|
Anul C Am 6,1.4-7; 1Tim 6,11-16; Lc 16,19-31 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Continuăm și astăzi să-l ascultăm pe Isus care cu o pedagogie dumnezeiască vrea să ne apropie de el, vrea să ne facă mai buni, vrea să ne modeleze pentru a putea intra în Împărăția Cerului. Această a treia parabolă a lui Isus referitor la folosirea bunurilor materiale vine după cea a latifundiarului preocupat să-și mărească hambarele și cea a administratorului lipsit de onestitate, pe care le-am auzit în duminicile trecute. Astăzi, Isus ne avertizează asupra pericolului împietririi inimii, a insensibilității față de aproapele nostru, îndeosebi a celui marginalizat și nevoiaș. Cine îi uită pe săraci, l-a uitat mai întâi pe Dumnezeu. Să aprofundăm această parabolă și să vedem ce vrea să ne spună Isus și cum putem pune mesajul său în practică în viața noastră. Să vedem mai întâi personajele parabolei. Bogatul este descris cu imaginea celui care se bucură de viață, trăiește în abundență din bunurile sale, se îmbracă cu haine de firmă, își folosește în mod egoist bogăția. Trăiește în izolarea pe care și-a construit-o singur cu egoismul său și care nu-i permite nici pe departe să se gândească la aproapele său; Lazăr este aproapele său, dar bogatul nu-l vede. În el nu vedem dispreț sau răutate, ci o indiferență totală, un păcat poate mai grav și anume: omisiunea. Pentru el Lazăr e ca și cum nu ar exista. Acesta este probabil efectul cel mai teribil al bogăției. Bogatul nostru nu a făcut nimic rău: nu a furat, a plătit taxele, nu i-a bătut pe servitori, nu a înjurat, nu se spune că nu a fost un credincios practicant, i-a permis lui Lazăr să stea la ușa lui. Nici Abraham nu-i reproșează nimic din punct de vedere moral. Nu știm nimic despre el, decât că era bogat. Săracul se numea Lazăr, care în ebraică înseamnă Dumnezeu este ajutorul meu, este descris ca o persoană total marginalizată de către societate. Câinii care trec pe stradă și vin să-i lingă rănile par să fie singurii care au milă de el. Rămâne mereu în umbră, nu scoate un cuvânt, nu mișcă un deget, nu face un pas... Șade mereu, și aici pe pământ, și în sânul lui Abraham. Nu ni se spune că era educat, că mergea sâmbăta la sinagogă, că era un tată de familie bun și muncitor și dintr-o nefericire a ajuns sărac. Nu știm nimic despre el, decât că era sărac. Un al amănunt interesant care poate să ne ajute în înțelegerea mesajului acestei parabole este că nicăieri în parabole Isus nu atribuie un nume personajelor. Aici săracul are un nume: Lazăr. Cine are azi "un nume" în afară de politicieni, mari actori, mari cântăreți, interlopi, fotbaliști ... adică cei cu bani! Pentru Isus e invers. Pentru el bogatul este un oarecare în timp ce săracul are un nume: Dumnezeu ajută. Lazăr este un sărac, dar unul pe care Dumnezeu îl ajută. În a doua parte a parabolei avem răsturnarea situației, reversul medaliei, care se verifică după moarte. Săracul este primit în sânul lui Abraham, în paradis, iar bogatul ajunge în iad. Acum atenția noastră nu este atrasă de insensibilitatea sa, ci de soarta pe care i-a atras-o comportamentul său. Bogatul care-și folosește rău bogăția, care-și închide inima în fața necesităților fraților, se distruge pe sine pentru toată veșnicia. Deci parabola nu vrea să dea o judecată asupra comportamentului moral al bogatului și al săracului. Nu vrea să spună că cine se comportă bine merge în paradis, iar cine se comportă rău merge în iad, deoarece - este clar - bogatul nu a comis rele, iar Lazăr nu a făcut fapte bune. Atunci ce vrea să ne spună Isus prin această parabolă? E simplu. Isus vrea să ne arate că iubirea față de aproapele ocupă un loc central și că există un raport între iubirea față de aproapele și folosirea bunurilor materiale ale acestei lumi. Pentru Isus aceste două realități sunt inseparabile între ele. Pe aceeași linie sfântul Ioan va scrie: "Dacă cineva are bogățiile lumii și-l vede pe fratele său care este în nevoie, și își închide inima față de el, cum poate să rămână în acela iubirea lui Dumnezeu?" (1In 3,17). Iubirea față de aproapele este calea adevăratei iubiri față de Dumnezeu. Pentru Isus prima modalitate de a-l iubi pe aproapele nostru este acela de a ne pune talentele primite de la Dumnezeu, materiale sau spirituale, în slujba sa. Fratele, mai ales cel în nevoie, stă la inima lui Isus. Isus i-a căutat mai ales pe cei umili, pe bolnavi, s-a înconjurat de niște pescari sărmani pentru a ne învăța mai bine iubirea față de cei săraci și umili. Existența în această lume a două clase de persoane - bogații și săracii - este împotriva planului lui Dumnezeu. Bunurile au fost date pentru toți iar cine are mai multe trebuie să le împartă cu cei care au mai puține sau nu au deloc, în așa fel încât să existe egalitate (cf. 2Cor 8,13). De aceea sfântul Ambroziu spunea: "Atunci când dai ceva celui sărac, nu-i dai ceea ce este al tău, ci îi restitui numai ceea ce este deja al său, deoarece pământul și bunurile acestei lumi sunt ale tuturor, nu ale bogaților". Alături de bogat și de Lazăr mai sunt amintite și alte personaje: sunt cei cinci frați ai bogatului la care el ar vrea să se întoarcă pentru a-i avertiza asupra pericolului care îi așteaptă. Acești cinci frați ai bogatului sunt ascultătorii și cititorii Evangheliei de azi cărora le este destinată învățătura. Acestor frați, deci nouă, Isus le spune: "Ați înțeles această parabolă? Ceea ce i s-a întâmplat bogatului și săracului Lazăr vi s-ar putea întâmpla și vouă. Să nu spuneți: dacă așa stau lucrurile, cum o să ne mai mântuim? Citiți Scriptura! Și Moise și Profeții și eu v-am învățat ceea ce aveți de făcut". Vestea bună a acestei parabole este următoarea: dacă te simți acum ca Lazăr, copleșit de boli, sărăcie și durere, uitat de societate și de cei pe care Dumnezeu i-a binecuvântat în această viață, continuă să crezi și să îți pui speranța în Dumnezeu, știind că așa va fi bine pentru sufletul tău în cele din urmă; dacă te numeri între cei binecuvântați de Dumnezeu cu bogății, deschide poarta și privește dacă nu se află cineva acolo. Poate că se află acolo un Lazăr pe care nu l-ai observat până acum. 25 septembrie 2016 Mons. Benone Farcaș [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 26-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |