|
Anul C Is 52, 7-10; Ps 97; Evr 1,1-6; In 1,1-18 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Să ne bucurăm și să ne veselim, căci astăzi ni s-a născut Mântuitorul, Cristos, Domnul. Suntem creștini și participăm la celebrarea liturgică a nașterii Domnului divin. Ce frumos ar fi dacă am reuși să iradiem sentimente de pace și seninătate în lume și comunitate. Copilul duios, născut din Fecioara Maria, ne zâmbește drăgăstos și ne invită frumos să fim chip luminos. Celebrarea nașterii lui Isus, contrar exteriorității sărbătorii golite de sensul său profund, ce o putem vedea la lumea laicistă și pur materialistă, manifestă paradoxul credinței creștine. Dumnezeu a iubit atât de mult lumea, încât l-a dat pe Fiul său. Dumnezeu s-a făcut om. Dumnezeu vine la noi în fragilitatea unui copil, un nou născut privat de putere și amenințat de cei care se cred puternici. Adevărata frumusețe a Crăciunului constă în faptul că Isus, Cuvântul veșnic, ne aduce apropierea, dreptatea, harul și adevărul lui Dumnezeu. Toate acestea sunt încredințate fragilelor noastre conștiințe. Prima lectură, luată din Cartea profetului Isaia, folosește expresii atât de vii și dinamice pentru a invita poporul la bucuria prezenței lui Dumnezeu, a reîntoarcerii sale, a restabilirii domniei sale. Iată câteva: "Cât sunt de plăcute pe munți picioarele celui care aduce vestea cea bună, care anunță pacea, care vestește binele, care anunță mântuirea". De asemenea, spune profetul: "Tresăltați, strigați de bucurie, pentru că Domnul mângâie pe poporul său". Cine să tresalte de bucurie? Interesantă este imaginea folosită de profetul Isaia pentru a răspunde la această întrebare. Spune: "Ruine ale Ierusalimului". Ruine... De câte ori nu ne-am simțit asemenea unor ruine, a unor cetăți devastate, a unor temple dărâmate, pentru că nu am știut să vorbim frumos, să răspundem cu generozitate unei cereri de ajutor. Nu am știut să ascultăm în tăcere greutățile și încercările anumitor persoane, grăbindu-ne să răspundem cu expresii gata făcute. Nu am știut să ne bucurăm din cauza invidiei și geloziei, atunci când anumite persoane au avut parte de realizări. Nu am știu să respectăm suferințele provocate de despărțiri, călcându-le în picioare cu prejudecățile noastre. Nu am știut să fim răbdători, când anumite persoane erau devastate de depresie. Nu am știut să oferim o rugăciune, atunci când cineva era în încercare și avea nevoie de suportul nostru. Nu am știut să răspundem cu iubire jertfelor pe care anumite persoane dragi le-au făcut pentru noi. Nu am știut să ne folosim de talanții pe care Dumnezeu ni i-a oferit pentru a ne bucura de viață. Oare nu sunt acestea sentimentele pe care le trăim în această perioadă a nașterii lui Isus? Oare nașterea sa într-un grajd sărac, nu ne spune că Dumnezeu vine la noi, chiar dacă ne simțim uneori asemenea unor ruine, devastați înlăuntrul nostru? Nu simțim în adâncul ființei noastre prezența lui Dumnezeu, cu totul aparte, de fapt, restabilirea conștiinței prezenței domniei sale, când facem o spovadă sinceră și totală? Nu trăim o mângâiere specială când ascultăm cuvântul lui Dumnezeu din Sfânta Scriptură, propus de lecturile Sfintelor Liturghii, care vor să ne orienteze în buna direcție a vieții, care vor să ne fie lumină și tărie în pelerinajul spre viața veșnică? Nu tresaltă de bucurie inima noastră când prin cântarea sfântă de la celebrările liturgice, ne simțim parte din corurile de îngeri? Nu ne simțim hrăniți și întăriți de trupul lui Cristos, ce-l primim în Sfânta Împărtășanie? Începutul Scrisorii către Evrei, ce constituie cea de-a doua lectură a sărbătorii Nașterii Domnului insistă asupra temei cuvântului, înțeles ca centru unificant al relației dintre Dumnezeu și poporul său. Prin cuvântul său a creat cerul, pământul și orice ființă vie. Nu a încetat niciodată să facă cunoscută voința sa, prin intermediul profeților pe care i-a ales și i-a trimis. În generozitatea sa, Dumnezeu nu a încetat niciodată să comunice cu oamenii. Totuși, la împlinirea timpurilor, a ales să se adreseze creaturilor prin Fiul său. În el, Dumnezeu a creat toate și tot el reprezintă cuvântul definitiv care sigilează împlinirea istoriei. În carnea sa, pătrunsă de substanța divină, Dumnezeu iradiază gloria sa și se oferă pe sine însuși pentru purificarea păcatelor. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Textul evanghelic de la această Sfântă Liturghie este luat din Evanghelia sfântului apostol Ioan, în care, spre deosebire de Matei și Luca, nu dedică spațiu povestirii nașterii lui Isus, dar cere celui ce se apropie de evanghelia sa să înțeleagă misterul întrupării din perspectiva principiului originar, acel en arche din limba greacă și a istoriei umane. Prima carte a Bibliei, Geneza, începe cu aceste cuvinte: "La început, Dumnezeu a creat cerul și pământul". Evanghelia după Ioan începe cu aceeași expresie. "La început", en arche, "era Cuvântul. Toate au luat ființă prin el". În Prologul celei de-a patra evanghelii se afirmă că Logos-ul, Cuvântul, care în Isus Cristos s-a făcut vizibil în condiția umană, este dintotdeauna, nu are origini umane, ci divine, și este caracterizat de relația sa unică cu Dumnezeu. Dumnezeu este Logos, Cuvânt, și se comunică oamenilor prin Fiul său. A anunța că Isus este Cuvântul lui Dumnezeu este, de fapt, împlinirea bucuriei noastre. Cauza fericirii noastre este la început, este la originea întregii istorii. Izvorul bucuriei noastre este etern, nu cunoaște fluctuațiile modei. Tocmai de aceea Isus are mereu înainte ochilor acele mulțimi compuse din cei mici, din aceia care nu sunt considerați după adevărata lor valoare, a acelora care sunt îndepărtați deoarece sunt văzuți ca o greutate. Evangheliile subliniază deseori compasiunea Domnului pentru aceste mulțimi și notează că adesea este el însuși cel care merge în întâmpinarea lor. Ce mare învățătură este aceasta și pentru noi! Cum să nu ne gândim la nenumăratele mulțimi de azi, care sunt abandonate și puse la marginea societății? Putem să ne gândim la comunicarea alienantă, care înseamnă folosirea judecăților negative și moralizatoare. Acestea pleacă de la premisa că cei care nu acționează în conformitate cu gândirea noastră, greșesc, sau fac ceva rău. Aceste judecăți sunt reflectate în mesaje precum: "Problema ta e că ești prea egoist", "Este o leneșă", "Au idei preconcepute", "Este neadecvat". Învinuirile, insultele, umilirea, etichetele, comparațiile și diagnosticele sunt formă de judecată negative. În lumea acestui tip de judecată nu ne interesează decât să clasificăm oamenii pentru a ne simți noi superiori. Pruncul divin, care se naște, vrea să ne insufle azi lin și candid următoarea realitate: fii ceea ce ești! Ești fiul lui Dumnezeu destinat vieții veșnice. Datoria este o consecință a ființei, a ceea ce suntem. Acum, datoria noastră este de a trăi bucuria de a fi fii și frați. Iubirea lui Isus este aceea care salvează și susține. Harul nu anulează acțiunea noastră. Dimpotrivă, o face posibilă, în așa fel încât să realizăm ceea ce suntem. Evanghelia este dar, deci gratuitate. Dar iubirea trăiește din reciprocitate și cere de a fi iubit în mod liber. Iubirea iubită este mântuire, lumină, bucurie, adevărata viața. Iubirea neiubită este pierzare, întuneric, tenebre, suferință și aceasta înseamnă o dublă dramă. Mai întâi, drama lui Dumnezeu, care face orice ca eu să fiu cine sunt și, mai apoi, a noastră, care în spațiul liberului arbitru refuzăm viața divină. Eticii normelor și interdicțiilor îi urmează aceea a libertății. Legii îi urmează, de fapt, evanghelia. Legea poate fi asemănată descrierii minuțioase pe care un botanic o face mecanismelor care reglează înmugurirea unei flori. O asemenea explicare nu face niciodată să înflorească un mugur. Pe de altă pare, nicio lege nu este în măsură să prescrie și să facă să urmeze ceea ce o mamă face din iubire pentru copilul ei. Probabil ați auzit de exemplul unei doamne, care a trimis o scrisoare mamei sale. Mama împlinise o vârstă, iar fiica a dorit să-i dăruiască ceva special, ca semn de prețuire și de mulțumire pentru tot ceea ce a făcut pentru ea. "Mamă, tu m-ai învățat multe fără să-mi vorbești. Nu ai fost un om cu multă carte, dar lucrurile cele mai importante ale vieții de la tine le știu. Am învățat mai mult din ceea ce am văzut, decât din ceea ce mi-ai spus, când tu credeai că nu te văd. Când credeai că nu te văd, eu te vedeam. Aveam cinci ani, și când credeai că nu te văd, ai luat primul meu desen și l-ai lipit pe frigider. Atunci m-am hotărât să devin pictoriță. Într-o zi, când credeai că nu te văd, a bătut la ușa noastră un sărac, iar tu i-ai dat de mâncare. Atunci am învățat ce este milostivirea. Într-o seară, când credeai că nu mă uit, te-am văzut în genunchi în fața icoanei. Vorbeai cu cineva. Atunci am început să înțeleg că există Dumnezeu și am învățat credința. Altă dată, când credeai că eu nu te văd, te-am văzut plângând. Și am aflat că în lume există și suferință dar și că lacrimile mângâie. Înainte de culcare, când credeai că eu nu văd, mă sărutai de noapte bună și de fiecare dată înțelegeam cât de mult mă iubești. Când credeai că nu te văd, eu te vedeam. Vreau să-ți mulțumesc pentru toate lucrurile pe care le-am învățat de la tine, când credeai că nu te văd". Iubirea este libertate nu pentru că nu respectă legea, ci pentru că din ea naște totul. Isus este pentru noi iesle, odihnă și noua înțelepciune. Ieslea este Dumnezeu însuși, adevărata casă a omului la care fiecare este chemat să se întoarcă, după apneea fugii sale, a lipsei aerului, cauzate de îndepărtarea sa față de Dumnezeu. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Iată motivul sărbătorii de astăzi. Dumnezeu, Cuvântul care se comunică, este în mijlocul nostru pentru a ne transmite această bucurie, această capacitate de tresărire, această capacitate de a ne emoționa. Dumnezeu este viață, Dumnezeu este aici și vrea de la noi o viață trăită în mod deplin. Să-l primim în viața noastră, în inima noastră, în casa noastră, în familiile noastre, în comunitatea noastră, în țara noastră și în lumea întreagă. 25 decembrie 2018 Pr. Romeo Neculai [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Nasterea Domnului (Craciunul): Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |