|
Anul C 2Mac 7,1-2.9-14; Ps 16; 2Tes 2,16-3,5; Lc 20,27-38 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Ne aflăm în luna noiembrie, lună în care ne îndreptăm gândul spre cei care au plecat din această lume, pentru a-i aminti în rugăciunile noastre. Suntem invitați în această lună să vizităm cimitirul și să aprindem o lumânare la mormântul celor pe care i-am cunoscut; la mormântul celor care au contribuit la formarea noastră umană și spirituală. Să nu uităm să ne rugăm pentru ei, fiind convinși că aceștia așteaptă rugăciunile noastre. Și deoarece, puține zile ne mai despart de încheierea Jubileului Milostivirii, acest jubileu pe care papa Francisc l-a propus întregii Biserici ca un moment de mare har în care să descoperim chipul milostiv al lui Dumnezeu Tatăl, să încredințăm acestei milostiviri sufletele credincioșilor răposați pentru care suntem chemați să ne rugăm. Liturgia cuvântului din această duminică, a 32-a din timpul de peste an, ne invită să reflectăm asupra misterului morții și învierii noastre. Astăzi, lecturile sfinte ne îndeamnă să nu rămânem ațintiți cu privirea spre mormântul celor dragi, dar să o ridicăm spre cer, reflectând la înviere; având speranța că într-o zi îi vom reîntâlni pe cei plecați dintre noi în patria fericiților din cer. Fragmentul evanghelic din această duminică dă un răspuns la una din întrebările care îl neliniștesc pe om: mai este ceva dincolo de moarte sau totul se sfârșește aici pe pământ? Saduceii vin la Isus și încearcă să-i demonstreze că nu există înviere. Ascultând acest fragment evanghelic, poate am rămas surprinși de faptul că Isus vorbește cu saduceii și nu cu fariseii așa cum am fost obișnuiți până acum să auzim. În multe situații evanghelia ne vorbește despre farisei. De această dată însă, evanghelia face referire la saducei. Cine erau acești saducei? Saduceii erau preoții care slujeau la templul din Ierusalim, numele lor venind de la Sadoq, un preot din timpul regelui Solomon. Aceștia erau succesorii preotului Sadoq fiind considerați singurii preoți legitimi ai templului. Făceau parte din pătura aristocratică a Ierusalimului, erau oameni bogați, erau colaboratori ai guvernului roman, dar nu erau bine văzuți de membrii poporul israelit. Saduceii erau executorii impecabili ai serviciului religios de la templu, considerându-se singurii mediatori între poporul israelit și Dumnezeu. În percepția acelui timp, nu se putea oferi niciun sacrificiu la templul Domnului fără intervenția saduceilor. Ce gândeau acești saducei despre înviere? Ce gândeau preoții templului despre înviere? Poate e greu să vă imaginați, dar acești preoți care slujeau la templu oferind sacrificii Domnului, nu credeau în înviere. Saduceii erau convinși că totul se termină aici pe pământ. Fiind bogați, erau mulțumiți cu viața aceasta și nu aveau motiv să se mai gândească la o altă viață. Pentru ei, paradisul era deja aici pe pământ. Așadar, saduceii nu credeau în înviere. În înviere credeau însă fariseii. Fariseii reprezentau o altă grupare religioasă, recunoscuți ca experți în cunoașterea și respectarea legii mozaice. Aceștia credeau în învierea morților. Dar cum vedeau ei învierea? Fariseii credeau că învierea reprezintă o reîntoarcere la viața biologică sau o continuare a acesteia, fără a mai avea parte ce-i drept, de suferințe și greutăți. Crezând că Isus are aceeași percepție despre înviere ca a fariseilor, saduceii inventează o istorie cu o femeie care ar fi avut de soț rând pe rând șapte frați, și apoi îl întreabă pe Isus: La înviere a cui va fi femeia, deoarece toți șapte frați au avut-o de soție? Această poveste a saduceilor face trimitere la legea leviratului. La ce se referea această lege? Legea leviratului cerea ca în cazul în care un om murea fără a lăsa urmași, fratele mai mic al acestuia să ia de soție pe femeia rămasă văduvă (adică pe cumnata sa) pentru a da urmași fratelui mai mare. Saduceii, așadar, crezând că Isus vedea învierea așa cum o vedeau fariseii, adică o întoarcere la această viață sau o continuare a acesteia, se gândeau că era imposibil la înviere pentru această femeie să aibă șapte bărbați. Și Isus le răspunde saduceilor: Fiii lumii acesteia se însoară și se mărită; însă cei considerați vrednici să dobândească lumea cealaltă și învierea din morți nu se vor însura și nici nu se vor mărita, pentru că ei nu mai pot de acum să moară; sunt asemenea îngerilor și sunt fii ai lui Dumnezeu. Isus le dă saduceilor un răspuns genial făcând referire la faptul că învierea nu reprezintă o reîntoarcere la această viață biologică dar este o viață nouă dăruită de Dumnezeu omului. De aceea, singura viață care poate învinge cu adevărat moartea este viața veșnică, adică viața dăruită nouă de Dumnezeu. În partea a doua a fragmentului evanghelic Isus face referire la un text din Pentateuh pentru a întări credința în înviere. El le amintește saduceilor că în Cartea Exodului Dumnezeu este numit Dumnezeul lui Abraham, Dumnezeul lui Isaac și Dumnezeul lui Iacob adică Dumnezeul celor vii. Dacă Abraham, Isac și Iacob ar fi morți atunci Dumnezeu ar fi Dumnezeul celor morți. În schimb, Dumnezeu este Dumnezeul celor vii. Dumnezeu nu poate fi Dumnezeul celor morți. El este Dumnezeul celor vii pentru că pentru Dumnezeu toți trăiesc. Văzută astfel învățătura lui Isus despre înviere, introduce în viața noastră o lumină nouă în care bucuriile, durerile, suferințele, și speranțele noastre capătă un nou sens. Și de ce toate acestea capătă un nou sens? Pentru că suntem convinși că destinul nostru nu este mormântul dar este îmbrățișarea în casa Tatălui ceresc. Dialogul lui Isus cu saduceii ne determină astăzi să reflectăm și noi pentru a răspunde la întrebarea: mai este ceva dincolo de moarte sau totul se sfârșește aici pe pământ? Cu siguranță, nu în fiecare zi ne punem această întrebare. Cu siguranță, nu căutăm zilnic răspunsuri la întrebări precum: ce este viața? Ce sens are existența umană? Ce se va întâmpla dincolo de moarte? Există sau nu există înviere? Există sau nu există Dumnezeu? Este adevărat că nu ne întrebăm și nu căutăm zilnic răspunsul la aceste întrebări. Însă sunt convins că pentru fiecare dintre noi odată și odată vine momentul când ne vom pune aceste întrebări și vom încerca să dăm un răspuns. Poate unii dintre dumneavoastră au auzit de Maria Montessori, medic și pedagog italian care a creat o metodă specială de educare a copiilor. Maria Montessori povestește istoria unei fetițe din Italia care se născuse într-o familie atee. Într-o zi această fetiță de numai trei ani îl întrebă pe tatăl ei: Tată, de unde au apărut soarele, stelele, luna, pământul? Tatăl începu imediat să-i explice fetiței teoria evoluției. Înainte de a încheia discursul său, el spuse: Sunt și persoane înapoiate care cred că există Dumnezeu și că el ar fi creat toate acestea. Apoi se opri. În acel moment copila sări în sus de bucurie și exclamă: așa este, este adevărat tată, mă gândeam eu că trebuie să fie așa. Este adevărat, eu cred că trebuie să fie un Dumnezeu care a creat totul. Și în timp ce se plimba prin cameră, striga plină de bucurie: așa este, există un Dumnezeu. Maria Montessori a încheiat povestea despre acea fetiță spunând: Copilul are o lumină, copilul are o curăție, copilul are o uimire în inima sa. Cu adevărat copilul este comoara umanității. Gândul de a pierde capacitatea de a mă uimi, de a căuta, de a privi lumea cu ochi de copil mă înspăimântă. Cu ochi de copil să privim și noi și apoi să ne întrebăm: de partea cui ne aflăm astăzi? De partea saduceilor care banalizează credința în învierea morților spunând că nu există înviere sau de partea lui Isus care afirmă că Dumnezeul nostru este Dumnezeul celor vii: Dumnezeul lui Abraham, al lui Isac, al lui Iacob? Dacă ne situăm de partea lui Isus atunci avem convingerea că Dumnezeul celor vii este și Dumnezeul părinților noștri. Este Dumnezeul mamei mele, al tatălui meu, al bunicilor mei, al celor dragi care nu mai sunt între noi dar care așteaptă acum învierea. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, În dialogul cu saduceii, Isus ne învață credința în învierea morților. Același Isus este cel care, nu numai că ne învață credința în învierea morților dar ne și dăruiește viața cea veșnică prin moartea și învierea sa. Să mulțumim bunului Dumnezeu pentru marele dar al învierii, să-i cerem harul de a crește în această credință și să ne întrebăm astăzi: ce trebuie să fac pentru a primi în dar la înviere, viața cea veșnică? Există o istorioară care povestește următorul fapt. Într-o zi un războinic s-a dus la un înțelept cu următoarea rugăminte: Arată-mi te rog drumul pe care trebuie să pășesc pentru a ajunge în paradis și drumul pe care trebuie să-l ocolesc pentru a nu ajunge în iad! Dar cine ești? îl întrebă înțeleptul. Războinicul plin de mândrie îi răspunde: Sunt cel mai mare războinic din țara mea. Înțeleptul începu să râdă astfel încât, războinicul enervat, scoase sabia pentru a-l lovi. Înțeleptul îl privi lung, iar apoi continuă: Vezi, aceasta este strada care te conduce la iad și tu ești aproape să pășești pe ea. Mândria și mânia te poartă pe această stradă. Războinicul se opri, reflectă o clipă și apoi introduse sabia în teacă. Văzând că bagă sabia în teacă, înțeleptul îi spuse: Acum, pentru că ai băgat sabia în teacă ești aproape de strada care te poartă spre Paradis. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Nu trebuie să uităm că în viața aceasta, cerul și iadul stau în mâinile noastre. Cerul și iadul depind de deciziile pe care le luăm în fiecare clipă. Dacă alegem fericirea, alegem paradisul, alegem viața, alegem binele nostru, în definitiv, îl alegem pe Dumnezeu. Dumnezeu ne-a creat liberi să alegem Paradisul sau Iadul. Dumnezeu care ne iubește ne va da fiecăruia la sfârșitul vieții ceea ce am ales. Privind la prima lectură a liturgiei cuvântului din această duminică luată din Cartea a doua a Macabeilor rămânem uimiți de modul în care cei șapte frați și-au dat viața împreună cu mama lor pentru credință. Încurajați de exemplul lor să avem puterea de a spune și noi în încercările vieții ceea ce a spus primul din cei șapte frați înainte de a muri: "Regele lumii ne va ridica la învierea vieții veșnice pe noi, care murim pentru legile sale". Amin 6 noiembrie 2016 Pr. Alois Farțadi [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 32-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |