Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Învierea Domnului (Paștele)

Fap 10,34a.37-43; Ps 117; Col 3,1-4; In 20,1-9

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Suntem în ziua de Paști, în ziua învierii lui Isus, ziua cea mai mare și cea mai frumoasă din anul liturgic. După ce în această noapte am celebrat cu mare fast momentul propriu-zis al învierii, iată-ne acum, în zorii zilei, la mormântul gol, asemenea femeilor sfinte și asemenea apostolilor.

Poate că nu e întâmplător faptul că evanghelia însăși începe cu o precizare temporală: în prima zi a săptămânii, dis de dimineață, pe când mai era încă întuneric. Prima zi a săptămânii echivalează - de ce nu? - cu prima zi a creației, iar dimineața, ca și întunericul, ne trimit cu gândul la acel început pe care sfântul Ioan Paul al II-lea îl situează ca fiind timpul de dinaintea căderii în păcat, un timp sfânt, plin de prezența lui Dumnezeu, unde primii oameni trăiau fericiți în paradisul pământesc și unde nimeni și nimic nu părea să le strice fericirea.

De data asta, noua creație nu mai începe cu modelarea astrelor, a soarelui, a lunii sau a omului, ci cu lumina învierii lui Isus. Acel Instaurare omnia in Christo de pe emblema Părinților Orionini își găsește desăvârșirea tocmai în dimineața învierii. Dacă Dumnezeu Tatăl, în zorii creației, este numit Creator, prin înfiere, în zorii noii creații, cu forța Duhului Sfânt, Isus este numit Pantocrator sau Atotputernic. Dacă vechea creație, în grădina Edenului, primii oameni Adam și Eva, s-au lăsat atrași de frumusețea pomului din mijlocul grădinii, mâncând mai apoi din fructul lui, în noua creație locul pomului este luat de cruce, iar rodul este însuși Isus Cristos. Și dacă în vechea creație Dumnezeu interzisese primilor oameni să mănânce din rodul pomului din mijlocul grădinii, noua creație, de data aceasta, creștinul este invitat să se hrănească din rodul mormântului gol, din Cristos cel înviat pe care, după cum vedem, Biserica îl celebrează, îl adoră, și pe fiecare creștin în parte îl caută, îl imită, îl urmează, asemenea Bunului Păstor.

Așadar, creștinul este omul noii creații, creație care, așa cum am spus, începe cu învierea. Din acest punct de vedere, învierea nu este rezervată doar apostolilor. Isus ar fi putut să li se arate doar lor, așa, ca o simplă continuare a învățăturii pe care le-a dat-o timp de trei ani. Dar nu o face. Mormântul gol este văzut, deopotrivă, și de apostoli dar și de femei. Ba, mai mult, Maria Magdalena este prima care ajunge la mormânt și vede piatra dată la o parte și Isus nu mai este acolo, semn că vestea învierii nu este doar apanajul unui anumit grup, fie și de apostoli, ci este un dar oferit tuturor. Așa cum Isus a pătimit și a murit pentru toți oamenii, chiar și pentru cei mai păcătoși - a se vedea tâlharul căit -, la fel și învierea este pentru toți. Ceea ce impresionează în tot acest tablou este de fapt universalitatea mesajului învierii, aș spune natura întreagă participă la eveniment și devine martoră. Nu sunt numai oamenii implicați, ci, așa cum am auzit, și zilele săptămânii, și întunericul, și lumina, și mormântul, și piatra, și giulgiurile, și gesturile oamenilor, faptul de a alerga, de a vedea, de a intra, de a ieși, totul culminând cu a crede.

"A văzut și a crezut", am citit în evanghelie. Înseamnă că învierea este mai degrabă un eveniment de crezut, decât simplu de tot de constatat. Doar cel care crede reușește să vadă dincolo de aparențe, doar el reușește să înțeleagă misterul, să și-l asume și să-l trăiască în viața proprie. Ca atare, cum vom ieși să transpunem în viața noastră acest mare mister, misterul învierii?

Un prim răspuns ne poate veni de la prima lectură de astăzi, luată din Faptele Apostolilor, chiar de la Petru, ucenicul care, deși și-a trădat maestrul de trei ori, făcând experiența iertării, devine apoi marele apostol. În relația sa cu cei cărora li se adresează nu vine cu nimic nou, ci doar le amintește cele întâmplate. "Voi știți", le spune el, "ceea ce s-a petrecut în toată Iudeea, începând din Galileea, după botezul pe care l-a predicat Ioan". Pentru a crede în înviere nu avem nevoie de nimic nou. E suficient să ne amintim de intervențiile lui Dumnezeu în viața noastră, de acele momente în care am fost martori direcți. Este vorba de însăși existența noastră, de darul libertății, de darul părinților, de aer, mâncarea și apa pe care le consumăm, de darul - de ce nu? - al anotimpurilor care se succed, de persoanele care ne iubesc, de iubirea însăși care este cu adevărat înviere. Îl și văd pe noul Petru din viața noastră, care poate să fie mama, tata, un preot, un profesor, o persoană dragă sau, pur și simplu, una care vrea să ne provoace. Cum ne spune! Tu știi ce s-a petrecut în toată viața ta, începând din familia de proveniență, după botezul pe care l-ai primit în biserica parohială.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Spuneam, e suficient să privim în viața noastră, și aici vom vedea intervenția minunată a lui Dumnezeu. Îl vom descoperi ca și Creator în creație, atunci când am fost concepuți în sânul mamei noastre. Îl vom descoperi ca Mântuitor atunci când am fost ridicați la demnitatea de fii prin Botez, de ce nu, când am fost iertați în scaunul de spovadă. Îl vom descoperi ca Duh Sfânt ori de câte ori am lucrat la sfințenia sufletului nostru.

Mormântul gol nu înseamnă nici pe departe golul sau golurile din viața noastră, eșecurile, momentele de criză, ci sunt, mai ales, acele momente în care, cel care a lucrat cu adevărat este Dumnezeu. Singura diferență e că el, fiind spirit, fiind duh, acest gol nu e umplut neapărat cu ceva material, ci mai ales cu ceva spiritual, cu harul său. Acest gol se măsoară în iubirea lui Dumnezeu față de noi. Nu înseamnă că după alungarea primilor oameni din paradisul pământesc, s-a închis de tot paradisul. Nu s-a închis, ci doar trebuie cucerit cu efort. La fel și mormântul gol, nu înseamnă simplu de tot lipsa lui Isus din el, ci mai degrabă înseamnă victoria lui, este victoria pe care o celebrează creația, de care ne amintește, așa cum spuneam, fiecare intervenție a lui Dumnezeu în viața noastră, pe care o amintește, dacă vreți, fiecare venă, fiecare arteră, fiecare fir de iarbă de pe pământ, tot ceea ce este viu și frumos în jurul nostru.

Dar, oare, știm noi să ne bucurăm de toate acestea cu adevărat? Știm noi că suntem oamenii noii creației? Știm noi că suntem noul Petru, noua Maria Magdalena? Știm noi că misiunea noastră de pe acest pământ, dincolo de faptul că cineva este chemat la viața de familie, la preoție sau la viața consacrată, este, de fapt, aceea de a fi oamenii noii creații? Cristos înviat din mormânt ne dezvăluie această vocație. Important este să alegem să ne implicăm. Chiar dacă încă nu au apărut zorii zilei, să pornim!

E important să ne ridicăm din patul comodităților noastre, să ieșim din confortul casei noastre și să pornim spre mormântul gol, să fim persoane dinamice, folosind toate darurile pe care ni le-a dat Dumnezeu spre a-l preamări prin ele. Să vorbim despre Isus și despre victoria lui asupra morții mai ales prin entuziasmul nostru, prin capacitatea noastră de a ierta și de a cere iertare, prin iubirea noastră, prin căutarea celor de sus, așa cum am citit în cea de a doua lectură de astăzi. Vom vorbi despre înviere dacă vom ști să respectăm fiecăruia locul pe care Dumnezeu i l-a dat în viață, așa cum a făcut în evanghelia de astăzi ucenicul pe care îl iubea Isus, când s-a dat la o parte și l-a lăsat pe Petru să intre primul în mormânt.

Dacă soțul va respecta demnitatea și chemarea soției, dacă soția va ști să recunoască rolul de neînlocuit al soțului, dacă părinții vor ști să recunoască în copii darul lui Dumnezeu și dacă copiii vor ști să-l vadă pe Dumnezeu în părinți, asta înseamnă să știi să recunoști celuilalt locul pe care i l-a dat Dumnezeu.

Să ne salutăm zilele acestea spunând, fără să ne rușinăm, "Cristos a înviat!". Să ne bucurăm unii de prezența celorlalți - de ce nu? - să ne amintim de viața veșnică la care suntem chemați. Să ne amintim de cei dragi ai noștri și care ne-au precedat în viață și în credință - de ce nu? - rugându-ne ca într-o zi să avem și noi parte împreună cu ei de înviere. Și, ceea ce este cel mai important, să arătăm că suntem oameni care cred în înviere prin atitudinea noastră, prin coerența noastră, prin atașamentul față de cuvântul lui Dumnezeu, printr-o atenție specială față de suflet și printr-un respect deosebit față de trup. Să fim asemenea primilor apostoli, plini de curaj, plini de credință, speranță și iubire. Amin.

21 aprilie 2019

Pr. Felician Tiba


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
406 accesari.


Alte predici pentru Învierea Domnului (Paștele):

Anul C
8 aprilie 2007 - Ep. Petru Gherghel
4 aprilie 2010 - Pr. Pavel Chelaru
31 martie 2013 - Pr. Claudiu Dumea
27 martie 2016 - Pr. Anton Despinescu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat