Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 5-a din Postul Mare

Is 43,16-21; Ps 125; Fil 3,8-14; In 8,1-11

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Ascultând această evanghelie avem impresia că suntem într-o sală de tribunal, în care sunt prezente părțile implicate într-un proces. Pe de o parte, acuzarea, procuratura, cu dovezile ei, adică fariseii și cărturarii. Ei cunosc legea lui Moise și veghează la păstrarea ei și nimeni nu-i poate învinui pentru aceasta. Ei sunt oameni respectați și drepți. Și au un caz solid. Au prins o femeie în adulter și știu exact care este pedeapsa în conformitate cu legea. Vina ei este reală, nimeni nu pune la îndoială vinovăția din evanghelie. Va trebui să-și recunoască greșeala. Pe scurt, cazul e clar și se așteaptă doar sentința.

Dar, când citim cu atenție evanghelia, observăm că nu femeia e pusă sub acuzație, ci Isus. Femeia e doar un pion neimportant în planul lor, un obiect, un mijloc prin care ei își ating scopul. De fapt, ei îl urmăresc pe Isus, pe acest predicator ambulant, acest rabin care stă la masă cu vameșii și este prieten al păcătoșilor. Întotdeauna el pretinde că e milostiv. Dar, de data asta, l-au prins. Nu poate spune nimic împotriva legii, împotriva lui Moise, care era părintele întemeietor al poporului evreu. Dacă face aceasta se condamnă singur. Dacă, pe de altă parte, va accepta pedeapsa, fariseii vor dovedi că Isus nu e chiar atât de milostiv pe cât spune că este. Astfel, ei sunt foarte încrezători în planul lor strălucit.

Isus le cunoaște planul. Știe că nu femeia este judecată, ci el. În Evanghelia lui Ioan el nu e judecat doar în fața lui Pilat, ci pe tot cuprinsul evangheliei. El mai știe că fariseii sunt furioși și că își doresc să o lapideze pe femeie. Isus știe, de asemenea, că nu poți discuta cu oamenii furioși și nici cu cei care sunt gata să dea cu piatra. Aceștia nu ascultă niciodată. Ce e de făcut?

Și Isus face ceva extraordinar. Isus se așază de partea păcătoasei, fiind coerent cu sine însuși și cu învățătura sa. Femeia are un suflet și lui Isus îi pasă de sufletul ei mai mult decât îi pasă de toate legile scrise în istorie, chiar dacă sunt scrise de Moise și chiar dacă sunt scrise în piatră, ca să fie veșnice. Da, Isus se așază de partea păcătoșilor, le ține partea, chiar dacă aceasta îl va conduce la moarte. Și chiar așa s-a și întâmplat. Tocmai de aceea Isus a murit pe cruce, ca să stea de partea noastră, a păcătoșilor, și să ne ierte păcatele. Isus ne-a iubit până la sfârșit. Nu până la sfârșitul lumii, nu până la sfârșitul timpului ci, ne-a iubit până la sfârșit însemnând cu toată viața sa.

Astfel, odată ce Isus se așază de partea femeii adultere la acel proces, situația este răsturnată. Acuzatorii devin acuzați. Domnul arată mulțimii că au o inimă de piatră când o folosesc pe femeie ca să-și atingă scopul lor de a-l prinde pe Isus. Apropo! Cum au prins-o pe femeie? Nu prinzi pe cineva în adulter din întâmplare. Înseamnă că au urmărit-o. Înseamnă că sunt răuvoitori. Iar bărbatul cu care a păcătuit, de ce nu a fost prins și el? Toate aceste fapte îi acuză. În cele din urmă acuzatorii pleacă, femeia este iertată, iar Isus este încă odată "fața îndurării lui Dumnezeu", cum spune papa Francisc.

Dar noi, noi unde suntem? Noi în care dintre aceste personaje ne regăsim? Să nu ne mințim. Suntem, cu siguranță, printre mulțimea furioasă, arătând cu degetul, gata să dăm cu piatra, fără discernământ, în timp ce ne petrecem viața mulțumiți de virtuțile noastre proclamate de noi înșine. Cât de necruțători putem fi cu cei, să zicem 5% dintre păcătoșii publici, cei pe care îi știe toată lumea, și cu câtă grijă ascundem propriile greșeli, până când Isus ne spune și nouă: "Acela care este fără de păcat să arunce primul cu piatra".

E timpul să încetăm a arunca cu pietre și să lucrăm la încălzirea inimilor noastre de piatră, la sensibilizarea lor, la a fi iertători cu oamenii.

Și pentru că ne gândim la iertare, v-ați aștepta să vorbesc despre cum ar trebui să iertăm pe cei care ne-au greșit, așa cum ne rugăm zilnic în rugăciunea Tatăl nostru. Dar azi aș dori să reflectăm asupra două aspecte mai puțin menționate atunci când ne gândim la iertare.

Mai întâi, avem nevoie să iertăm pe cei cărora le-am greșit. Nu m-am exprimat greșit și nici nu am făcut o greșeală de logică. Dar de ce trebuie să-i iertăm pe ei? Prin greșelile pe care le-am făcut față de ei, ne-am arătat slăbiciunea, urâțenia sufletească, și acum ne e rușine de ei. Imaginea și reputația noastră sunt pierdute. Ne simțim goi și urâm faptul că ei știu cât de răi suntem. Nu e greu de înțeles că s-ar putea să avem resentimente față de ei, să-i urâm chiar fără să ne dăm seama.

Există o comedie, Călătoria domnului Perrichon, scrisă de dramaturgul francez Eugene Labiche. Un tată bogat se întâlnește cu cei doi tineri pretendenți la mâna fiicei sale. În timpul unei plimbări prin munți, tatăl alunecă și aproape cade într-o prăpastie. Unul dintre tineri îl prinde de mână și-l salvează. Acum e sigur că lui îi va da tatăl pe fată în căsătorie. Dar, orgoliul domnului Perrichon e rănit. Începe să minimalizeze ajutorul primit de la salvatorul lui spunând că se agățase de niște rădăcini, că el e un om îndemânatic, că prăpastia nu era așa de adâncă. Celălalt candidat fiind foarte înțelept, simulează un accident și-i oferă domnului Perrichon șansa de a-i salva viața. Și el e cel care o primește pe fată în căsătorie. Comedia arată ceea ce ne învață viața reală: cât de greu ne este să-i privim în ochi pe cei față de care am greșit, cât curaj ni se cere ca să-i iertăm și să depășim jena sau rușinea care ne copleșește.

În al doilea rând, avem nevoie să ne iertăm pe noi înșine. Aceasta nu e psihologie, ci evanghelia de azi. Mă gândesc la femeia adulteră, care probabil nu dorea să se ierte, deși Isus a iertat-o. Trăia într-o continuă stare de vinovăție, trăia numai în trecut, ratând ocazia de a se deschide harului în clipa prezentă.

Există un film american, Come back, Little Sheba, tradus în română cu titlul Iubire pierdută, despre un cuplu minunat și interesant. Soția era o femeie devotată, cu inimă mare, dar care îl plictisește continuu pe soț, amintindu-și de zilele bune pe care le trăiseră în trecut. Mereu îi spunea: "Își amintești când făceam acel lucru?". De nenumărate ori ea iese afară din casă și-l strigă pe Little Sheba, cățelul lor, care murise de mult și care e un simbol al trecutului și al speranțelor neîmplinite. Timp de 20 de ani acești oameni buni trăiesc numai din amintiri, trăiesc în trecut.

Dar credința, dragi credincioși, ne spune că zilele cele mai bune urmează să le trăim în viitor. O viață împreună cu Cristos, aici pe pământ și în cer. Sfântul Paul, cel care îi persecutase crunt pe creștini, spune în lectura a doua de azi așa: "Un singur lucru fac: uit cele din urma mea și mă avânt către cele dinainte". Într-un cuvânt, ziua de mâine ar trebui să fie mai bună decât cea de ieri, chiar dacă într-un mod diferit, pentru că fiecare zi poate fi o ocazie de har.

Din păcate, intervine vinovăția, care ne face să fim blocați în trecut. De exemplu, femeia adulteră poate că se gândea așa: cum poate Dumnezeu, care prețuiește fidelitatea, să-mi ierte adulterul? Cum e posibil ca soțul meu să mă ierte? Și, mai presus de toate, cum pot eu să mă iert pe mine însămi? Isus mi-a spus că nu mă condamnă și niciun evreu din oraș nu mă poate condamna. Dar cum pot eu să le înfrunt privirile chiorâșe? Cum pot trăi cu soțul meu? Și, mai ales, cu mine însămi?

Mulți creștini sunt așa. Mulți creștini par incapabili să accepte iertarea lui Cristos și cară povara vinovăției, cu frică de iad, chinuiți de greșelile făcute de mult, incapabili să se împace cu trecutul. Dar nu de aceea a murit Isus pentru păcatele noastre. Iubirea lui Cristos e prezentă în ciuda infidelităților noastre de orice fel. Ba, aș spune, tocmai pentru că suntem păcătoși, Cristos ne iubește, pentru că el știe de câtă nevoie avem de iubirea lui. De aceea, să ne fixăm privirile nu pe păcatele de ieri, ci pe iertarea de azi și pe speranța de mâine.

În renumitul său roman filozofic Căderea, Albert Camus relatează viața unui bărbat, Jean Baptiste, chinuit de vinovăție. După ani și ani îl bântuie o amintire. S-a mutat dintr-un oraș în altul, dar vinovăția îl însoțea peste tot. Cu mult timp în urmă, într-o noapte, în Paris, a trecut pe lângă o tânără care s-a aruncat în râul Sena. În timp ce femeia se îneca, Jean Baptiste a ezitat pentru o clipă, dar apoi și-a văzut de drum, mințindu-se că nu o poate ajuta. Spre finalul vieții, într-un bar din Amsterdam îi mărturisește unui străin vinovăția sa, așa cum facem noi la spovadă. Și încheie, spovedindu-se cu aceste cuvinte: "O, tânără femeie, aruncă-te iar în apă, așa încât eu să am o a doua șansă de a ne salva pe amândoi!".

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Noi nu putem să ștergem trecutul. O să ne întoarcem în trecut, deși ne-am dori uneori acest lucru. Doar un lucru ne stă în putință și este sub controlul nostru. Putem face ca zilele noastre să conteze de acum încolo. Ca pe femeia adulteră, Isus ne încurajează și pe noi: "De acum înainte să nu mai păcătuiești". Dumnezeu nu numai că ne iartă păcatele, ci Dumnezeu ne va da ocazia să ne răscumpărăm trecutul. Dumnezeul celei de-a doua șanse ne cheamă în fiecare zi să trăim glorios cu el.

Care e mesajul evangheliei? Lăsați-l pe Sheba să plece. Dați drumul trecutului de care vă agățați cu atâta efort. Dumnezeu ne așteaptă să trăim în prezent.

Lăudat să fie Isus Cristos!

7 aprilie 2019

Pr. Lucian Păuleț


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
364 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 5-a din Postul Mare:

Anul C
25 martie 2007 - Pr. Vladimir Petercă
21 martie 2010 - Pr. Mihai Dumitru
17 martie 2013 - Pr. Anton Săboanu
13 martie 2016 - Pr. Petru Sescu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat