Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 2-a din Postul Mare

Gen 15,5-12.17-18; Ps 26; Fil 3,17-21;4,1; Lc 9,28-36

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Pentru a aprofunda mesajul acestei duminici, vă invit să facem un efort de memorie asupra cuvântului din evanghelia duminicii precedente, prima din timpul Postului Mare. Evanghelistul Luca, cel care ne însoțește în această duminică, ne-a relatat scena ispitirii lui Isus în pustiu. Am putut reflecta asupra felului ademenitor în care Satana încearcă să-l abată pe Fiul lui Dumnezeu de la misiunea mântuitoare, de la comuniunea cu Tatăl ceresc. Domnul, cu multă vigilență, contracarează și dejoacă propunerile false care îi sunt prezentate, punând la bază importanța rugăciunii și a trăirii cuvântului divin. Dialogul permanent cu Domnul ne ajută să înfruntăm ispitele, să nu cedăm în fața răului care ni se înfățișează într-o formă atrăgătoare, dar care nu ne poate conduce decât la o realitate fără conținut sau, și mai dramatic, cu un conținut rău.

Textele sfinte pe care le-am parcurs în această duminică vor să ne conducă un pas mai departe. Ne ajută să percepem rugăciunea nu doar ca remediu, ca un scut împotriva celui Rău, dar, și mai mult, ca o contemplare a lui Dumnezeu. Acest parcurs spiritual se înscrie cu delicatețe în ceea ce în mod natural trăim sau este la îndemâna noastră. Dumnezeu, fiind cel mai bun pedagog, pornește de pe terenul nostru, pe care tot el, în bunătatea sa, ni l-a pus la dispoziție și vrea să ne înalțe la realități nepieritoare, mântuitoare pentru noi.

Dar care este această asemănare între practicile noastre și ceea ce ne învață Dumnezeu?

În primul rând, observăm la noi înșine tendința naturală de a ne mișca, de a merge, sau chiar, la cei mai tineri, a alerga, pentru a ne întreține condiția fizică, a nu cădea în imobilitate, a îndepărta ispita comodității, a sedentarismului, a obezității, a îmbolnăvirii trupești. În localitățile aglomerate, dar și în sate, chiar și cele cu mai puțină lume, vedem oameni de toate vârstele, copii, adulți, persoane în vârstă, care mișună încoace și încolo în diferite scopuri. Cei mai mici merg la grădiniță, la școală, sau petrec timpul liber la joacă. Alții, mai mari, merg la locurile de muncă sau, pur și simplu, se vizitează între ei, merg la biserică ori fac o plimbare bine-meritată în momentele de răgaz. O întreagă lume este în mișcare. Aceasta aduce sănătate, dezvoltare, progres și comuniune. Dar reprezintă și o luptă împotriva ispitei comodității, a resemnării și izolării. Persoana umană este creată de Dumnezeu pentru a transforma pământul, mediul său, pentru a progresa, a aduce roade bune, în ciuda tuturor dificultăților pe care la poate întâlni și a oboselii pe care o acumulează.

În al doilea rând, simțim nevoia ca, uneori, să rupem ritmul obișnuit, să ne aventurăm pe un traseu special pentru a ne aerisi, a ne încărca de noi energii. Pentru aceasta preferăm, printre multe alte posibilități, și să urcăm, din când în când, pe un munte, să parcurgem un traseu până în vârf sau poate doar puțin mai sus decât nivelul obișnuit al localităților și câmpiilor. Aceasta reprezintă o mișcare ce ne poate ajuta să atingem un țel superior, să admirăm frumusețile naturii, ale mediului înconjurător. Ne oferă ocazia de a descoperi, de a contempla frumusețile create de Dumnezeu. Este drept că e nevoie de efort, un efort mai mare pentru a atinge o anumită altitudine de unde să putem admira. Acestuia îi corespunde nivelul superior care se dorește a fi atins în viața noastră spirituală, să trecem de la o mișcare ce îndepărtează ispitele din viața noastră la o mișcare spre a-l contempla pe Dumnezeu, să ne preocupăm de a ne apăra în fața ispitelor, dar să nu ne oprim doar la atât, simpla apărare, ci să urcăm spre piscurile contemplației, ale întâlnirii cu Dumnezeu și să gustăm prezența sa în noi, să ne lăsăm uimiți și cuceriți de existența și influența sa în viața noastră.

Papa Benedict al XVI-lea menționează în cartea Isus din Nazaret că muntele poate fi văzut ca loc de ascensiune interioară, de eliberare de povara vieții de zi cu zi, respirând aerul curat al creației. Muntele ne dă o stare de înălțare interioară, care ne permite să-l întrezărim pe Creator. A-l contempla pe Creator înseamnă de fapt a găsi starea de fericire cu Dumnezeu în viața noastră. Omul e menit pentru a trăi fericirea divină, ne învață catehismul Bisericii.

Evanghelia de astăzi, care ne relatează schimbarea la față a lui Isus pe muntele Tabor, ne orientează tocmai în această direcție: a descoperi fericirea divină în viața noastră. Și aceasta o înfăptuiește chiar într-un moment care se profilează a fi dramatic. Evanghelistul Luca prezintă înainte de relatarea schimbării la față tocmai anunțul surprinzător că Isus va fi respins de arhierei și de cărturari și va fi dat la moarte. "Ce fel de lider este acesta?" s-au întrebat poate ucenicii săi. Cine va fi dispus să urmeze un astfel de lider care sfârșește prin a fi ucis? Isus le vorbește totodată și despre învierea sa, însă ucenicii devin și mai derutați. Ei gândesc pur omenește, așa cum deseori gândim și noi. Am spune noi astăzi, "Un lider de grup, un reprezentant al unei companii, își pregătește din timp urmașii, el trebuie să le vorbească doar de victorie, de progres, de reușite, de câștig tot mai mare".

În anul 1981, conducătorul unei mari companii mondiale prelua o afacere de patru miliarde de dolari, aducând-o în 15 ani la o valoare de 150 de miliarde, de peste 35 de ori mai mult. Acesta și-a pregătit timp de zece ani urmașul său, care a fost într-adevăr capabil să continue dezvoltarea afacerii, astfel încât astăzi a ajuns una dintre cele mai mari companii din lume.

Lăsând acum deoparte aceste calcule contabilicești, nu putem să nu observăm că Isus depășește cu mult această logică umană, acest tip de management. El își antrenează liderii săi pentru strategia slujirii maestrului, a contemplării lui Dumnezeu. Valoarea pe care o pune în joc este nesfârșită, este Împărăția sa și viața veșnică. Această valoare, această măreție și strălucire le-o arată celor trei ucenici, Petru, Iacob și Ioan, pe muntele Tabor. Acolo descoperă că adevăratele bogății trebuie căutate prin credința în înviere și că merită orice sacrificiu pentru a ajunge la aceste bogății neperisabile, nepieritoare. Dar Isus le mai arată un lucru: faptul că această înfățișare luminoasă a Domnului poate fi activată în fiecare dintre noi. Așa cum în orice sămânță este ascunsă o potențială plantă, la fel, în orice om, este ascunsă o potențială strălucire, bunătate, iubire. Purtăm în noi germenii sfințeniei. Avem sămânța harului primită la Botez, hrănită prin Duhul Sfânt, reînvigorată prin Pocăință și prin Euharistie. De ce, totuși, nu vedem întotdeauna strălucirea omului, deși aceasta este dorită de fiecare dintre noi? Și pentru aceasta căutăm atâtea modalități de cosmetizare.

Într-o seară, un copil l-a întrebat pe părintele său: "Tată, spune-mi, te rog, cum se face că unii oameni sunt buni și alții răi? De ce nu sunt toți la fel?". "Ei, băiatul meu, vezi tu, toți oamenii sunt fiii lui Dumnezeu. Și așa cum Dumnezeu ne iubește pe toți, la fel trebuie și noi să ne iubim unii pe alții, fiindcă dragostea Domnului este ca și lumina soarelui. Nu ne luminează și ne încălzește soarele pe noi toți, buni și răi, laolaltă? Sufletele noastre ar trebui să fie pline de bunătate și iubire, dar, vezi tu, păcatele fiecăruia sunt asemenea norilor ce nu lasă razele binefăcătoare ale soarelui să treacă. Păcatele sunt norii ce întunecă sufletul. Cu cât ai mai multe păcate, cu atât sufletul tău este mai întunecat și lumina dragostei lui Dumnezeu nu poate pătrunde în inimă. Sufletul omului este bucățica de cer pe care fiecare o poartă în el. Pe acest cer trebuie să strălucească, să strălucească acel soare al iubirii care este Dumnezeu. Fiul meu, să te ferești de păcate, căci acestea se adună și îți întunecă viața, te fac rău și egoist. Cel ce-și păstrează, însă, sufletul curat, se bucură mereu de dragostea Domnului, de liniștea și fericirea în viața sa, și chipul său iradiază de strălucire".

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

În lumina evangheliei de astăzi, ne alăturăm și noi ucenicilor care erau toropiți de somn și căutăm un punct de sprijin, o siguranță. Așa cum Petru propune să se facă trei colibe, pentru a ști că Domnul va rămâne alături de ei, căutăm și noi siguranța noastră atunci când nu găsim răspunsul la multe întrebări ale vieții, când suntem cuprinși de descurajare, văzând atâtea nenorociri, păcate, nereușite personale sau în viața altora. Dar în toate aceste căutări, poate că rămânem în continuare într-o stare de somnolență spirituală. Să nu uităm, însă, că Isus ne provoacă prin strălucirea sa. În fața acestei străluciri nu putem rămâne indiferenți. A contempla nu înseamnă somnolență, dar înseamnă a avea un spirit treaz, o inimă mereu deschisă, pentru ca Dumnezeu să reverse mereu harul său în ea.

Sfântul Părinte, papa Francisc, pe care îl vom întâmpina peste câteva săptămâni chiar aici, în Iași, ne orientează spre un mod de a dobândi acest spirit al contemplației prin exortația apostolică Evangelii Gaudium și ne amintește că avem nevoie să implorăm în fiecare zi, să cerem harul său ca să deschidă inima noastră rece și să zdruncine viața noastră lâncedă și superficială, să recuperăm spiritul contemplativ, care să ne permită să redescoperim în fiecare zi că suntem depozitarii unui bine care ne face mai mult oameni, care ajută să trăim o viață nouă.

Timpul sfânt al postului are tocmai menirea de a ne ajuta ca prin stăruința noastră în rugăciune, în jertfe, fapte de iubire față de aproapele, să alungăm norii care ne acaparează viața, inima, mintea, conștiința, și să ne facă capabili să ascultăm glasul mântuirii. Acum este timpul potrivit, acum este ceasul mântuirii.

Timpul postului ne oferă, apoi, cadrul potrivit de a avea o stare de veghe, de vigilență, de atenție față de prezența lui Dumnezeu în lume, pentru a nu rata vederea strălucirii sale.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Evanghelia de astăzi ne transmite un mesaj plin de încurajare în drumul nostru spre Paști, pentru a îndepărta orice teamă din sufletul nostru în fața sacrificiilor vieții spirituale. Să descoperim că la capătul jertfei și pocăinței vom avea parte de marea victorie în căminul primitor al lui Dumnezeu. După fiecare gest, atitudine, trăire plină de milostivire, de bunătate, de iertare, luptând împotriva egoismului nostru, a deprinderilor greșite, a comodităților și a alipirilor de cele trecătoare, se află bucuria, fericirea imensă, care face să rodească semințele mântuirii și să strălucească și pe chipul nostru transfigurat imaginea lui Dumnezeu și a sfințeniei sale. Aici, la Sfânta Liturghie, este spațiul în care putem să prezentăm la altar jertfele, sacrificiile, străduințele, faptele noastre bune și să ne prezentăm pe noi înșine, unindu-ne cu unica jertfă a lui Cristos, care are loc pe altar, fiind și purtătorii atâtor jertfe ale semenilor noștri bolnavi, suferinzi, neputincioși, privați de libertatea de a fi prezenți fizic la Liturghie.

Sfânta Tereza de Calcutta avea convingerea clară că iubirea, pentru a fi reală, trebuie să doară. "L-a durut pe Isus iubirea pentru noi", spunea ea. "Și ca să fie sigur că ne vom aminti marea lui dragoste, a făcut din el pâinea vieții pentru a potoli foamea noastră de iubirea lui, pentru că am fost creați pentru acea iubire". De aceea, împărtășindu-ne cu trupul lui Cristos, primind confirmarea strădaniei noastre spirituale, realizate până acum în acest timp de post, dar primim și binecuvântare și întărire pentru efortul zilelor care urmează, pentru a răspunde prompți la toate chemările pe care ni le adresează glasul Domnului din interiorul nostru.

Vă invit, așadar, să ne lăsăm cuceriți de strălucirea lui Cristos de pe Tabor pentru a fi activi în a ne modela pe noi înșine după voința sa. Apoi, întăriți de el, să avem curajul de a merge în întâmpinarea atâtor nevoi ale semenilor noștri, părăsiți, bolnavi, întristați, descurajați sau care au nevoie de orice fel de sprijin pe care putem să-l oferim. Amin.

Lăudat să fie Isus Cristos!

17 martie 2019

Pr. Egidiu Condac


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
350 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 2-a din Postul Mare:

Anul C
4 martie 2007 - Pr. Marius Taloș, SJ
28 februarie 2010 - Pr. Mihai Pătrașcu
24 februarie 2013 - Pr. Cornel Cadar
21 februarie 2016 - Pr. Iosif Dorcu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat