|
Anul C Neh 8,2-4a.5-6.8-10; Ps 18; 1Cor 12,12-30 (1Cor 12,12-14.27); Lc 1,1-4;4,14-21 "Astăzi s-a împlinit Scriptura aceasta, pe care ați ascultat-o cu urechile voastre" Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Am dat odată cuiva o carte pentru a o corecta, fiindcă voiam să o public. Am rămas surprins să constat, atunci când mi-a adus cartea, că a sărit peste introducere. L-am întrebat: "Dar de ce nu ai corectat și introducerea?". "Ei", mi-a răspuns el, "cine mai citește astăzi introducerea la o carte? Toți trec direct la cuprinsul cărții". Și, totuși, introducerea este importantă, pentru că în introducere fiecare autor își precizează tema, motivul, metoda, itinerariul și scopul lucrării. Astăzi, în Duminica a 3-a din timpul de peste an, am citit la evanghelie două fragmente din Evanghelia după sfântul Luca, un fragment din prolog, din introducerea la evanghelie, și un alt fragment din capitolul al patrulea, care are o valoare, pentru sfântul Luca, la fel de mare cum este predica de pe munte în Evanghelia după sfântul Matei. Pentru a nu face așa cum a făcut corectorul meu și pentru că vom citi această Evanghelie după sfântul Luca pe tot parcursul anului liturgic C, consider că este important să știm mai întâi cine este sfântul Luca și de ce a scris el această evanghelie. La Milano, în biblioteca Ambrosiana se păstrează un fragment din pergament cunoscut cu numele de Canonul Muratorian, după numele celui care l-a descoperit și anume, istoricul Ludovico Antonio Muratori, care a trăit între 1672-1750. Acest pergament cuprinde lista comentată a cărților Bibliei, adică lista cărților recunoscute de Biserica Romei în secolul al 2-lea, ca fiind inspirate de Dumnezeu. Ajungând la Evanghelia după sfântul Luca, acest vechi document scrie: "A treia este cartea evangheliei după Luca. Acest Luca este un medic pe care Paul, după înălțarea lui Isus, l-a luat cu sine ca tovarăș de călătorie. El a scris în nume propriu, din punctul său de vedere, deși nu l-a văzut personal pe Domnul în trup". Iată, în această schiță avem câteva date biografice despre cel de-al treilea evanghelist, păstrată de tradiția creștină. Deci, Luca este medic, discipol al lui Paul, misionar ca și el în lumea păgână, scriitor original, martor indirect. Prin urmare, Luca nu era evreu, ci era de origine greacă, de cultură elenistă, și era unul dintre primii creștini proveniți din păgânism. Aceste amănunte ne ajută să înțelegem stilul și personalitatea acestui evanghelist, care caută cu seriozitate exactitatea informațiilor sale. Pentru cine scrie sfântul Luca evanghelia sa? Fiind de cultură și de formare elenistă, Luca se adresează ambientului grecesc și creștinilor care s-au convertit de la păgânism. Obiectul specific al Evangheliei după sfântul Luca - scriba mansuetudinis Christi, așa cum îl numește Dante în lucrarea latină De Monarchia, adică scriitorul blândeții lui Cristos - este să-l prezinte pe Isus ca Mântuitor, adică Isus este mântuitorul tuturor, nu doar al evreilor, ci al întregii omeniri. "După ce am cercetat toate de la început cu grijă, m-am gândit să ți le scriu și eu în mod sistematic, preabunule Teofil". Aceste expresii merită o atenție deosebită, deoarece ne ajută să înțelegem metoda de lucru a sfântului Luca: "Am cercetat toate de la început cu grijă". Vrea să spună că el a mers la adevărul faptelor pentru a putea scrie cu acribie, după cuvântul grecesc, adică cu exactitate despre orice circumstanță de la început. Luca se preocupă să nu treacă cu vederea nimic important, tocmai pentru că vrea să scrie în mod sistematic despre faptele care s-au împlinit printre noi. După ce a indicat metoda pe care a folosit-o în cercetarea sa, sfântul Luca precizează cine este destinatarul scrierii sale, și anume "preabunul Teofil". Acest Teofil, după o veche tradiție, ar fi un cetățean din Antiohia, de cultură elenistă, poate o persoană cunoscută comunității lui Luca. Însă, Teofil poate fi și un personaj emblematic, adică o figură simbolică. "Teofil" înseamnă, de fapt, "iubitor de Dumnezeu", iubitor al realităților divine, unul însetat de înțelepciunea lui Dumnezeu. De aceea, Luca dedică evanghelia sa nu doar unui personaj concret, ci oricui caută adevărul și dorește să-și aprofundeze credința. Cu ce scop? "Ca să te convingi de temeinicia învățăturilor pe care le-ai primit". Dacă Teofil este deja creștin, instruit în credința creștină, atunci Luca îi pune în mână un instrument redactat cu o seriozitate de istoric, pentru ca, credința lui Teofil și a oricărui credincios în evanghelie, să crească și să se întărească. Scopul pe care și-l stabilește Luca în evanghelia sa este, deci, să-i introducă pe cititorii săi tot mai mult în misterul lui Isus Cristos predicat de Biserică. Și noi, asemenea lui Teofil din prologul lui Luca, am primit deja o primă introducere în misterul inefabil al lui Cristos, atunci când am învățat catehismul la Prima Sfântă Împărtășanie. Și Teofil primise această învățătură. Însă, însetat de adevărata înțelepciune, el își dădea seama că acele prime noțiuni nu erau suficiente. Lucrarea pe care el o scrie are drept scop să-i aprofundeze credința, să-l ajute să crească în viața sa de credincios. Aceeași sete pentru înțelepciunea divină ar trebui să ne determine și pe noi, creștinii moderni, să creștem în cunoașterea lui Dumnezeu și a Fiului său, Isus Cristos. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Dacă cu acest prolog, cu o valoare istorică fundamentală, sfântul Luca ne introduce în misterul lui Isus, ansamblul celebrării din această duminică ne conduce la deschiderea solemnă a misiunii Domnului. Potrivit relatării lui Luca, Isus își începe predica în Galileea, apoi, traversând Samaria și Iudeea, își va predica misiunea de mântuitor până la Ierusalim. Aici își va termina călătoria și se va dovedi Mesia, murind pe cruce și înviind a treia zi. Misterul public al lui Isus începe cu acest prim act în sinagoga din Nazaret, unde Isus celebrează în mod solemn liturgia cuvântului. Citește un text din Vechiul Testament, în timp ce poporul ascultă atent, așa cum facem și noi ori de câte ori suntem atinși de cuvântul lui Dumnezeu. Pe fundalul acestei scene se proiectează o altă scenă, paralelă, despre care a fost vorba în prima lectură de azi, luată din Cartea lui Nehemia. Aici ne este prezentat Ierusalimul de abia reconstruit după amara experiență a exilului babilonian. Ne aflăm într-o frumoasă dimineață de toamnă, a lunii a șaptea, probabil în anul 444, înainte de Cristos. O mare mulțime se înghesuie la Poarta Apelor, în spațiul templului refăcut. În mijlocul adunării, se ridică preotul Ezdra, conducătorul spiritual al poporului, care deschide cartea Legii lui Moise și o proclamă în fața tuturor bărbaților, femeilor și a celor care puteau să înțeleagă cuvântul lui Dumnezeu. Trei sunt verbele fundamentale care susțin aceasta, dar și orice altă proclamare a cuvântului lui Dumnezeu. Mai întâi, este necesar să se citească Biblia, dar nu oricum, ci pe fragmente distincte, cu o anumită programare. Al doilea verb este să se explice sensul. Un vechi aforism rabinic spune că orice cuvânt al Bibliei are 70 de chipuri. Maestrul credinței trebuie să descopere aceste chipuri, trebuie să lumineze textul în toate nuanțele sale. De altfel, termenul tehnic folosit pentru a indica studiul Bibliei este "exegeza", care în greacă înseamnă "a extrage", a extrage, toate comorile, toata forța, toata spiritualitatea din pagina biblică. Al treilea act în lectura biblică este "să înțelegi". Termenul ebraic indică o înțelegere intensă, alimentată de minte și de inimă. De fapt, cuvântul lui Dumnezeu nu este o piatră prețioasă rece, sigilată într-un scrin, ci este o realitate vie, care trebuie să pătrundă existența aridă, așa cum ploaia face rodnic deșertul. Să revenim acum la Nazaret. Este o zi de sabat și în fața mulțimii care se îngrămădește, în acea sală, se ridică un nazarinean, a cărui faimă se răspândea în acele zile în toată regiunea. Și el citește Biblia, un fragment din Isaia, care vestește pacea și eliberarea. În tăcere și cu ochii fixați spre el, ascultătorii așteaptă explicația, omilia sinagogală. Însă acel om, Isus, fiul Mariei, rostește o singură frază, ciudată și grea ca o stâncă. Întreaga speranță vestită de Isaia a devenit realitate astăzi, tocmai în el, Isus din Nazaret. Cuvântul lui Dumnezeu, izvor de speranță pentru săraci, orbi, oprimați, devine acum acțiune, mântuire și eliberare. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, La aceste două scene pe care le-am descris ar trebui să suprapunem o a treia, cea a adunărilor noastre duminicale, la care participăm astăzi. Cristos intră și astăzi în bisericile noastre, cu cuvântul său care este citit, explicat, înțeles. Sperăm ca el să provoace indiferența noastră, aducându-ne lacrimile de convertire; să liniștească angoasele și temerile noastre, conducându-ne la bucuria pascală; să-i lumineze pe cei orbi și să-i sprijine și să-i elibereze pe cei săraci și oprimați. O vorbă veche ebraică spune: "Citește și recitește cuvântul lui Dumnezeu, pentru că în el este totul. Meditează-l, îmbătrânește și consumă-te în el. Nu te îndepărta de el, pentru că pentru tine nu există o soartă mai bună". Amin. 27 ianuarie 2019 Pr. Ștefan Lupu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 3-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |