|
Anul C Is 62,1-5; Ps 95; 1Cor 12,4-11; In 2,1-12 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Sărbătorile de Crăciun ne-au fixat întreaga atenție asupra măreției impresionante a inimii lui Dumnezeu, care vine în întâmpinarea noastră, în întâmpinarea nevoilor omenirii, trimițându-l pe Fiul său, născut din Fecioara Maria, la Betleem. Nu știu dacă noi toți am reușit să deschidem larg ușile noastre Mariei, care cerea găzduire, în viața noastră, pentru a ni-l da pe Isus. Și sper că, iubirea pe care am simțit-o în zilele Crăciunului nu s-a răcit în inimile noastre. Spunea sfântul Augustin: "Răceala iubirii devine tăcerea inimii. Dacă rămâne mereu vie iubirea, tu strigi mereu. Dacă strigi mereu, tu dorești mereu. Dacă dorești mereu, ai gândul mereu îndreptat spre pace". Astăzi Liturghia ne propune evanghelia cu nunta din Cana, un episod relatat de evanghelistul Ioan, martor ocular al acestui fapt. Un asemenea episod a fost plasat în această duminică, care urmează imediat după timpul Crăciunului, pentru că împreună cu vizita magilor din Orient și cu botezul lui Isus formează trilogia epifaniei, adică a manifestării lui Cristos. Minunea săvârșită la nunta din Cana este cu adevărat începutul semnelor, adică prima minune săvârșită de Isus. Isus săvârșește, așadar, prima sa minune la Cana, tocmai în timpul unui ospăț de nuntă, ca și cum ar vrea să privilegieze căsătoria și familia - două edificii ale omenirii - și astfel să ne facă să înțelegem că a venit pentru a ne aduce vestea cea bună, care este realizarea noastră și fericirea în orice moment, de iubire zilnică, tăcută sau în sărbătoare, în bucurie sau necaz. Dacă există vreo realitate care ar trebui să fie totdeauna apărată, conservată cu toate forțele, ca fundament al societății noastre, este tocmai iubirea adevărată care stă la baza familiei. Dar sunt atâtea dificultăți care se întâlnesc în trăirea iubirii din familie. Desigur, cauza atâtor falimente în iubire vin tocmai dintr-o întunecare teribilă a conștiințelor, pe care evanghelia de astăzi pare să o evidențieze în lipsa de vin. Numai Isus poate da vinul cel nou, care surprinde pe toți. Dar pentru a gusta vinul cel nou este necesar să trăim experiența iubirii adevărate, care este cu adevărat amprenta lui Dumnezeu în noi. Numai Dumnezeu este și trebuie să rămână bucuria familiei. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Astăzi familia este în centrul preocupărilor Bisericii mai mult ca oricând. Astăzi mulți întreabă experții în orice disciplină pentru a descoperi natura răului care a lovit familia. Se înmulțesc cărțile, articolele, interviurile. Însă este bine să întrebăm primul expert al problemei. El se cheamă Dumnezeu. Cu alte cuvinte, ne întrebăm: "Ce spune cuvântul lui Dumnezeu cu privire la familie?". În Sfânta Scriptură rămânem surprinși de un fapt: caracterul central al familiei în gândirea lui Dumnezeu. Și se demonstrează ușor și este de mare ajutor și de încurajare pentru noi toți. Într-adevăr, atunci când Dumnezeu creează omul, Sfânta Scriptură nu spune că a fost creat omul, dar familia. Fraza folosită de Sfânta Scriptură este sugestivă: "Dumnezeu a spus: să facem omul - adică omenirea - după chipul și asemănarea noastră". Și Dumnezeu a creat omul după chipul său, după chipul lui Dumnezeu l-a creat bărbat și femeie, adică a creat familia. Și un alt amănunt. De-a lungul istoriei poporului ales, Dumnezeu a pregătit calea lui Cristos și Dumnezeu se descoperă pe sine în ceea ce e progresiv, descoperă gândirea sa, intențiile sale, fața sa. Și, iată, încă o dată, aspectul surprinzător: când Dumnezeu creează o imagine pentru a vorbi despre sine însuși, de ce anume simte despre omenire, despre ceea ce vrea să spună omenirii, el alege căsătoria. Sunt pagini minunate cele ale lui Isaia și ale lui Osea. Dumnezeu se compară cu un tată, cu o mamă, cu un mire, cu un logodnic. Adică, vede în familie o lumină capabilă să conducă la soare. Evident, în gândul lui Dumnezeu familia are un rol central, și deci, ruinarea familiei este sinonimă cu prăbușirea societății. Și în fine, citind mereu Biblia, noi notăm că atunci când Isus vine pe pământ, pregătit în mod surprinzător de aproape 2000 de ani de vestiri, care sunt încă o minune care se poate verifica mereu, de oricine are smerenia de a le examina, el intră în lume încredințându-se unei familii, cea mai umilă, cea mai mică, cea mai simplă. Mare? Pentru ce? Pentru că este adevărat familie. Și iată-ne ajunși la evanghelia de astăzi. Nunta din Cana. Evanghelistul Ioan, care relatează episodul, numește astfel minunea: "Un semn". Adică ne invită să nu privim atât la minune, cât mai ales la semnul a ceea ce Cristos face. Cu alte cuvinte, spune: Fiți atenți, aici este un mesaj, aici Dumnezeu ne face să înțelegem gândul său. Evident, prezența lui Cristos la nunta din Cana, tocmai în prima minune a vieții sale publice, este deja un fapt care ne dă de gândit. Această prezență a lui Cristos în familie spune că familia nu este completă dacă din ea lipsește Dumnezeu. Familia este făcută pentru a-l primi pe Dumnezeu și, de aceea, absența lui Dumnezeu înseamnă falimentul familiei. Cât de adevărat este acest lucru! Și cum acest lucru explică dramele moderne ale familiei. Într-adevăr, dacă familia este locul în care Dumnezeu se manifestă și se face cunoscut, prima misiune a tatălui și a mamei este aceea de a fi semne ale lui Dumnezeu. Maturitatea de conștiință a părinților creștini constă tocmai în a se simți expresie a lui Dumnezeu. Paternitatea și maternitatea sunt două moduri pe care Dumnezeu le-a ales pentru a se prezenta lumii. Gândiți-vă, iubiți credincioși, la ușurința cu care se trăiește astăzi rolul paternității și maternității și aveți imediat explicația atâtor derapaje ale copiilor și ale atâtor situații de nefericire în multe familii. Câte aventuri puteau fi evitate de tineri dacă ar fi avut părinți după planul lui Dumnezeu. Relatarea evangheliei ni-l prezintă pe Isus sensibil la cererile Mariei, mama. Dar, ce anume cere Maria pentru familie? Cere să fie salvată bucuria, seninătatea, pacea inimii. Este foarte frumoasă și mișcătoare intervenția Fecioarei Maria, văzută în această lumină. Ne amintește că familia are nevoie de un climat de pace și, pentru a salva pacea, niciun sacrificiu nu este prea mare. Intervenția Mariei la nunta din Cana ne spune că ea este pentru noi cu adevărat călăuză sigură și învățătoare, care ne însoțește și ne indică în orice moment ce avem de făcut întotdeauna în familiile noastre, în casele noastre. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Cu acest semn, minunea de la Cana, schimbarea apei în vin, Isus se arată mirele mesianic venit să stabilească cu poporul său noul și veșnicul legământ, după cuvintele profeților: "Așa cum se bucură mirele de mireasă, așa se va bucura Dumnezeul tău în tine", din profetul Isaia. Și vinul este simbol al acestei bucurii de iubire. Dar, acest vin face aluzie și la sângele pe care Cristos îl va vărsa la sfârșit pentru a sigila legământul nupțial cu omenirea. Biserica este numită și este mireasa lui Cristos, pe care o face sfântă și frumoasă, cu ajutorul harului său. Totuși, această mireasă, formată din ființe umane, are mereu nevoie de purificare. Este faptul că greșelile multor oameni care alcătuiesc Biserica denaturează fața Bisericii. De aceea, împotriva ei este și un atac la unitatea sa vizibilă. Și diviziunile istorice care i-au separat pe creștini și care nu au fost încă depășite arată lipsa de iubire din inimile oamenilor. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Tocmai în aceste zile, de la 18 la 25 ianuarie, se desfășoară săptămâna anuală de rugăciune pentru unitatea creștinilor, un moment foarte apreciat de creștin și de comunități, care trezește în toți dorința și angajarea spirituală pentru comuniunea deplină între toți creștinii. Anul acesta, octava mondială de rugăciuni se desfășoară sub lozinca "Dreptatea, numai dreptatea să o cauți". Primul lucru necesar pentru a păși împreună spre unitatea pe care a dorit-o Cristos între toți copiii Tatălui este o recunoaștere a vinovăției personale, vina fiecăruia în parte, vina care vatămă unitatea și înfăptuirea ei. Ostilitatea, rivalitatea, ignoranța, discriminarea, exclusivismul, minciunile, lipsa de respect și multe altele, care pun interesele noastre personale mai presus de voința lui Dumnezeu. Odată ce recunoaștem greșeala noastră, putem să ne îndreptăm privirea către voința divină care ne cere ca fiecare să dea ce va putea. Să căutăm, cu alte cuvinte, dreptatea. Conform acestei voințe, sfântul Paul ne îndeamnă: "Nu vă conformați lumii acesteia, ci schimbați-vă prin înnoirea minții, ca să discernem care este voința lui Dumnezeu, ce este bun, ce este plăcut și ce este desăvârșit". Numai astfel putem deveni un singur trup în Cristos, unitate întru care ne iubim unii cu alții prin iubirea frățească. Și dacă simțim că această iubire se răcește, scade, să privim la Maria, care ne spune: "Faceți tot ceea ce vă va spune el", adică tot ceea ce ne spune Cristos să facem, pentru ca toți să fim una. Amin. 20 ianuarie 2019 Ep. Aurel Percă [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 2-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |