Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 3-a din Advent

Sof 3,14-18a; Is 12,2-6; Fil 4,4-7; Lc 3,10-18

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

"Ce trebuie să facem?", îl întreabă mulțimile pe Ioan Botezătorul. Nu câțiva oameni, ci mulțimile îl întreabă. Se întâmplă - dacă nu tuturor - cu siguranță multora dintre noi, să ne întrebăm cu privirea la propria existență. De ce? Pentru că suntem nesatisfăcuți și am vrea să ne schimbăm. Ne întrebăm: "Ce-i cu viața asta a mea? Unde mă duce? Ce trebuie să fac pentru ca să mă simt în pace cu mine însumi?". Întrebările acestea sau altele asemănătoare ni le adresăm nouă înșine și le adresăm și celor care după părerea noastră ar putea să ne ajute; le adresăm moraliștilor, le adresăm directorilor spirituali, le adresăm Bisericii. Vedeți, rămâne mereu puternică sugestia atâtor glasuri care ar vrea să ne invite să ne orientăm viața după spontaneitate, conform unei morale pe care fiecare este chemat să și-o inventeze. Aceste glasuri ne spun: "Tu te întrebi ce trebuie să faci pentru ca să fii în pace cu tine însuți? Nu te mai întreba. Trăiește după impulsurile trupului tău și ale inimii tale. Trăiește după acea lege pe care din când în când ți se pare că garantează mai bine nevoia de fericire".

Însă, iubiți frați, fără o morală precisă se pare că nu putem să trăim. Și aceasta o invocă și filozofii laici. Acest lucru îl invocă și părinții, și educatorii care sunt tot mai îngrijorați de anumite comportamente descumpănitoare din lumea tinerilor.

Nici Maria n-a fost scutită de această dilemă. În Advent, și mai ales începând de mâine, când avem novena de Crăciun, vom auzi că Sfânta Fecioară Maria, în momentul în care primește vestea de la înger că ea, fecioară, va deveni mamă, și-a pus aceeași întrebare: "Eu ce trebuie să fac? Cum va fi aceasta?". Și cum procedează Sfânta Fecioară Maria? Pornește în grabă la verișoara sa, Elisabeta. Parcurge peste 150 de kilometri pentru că avea nevoie de un răspuns, avea nevoie de un Ioan Botezătorul care să-i răspundă, și era convinsă că verișoara sa, Elisabeta, mai în vârstă decât ea, va ști să o povățuiască.

Ioan Botezătorul știe să răspundă celor care îl întreabă: "Ce trebuie să facem?". Răspunsurile lui sunt precise și detaliate: Ești soldat sau ești un perceptor de taxe sau ești pur și simplu un bogat care are prea mult în timp ce alții nu au nimic? Pentru fiecare, Ioan are un cuvânt pentru a avertiza și pentru a orienta.

Trebuie să ne întrebăm oare ce rezultate ar putea obține o astfel de predică, precum cea de astăzi a lui Ioan. Cu siguranță, o astfel de predică este utilă să facă claritate. Dar oare este capabilă această predică să aducă acea bucurie care este semnul Împărăției lui Dumnezeu?

Există o observație a unui autor spiritual, Enzo Bianchi, din comunitatea din Bose, care spune aceste cuvinte: "E clar că un tânăr care percepe Biserica drept o instituție care deține valori și care adesea, cu interdicțiile sale și cu preceptele sale, ajunge să fie un jandarm, ei bine, acest tânăr, la 18 ani sau poate chiar mai devreme, la 16 ani, la 14 ani, va pleca, va părăsi Biserica, pentru că nu l-a cunoscut deloc pe Cristos. Tânărul crede și spune că a părăsit Biserica, dar în realitate el a părăsit viața parohială, a părăsit frecventarea sacramentelor, a părăsit frecventarea preoților dintr-o parohie. El nici măcar nu visează că l-a părăsit pe Cristos, pentru că pe acest Cristos el nu l-a cunoscut niciodată. Nimeni nu l-a întrebat vreodată despre experiența sa de credință, de iubire, de cunoaștere efectivă a lui Cristos. Nimeni nu l-a învățat vreodată această experiență. Acesta este unul din nodurile fundamentale ale crizei actuale a creștinismului".

E clar că nu vreau să minimalizez aici importanța discursului moral. Pur și simplu, vreau să accentuez faptul că evanghelia nu poate fi redusă la morală. Morala, singură, n-ar fi suficientă să creeze o existență caracterizată de bucurie, o existență încrezătoare, o existență îndreptată spre ținte înalte, spre orizonturi divine. Evanghelia este veste bună pentru că ne face să-l întâlnim pe Cristos. Ceea ce contează este a-l cunoaște pe Cristos, a-l iubi pe Cristos, așa încât să putem spune: "Isus m-a cucerit! N-aș putea să-mi imaginez viața fără el".

Acum putem înțelege unde se află măreția lui Ioan Botezătorul. Ioan este mare nu pentru că este capabil să dea indicații morale, cu o claritate extremă și cu o energie surprinzătoare, ci el este mare pentru că e profetul noutății care mântuiește. "Vine unul care este mai puternic decât mine". Se vede că Ioan este cucerit de acest eveniment, așa încât preocuparea sa nu este aceea de a apărea, ci de a dispărea, pentru a lăsa loc celui care trebuie să vină. "Vine". Observați, nici nu trebuie să fie căutat. El este cel care vine să ne caute pe noi. "Este mai puternic decât mine". Ca și cum Ioan ar spune, "Ceea ce pot să vă dau eu nu este suficient, el este cel așteptat, numai el poate să asculte invocațiile, cunoscute sau necunoscute care se înalță din adâncul inimii voastre".

De aceea, iubiți frați, să ne îndreptăm spre Crăciunul care este de acum aproape cu dorința de a întâlni prezența vie a Domnului. Poate că îl vom întreba și noi, într-un moment ca acesta, de comuniune profundă: "Eu, eu ce trebuie să fac?". Și el ne va spune: "Crede în mine!". Primul lucru de făcut este acesta: crede. Și apoi: iubește. Și apoi: bucură-te. Și apoi: anunță tuturor vestea cea bună a speranței. Dacă ne îndrăgostim de Cristos, de cuvintele sale, de gesturile sale, de a pasiunea sa de a aprinde în inimi o iubire fără de măsură, nu mai există nimic care să ne poată înspăimânta, nici măcar ceea ce părea să ne coste prea mult. Atunci ajungem să experimentăm ușurința, spontaneitatea, bucuria unei existențe care se primește ca dar și se trăiește sub semnul recunoștinței.

"Bucurați-vă", insistă sfântul apostol Paul. De asemenea, profetul Sofonia afirmă: "Bucură-te, tresaltă de bucurie". Ba chiar, în profetul Sofonia există o notă foarte frumoasă. El spune că Dumnezeu tresaltă de bucurie și omul trebuie să se bucure cu Dumnezeu, în sintonie cu Dumnezeu, cu o bucurie acordată, în acord cu bucuria lui Dumnezeu. Aceasta este ordinea nouă adusă de Cristos.

Așadar, ce trebuie să facem? Înainte de toate, să ne rugăm cu aceste cuvinte: Dă-ne să înțelegem ce înseamnă a purta înlăuntrul nostru focul și duhul Botezului, pentru a ajunge nu la simpla corectitudine a persoanei oneste, ci la fervoarea sfințeniei, a sfințeniei care iubește, care speră, care se veselește, care se bucură de acea pace care, așa cum spune sfântul apostol Paul, este dincolo de orice înțelegere a noastră.

16 decembrie 2018

Pr. Mihai Patrașcu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
396 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 3-a din Advent:

Anul C
17 decembrie 2006 - Pr. Iulian Tancău
13 decembrie 2009 - Pr. Egidiu Condac
16 decembrie 2012 - Pr. Ionuț-Eremia Imbrișcă
13 decembrie 2015 - Pr. Alois Fechet

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat