|
Anul C Bar 5,1-9; Ps 125; Fil 1,4-6.8-11; Lc 3,1-6 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Am început duminica trecută timpul Adventului, un timp care ne pregătește pentru celebrarea nașterii Domnului, dar care ne amintește și de a doua venire a lui Cristos la sfârșitul veacurilor. "Vino, Doamne, Isuse", un refren pe care îl auzim des în această perioadă, care este și rugăciunea primilor creștini. Este strigătul martirilor, este expresia cu care se încheie și ultima carte a Sfintei Scripturi. Acestei voci, care străbate veacurile, i se adaugă astăzi glasul unui profet, Ioan Botezătorul, asupra căruia s-a oprit cuvântul lui Dumnezeu și care a fost trimis, așa cum am auzit în evanghelie, să predice botezul convertirii spre iertarea păcatelor. Evanghelia pe care am ascultat-o ilustrează mai întâi contextul politic al vremii, cadrul istoric în care a început predicarea lui Ioan. Au fost enumerate numele mai marilor timpului, de la conducătorul Imperiului Roman la guvernatorul Iudeii, de la tetrarhul sau principele provinciei Galileei, numit tot de puterea de la Roma, Irod Antipa, la responsabilii religioși ai acelui timp, arhiereii Ana și Caiafa. Pentru ce sunt amintite aceste autorități? În toiul luptelor pentru putere, într-o atmosferă de opresiune, într-o condiție de exploatare și de nedreptate, începe să se facă simțită, intră în această istorie suferindă prezența definitivă a cuvântului lui Dumnezeu, cuvântul mântuitor. Un moment despre care au vorbit profeții Vechiului Testament. Și la acest moment se referă astăzi Ioan Botezătorul, care, preluând cuvintele profetului Isaia, îi îndeamnă pe ascultătorii săi să netezească drumurile, cărările în fața Domnului, căci el va veni și orice făptură va vedea mântuirea lui Dumnezeu. Începutul predicării lui Ioan Botezătorul se situează pe o linie de continuitate cu marii profeți ai Vechiului Testament. Profetul Ieremia, la începutul cărții sale, descrie modul în care a început vocația sa: "Cuvântul Domnului a fost către mine, zicând: «Mai înainte de a te fi format în sânul mamei eu te cunoșteam»". La rândul său, profetul Osea precizează contextul istoric în care a primit chemarea: "Cuvântul Domnului, care a fost către Osea, fiul lui Beerit, în zilele lui Osia, Iotam, Ahaz și Esechia, regii lui Iuda și în zilele lui Ieroboam, fiul lui Ioas, regele lui Israel". Toate acestea pentru a ne aduce aminte că Dumnezeu a fost și rămâne prezent mereu în istoria mântuirii prin mesagerii săi, prin lucrarea sa. Și iată vocația, misiunea lui Ioan Botezătorul se înscriu în această continuitate și se aseamănă cu chemările pe care le-au primit profeții Vechiului Testament. Ioan Botezătorul se oprește în împrejurimile Iordanului. Își transmite mesajul într-un mod foarte simplu, mergând pe jos, vorbind în pustiu, într-un loc lipsit de resurse. Activitatea sa se desfășoară în locuri prin care trec pelerinii care pleacă din Galileea și se îndreaptă către templul din Ierusalim. Și acolo, în pustiu, ei vor să se purifice pentru ca întâlnirea cu Dumnezeu să-i găsească curați, demni. Ierusalimul acelui timp era o cetate înconjurată de pustiu. La Răsărit, căile de acces către oraș, de abia vizibile, erau foarte ușor acoperite de nisipul purtat de vânt. La Apus, aceleași drumuri își pierdeau conturul datorită asperității pământului, care se degrada pe măsură ce se apropia de mare. Și atunci când un alai care însoțea un personaj important trebuia să ajungă la Ierusalim, era nevoie ca cineva să iasă din oraș în întâmpinarea lui pentru a curăța drumurile de nisip și pentru a face vizibile cărările. Se tăiau ramurile uscate, gropile erau umplute, obstacolele erau îndepărtate, se repara un pod sau o bordură. Așa se făcea bunăoară cu ocazia sărbătorii Paștelui, atunci când erau primiți la Ierusalim pelerinii, care soseau din diaspora. Din aceste realități se inspiră Ioan Botezătorul. El vrea să spună că acum vine cineva care este mai mare decât toți, unul care nici măcar nu poate fi numit cu vreun nume omenesc, și de aceea este numit "Cel care trebuie să vină", adică cel așteptat de veacuri. Pustiul, un loc fără viață, fără însemnătate, a rămas prezent în memoria poporului asigurând o altă continuitate a evenimentelor, care toate conduc la evenimentul Întrupării. Prin pustiu este condus poporul care tocmai a ieșit din țara Egiptului. Domnul merge înainte și le arată drumul, drumul izbăvirii din sclavie. Precursorul lui Isus evocă o promisiune. Acum este momentul în care începe în lume un nou exod, ieșirea spre libertatea adevărată, care în vechime a fost doar prefigurată. La fel se întâmplă și în timpul exilului, de unde poporul lui Dumnezeu speră să se întoarcă într-o zi. Iar profetul Isaia, în ceea ce este considerat textul speranței în Vechiul Testament, trasează și el o mișcare geografică: calea poporului trece prin pustiu. Profetul Isaia creează o legătură directă între exil și patrie, între Babilon și Ierusalim. El prevestește ceva de neimaginat. Peisajul deșertului este complet transformat. Orice vale va fi înălțată, orice munte și orice deal vor fi nivelate, ceea ce este strâmb va fi îndreptat, iar ceea ce este colțuros va fi netezit. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Aceste mesaje de bucurie și de speranță din Vechiul Testament sunt preluate de Ioan Botezătorul, însă într-o formă diferită. El ne spune că această cale pe care trebuie să vină Mântuitorul nu mai trebuie trasată pe pământ, ci în inima oricărui om. Nu mai vorbim despre pustiu, ci de viața concretă a fiecăruia om. Nu mai vorbim despre o simplă cosmetizare a unui drum, ci de o adevărată convertire. Viața noastră se consumă între cele două veniri ale Domnului: venirea prin întrupare și venirea prin parusie. Profetul Isaia și Ioan Botezătorul vorbesc în mod metaforic despre văi, despre munți, despre trecători, despre locuri inaccesibile. Însă aceste imagini presupun și câteva adevăruri, câteva realități amare. Noi, oamenii, care vrem să ne asemănăm cu o cetate asediată, invadată, înconjurată de un pustiu care înaintează și riscă să ocupe și spațiul locuit, noi, oamenii, care din păcate ne-am complicat drumurile vieții și am construit în jurul nostru un labirint, ne dăm seama cât de potrivit este mesajul Botezătorului pentru noi, oamenii de astăzi. În prima lectură de astăzi am auzit glasul unui alt profet, profetul Baruh, care vine să ne amintească un lucru important. La îndemnul Botezătorului suntem îndemnați să netezim căile vieții noastre, însă noi nu vom putea face nimic doar cu puterea noastră. Dumnezeu este cel care hotărăște să coboare munții înalți, colinele veșnice. Dumnezeu decide să umple văile și să niveleze pământul, pentru ca poporul să înainteze în siguranță spre gloria sa. Nu vom putea mișca nici cel mai mic obstacol din viața noastră fără puterea lui Dumnezeu. Înainte de venirea lui Isus în lume, Ioan Botezătorul a strigat în pustiu: "Pregătiți calea Domnului!". Acum, în timpul Bisericii, Duhul Sfânt strigă în inimile noastre: "Pregătește venirea Domnului!". Într-un moment precis al istoriei, cuvântul Domnului a răsunat pe buzele ultimului profet al Vechiului Testament. Astăzi, acest cuvânt răsună pentru noi, căci mântuirea pe care ne-o promite Dumnezeu nu se prezintă ca o teorie pură, ci dobândește conturul unei persoane. Adevăratul protagonist nu este încă numit, dar începe să se întrevadă. Este Isus din Nazaret, al cărui nume înseamnă tocmai "Domnul mântuiește". Toți oamenii vor vedea mântuirea lui Dumnezeu. Fiecărei persoane din această lume îi este promisă această întâlnire. Și noi ne pregătim acum cu umilință și credință să ne întâlnim cu Domnul, care vine la noi în Sfânta Euharistie. Cel pentru care voim să pregătim calea, ne precede cu harul său. Pustiul vieții noastre, invadat de atâtea iluzii, va fi inundat de prezența sa. Este singura prezență care contează, este unica prezență care rămâne, este singura prezență care astâmpără setea noastră după viață, după adevărata viață. Amin. 9 decembrie 2018 Pr. Eduard Soare [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 2-a din Advent: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |