|
Anul C Mal 4,1-2a; Ps 97; 2Tes 3,7-12; Lc 21,5-19 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Suntem la sfârșitul anului liturgic și ne apropiem de sfârșitul anului calendaristic, iar Biserica ne îndeamnă să reflectăm asupra sfârșitului. Prima lectură de astăzi, din Cartea lui Malahia, vorbea de ziua Domnului, cea care va arde ca un cuptor, este ziua Judecății și a Dreptății. Iar evanghelia de astăzi vorbește despre sfârșitul Ierusalimului al templului. Pentru a înțelege mai bine evanghelia de astăzi, vă propun câteva reflecții. În evanghelia de astăzi îl găsim pe Isus la Ierusalim, probabil în apropierea sărbătorii Paștelui. Isus merge în fiecare zi la templu, unde învață, unde întâlnește oamenii, pelerinii care vin la Ierusalim. Iar printre cei veniți la Ierusalim, într-o zi întâlnește câțiva oameni care admirau frumusețea extraordinară a templului din Ierusalim. Ce anume era de admirat la acest templu? După ce vechiul templu, sau primul templu, construit de regele Solomon, a fost distrus de babilonieni în anul 587 î.d.Cr., evreii, după căderea Babilonului, au reconstruit templul din Ierusalim pe vechea locație. Numai că acest templu, încheiat undeva prin anul 515 î.d.Cr., nu avea strălucirea templului de odinioară. Și evreii au trăit secole la rând cu această nostalgie după frumusețea templului dinainte. Au trebuit să aștepte până ce pe scena istoriei s-a ivit un personaj foarte ciudat, un dictator fără scrupule, dar și un mare constructor și un mare iubitor de planuri urbanistice. E vorba despre celebrul Irod cel Mare, care pentru a-și câștiga popularitatea printre oamenii săi, a imaginat un proiect extraordinar, și anume reconstruirea, renovarea templului și extinderea dependințelor de la templu. Și astfel, în anul 19 î.d.Cr., Irod decide să înceapă reconstruirea templului. Este un lucru deosebit de interesant, că pentru a construi sanctuarul Irod a inițiat în tehnica, în meseria construcțiilor 1000 de preoți, 1000 de preoți care au lucrat și au edificat acest sanctuar. De ce? Pentru că nu voia ca pietrele din care va fi construit sanctuarul să fie atinse de mâini profane, ci de mâinile binecuvântate ale preoților. Iată un lucru deosebit de impresionant. În ceea ce privește aspectul templului, Iosephus Flavius, celebrul istoric evreu, ne dă următoarea mărturie. Spune el: "În privința aspectului exterior al templului, n-a fost omis nimic din ceea ce umplea de uimire, atât sufletul, cât și ochii. Căci, îmbrăcat cum era cu masive plăci de aur, la răsăritul soarelui ele revărsau strălucirea atât de puternică încât privitorul care se străduia să-l contemple era silit să-și întoarcă privirile, la fel ca în fața razelor astrului zilei. Așadar, străinilor veniți la Ierusalim în pelerinaj, templul le apărea din depărtare ca o creastă de munte acoperită cu zăpadă, căci porțiunile neaurite erau strălucitor de albe". Vă puteți imagina ce frumusețe era acolo în Ierusalim? Și câtă risipă de bogăție și de metale prețioase? Numai Menora, celebrul candelabru din templu, cântărea 70 de kilograme din aur masiv. Iar tezaurul templului era de o bogăție inestimabilă. Când romanii au cucerit Ierusalimul și au prădat templul, prețul aurului în întreaga provincie a Siriei a scăzut la jumătate, din cauza bogăției tezaurului de la templul din Ierusalim. La această frumusețe extraordinară și bogăție care stârnea admirația poporului, templul din Ierusalim era cel mai important simbol al religiei iudaice, pentru că era casa lui Dumnezeu. Și din cei de la templu, dar și mulți din popor, considerau că acest edificiu este indestructibil, întrucât este casa lui Dumnezeu. Ce spune Isus despre acest templu măreț? "Cât despre lucrurile acestea la care vă uitați voi acum", spune Isus, "vor veni zile când nu va mai rămâne piatră peste piatră". Cuvintele acestea ale lui Isus trebuie să fie sunat ca o blasfemie în auzul celor care erau prezenți acolo. Cum să spui că din această construcție extraordinară nu va rămâne piatră peste piatră, din casa lui Dumnezeu? De altfel, când Isus va fi judecat, una din acuzele care i se vor aduce va fi aceea că a hulit împotriva templului din Ierusalim. Dintre cei care au auzit cuvintele lui Isus, unii l-au întrebat: "Învățătorule, când vor fi acestea? Și care va fi semnul că au să se întâmple?". Așa cum ne-am obișnuit, Isus nu răspunde direct la întrebarea lor. Ci, răspunsul lui Isus sună ceva de genul: Nu data precisă a sfârșitului trebuie să vă preocupe pe voi. Voi trebuie să înțelegeți un lucru, că acest templu, cu toată frumusețea lui, cu tot ceea ce înseamnă, este pe cale să se prăbușească. Iar voi trebuie să înțelegeți sensul acestui misterios eveniment. Trebuie să înțelegeți că ceva anume este pe cale să se schimbe, iar voi trebuie să luați parte la această schimbare, la această transformare. Despre ce fel de schimbare este vorba? Templul din Ierusalim, care în definitiv fusese construit din voința lui Dumnezeu, devenise acum un simbol al unei lumi vechi, al unei ordini depășite, al unei religiozități care și-a aflat propriile limite. Ori, dărâmarea templului va însemna inaugurarea unui nou tip de religiozitate, nu bazată pe sacrificii. Pe ceva de genul, "îi dau lui Dumnezeu ceva, o jertfă, și totul este în regulă". Să ne gândim că și astăzi sunt oameni care poate dau niște tunuri financiare mari, prin atitudini și practici incorecte, apoi varsă o sumă la Biserică sau la un proiect religios și spun: Sunt în regulă cu Dumnezeu, i-am închis gura. Aceasta este religie adevărată? Oare aceasta așteaptă Dumnezeu de la noi, să-l cumpărăm cu ceva? Ori templul din Ierusalim devenise, în un anume fel, așa ceva. Era acolo un fel de religie învechită, în care oamenii se raportau la Dumnezeu mai degrabă prin niște forme reci. Și Isus declară sfârșitul unui astfel de tip de religiozitate. E nevoie de un alt tip de raport cu Dumnezeu. Mai e ceva în evanghelia de astăzi. Alături de pericolul unei religiozități închise, Isus vorbește de pericolul falșilor profeți și pericolul falșilor Mesia, cei care promit să realizeze o lume perfectă, desăvârșită. Și de fiecare dată e vorba de ideologii, care poate chiar dacă îl recunosc într-un anume fel pe Dumnezeu, în realitate îl exclud, metodologic, prin viziunea lor. Isus ne avertizează în evanghelia de astăzi: Vedeți să nu fiți înșelați! Cuvintele lui Isus pot fi înțelese și în următorul sens: Vedeți să nu vă lăsați prinși de retorica și de șarmul acestor mode și ideologii, care caută să vă acapareze mințile și gândirea și simțirea. Câte minți au sedus și au sucit ideologiile lumii moderne? Născute uneori din unele revoluții, să ne gândim, de exemplu la marxism, la nazism; câte vieți distruse, câte proiecte dezumanizante. Isus ne spune: Nu vă lăsați prinși de retorica și de șarmul oricărei mode care se lansează pe piață. Și mai există un detaliu în evanghelia de astăzi. Și anume, persecuția celor care îl urmează sincer pe Isus Cristos. Și am auzit o istorie care s-a petrecut acum câțiva ani în Statele Unite ale Americii. E vorba despre un preot, părintele Benedict, de un călugăr, numit Fidelis, și de episcopul George Lynch, care avea 83 de ani la vremea respectivă, care au fost trimiși în închisoare. De ce? Pentru că s-au rugat rozariul în genunchi în parcarea din fața unei clinici în care se făceau avorturi. Care a fost infracțiunea acestor trei? Nu că s-au rugat rozariul. Au spus judecătorii: Asta nu e nicio problemă. Ci faptul că au îngenuncheat. Aceasta a fost infracțiunea. Episcopul a fost condamnat la 15 zile de închisoare, călugărul la zece zile de închisoare, iar părintele Benedict la cinci zile de închisoare. În primele 24 de ore de detenție au fost percheziționați până la piele de trei ori, ca ultimii infractori, ca ultimii criminali. Și când au ieșit din închisoare, i-au întrebat oamenii: Cum v-au tratat în închisoare? Și răspunsul lor a fost: "Like garbage, like garbage", ca niște gunoaie, ca niște mizerii. Iată un exemplu de ură împotriva ucenicilor lui Cristos, iată un exemplu de mărturie despre credința în Isus Cristos și despre principiile pe care Isus ni le-a adus. Ce anume generează această ură față de ucenicii lui Cristos și față de cei care trăiesc sincer după principiile creștine? Știți care este răspunsul? Lumea cea veche, fie că e vorba de o religiozitate învechită sau de o ideologie, acestea vor să-și păstreze vechile privilegii, vor să-și păstreze vechile metehne și îi percep ca dușmani pe cei care propun o lume mai justă, mai corectă și mai dreaptă. De ce i-au urât romanii pe creștini? În lumea romană 20% din populație - erau 50 de milioane în total - erau sclavi, zece milioane de sclavi. Ori Biserica a spus: Nu mai există diferență între sclavi și oameni liberi. De aceea romanii îi urau pe creștini și îi persecutau. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Ce ne spune Isus nouă și ce le spune creștinilor persecutați? Spune: Aceasta va fi pentru voi o ocazie de a da mărturie. Și mai spune un lucru: Prin statornicia voastră voi veți dobândi cu adevărat viața. Asta înseamnă o viață demnă, profundă, umană, așa cum o dorește Dumnezeu. Și trebuie să facem acest lucru muncind și mâncând pâinea proprie în liniște și în rânduială, cum ne îndeamnă apostolul în cea de a doua lectură de astăzi. Și închei aceste reflecții spunând un lucru, și anume că nimeni nu poate ști când va fi sfârșitul lumii. Mulți au încercat să stabilească data. Și au greșit. Pentru că Isus ne spune: Nu asta este important să știți, sfârșitul lumii, ăsta este misterul lui Dumnezeu, ci trebuie să știi cum să trăiești în această lume pentru a crea lumea cea nouă. Între înălțarea lui Isus la ceruri și cea de a doua venire noi suntem prinși într-o bătălie între bine și rău. Și fiecare dintre noi are capacitatea de a înclina balanța în favoarea binelui sau în favoarea răului. Tu care asculți aceste gânduri și cuvintele evangheliei în ziua de astăzi, tu în ce parte vrei să înclini balanța? 13 noiembrie 2016 Pr. Iosif Antili [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 33-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |