|
Anul C 1Sam 1,20-22.24-28; Ps 83; 1In 3,1-2.21-24; Lc 2,41-52 Lăudat să fie Isus Cristos! Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Printr-o scrisoare pastorală publicată la începutul anului liturgic, episcopul nostru Petru Gherghel a dedicat anul 2019 tinerilor și fericitei Veronica Antal. "Tinerii au nevoie de sfinți care să formeze alți sfinți", spunea episcopul în această scrisoare. În contextul sărbătorii Sfintei Familii de astăzi, parafrazând titlul scrisorii pastorale a episcopului, putem spune: familiile au nevoie de familii sfinte, care să formeze alte familii. De ce au nevoie tinerii de sfinți care să formeze alți sfinți? Pentru același motiv pentru care familiile au nevoie de familii care să formeze alte familii. În realitate, așa cum știm, sfânt nu se naște, ci se devine, așa cum nici rege nu se naște, ci se devine la un moment dat. Cel mult, poți să te naști un prinț sau o prințesă. Sărbătoarea Sfintei Familii de astăzi ne pune din nou în față un prototip al familiei: Iosif, Maria și Isus, dincolo de paginile Sfintei Scripturi ne trimit la familia reală, la familia concretă, la acea familie care știe că nu există perfecțiunea pe pământ, dar știe că tocmai de asta sunt împreună ca soț, soție și copii, pentru a merge pe drumul către perfecțiune, către Dumnezeu. În realitate nu există familia de nota 10. Există doar familia, familia formată din bărbat, femeie și copii, imaginea Sfintei Treimi pe pământ, așa cum îi place papei Francisc să spună în exortația apostolică Amoris laetitia. Așa cum Cristos operează prin preot, prin mâinile lui, prin vocea lui, prin întreaga lui ființă, la fel Sfânta Treime în familie și prin familie vrea să se simtă acasă, vrea să se asigure că iubirea sa nu rămâne o simplă teorie, ci că în cadrul familiei, devine creatoare, vindecătoare și sfințitoare. Lecturile pe care ni le propune Biserica astăzi sunt în sintonie cu realitatea familiei. În ele nu găsim o familie idealizată, o instituție rezervată doar pentru campioni, pentru cei care performează, ci, pur și simplu, pentru omul real. În fond, în familie nu ești nici profesor, nici medic, nici inginer sau alte profesii, ci în familie ești simplu de tot soț sau tată, soție sau mamă și copil sau copii. Meseriile se fac, de obicei, de la ușă încolo, pentru că ceea ce se face în familie și prin familie se numește vocație. În prima lectură de astăzi, o vedem pe Ana, soția lui Elcana, care, așa cum a promis, îl oferă Domnului la templu pe micuțul Samuel. Ea nu avea copii și suferea mult din această cauză. Și pentru că Dumnezeu i-a făcut acest mare dar de a deveni mamă, se întoarce acolo, în casa sa, la templu, pentru a fi recunoscătoare pentru darul primit. Prin gestul său, Ana a amintit și amintește și astăzi generațiilor de femei că un copil nu este un produs, că el nu poate fi produs în laborator, cu orice preț, ci este un dar. Copilul nu este proprietatea părinților, ci este darul lui Dumnezeu oferit lor, nu este un scop în sine, un fel de sac, în care părinții să toarne tot ceea ce le-a lipsit lor. În același timp, nu este nici un fel de țintă pentru tir, în care părinții să-și reverse asupra lor slăbiciunile, supărările sau frustrările. A-l educa pe copil în ceea ce privește credința, umanitatea lui, idealurile la care este chemat, nu ține, până la urmă, de nicio școală, ci doar de școala familiei. Acolo, pe brațele mamei, învață primele noțiuni despre Dumnezeu. În atmosfera iubitoare a familiei învață primele formule de respect, primele gesturi de prețuire a părinților și a celor din jur. Nimeni și nimic nu poate înlocui rolul părinților în educația copilului. Gestul Anei de a-l duce pe micuțul Samuel la templu și de a-l oferi Domnului precum a promis, ne duce cu gândul la rolul pe care îl au părinții în a-l ajuta pe copil să-și descopere propriul drum, propria vocație. Un copil nu trebuie lăsat să facă ceea ce vrea, ci doar ceea ce trebuie. Iar părinții - de asta le este oferit lor - sunt cei care au un rol determinant în această privință. Câți sfinți ai Bisericii datorează drumul lor de sfințenie părinților, la rândul lor sfinți! Pe de altă parte, în cea de a doua lectură de astăzi, luată din Prima Scrisoare a sfântului apostol Ioan, apostolul iubirii, așa cum l-am sărbătorit, nu cu mult timp în urmă, suntem asigurați că Dumnezeu a făcut partea lui. Spune apostolul: "Câtă iubire ne-a dăruit Tatăl! Să ne numim copii ai lui Dumnezeu. Și suntem". În perspectiva lui, nu avem prea multe de făcut, decât să credem în numele Fiului său, Isus Cristos, și să ne iubim unii pe alții. Dar ce înseamnă a iubi, dacă nu a-l da pe Dumnezeu persoanei iubite? În fond, Dumnezeu este iubire, așa cum tot apostolul Ioan ne spune. El este iubire și cine-l iubește îl dă pe el, îl predică, îl împarte, îl celebrează, se împărtășește din el și trăiește din el. Când am fost creați, am fost creați din iubirea lui. Am fost creați pentru a iubi. Iar familia - așa cum am spus la început - este locul în care iubirea se simte acasă, unde nu se face efort să intre, să se așeze la masă, să se deschidă pentru viață, să ierte, să încurajeze, să se roage, pentru că persoana plină de iubire le face pe toate și multe altele. Când omul uită să mai iubească, practic își reneagă Creatorul. Dumnezeu nu ne-a creat duri, crispați, plini de ură, invidie sau gelozie, ci a pus în noi tot ceea ce este mai plăcut, mai frumos, mai nobil. S-a pus pe el, cu chipul și asemănarea sa. De aceea am spus că, atunci când ne-a creat, el a făcut totul pentru noi. Faimoasa expresie "Dumnezeu dă, dar nu bagă în traistă" este valabilă în orice împrejurare în care găsim orice, dar nu iubire. Găsim oameni corecți, dar lipsiți de spiritul milostivirii; oameni deștepți, dar nu plini de înțelepciune; oameni bine orientați, dar care nu știu drumul către Dumnezeu, către Biserică; oameni capabili să explice totul, dar lipsiți de esențial, de Dumnezeu. Într-o astfel de împrejurare, asemeni Mariei și lui Iosif din evanghelie, când avem impresia că am pierdut esențialul, trebuie să ne întoarcem la izvor, la templu. În cazul nostru, în biserică. Aici îl vom găsi pe Isus, pentru că aici este casa lui. Și că, indiferent unde avem impresia că l-am pierdut, el va continua să ne aștepte. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, În Biserică este începutul vieții noastre de credință. Aici am fost botezați, aici am primit anumite sacramente, aici dumneavoastră, care sunteți căsătoriți, v-ați spus pentru totdeauna "da"-ul prin care v-ați angajat să vă stați alături și la bine și la greu, până la moarte. Nu este întâmplător că în evanghelia de astăzi Iosif și Maria îl pierd pe Isus. Fiind și Dumnezeu, evident că Isus nu se pierde niciodată, el poate fi găsit în casa sa, în Biserică, trebuie doar să facem cale întoarsă de la drumul nostru, de atâtea ori greșit. Și chiar dacă l-am căuta și l-am căutat printre rude și cunoscuți, printre ceea ce, aparent, cunoaștem sau nu cunoșteam, cu umilință trebuie să ne reîntoarcem de fiecare dată acolo unde l-am întâlnit prima dată, în biserică. Dragi soți, vă invit astăzi să vă reîntoarceți la ziua căsătoriei dumneavoastră, să mergeți cu gândul acolo, în fața altarului, în biserica sau bisericuța în care v-ați jurat iubire până la moarte, și la bine și la greu, acolo unde Isus, prin preotul celebrant, v-a binecuvântat căsătoria. Vă invit să redescoperiți iubirea care v-a unit. Poate că a rămas în casetele video, cd-uri sau dvd-uri, poate în albumul de fotografii. Amintiți-vă de acea zi și reînnoiți astăzi în sărbătoarea Sfintei Familii acel "da" pe care vi l-ați spus cu toată sinceritatea și cu toată iubirea. Dumnezeu care v-a chemat și v-a pus alături, unul lângă celălalt, așa încât împreună să mergeți pe drumul către el, nu v-a abandonat niciodată. El este, cum spuneam, cu chipul și asemănarea sa, în fiecare dintre soți, în egală măsură în bărbat, femeie și în copii, este acolo unde familie suferă din cauza atâtor probleme. Este în soțul sau soția țintuit sau țintuită la pat, este în mama singură sau în tatăl singur care își așteaptă copiii acasă, care așteaptă poate un telefon de la copiii plecați în străinătate. Este în viața care este primită cu disponibilitate. Este în casa construită cu materiale lumești, precum și în cea simbolică, construită în inima iubitoare a celor doi soți. Dumnezeu nu se îndepărtează de om, chiar dacă omul se îndepărtează de Dumnezeu. Dumnezeu nu se îndepărtează de familie, chiar dacă aceasta a uitat sau uită că și-a început drumul cu binecuvântarea sa. Isus continuă și astăzi să crească în înțelepciune, în statură și în har, în fiecare din cei care îl caută și-l primesc cu bucurie. Soții și părinții de astăzi sunt invitați să redescopere în Maria și Iosif modelul de mamă și de tată, de soție și de soț, pentru că trebuie să o spunem răspicat: Ce ar fi lumea fără familie? Cum ar arăta Biserica fără familie? Biserica și societatea au nevoie de familie, așa cum și familia are nevoie să se simtă acasă în Biserică și în societate. Cuvintele episcopului, din scrisoarea pastorală care inaugurează anul liturgic 2019, conform cărora tinerii au nevoie de sfinți care să formeze alți sfinți, devin și mai actuale dacă ne extindem și-i plasăm pe acești tineri în familiile de origine. Da! Avem nevoie de familii sfinte, care să formeze tineri sfinți. Avem nevoie de familii sfinte în care să se învețe curăția, să se învețe respectul, să se învețe iubirea, să se învețe sfințenia, așa cum a învățat-o fericita Veronica Antal. Avem nevoie, mai ales astăzi, de familii, care și prin care să se reflecte imaginea Sfintei Treimi pe pământ. 30 decembrie 2018 Pr. Felician Tiba [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Sfânta Familie: Isus, Maria si Iosif: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |