|
Anul C 2Rg 5,14-17; 2Tim 2,8-13; Lc 17,11-19 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Să presupunem că într-o zi un prieten de la serviciu care nu știe prea multe despre Cristos și evanghelia sa, știind că dv. mergeți duminică de duminică la biserică, v-ar adresa următoarea întrebare: "Ce este evanghelia?". Ce ați răspunde? Poate unii ar spune: este o carte din Biblie în care se vorbește despre viața lui Isus. Alții ar răspunde făcând apel la semnificația cuvântului "evanghelie" din limba greacă, spunând că evanghelia este vestea cea bună. Dar să presupunem că prietenul ar îndrăzni să vină cu o altă întrebare: dar ce reprezintă evanghelia pentru tine, personal? Ce ați răspunde? Aici însă nu îmi permit să îmi imaginez răspunsul pentru că este prea personal, e strâns legat de viața și de sufletul fiecăruia. Oricum, întrebarea rămâne valabilă și își are rostul ei: ce reprezintă Evanghelia pentru mine? Pentru a formula un răspuns ne-am putea lăsa ajutați și de experiențele altor oameni care au avut de-a face cu Evanghelia. Iar duminica aceasta ne prezintă două astfel de experiențe: cea a sfântului Paul, și cea a leprosului vindecat care s-a întors pentru a-l preamări pe Dumnezeu. Să ne apropiem mai întâi de sfântul Paul: în a doua lectură am citit un scurt fragment din a doua sa scrisoare către Timotei. Deja din prima frază Paul ne oferă răspunsul la întrebarea noastră: "Preaiubitule, adu-ți aminte de Isus Cristos, din seminția lui David, care a înviat din morți, după evanghelia mea" (2Tim 2,8). Pentru apostolul neamurilor evanghelia este Isus Cristos, care a înviat din morți. Evanghelia apostolului Paul nu este înainte de toate învățătura morală a lui Isus cu regulile sale de comportament. Evanghelia sa nu este nici măcar un fel de învățătură spirituală generică, care spune omului cum să se autorealizeze din punct de vedere spiritual. Vestea cea bună, evanghelia, este acest mesaj minunat: Isus Cristos, din neamul lui David, a înviat din morți. Evanghelia este un fapt: Dumnezeu l-a înviat pe Isus din morți. Cristos a înviat: iată evanghelia pe care și noi o predicăm. Iar consecința învierii lui Cristos este mântuirea noastră, eliberarea noastră de sub puterea păcatului, a fricii și a morții. Până la urmă vestea cea bună este însuși Isus Cristos, cel înviat din morți. Prin Cristos noi dobândim mântuirea, viața cea veșnică. Iar vestea cea bună a mântuirii ar putea fi sintetizată în cuvintele pe care apostolul Paul le repetă ca pe un refren: "împreună cu el": "Dacă am murit împreună cu el, vom și trăi împreună cu el. Dacă îndurăm cu răbdare împreună cu el, vom și domni împreună cu el" (2Tim 2,11-12). El a înviat, iar noi suferim, murim, trăim, și domnim împreună cu el. Fragmentul evanghelic luat din Evanghelia după sfântul Luca ne spune cu alte cuvinte același lucru: mântuirea are loc atunci când cineva îl recunoaște pe Isus drept izvorul propriei vieți și vindecări. "Credința ta te-a mântuit" îi spune Mântuitorul samariteanului care fusese vindecat de lepră și s-a întors pentru a-i mulțumi. Dintre cei zece leproși vindecați, doar unul ajunge să înțeleagă că evanghelia este Isus Cristos, pentru că doar unul se întoarce la Cristos pentru a mulțumi, doar unul se întoarce la izvorul vieții și al sănătății lui. De fapt cum am putea înțelege cele întâmplate în evanghelie? În drumul său spre Ierusalim Isus întâlnește un grup de zece oameni bolnavi de lepră. Zece era numărul de bărbați cerut de legea Israelului pentru a putea forma o adunare pentru a celebra sabatul în sinagogă. În acești zece oameni putem vedea simbolizată întreaga umanitate care este devorată de o boală asemănătoare leprei, egoismul. Într-adevăr, egoismul și păcatul ne izolează de Dumnezeu și de aproapele, așa cum lepra îi izola pe acești bolnavi de comunitate și de cultul la templu. Egoismul e un fel de moarte a sufletului, la fel cum lepra era o pregustare a morții trupului. Din partea acestui grup de leproși, simbol al umanității întregi, se îndreaptă un strigăt către Mântuitorul: "Isuse, Învățătorule, îndură-te de noi!" (Lc 17,13). Fiecare om poartă în sufletul său această rugăciune: "Isuse, ai milă de mine!" Cuvântul Isus înseamnă "Dumnezeu mântuiește"; de aceea, atunci când îi rostim numele, de fapt invocăm mântuirea și milostivirea lui Dumnezeu. Iar Cristos răspunde la această invocație, pentru că el este milostivirea și iubirea lui Dumnezeu către noi oamenii. Numai că răspunsul său se limitează la un îndemn foarte simplu: "Mergeți și arătați-vă preoților!" (Lc 17,14). Preoții aveau de fapt menirea de a declara dacă cineva era afectat de boala leprei sau dacă era vindecat. Cristos nu-i vindecă imediat, ci le indică drumul vindecării. El le cere de leproșilor un prim act de încredere în cuvântul său. Vindecarea va avea loc atunci când ei o iau spre Ierusalim, pe parcursul drumului. Acest fapt ne spune și nouă că vindecarea interioară de lepra egoismului și a păcatului are loc atunci când facem primii pași de încredere în Isus, când ne deblocăm din situațiile care ne fac să batem pasul pe loc, atunci când ne punem din nou în mișcare. Viața din noi este vindecată atunci când avem curajul unui nou început, atunci când pășim pe drumuri noi. Pe drumul vieții Cristos intervine într-un mod discret și indirect pentru a ne vindeca. Oare îl vom recunoaște drept izvorul vindecărilor, al deblocărilor, al reînnoirii speranței în noi? Despre nouă dintre cei zece leproși nu mai știm nimic. Doar unul dintre cei zece îl recunoaște pe Isus drept izvorul darului primit și devine recunoscător. Doar acest samaritean, considerat străin și eretic de către evrei, face pasul fundamental de la o încredere inițială la credința plină de recunoștință. Doar acest samaritean este în stare să se minuneze și să mulțumească pentru darul primit. La fel cum doar un samaritean a fost în stare să vadă pe omul bătut și jefuit de tâlhari căzut la marginea drumului care cobora de la Ierusalim către Ierihon din parabola bunului samaritean. Acest samaritean este și modelul vieții noastre de credință: el văzându-se vindecat, s-a întors pentru a-l vedea pe Isus, pentru a-l preamări pe Dumnezeu, pentru a aduce mulțumire. Nu s-a mulțumit să se vadă pe sine curățat de boală, ci voia mai mult, să îl vadă pe cel care l-a purificat. Acest samaritean și-a dat seama că mântuirea nu înseamnă doar a fi vindecat ci a-l întâlni pe acela care l-a vindecat. El a realizat ce este evanghelia: Isus! El a descoperit că doar raportul viu cu Isus ne mântuiește. Darul vindecării a fost doar instrumentul prin care Dumnezeu îl atrăgea spre sine. Pentru ceilalți nouă leproși vindecarea a rămas fără roade autentice, nedesăvârșită. Ei sunt precum cei care se mulțumesc cu un pahar cu apă și uită de izvor. În schimb samariteanul s-a întors la fântână. Lui nu-i ajunge să fie vindecat, merge dincolo de gestul vindecării, și vrea un raport viu cu Cel care l-a vindecat. Folosind cuvintele sfântului Paul, vrea să fie "împreună cu el" pentru a-i mulțumi. A fi împreună cu el este dorința cea mai mare a sufletului fiecăruia dintre noi. A căuta să realizăm această dorință înseamnă a ajunge la credința care ne mântuiește. În această duminică ne putem întreba: cât spațiu oferim recunoștinței și aducerii de mulțumire? Dumnezeu ne vindecă în diferite modalități și prin nenumărate situații din drumul vieții noastre: știm să ne dăm seama că el este izvorul binelui, al iubirii, al împăcării și ne întoarcem către el pentru a-i aduce mulțumire? Știm să descoperim la rădăcina vieții noastre vestea cea bună a lui Cristos înviat? Dorim să fim mereu "împreună cu el"? Am putea începe să îl imităm pe samariteanul credincios introducând mai des în rugăciunile noastre cuvinte de mulțumire și de laudă, de preamărire. Ar fi frumos să începem să ne măsurăm zilele plecând de la cât de multe ori am spus "mulțumesc" lui Dumnezeu, precum semenilor. A spune mulțumesc nu este numai un semn de bună educație, ci și unul de bună credință, adică al unei credințe vii care știe să descopere în spatele lucrurilor mici din fiecare zi iubirea lui Dumnezeu. Dar ar fi frumos să ne măsurăm zilele plecând și de la cât de multe ori am reușit să trezim în cei de lângă noi cuvântul "mulțumesc", acționând din dorința de a fi instrumente ale iubirii lui Dumnezeu. Să îi mulțumim lui Isus Cristos pentru harul mântuirii și să îl preamărim pentru darul credinței care ne-a condus să participăm la această Sfântă Liturghie. Să îi mulțumim pentru vestea cea bună pe care am ascultat-o. La final să ne întoarcem la prima întrebare. Dacă un prieten v-ar întreba "ce reprezintă evanghelia pentru tine" ce i-ați răspunde? Personal eu i-aș spune: Vino la Sfânta Liturghie și îți vei da seama. Vestea bună este că duminica sărbătorim Învierea Domnului prin Sfânta Liturghie. Vei vedea oameni de diferite categorii sociale, de vârste și opinii diferite dar care sunt uniți de evanghelie, de Isus cel Înviat. La Liturghie vei asculta împreună cu noi cuvântul lui Dumnezeu care ne vindecă de lepra închiderii în noi înșine. Dar, mai ales, vei vedea că ne aruncăm în genunchi înaintea prezenței vii și misterioase a lui Cristos din Euharistie și cum îl preamărim pe Dumnezeu pentru viața și iubirea dăruite prin sfânta Împărtășanie. Vei vedea că evanghelia până la urmă este viața lui Cristos în viețile noastre! Amin. 9 octombrie 2016 Pr. Daniel Iacobuț [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 28-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |