Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica 1 din Postul Mare

Dt 26,4-10; Ps 90; Rom 10,8-13; Lc 4,1-13

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Astăzi este prima duminică din Postul Mare, un timp care a început miercurea trecută, în Miercurea Cenușii, și care se va încheia cu Săptămâna Sfântă. Timpul Postului Mare este considerat de Biserică drept un timp important, pentru ascultarea și meditarea cuvântului lui Dumnezeu, pentru convertirea sau schimbarea vieții și a mentalității, care se traduce în final printr-o spovadă bună. Postul Mare este un timp important pentru rugăciunea personală și comunitară. Un timp important și pentru împăcarea cu aproapele nostru. Un timp important, în fine, pentru fapte de caritate și pomană.

Creștinii, din totdeauna, au știut că zilele din Postul Mare sunt o perioadă prielnică pentru diagnosticarea propriei vieți interioare, pentru a lua cunoștință de păcatul personal, păcatul de fond, adică de alegerea noastră fundamentală, dacă este pentru Dumnezeu sau pentru om și pentru bani. În timpul Postului Mare suntem cu toții chemați la această verificare interioară. Suntem chemați să luăm o decizie pentru o schimbare a stilului de viață, adică o trecere de la materialism la spiritualitate, de la necredință la credință.

În afară de aceasta, Postul Mare este un timp potrivit pentru purificare interioară și spirituală, pentru a rupe cu sclavia păcatului care duce la moarte, pentru a relua legăturile de pace și iubire cu aproapele nostru, așa cum am fost îndemnați în ultimele duminici: iubirea aproapelui, iubirea fratelui, iubirea dușmanilor, iubirea până la dăruirea de sine.

În fine, Postul Mare este un timp pentru sacrificiu și renunțare. Nu în vederea unei asceze cu scop în sine, dietă pentru a slăbi, dar din iubire, din caritate în unire cu Cristos, care a suferit și a murit nevinovat pentru noi.

Prima lectură a acestei duminici este luată din a doua carte a Sfintei Scripturi, Deuteronomul, un text care vorbește despre întâlnirea dintre cuvântul lui Dumnezeu și rugăciunea poporului. "Noi am strigat către Domnul", spune textul, "și Domnul a ascultat glasul nostru. Domnul a văzut umilirea noastră și ne-a făcut să ieșim din Egipt". Există un acord perfect între rugăciunea poporului și ascultarea din partea Domnului, între cuvântul lui Dumnezeu și viața poporului ales. Cât de diferită este însă viața noastră unde subiectul este întotdeauna omul și Dumnezeu este pus la marginile vieții sau este invocat atunci când apare imposibilul, atunci când nu mai putem.

Iar fragmentul evangheliei, din sfântul Luca, ni-l prezintă pe Isus care a fost dus de Duh în pustiu pentru un timp de patruzeci de zile, înainte de a începe misiunea sa publică, misiunea de predicator. În aceste patruzeci de zile Isus este ispitit în pustiu de Cel Rău. Începe în pustiu lupta dintre Cristos, adevărata lumină, și Satana. Satana este adversarul, spiritul cel rău. Isus însă rămâne fidel voinței Tatălui, rămâne fidel misiunii sale de Mesia și nu cedează ispitirilor, pe care evanghelistul le indică a fi trei: ispitirea materialismului - "Fă ca aceste pietre să devină pâine" -, ispitirea idolatriei - să i se închine lui, adorarea mamonei sau adorarea unicului adevărat Dumnezeu -, și ispitirea mesianismului ușor - "Aruncă-te jos, de pe templu, și toți te vor crede" -.

Cât de actuale sunt aceste trei ispitiri și pentru noi. Să ne apropiem de Isus, cel ispitit, și să aprofundăm sensul răspunsurilor sale, știind că alegerile lui Cristos în fața acestor trei ispitiri trebuie să fie și să devină și alegerile noastre.

Înainte de toate, ne spune sfântul evanghelist Luca: "Isus a fost de Duh în pustiu". De ce pustiul? Pustiul înseamnă libertate, pentru că este austeritate. Pustiul este tăcerea atâtor lucruri nefolositoare. Pustiul este experiența sărăciei omului, care se regăsește aici numai înaintea lui Dumnezeu. Este nevoie de curaj pentru a alege pustiul.

Astăzi, nouă, tuturor, și lumii, ne este teamă de pustiu, ne este teamă de tăcere. Și, la urma urmelor, nevoia de zgomot este un simptom, de teamă, de probleme nerezolvate, este refuzul de a gândi, de a ne concentra în rugăciune, de a ne îndrepta mai ușor spre Dumnezeu.

Isus caută pustiul. Nimeni mai mult decât el putea să simtă povara vieții umane sărăcită din cauza unei absențe. Absența, lipsa de Dumnezeu. Isus a simțit distanța pe care păcatul a creat-o între om și Dumnezeu. Pentru aceasta, el caută mereu momente de tăcere, tocmai pentru a-și îndeplini misiunea până la capăt.

Marele Mahatma Gandhi, susținător al nonviolenței, a mărturisit într-o zi: "Cu cât trece timpul, cu atât mai mult îmi dau seama că nu reușesc să fiu fericit fără tăcere, fără rugăciune".

Să facem un examen de conștiință: noi și tăcerea, tăcere în rugăciunea noastră, momentele de tăcere la Liturghie. Cât ne este de greu, uneori, că trebuie să tăcem.

Dar ce i se întâmplă lui Isus în pustiu? La capătul unei perioade de pocăință austeră, Cristos întâlnește încercarea, ispitirea, tentația. Poate ne miră acest fapt: Cristos, Dumnezeu adevărat, ispitit. Dar, gândindu-ne bine, Cristos nu ar fi fost pe deplin unul dintre noi - Dumnezeu de partea noastră - dacă nu ar fi trăit și experiența ispitirilor. Într-adevăr, omul nu poate scăpa de această realitate. Credința trebuie uneori pusă la încercare, deoarece noi căutăm și vrem să avem cu adevărat fericirea și această fericire o realizăm atunci când decidem în mod liber. Să-l căutăm pe Dumnezeu, să-l avem pe Dumnezeu.

Și pentru noi, astăzi, trebuie să fie încercări pentru credință. Vai de noi dacă totul ar fi ușor, ca și cum ar fi totul normal. Încercarea este o verificare, este o ocazie pentru libertatea noastră. Încercarea este un moment fericit. În încercare avem ocazia să spunem tot ceea ce gândim, ceea ce credem, avem ocazia să ne-o spunem nouă înșine și lui Dumnezeu, precum și fraților noștri. Este iluzorie o viață fără încercări, fără probe. Încercarea este terenul creșterii libertății noastre. Dar constatăm cu durere că de multe ori ne este teamă de încercare. Avem atâta teamă de greutățile pe care ni le ridică credința, o viață trăită din credință profundă.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Care sunt ispitirile lui Isus? Să le privim cu atenție, pentru a ști care sunt riscurile și pentru noi, riscurile credinței, pericolele de care creștinul trebuie să se apere.

Prima ispitire. "Dacă ești Fiul lui Dumnezeu, spune acestei pietre să se facă pâine". Diavolul propune lui Isus o minune pentru comoditatea sa. Aparent, pare o cerere inofensivă. În schimb, există înlăuntrul ei o falsitate înfricoșătoare. Este ideea că unica problemă a omului este pâinea de mâncat și că Dumnezeu ar trebui să folosească doar pentru a potoli foamea trupului. Dar Isus îi răspunde: Nu! Este fals să reduci omul la stomac. Într-adevăr, nu numai cu pâine trăiește omul. Isus nu neagă valoarea pâinii, dar respinge nebunia celui care vrea să reducă viața numai la gură, la stomac. Cât este de adevărat și câte dovezi ne-a dat istoria despre adevărul acestor cuvinte, istoria, chiar și recentă și foarte recentă. Și, totuși, de câte ori noi ne preocupăm numai de pâine, ne preocupăm să stăm bine, mai mult decât să facem binele, ne preocupăm de bunăstare, mai mult decât de bine, ne preocupăm să avem mai mult, decât de a fi mai mult. De câte ori avem îndrăzneala de a folosi religia ca o acoperire pentru egoismul nostru! De câte ori avem îndrăzneala de a cere lui Dumnezeu lucruri superflue, comodități periculoase, lucruri nocive! La aceste cereri Dumnezeu a răspuns deja: "Nu numai cu pâine trăiește omul".

A doua ispitire. Diavolul l-a condus sus și arătându-i pentru o clipă toate împărățiile pământului, i-a zis: Îți voi da toată această putere și gloria acestor împărății. Doar dacă te prosterni înaintea mea totul va fi al tău. În aceste cuvinte este ecoul primului păcat: să nu asculți de Dumnezeu. Sau: veți fi ca Dumnezeu. În aceste cuvinte este o macabră profeție a ceea ce se întâmplă în aceste decenii, tentativa de a-l demola pe Dumnezeu pentru a-l diviniza pe om. S-a spus: progresul va rezolva toate problemele, așa încât nu va mai fi nevoie să ne gândim la Dumnezeu. În schimb, progresul a creat o omenire care are nevoie de droguri pentru a uita că stă bine.

Să ne întoarcem din nou la fragmentul evangheliei. Ce anume mai cere diavolul? Cere lui Cristos să nu se obosească, să nu se prezinte prea slab și blând, dar să ia în mână puterea, să folosească forța. Cu alte cuvinte, cere lui Cristos să urmeze logica șireteniei, a vicleniei umane. Însă Cristos răspunde: Nu! Este omul care trebuie să-l urmeze pe Dumnezeu, pentru că omul fără Dumnezeu nu poate trăi, fără Dumnezeu omul este un infern. Dar omul, de multe ori, nu vrea să înțeleagă. Și nu are importanță, dar atunci Dumnezeu va folosi calea care este vrednică de el. Cristos-Dumnezeu se va prezenta umil, sărac, slab, bucuros să slujească, și în această slăbiciune Dumnezeu este mai puternic decât noi toți. Și astăzi umilința, smerenia învinge mândria, învinge orgoliul. Și, astfel, omul rămâne mereu în picioare înaintea lui Dumnezeu.

A treia ispitire. Satana l-a dus pe Isus la Ierusalim pe coama templului și a zis: Aruncă-te jos, căci este scris: îngerilor săi va ordin pentru tine. Diavolul propune lui Cristos folosirea spectaculoasă a minunii. De mai multe ori, chiar și această ispitire se va întoarce în viața lui Isus. Spune evanghelistul Marcu în evanghelia sa: Apoi, au venit fariseii și au început să discute cu el, cerându-i un semn din cer, ca să-l ispitească. Suspinând în duhul său, Isus a spus: "De ce caută generația aceasta un semn? Adevăr vă spun, nici un semn nu va fi dat acestei generații". Chiar și Irod, în zilele pătimirii, văzându-l pe Isus el s-a bucurat mult, căci de mult timp dorea să-l vadă pentru că auzise despre el și spera să vadă vreun semn făcut de el. Așadar, i-a pus mai multe întrebări, dar el nu i-a dat niciun răspuns. Și pe cruce mai marii poporului îl batjocoreau: "Dacă tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu, salvează-te pe tine însuți". Și un tâlhar îl insulta. Unul dintre răufăcătorii răstigniți îl insulta spunând: "Oare nu ești tu Cristos? Salvează-te pe tine însuți!". Cristos nu răspunde la aceste cereri, toate au un viciu, vor să profite de Dumnezeu, dar ei - aceștia care îl ispitesc - nu-l iubesc, nu cred în el, nu speră în el. Cristos răspunde doar la o singură cerere: "Isuse, amintește-ți de mine când vei intra în Împărăția ta!". Este rugăciunea tâlharului căit. Acest om, de fapt, nu cere nimic, se abandonează în mâinile sale, deoarece crede. Atunci, răspunsul lui Cristos nu se lasă așteptat: "Astăzi vei fi cu mine în paradis". De câte ori ne gândim că avem credință în Dumnezeu, în schimb, noi poate credem în noi înșine. Postul Mare este ocazia în care noi suntem îndemnați să credem mai mult, să credem mai mult în Dumnezeu și mai puțin în noi înșine. Și dacă această credință este pusă la încercare, să ne gândim cum Isus a învins toate aceste momente de ispitire.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Un nou drum s-a deschis spre Paște, spre sărbătoarea Paștelui. Postul Mare propune din nou angajarea ascultării cuvântului lui Dumnezeu, ne provoacă la o credință mai mare și puternică, ne provoacă la o angajare de convertire, la mai multă rugăciune, la caritate fraternă, pentru ca Biserica să descopere sensul propriei vocații și de apartenență la Domnul, într-o continuă trecere spre viața cea nouă. Fiecare moment este marcat de aceste angajări, iar timpul Postului Mare are o eficacitate deosebită, pentru că este și o memorie vie și actuală a drumului pascal al lui Cristos. De la începutul activității publice, trecând prin suferință, cruce, ajunge la înviere. Și acesta este și drumul nostru pe care îl străbatem în Postul Mare, "de la suferință la bucuria învierii, de la pustiu la grădina învierii", sunt cuvintele unui predicator, care conclude cu aceste cuvinte: "De la pustiul de pietre și de ispitiri, la ziua mormântului gol, proaspăt și strălucitor în zorii zilei prime a săptămânii, în timp ce afară este primăvară". Acesta este drumul Postului Mare: de la cenușa pe cap, la lumina care face să strălucească viața. Pustiu și grădină sunt imagini biblice care însoțesc istoria poporului ales, care conțin un proiect de mântuire, care va cuprinde și va transforma orice lucru existent. Dar, pentru a ajunge aici, de la cenușa de pe cap la bucuria mormântului gol, va trebui să înfruntăm și noi multe încercări, multe ispitiri. Și cine devine ca Isus, adică învingător în ispite, și cel care nu îngenunchea în fața nimănui se va bucura de slava învierii. Este îndemnul Bisericii ca să parcurgem acest timp pregătindu-ne pentru acest moment. Amin.

10 martie 2019

Ep. Aurel Percă


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
343 accesari.


Alte predici pentru Duminica 1-a din Postul Mare:

Anul C
25 februarie 2007 - Pr. Petru Chelaru
21 februarie 2010 - Pr. Anton Săboanu
17 februarie 2013 - Pr. Cornel Cadar
14 februarie 2016 - Pr. Viorel Ababei

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat