria include și cel de al doilea nivel de credință, și anume, îl crede pe Dumnezeu, îl crede pe cuvânt pe Dumnezeu, pentru autoritatea sa de adevăr absolut, care nu se poate înșela cu privire la adevăr și nici nu are vreun interes să ne înșele. Și el propune adevărul în grad sublim, peste care nu există un alt adevăr superior acestuia. Credința sfântului patriarh al Noului Testament se manifestă și în cel mai înalt nivel de credință, acela al încrederii totale în Dumnezeu. Sfântul Iosif, în viața sa, luminată, călăuzită și întărită de credință, poate și trebuie să devină un imbold pentru a ne cunoaște credința noastră și un model de a trăi autentic credința creștină. Virtutea credinței, devenită încredere totală în iubirea binevoitoare și milostivă divină, a fost călăuza și forța invincibilă a sfântului Iosif, care l-a susținut în împlinirea misiunii sale pe pământ și l-a condus la realizarea sa deplină în împărăția fără de sfârșit a vieții de iubire cu Dumnezeu. Consider că nu suntem atât de naivi încât să credem că virtutea credinței practicată de sfântul Iosif a fost un drum presărat numai cu bucurii, cu bucurii sfinte nenumărate, scutit de suferințele încercării vieții cotidiene. Credința sfântului Iosif va trece, din momentul în care va voi să întemeieze o familie în conformitate cu legea lui Moise și până la sfârșitul vieții sale pământești, prin multe momente de bucurie dar și prin nenumărate momente de încercare și suferință. Momentul întâlnirii cu Maria, fecioara virtuoasă și sfântă cu care se logodește, este urmat de o grea încercare. Constată că logodnica sa, cu care spera să constituie o familie fericită, este însărcinată. Planurile sale par a se nărui. Devine confuz. Îl chinuie tot felul de gânduri. Suferă din greu în adâncul ființei sale. El, care se simte un bărbat drept, nu știe ce să creadă și care să fie calea de urmat. În sfârșit, se decide să nu o denunțe pentru infidelitate, pentru că ar fi expus-o uciderii cu pietre, și să o părăsească în ascuns. După zile întunecate de suferință apare și lumina divină, aducătoare de bucurie și de speranță, care îl surprinde pe Iosif în vis prin mesajul îngerului, care îi dezvăluie misterul ce plana asupra Mariei. Înțelege că Dumnezeu a ales-o chiar pe viitoarea sa soție să devină prin adumbrirea Duhului Sfânt mama lui Mesia, iar el să fie soțul ei legitim și protectorul fiului ei, mântuitorul profețit și așteptat de nenumărate generații. Suferințele cauzate de frământările sale se transformă într-o imensă bucurie pe care ni le relatează evanghelistul Matei afirmând că, trezindu-se din somn, o ia la sine pe Maria, pentru a o proteja și a o ajuta să-și împlinească până la capăt misiunea ei de mamă a lui Cristos și pentru a-i asigura copilului o intrare în mod legal și onorabil în societatea umană, într-un climat familial de acceptare iubitoare, în așteptarea nașterii sale. După lunile de pace și de bucurie trăite la Nazaret, cu puțin timp înainte de a se împlini timpul ca Maria să-l nască pe Isus, credința lui Iosif este din nou pusă la încercare. Un decret al împăratului Cezar August constrânge pe toți iudeii să se supună unui recensământ, poruncind ca fiecare să se înscrie în localitatea de origine. Iosif, fiind din seminția lui David, trebuie să se înscrie la Betleem împreună cu Maria, soția sa, care trebuia în curând să-l nască pe Cristos, Domnul. După o călătorie lungă și obositoare, sperau să găsească un adăpost potrivit pentru nașterea lui Cristos, la rudele lui Iosif sau în vreun han. Dar căutările lor au fost zadarnice. Vor fi nevoiți să se retragă într-un adăpost pentru animale și acolo se va naște Mesia, pe care Maria îl va înfășa și-l va culca într-o iesle. Suferința pe care au simțit-o pentru că nu au reușit să-i ofere Fiului lui Dumnezeu întrupat o locuință demnă, se va transforma în curând într-o bucurie mare, la vederea păstorilor care vin să-l vadă, să-l adore pe Mesia și le relatează despre cântul îngerilor, care îl preamăreau pe Dumnezeu pentru venirea lui Emanuel în lume, prezent în copilul culcat în iesle. După 40 de zile de la nașterea lui Isus, Iosif și Maria se prezintă la templu să-l ofere Domnului pe întâiul născut al familiei lor, pentru a împlini prescrierile Legii lui Moise. Se bucură de ceea ce spune bătrânul Simeon despre Mesia, care va fi lumina neamurilor și gloria lui Israel. Dar se vor și întrista că el va fi un semn de împotrivire și că prin sufletul Mariei va trece sabia suferinței. Credința și speranța lui Iosif și a Mariei vor fi puse din nou la încercare. Necazurile și suferințele pe care le vor îndura pentru a oferi copilului condiții demne de viață, vor fi uitate repede când vor vedea pe cei trei crai din Răsărit, veniți să-l întâlnească și să-l adore pe Mesia, oferindu-i darurile lor. Și această bucurie va trece foarte repede, pentru că un înger al Domnului îl va înștiința pe Iosif să fugă imediat în Egipt pentru a salva viața lui Mesia, amenințată de ura lui Irod cel Mare, care vedea în el un mare pretendent la tron. Iosif o ia pe Maria împreună cu copilul Isus și în timpul nopții se refugiază în Egipt, unde va rămâne până la moartea lui Irod, apoi se vor întoarce să locuiască la Nazaret. Acolo, o perioadă mai lungă de timp, vor trăi comuniunea trăirii de iubire între cei trei membri ai familiei, dar și suferințele legate de munca și oboseala zilnică pentru a-și procura cele necesare unei vieți demne. Când Isus a împlinit vârsta de 12 ani, au mers, ca de obicei, în pelerinaj, la templul din Ierusalim, pentru a-i oferi lui Dumnezeu omagiul lor. Însă, adolescentul Isus a rămas în templu, unde a stat de vorbă cu cărturarii, pe care îi asculta și-i întreba, fără ca părinții lui să știe. La întoarcerea spre casă, constată, cu surprindere, că Isus nu se află în grupul pelerinilor și, de aceea, se întorc la Ierusalim și plini de neliniște și îngrijorare îl caută și-l găsesc după trei zile. Deși se bucură când îl regăsesc, sunt tulburați de răspunsul primit după ce l-au întrebat de ce s-a comportat astfel. "Nu știați că trebuie să fiu în casa Tatălui meu?". Se vor întoarce acasă, la Nazaret, meditând asupra cuvintelor spuse de Isus. E posibil ca acest ultim episod, relatat de evanghelie, să fi fost și ultima probă la care a fost supusă credința sfântul Iosif, înainte de trece din această viață la bucuriile paradisului ceresc. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Iată cât de solidă a fost virtutea credinței practicate de Iosif. Câtă încredere a avut în iubirea paternă a lui Dumnezeu, în brațele cărui s-a abandonat total și cum printr-o viață închinat total slujirii iubitoare a lui Isus și a Mariei, a ajuns la cea mai mare glorie cerească, după sfânta sa soție. Astăzi, privind la exemplul de credință al sfântului Iosif, putea să ne întrebăm: "Cum este credința mea? Este o virtute solidă? Este o încredere totală în iubirea lui Dumnezeu care îndreaptă toate spre binele celor care-l iubesc? Nu comentez în fața încercărilor vieții pe care Dumnezeu le permite în viața mea? Sau, chiar mai grav: nu mă revolt împotriva lui Dumnezeu când mă încearcă prin suferințe grele?". Dacă avem o credință slabă, șovăielnică, lipsită de vigoare și neimplicată într-o slujire plină de iubire, atunci să ne adresăm sfântului Iosif, implorându-l să ne dobândească de la Cristos o credință solidă și încrezătoare în iubirea binevoitoare și milostivă a lui Dumnezeu. Și să spunem împreună la încheierea predicii de astăzi: "Iosife prea credincios, roagă-te pentru noi!". Amin. 19 martie 2019 Pr. Iosif Enășoae [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Sf. Iosif, sotul sf. Fc. Maria: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |