Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Botezul Domnului

Is 42,1-4.6-7; Fap 10,34-38; Mt 3,13-17

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Sărbătoarea Botezului Domnului, pe care o celebrăm astăzi, încheie timpul Crăciunului, iar fragmentul evanghelic care a fost proclamat la liturgia cuvântului ne întoarce acolo de unde am plecat în timpul Adventului, și anume pe malul râului Iordan. Acolo, Ioan Botezătorul îi îndemna pe oameni la convertire și administra botezul pocăinței - notează sfântul evanghelist Luca. În timp ce tot poporul era botezat, a fost botezat și Isus.

Dacă în primele două capitole, evanghelistul Luca prezintă toată scena nașterii lui Isus, în capitolul al treilea din care s-a citit astăzi fragmentul evanghelic el prezintă scena botezului celor care ascultau predica lui Ioan Botezătorul, printre care se numără și Isus Cristos. Avem, astfel, la Iordan prima apariție publică a lui Isus care își începe aici activitatea sa. Și cum o începe? În mod simplu. Fără măreție și fără glorie. Fără ca să proclame demnitatea sa proprie, ci implorând-o, lăsând ca altul - Dumnezeu însuși - să se intereseze pentru el. Pe malul râului Iordan, Isus nu afirmă propria nevinovăție separându-se de păcătoși, dar fără frică se așază în rând cu ei, simțind, parcă, cum realitatea păcatelor oamenilor apasă și pe umerii săi, arătând astfel compasiune pentru aceștia.

Conform evanghelistului Luca, activitatea publică a lui Isus începe cu o trilogie care explică sensul misiunii Fiului lui Dumnezeu, o trilogie care explică stilul lui Isus. Trilogia este formată din botezul lui Isus în râul Iordan, din ispitirile pe care Isus le înfruntă, arătând cum unul care face alegerea corectă în viață, inevitabil, este ispitit, și apoi, din anunțul evangheliei la Nazaret și la Cafarnaum.

În sărbătoarea Botezului Domnului, vă invit să medităm asupra primului element al trilogiei: botezul lui Isus, care reprezintă atât alegerea fundamentală a Fiului lui Dumnezeu, cât și prima sa apariție publică. Apariția lui Isus la Iordan trasează direcția pe care o va urma toată viața, într-o continuă creștere, până pe Calvar. De aceea, pentru a înțelege semnificația botezului lui Isus, vă invit să privim în paralel cu scena prezenței sale pe lemnul crucii. Astfel, vedem cum la botez Isus stă la coadă împreună cu păcătoșii, iar pe cruce stă atârnat între doi tâlhari. La botez se cufundă în apă, pe cruce se cufundă în moarte. La botez îl primește pe Duhul Sfânt, pe cruce ni-l oferă pe Duhul Sfânt. La botez se deschide cerul, la moartea sa catapeteasma templului s-a sfâșiat. La botez Isus este proclamat ca fiind Fiul Tatălui, pe cruce este proclamat de oameni pentru prima dată ca fiind Dumnezeu. Vedem, astfel, în paralel, două scene, din care descoperim că Isus este recunoscut de către oameni ca fiind Dumnezeu aiba pe lemnul crucii. Sub această lumină vă invit să contemplăm botezul lui Isus, ca stil fundamental al Fiului lui Dumnezeu, care se face solidar cu toți oamenii, stând în rând cu cei păcătoși, revelând astfel iubirea Tatălui.

Pe malul râului Iordan, avem prima imagine pe care Dumnezeu vrea să ne-o ofere despre sine, și anume aceea a lui Isus care se așază în rând cu păcătoșii. Prin gestul său, Isus arată simpatia și pasiunea absolută a lui Dumnezeu pentru om. Mai mult, la Iordan avem imaginea unui Isus care se face blestem pentru a fi aproape de cei blestemați, după cum ne spune apostolul Paul în Scrisoarea către Galateni. Așadar, prima imagine pe care Dumnezeu ne-o oferă despre sine este aceea de a fi alături de noi în limitele noastre, în moartea noastră, chiar și cu păcatul nostru, deoarece la Iordan Isus este tratat ca un păcătos.

Din natură suntem limitați, suntem muritori, chiar dacă de multe ori avem delirul omnipotenței. Problema nu constă, însă, în faptul că suntem limitați, ci în faptul că de multe ori noi nu acceptăm realitatea limitei și căutăm în mod disperat toată viața de a ieși din ea. Și atunci ne întrebăm: De ce oare nu acceptăm? De ce nu acceptăm limitele? Răspunsul stă în faptul că după căderea omului în păcat, omul a fost în centrul propriului său eu, astfel încât, unde se termină realitatea propriului eu, se termină totul. Având această percepție, omul încearcă în mod disperat să depășească realitatea propriilor limite, pentru a fi cât mai mare, pentru a fi asemenea acelui Dumnezeu pe care și-l imaginează.

Isus, asumând limitele umane, ne învață însă stilul lui Dumnezeu, care face din limită locul comuniunii, al relației. Arătăm cum Dumnezeu este relație, cum Dumnezeu este iubire. Cred că contemplarea imaginii lui Isus, care se află în rând cu păcătoșii pentru a fi botezat, ne poate ajuta să corectăm falsa imagine pe care unul sau altul o poate avea despre Dumnezeu, aceea de a-l considera pe Dumnezeu ca fiind distant, sever și aspru cu cei păcătoși. Stilul lui Isus este cel al primirii tuturor oamenilor, al simpatiei și nu al separării, al diviziunii, cu atât mai puțin al dominării, al puterii asupra conștiințelor, asupra sufletelor.

Contemplând imaginea lui Isus care se face solidar cu nevoile și limitele omului, vedem cum se împlinește în el promisiunea despre care ne vorbește prima lectură, luată din Cartea profetului Isaia: "Mângâiați, mângâiați-l pe poporul meu. Vorbiți la inimă Ierusalimului și spuneți-i că suferința lui s-a terminat".

Isus vine să fie aproape de oameni și să-i salveze prin harul său pe toți oamenii, ne spune apostolul Paul în lectura a II-a a liturgiei cuvântului de astăzi.

Un alt aspect pe care aș vrea să-l medităm este remarca evanghelistului Luca cu privire la Isus, care la botez se află în rugăciune. Isus este în rugăciune, în comuniune cu Tatăl, arătând astfel modul în care suntem chemați să primim și noi botezul. Rugăciunea este aceea care ne așază în comuniune cu Tatăl și-l oferă pe Duhul Sfânt celor care-l cer. Rugăciunea este drumul pentru a intra în misterul lui Dumnezeu. "În timp ce se ruga", notează evanghelistul Luca, "cerul s-a deschis, Duhul Sfânt a coborât asupra lui sub chip trupesc și o voce s-a auzit din cer".

Din cer vine o voce. Subliniem aici că Dumnezeu nu are un chip. Chipul lui Dumnezeu ar trebui să fie omul, creat după chipul și asemănarea sa. Însă omul nu a ascultat de cuvântul lui Dumnezeu, a pierdut chipul lui Dumnezeu. În schimba, Isus, cuvântul lui Dumnezeu întrupat, devine chipul lui Dumnezeu deoarece ascultă de vocea Tatălui. Dumnezeu este cuvântul. Cine ascultă cuvântul devine fiu al lui Dumnezeu. Vocea din cer spune: "Tu ești Fiul meu cel iubit". Adică ești fiul meu deoarece împărtășești comuniunea cu toți oamenii și te relaționezi cu toți, deoarece ești în comuniune cu mine.

Să renunțăm să mai visăm și să așteptăm pasiv o lume mai bună. Asemenea lui Isus, să avem curajul să ne amestecăm printre cei păcătoși, ca astfel Dumnezeu să ne recunoască și să ne cheme pe nume, adresându-ne aceleași cuvinte pe care le-a adresat lui Isus: "Tu ești Fiul meu cel iubit!".

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Ne face bine, astfel, în sărbătoarea Botezul Domnului, să medităm la botezul lui Isus, să-l contemplăm pe Isus în rugăciune, să ne imaginăm cerul care se deschide, Duhul care coboară pe pământ și să ascultăm vocea care coboară pe pământ, spunând: "Tu ești fiul meu iubit, în tine îmi găsesc toată plăcerea". Gândindu-mă că acest fiu preaiubit sunt și eu în ochii lui Dumnezeu atunci când sunt fără păcat.

Întorcându-ne la fragmentul evanghelic de astăzi, observăm apoi că sfântul Luca îl reprezintă pe Isus și întreg poporul deja botezat. Plecând de la această imagine, mă gândesc la realitatea pe care o trăim noi, cei care suntem prezenți la Sfânta Liturghie sau cei care ascultă prin intermediul radioului. Și mă întreb: "Ce trebuie să facem pentru a retrăi botezul? Reușim să nu-l reducem la un simplu rit, care s-a petrecut în trecut în viața noastră, pentru cei mai mulți dintre noi atunci când eram copii?".

Vreau să reamintesc aici întrebarea pe care preotul o adresează părinților și nașilor, înainte de a se celebra Botezul: "Iubiți părinți, voi ați cerut Botezul pentru copilul vostru. Prin aceasta vă luați obligația de a-l educa în sfânta credință, așa încât, împlinind poruncile să învețe a-l iubi pe Dumnezeu și pe aproapele după exemplul lui Cristos. Vă dați seama de această îndatorire?". Dacă suntem părinți sau nași și am uitat această întrebare, astăzi avem ocazia să reflectăm din nou asupra ei.

Însă nu ne oprim aici. Sărbătoarea de astăzi ne pune în față și alte întrebări, cum ar fi: "Ce importanță are Botezul pentru mine? Cum trăiesc astăzi Botezul pe care l-am primit în dar, când eram copil?".

Faptul de a veni duminica la biserică, de a mă ruga acasă, de a-i mulțumi lui Dumnezeu pentru viață și familie, de a ajuta pe cei în nevoi sunt gesturi concrete ale trăirii Botezului primit. Dar a trăi Botezul înseamnă mai mult. Înseamnă a oferi propria viață. De aceea, să ne întrebăm în mod personal: "Sunt dispus să-mi ofer viața?".

Gestul de a fi purtați în brațe la Botez, este un semn al faptului că suntem dependenți, că avem nevoie de ajutorul părinților. În același timp, este și un gest prin care părinții pun copilul în brațele lui Dumnezeu. Este un gest care simbolizează că suntem dispuși să ne lăsăm în brațele Domnului, că nu dorim să ne salvăm într-un mod egoist viața, dar că suntem dispuși să ne oferim propria viață. Știm însă că oferim propria viață lui Dumnezeu, numai în măsura în care avem încredere că Dumnezeu ne binecuvântează și ne salvează. Așa cum un copil se încrede în părinții săi, așa și noi suntem chemați să ne încredem în ocrotirea și ajutorul lui Dumnezeu.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Sărbătoarea de astăzi ne ajută, astfel, pe noi toți, să ne amintim de Botezul primit, mulțumindu-i lui Dumnezeu pentru acest mare dar, cerându-i totodată ajutorul ca el să vegheze și să facă mereu prezentă în viața noastră darul Sfântului Botez. Suntem conștienți că în viața de credință singuri nu reușim, avem nevoie de ajutorul lui și pentru aceasta ne încredințăm mereu ocrotirii și milostivirii sale.

Sfântul papă Ioan Paul al II-lea, întrebat fiind într-un interviu, la puțin timp după ce a fost ales papă, care este cea mai semnificativă zi din viața sa, a răspuns: "Ziua Botezului". Interesant! Pentru el cea mai semnificativă zi nu era aceea a sfințirii sale ca preot sau ca episcop sau ziua alegerii sale ca papă. Cea mai semnificativă zi era ziua botezului, ziua renașterii la viața harului.

Să ne ajute și pe noi bunul Dumnezeu să descoperim mereu frumusețea și semnificația Botezului în viața noastră, pentru a spune și noi, asemenea sfântului papă Ioan Paul al II-lea, că ziua în care am fost botezați este cea mai semnificativă zi din viața noastră. Amin.

13 ianuarie 2019

Pr. Ionuț Eremia Imbrișcă


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
394 accesari.


Alte predici pentru Botezul Domnului:

Anul C
7 ianuarie 2007 - Ep. Aurel Percă
10 ianuarie 2010 - Ep. Petru Gherghel
13 ianuarie 2013 - Pr. Iosif Dorcu
10 ianuarie 2016 - Ep. Petru Gherghel

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat