|
Anul C Trupul și Sângele Domnului Gen 14,18-20; Ps 109; 1Cor 11,23-26; Lc 9,11b-17 Lăudat să fie Isus Cristos Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Cardinalul Carlo Maria Martini a fost invitat odată să viziteze într-o parohie dintr-un cartier marginaș al orașului Milano un tânăr de 30 de ani care era țintuit la pat de circa zece ani, suferind de scleroză multiplă. Cardinalul povestește: "În timp ce urcam scările acelei case sărăcăcioase mă rugam și mă gândeam în inima mea ce aș fi putut să-i spun acelui tânăr pentru a-l consola. Însă, când m-am așezat lângă el și a început să-mi vorbească, am înțeles că el era acela care mă consola pe mine și nu eu pe el. Credința lui era atât de puternică, atât de vie, încât acea condiție mizeră de viață nu-l întrista. Ba chiar era bucuros, senin, optimist și-i mulțumea mereu lui Dumnezeu. Mi-a zis: Am mare noroc, în fiecare zi mi se aduce Sfânta Euharistie. Cum pot eu să fiu trist când îl am pe Dumnezeu alături de mine?" Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Parafrazând, avem mare noroc că există Sfânta Euharistie, că Dumnezeu este cu noi. De aceea, nu putem fi triști astăzi când suntem chemați la bucurie și la sărbătoare. Motivul este marele dar făcut omenirii: trupul și sângele lui Cristos. E un mister mare, care trebuie privit și trăit cu credință puternică și vie. În continuare, în lumina cuvântului lui Dumnezeu, să încercăm să înțelegem o parte din mesajul sărbătorii de astăzi plecând de la două întrebări. Prima dintre ele: ce înseamnă trupul și sângele Domnului pentru noi, creștinii? Și a doua întrebare: Cum să trăim mai uniți cu Cristos din Euharistie? În primul rând, ce înseamnă trupul și sângele Domnului? Pentru a pricepe ce semnifică realitatea trupului și sângelui Domnului trebuie să ne îndreptăm către Cina cea de Taină, atunci când Isus, în ajunul pătimirii, a luat pâinea și a dat-o ucenicilor spunând: "Acesta este trupul meu, hrană pentru voi". Apoi a luat potirul și l-a oferit discipolilor zicând: "Luați și beți din acesta toți, acesta este sângele meu pentru iertarea păcatelor". Ceea ce face Cristos este nemaiauzit, fără precedent. Ne invită să mâncăm carnea sa, trupul său, și să bem sângele său pentru a avea viață dumnezeiască în noi. Despre acest eveniment crucial vorbește lectura a 2-a luată din capitolul 11 al Scrisorii Întâi către Corinteni. Este evocat testamentul spiritual al lui Isus, tradiția Domnului, așa cum îl numește autorul, trupul și sângele oferit ca hrană și băutură pentru toate generațiile. Trupul și sângele Domnului e de fapt Euharistia, prefigurată și în lectura întâi din Cartea Genezei. Melchisedec, care în traducere înseamnă "regele dreptății", împărat al Salemului - cuvânt ce face aluzie la pace, pentru că shalom în ebraică înseamnă "pace" - adică viitorul Ierusalim, este preotul Dumnezeului Preaînalt ce oferă patriarhului Abraham pâine și vin. Ofranda de pâine și de vin, conform uzanțelor orientale, era jertfa de mulțumire pentru victoria lui Adonai, deoarece Dumnezeu este cel ce a luptat alături de ai săi și a învins. Melchisedec îl binecuvântează pe Dumnezeu Creator și Domnul istoriei, cel ce intervine în favoarea aleșilor săi. După aceea va rosti binecuvântarea asupra lui Abraham. Sfinții Părinți au văzut în gestul lui Melchisedec o prefigurare a Euharistiei, iar darurile sale o paradigmă a ofrandei pure și plăcute înaintea Domnului. De fapt, la rugăciunea euharistică, în Canonul Roman, se pomenește ceea ce a oferit Marele Preot Melchisedec, o jertfă plăcută, prinos nepătat. De Ultima Cină este legată și pagina evanghelică. Aici sunt descrise gesturile Mântuitorului, cel care hrănește mulțimile în pustiu, anticipând astfel ceea ce se va întâmpla la Cina cea de Taină. Cadrul temporal este cel al serii, atunci când evreii care lucrau luau masa principală a zilei. După ce Isus le-a transmis cuvântul său învățându-i, acum urmează ospățul. Isus primește darurile, cele cinci pâini și cei doi pești, ridică ochii spre cer, le binecuvântează, și ca un bun tată de familie le distribuie ucenicilor pentru a le oferi mai departe mulțimilor. La fel se întâmpla și la cina pascală ebraică. Capul familiei rostea binecuvântarea asupra pâinii nedospite: "Fii lăudat, tu, Doamne Dumnezeul nostru, împăratul lumii, care ai făcut pământul să rodească pâinea". Mai apoi frângea pâinea și ulterior o împărțea. Acesta este unicul miracol al Domnului pe care Biserica îl împlinește de 2000 de ani. Așadar, ce este Euharistia? Sunt atâtea definiții. Este mulțumire, din greacă, memorialul morții și învierii lui Isus, ospățul sfânt, trupul și sângele Domnului. Euharistia este mai presus de toate un dar, poate cel mai frumos și sublim dar făcut de Dumnezeu umanității. Multe sunt darurile Domnului. El ne-a dat aerul ca să-l respirăm, pâinea ca s-o mâncăm, lumina pentru minte, pacea pentru inimă, sfințenia pentru suflet. Însă, nici unul dintre aceste daruri nu-l întrece pe acela al Euharistiei, prin care Dumnezeu ni se comunică pe sine însuși, cu tot tezaurul infinit al harurilor sale. La acest dar este nevoie de un răspuns. Abraham a dat a zecea parte din prada de război ofertă pentru Domnul. Isus Cristos în evangheliei îi invită pe ucenicii săi să dea: "Dați-le voi să mănânce". Același îndemn ne este făcut și nouă. În această logică a darului, a bucuriei mari atunci când dăruim, nu atunci când primim, suntem îndemnați și noi la a da, a dărui, pentru că numai dăruind vei dobândi. A doua întrebare: cum să trăim în fața trupului și sângelui Domnului? Întâi de toate, Euharistia fiind misterul central al credinței noastre trebuie să fie și centrul comunității noastre, izvor de unitate, de coeziune pentru toți credincioșii. Aici, în jurul altarului, la Sfânta Liturghie ne întâlnim cu toții, tineri sau bătrâni, mai bogați ori săraci, mai implicați în viața parohiei sau mai distanți. Aici în biserică, când se celebrează Euharistia, își pierd din valoare detaliile vestimentare, luxul ori sărăcia în care trăim, haina profesională pe care ne-o asumăm zilnic sau imaginea pentru care luptăm zi de zi. Aici suntem pur și simplu împreună, creștini ce participă la Sfânta Jertfă, pentru că au răspuns invitației Domnului de a sta la masă cu el, ca la Cina cea de Taină. Suntem o familie, animați de același ideal, de aceeași dorință de sfințenie. Miracolul relatat în evanghelie nu e săturarea mulțimilor, ci faptul că acea mulțime dezorganizată devine o comunitate ordonată, e o ordine în grupuri de 50, cum regăsim în pagina evanghelică, o familie de frați, deoarece stau la aceeași masă. Euharistiei i se mai spune, pe lângă Împărtășanie, și comuniune. Aspectul de comuniune al Euharistiei este mai mult decât un grup de oameni ce stau la aceeași masă, este o uniune între cei care formează împreună trupul lui Cristos și Împărăția lui Dumnezeu. Toți cei care participă la Liturghie se împărtășesc din aceeași pâine și din același potir. Sunt frați, membri ai aceleiași familii. Este o singură pâine, un singur trup mistic, un singur Cristos. În fața individualismului este oportun să afirmăm ideea de comuniune și de solidaritate. În același timp, este o invitație la a ne analiza cât de mult fac pentru a vedea în cel pe care îl întâlnesc pe fratele meu. El îl are pe Cristos în suflet. Este chipul lui Dumnezeu. De aceea, nu pot să-l privesc cu invidie, cu ură, cu dușmănie sau din spirit egoist. În al doilea rând, Euharistia trebuie să fie hrana principală pe care să o căutăm în pustiul vieții. Pustiul este uneori această viață pe care o traversăm pentru a ajunge și noi în țara făgăduinței. Viața pare uneori un deșert din cauza singurătății pe care adesea o experimentăm, din cauza aridității și a lipsei de bucurie, din cauza asprimii și a nesiguranței cărărilor sale întortocheate. Cuvântul Domnului pe care l-am ascultat și care, într-un fel sau altul, ne-a luminat, nu este suficient deoarece chiar și cu acesta vom cădea pe cale, ne vom descuraja, ne vom lăsa cuprinși de ispite. Pe lângă Lege, mai avem nevoie și de mana cerească. Iată, deci, pentru ce Euharistia este hrana celor vii, așa cum o dorește Sfânta Biserică, adică hrana acelora care prin Botez au fost eliberați de sclavia lumii și acum se află pe cale spre patria făgăduită. Euharistia este o hrană ce ne întărește, tăria de care avem nevoie pentru marea aventură este chiar prezența lui Isus în noi, hrana menită să ne transforme în ceea ce primim. Sfântul Augustin, atunci când împărțea Sfânta Împărtășanie, obișnuia să spună: "Să devii ceea ce primești". Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Sărbătoarea de astăzi ne amintește că Euharistia este sacramentul carității. Cine participă la Sfânta Liturghie, cine îl adoră pe Cristos, cine se împărtășește nu poate să nu fie un om al iubirii și al carității. Viața se măsoară după calitatea și intensitatea iubirii. Trupul și sângele Domnului ne vorbesc despre prezența lui Dumnezeu printre oameni. Trupul Mântuitorului este hrană ce întărește și dă viață. Realizează unitatea și comuniunea dintre oameni. Dar Euharistia trebuie să ne determine la mai multă iubire, exprimată prin slujire, jertfă după exemplul lui Cristos. Fiind conștienți de valoarea inestimabilă a preasfântului trup și sânge al Domnului să ne hotărâm astăzi să cinstim acest sacrament cu o credință mai vie și mai puternică. Să-i acordăm primul loc în viață și să ne inspire în trăirea vieții creștine, animate de cea mai mare virtute, aceea a iubirii. Amin. 26 mai 2016 Pr. Iulian Faraoanu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Trupul si Sângele Domnului: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |