Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 2-a a Paștelui

Fap 5,12-16; Ps 117; Ap 1,9-11a.12-13.17-19; In 20,19-31

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Învierea Domnului este evenimentul care a marcat istoria și existența acestei lumi. Misterul biruinței lui Cristos asupra răului și a morții este reluat și în duminica a 2-a a timpului Paștelui prin apariția celui Înviat în fața grupului de apostoli.

Duminica aceasta este specială și bogată în semnificații. Este numită în tradiția Bisericii Duminica Albă, deoarece cei botezați în Noaptea Paștelui purtau o haină albă timp de opt zile; Duminica Tomei; și de ceva timp, Duminica Milostivirii.

Dincolo de toate aceste fațete ale sărbătorii, în centru se află misterul învierii glorioase a Mântuitorului. Suntem chemați să pătrundem mai mult în acest mister și să ne lăsăm provocați de două întrebări. Prima întrebare: ce impact sau ce efecte are învierea? Și a doua întrebare: cum să răspundem în mod adecvat la manifestarea celui Înviat? Și un răspuns preliminar poate fi acesta: să fim oamenii bucuriei, ai credinței și ai mărturiei.

La prima întrebare - ce este învierea și ce impact are ea? - găsim unele răspunsuri în lecturile duminicii. Evanghelia care descrie una dintre cele mai pitorești apariții ale lui Isus cel Înviat ne transmite, întâi de toate, că învierea nu este un mit sau o legendă, ci un eveniment real și istoric. Evanghelistul insistă asupra elementelor istorice și materiale. Apariția pascală e un fapt real, contextualizat într-un timp precis, adică în prima zi a săptămânii, ziua Domnului, și într-un loc cunoscut: Isus vine într-o încăpere cu ușile încuiate, unde erau adunați apostolii. Iar cel ce apare în mijlocul discipolilor este același Isus pământesc, cunoscut de ei, dovezi fizice fiind chiar mâinile și coasta, care poartă rănile răstignirii și ale străpungerii. Cristos nu este o nălucă sau o umbră, ci este real, are carne și oase, adică are un trup ca toți oamenii, un trup care, deși glorificat și capabil să treacă prin ziduri, poate fi văzut.

Reprezentant al scepticismului și al cererii de probe tangibile este, la început, Toma. Acesta va fi însă invitat de Isus să pună degetul în rănile cuielor și să atingă cu mâna sa coasta străpunsă de suliță.

Unul dintre cele dintâi efecte ale Învierii este darul păcii. Primele cuvinte ale lui Isus sunt "Pace vouă!", o expresie care se repetă de trei ori în textul evanghelic. Ce fel de pace este aceasta? Nu este una oarecare, ci suma tuturor bunurilor divine. Pacea - Shalom, în ebraică - este o urare ce devine revărsare de daruri prețioase ce izvorăsc din Înviere, mai cu seamă reconcilierea, iertarea, libertatea, viața și mântuirea. Pacea o dăruiește Cristos Cel Înviat și la el trebuie să alergăm pentru a o găsi.

Un al doilea efect al învierii este darul Duhului. Cel Înviat îl suflă pe Duhul Sfânt asupra ucenicilor și îi trimite cu misiunea de a ierta păcatele. Duhul Celui Înviat este izvor al iertării păcatelor, al împăcării cu Tatăl și al unei noi creări a omului.

La finalul paginii evanghelice se descrie învierea asemenea unui semn. După cele șase semne din timpul vieții publice, Isus realizează semnul prin excelență, moartea pe cruce și învierea din morți.

Apoi este specificat scopul semnelor, anume credința. "Toate acestea au fost făcute pentru ca voi să credeți că Isus este Cristos, Mesia, și Fiul lui Dumnezeu".

Celelalte două lecturi continuă să descrie impactul și efectele învierii. O consecință a învierii este și puterea sa transformatoare. Evenimentul învierii îi schimbă pe apostoli. Din oameni fricoși devin martori plini de zel ai lui Cristos.

Lectura întâi din Faptele Apostolilor ne transmite cum prin mâinile ucenicilor se făceau multe semne și minuni în popor. Petru avea puterea de taumaturg și vindeca tot felul de bolnavi. Simpla umbră a sa avea forță tămăduitoare. Autorul notează că mulți oameni credeau și Biserica se dezvolta prin Duhul Sfânt și cuvântul Domnului.

Referință la înviere se găsesc și în lectura a doua, din Cartea Apocalipsului. Tot în ziua Domnului, adică duminica sau de Paște, Ioan se afla pe insula Patmos. Fiind în duh, probabil duhul profetic care îl făcea apt să intre în contact cu lumea dumnezeiască, aude glasul lui Dumnezeu și are parte de o viziune grandioasă. În mijlocul a șapte candelabre de aur vede un personaj, asemenea cu Fiul Omului. Cine era acesta? Era de fapt Cristos Cel Înviat, care fusese mort, dar acum este viu în vecii vecilor. Numele său este cel dintâi și cel de pe urmă, Alfa și Omega, Cel Viu, izvorul vieții.

A doua întrebare, la care suntem invitați să răspundem este aceasta: Cum să reacționăm sau cum să ne comportăm în fața lui Cristos Cel Înviat? Prima reacție avută de discipoli a fost bucuria. Notează evanghelia, "Ucenicii s-au bucurat văzându-l pe Domnul". Nu se amintește nimic de frica sau descumpănirea în fața maiestății maiestoase a lui Dumnezeu, pentru că supranaturalul produce în om un amestec de stupoare, teamă, îndoială, cum s-a întâmplat cu Ioan, cel care cade la picioarele Fiului Omului ca mort. Accentul cade, așadar, pe bucurie. Dar ce fel de bucurie? Nu este sentimentul acela care vine din posesia unor lucruri. Nu este bucuria exterioară, ci bucuria interioară, cea legată de Domnul și de realitățile spirituale. E acea bucurie - reacție spontană, naturală - ca atunci când vezi o persoană foarte dragă, pe care aveai impresia că ai pierdut-o. Scena evanghelică, dar mai ales sărbătoarea Paștelui, ne învață că bucuria autentică se află la Domnul. "Bucurați-vă în Domnul, iarăși vă spun, bucurați-vă!" Suntem de asemenea catehizați să căutăm bucuria și veselia nu în lucruri, ci în persoane. Marile bucurii ale vieți sunt legate de relațiile noastre cu persoane, cu persoana lui Cristos și cu semenii noștri. Timpul pascal să fie un timp al veseliei sfinte, al bucuriei sufletești și al cântării "Aleluia!".

A doua reacție sau al doilea răspuns este credința. Aceasta este, de fapt, marea miză a învierii lui Cristos și a altor semne pe care el le realizează. În fața manifestării lui Isus Cel Înviat se solicită credința. Dar ce fel de credință ni se cere? Credința, în Biblie, înseamnă abandonare și încredere. Credința este, în realitate, o relație în Dumnezeu în care ne încredem, de care ne simțim dependenți. Credința, chiar dacă are nevoie și de semne, e supunere la voința și planul Domnului, care vrea binele și fericirea noastră. Ca și în cazul lui Toma, credința noastră poate avea dubii, aspecte obscure, mai ales în lumea de astăzi dominată de relativism. Împreună cu același Toma suntem chemați să depășim momentul necredinței, să devenim credincioși, să mărturisim împreună cu el "Domnul meu și Dumnezeul meu!".

Și al doilea răspuns: Isus Înviat să fie în centrul vieții noastre. În pagina evanghelică, Isus Cel Înviat vine și stă în mijlocul discipolilor. Formula "în mijlocul" apare și în lectura din Apocalips. Cristos Viu se află în mijlocul celor șapte biserici, cu care instaurează un dialog și cu care vrea să relaționeze. Isus trebuie să fie în centru, să fie punctul de referință al existenței creștine. Cum putem realiza acest lucru? Isus este în centru atunci când ne străduim să-l cunoaștem și să-l recunoaștem. Dacă învierea este misterul central al credinței, al vieții creștine, atunci este necesar să ne apropiem mai mult de el, să-l cunoaștem mai bine. Apoi, Isus Cel Înviat este în centru atunci când dăm mărturie despre el și învierea sa. Și ce înseamnă, de fapt, mărturia? Cineva compara mărturia cu o monedă care are două fețe. Pe de o parte, trebuie să vezi un eveniment, să fie o trăire personală, pe de altă parte, trebuie să spui ceea ce ai văzut, să împărtășești experiența trăită. A fi martori înseamnă a trăi în prezența Celui Înviat și a povesti altora bucuria prieteniei cu Isus.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Sintetizând cuvintele acestei omilii, să reținem că învierea este misterul cel mare și forța care dăruiește pacea adevărată cu darurile Duhului și ale iertării. Mai apoi, să ne însușim cele trei răspunsuri în fața Celui Înviat: bucuria adevărată, credința sinceră și locul central pe care să-l oferim lui Cristos Cel Înviat. Ne rugăm ca lumina Învierii să ne facă mereu oamenii bucuriei, ai credinței și ai mărturiei. Amin.

Cristos a înviat!

28 aprilie 2019

Pr. Iulian Faraoanu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
427 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 2-a a Pastelui:

Anul C
15 aprilie 2007 - Pr. Isidor Mocanu
11 aprilie 2010 - Ep. Petru Gherghel
7 aprilie 2013 - Pr. Iosif Dorcu
3 aprilie 2016 - Pr. Alois Fechet

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat