Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 25-a de peste an

Am 8, 4-7; 1Tim 2,1-8; Lc 16,1-13

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Am ascultat textele biblice proclamate în această duminică spre a le medita și a ne hrăni sufletul cu hrana bogată a cuvântului divin. În textul evangheliei, Isus ne propune mesajul său divin prin parabola administratorului necinstit și prin îndemnurile sale menite să provoace o meditare serioasă asupra atitudinii ce trebuie adoptată de creștini în relațiile lor cu Dumnezeu și cu bogățiile pământului.

În textul pe care l-am ascultat la prima lectură, profetul Amos se referă la grupul de negustori care calcă în picioare pe cei sărmani din țară, căutând să inventeze tot felul de șiretlicuri pentru a-și rotunji averile și bogățiile. Sunt fără scrupule. Păcatul denunțat de profet este un păcat grav social: a face insuportabilă viața celor săraci. Comercianții la care se referă profetul, pe lângă faptul că suportă cu greu întreruperea activităților lor în zi de sărbătoare, se dedau la falsificarea cântarelor, a greutăților folosite la cântărirea produselor și la micșorarea efelor, a unităților de măsură a produselor lichide sau a cerealelor pe care le vând, sau la mărirea siclului pentru a-l cumpăra pe cel sărman cu o pereche de sandale (cf Am 8,5-6). Și încheie profetul, relatând cuvântul Domnului: Nu voi uita niciodată toate lucrările voastre (Am 8,7).

Dacă avem curajul să medităm sincer și serios cuvântul lui Dumnezeu, propus prin gura profetului Amos, ne vom da seama cât de actual este acesta. Putem întâlni diferite categorii de creștini.

Unii care se întristează că a venit din nou duminica sau o sărbătoare de poruncă și acceptă cu greu faptul că sunt constrânși să meargă la biserică în loc să fie liberi pentru a se distra. În consecință, aleg, atunci când este posibil, biserica cu programul cel mai comod de Liturghii și preotul care face o predică rapidă, fulger și celebrează în cel mai scurt timp Sfânta Liturghie. Astfel, cu destulă indiferență și suficientă plictiseală, își fac datoria și își încheie rapid conturile cu Dumnezeu și cu Biserica pentru a nu pierde prea mult din timpul lor dedicat distracțiilor. Acestea sunt: ieșirile la iarbă verde cu prietenii la un grătar, când este vreme prielnică, deplasarea la un mall, unde sunt toate condițiile pentru a încredința copiii unor persoane abilitate să-i distreze, apoi pentru a-și clăti ochii printre rafturile cu ultimele produse în oferte atractive, pentru a servi bucate apetisante și băuturi alese la un restaurant respectabil și pentru a se destinde în ritm de dans. De asemenea, pentru a face excursii, sport în aer liber sau în săli special amenajate și pentru a practica schiul, în anotimpul adecvat acestui sport.

Mai întâlnim și alte categorii de creștini. Unii care suportă cu greu întreruperea activității pentru a merge la biserică la celebrarea cultului divin, în loc să câștige bani, să-și mărească averea și comoditatea și să le crească prestigiul. Alții, în schimb, se bucură că este duminică, o altă zi de piață, iar ei pot să-și continue comerțul pentru a-și spori banii și a-și crește bunăstarea, renunțând chiar să participe la Sfânta Liturghie.

Dar ceea ce este și mai trist este faptul că unii comercianți vând produse contrafăcute la prețul celor de firmă, comercializează produse expirate sau de-a dreptul alterate, punând în pericol sănătatea și chiar viața cumpărătorilor, îi fură pe cumpărători prin falsificarea balanțelor și greutăților folosite la cântare sau a unor unităților de măsură. Cred că mulți dintre cei prezenți acum în biserică sau sunt lângă aparatele de radio, din fericire, nu facem parte din categoria creștinilor afaceriști care au un comportament asemănător celui consemnat mai sus. Dar nu cumva suntem în categoria creștinilor grăbiți? A acelora care vrem să ne facem datoria de creștini, în ziua de duminică sau de sărbătoare de poruncă, cu cât mai puțin efort, într-un timp cât mai scurt și într-un mod cât mai comod? Să nu uităm că pentru Dumnezeu este importantă atât prezența noastră în biserică și participarea activă la celebrarea cultului divin, cât și efectele participării la acest cult, adică atitudinea sau trăirea vieții noastre creștine în relațiile cotidiene cu el și cu semenii noștri. Dumnezeu nu este mulțumit cu dorința noastră de a reveni duminica viitoare la biserică sau a asculta la radio Sfânta Liturghie, ci vrea să devenim din ce în ce mai conștienți de demnitate noastră că suntem fiii săi adoptivi și că trebuie să-l imităm, în faptele noastre, pe Fiul său unic, pe Isus Cristos, fratele nostru mai mare.

Să continuăm să descifrăm mesajul pe care vrea Cristos să ni-l transmită prin textul evanghelic proclamat astăzi la Sfânta Liturghie. Cred că trebuie să luăm în considerare, atunci când este vorba de o parabolă, că nu trebuie să ne oprim la conținutul acesteia, care poate fi discutabil cu privire la veridicitatea și moralitatea faptelor relatate, ci la mesajul pe care aceasta vrea să ni-l transmită. Sfântul Augustin, într-o predică a sa, în fața acestei parabole s-a întrebat: Ce a voit - Domnul Isus - să spună prin această parabolă? Nu că administratorul ar fi un exemplu de imitat - în comportamentul său necinstit - , ci că s-a gândit la viitor. Mesajul pe care Isus vrea să ni-l propună îmbracă două aspecte: primul să ne gândim serios la viitorul și veșnicia noastră, iar al doilea, să luăm decizii înțelepte, clare și ferme cu privire la modul de a acționa pentru a dobândi ceea ce vrem cu adevărat. Administratorul necinstit mai întâi a început să gândească: "Ce voi face, pentru că stăpânul îmi ia administrația? Să sap, nu pot; să cerșesc, mi-e rușine" (Lc 16,3). Apoi a luat o decizie înțeleaptă în favoarea sa: "Știu ce voi face" (Lc 16,4-7). I-a chemat pe debitorii stăpânului său, unul câte unul și le-a șters fiecăruia o parte din datoria lor.

După ce Isus observă atent atitudinea stăpânului, aceea de a lăuda istețimea vicleană cu care acționează administratorul necinstit, care se folosește de bogățiile sale pentru a fi primit de oameni în casele lor, când nu va mai fi administrator, face cu tristețe această constatare: fiii veacului acestuia... "sunt mai înțelepți decât fiii luminii" (Lc 16,8). Fiii veacului acestuia sunt oamenii care alcătuiesc societatea umană. Aceștia dau dovadă de curaj și de perseverență în gândire și acțiune. Deseori fac eforturi mari, lucrează înfruntând oboseala și sacrificiile zilnice pentru a obține mai mulți bani, mai multe bogății, pentru a se realiza cât mai bine profesional și a urca tot mai sus pe scara socială. Trăiesc ca și cum ar exista numai această viață și se străduiesc să trăiască din plin fiecare moment al vieții, apelând la toate mijloacele de distracție. Fac tot ceea ce este posibil pentru a avea o înfățișare corporală cât mai frumoasă și mai atractivă, pentru a evita boala, suferința, insuccesul, disconfortul și apelează la cele mai costisitoare tratamente pentru a-și recupera sănătatea, deteriorată sau pierdută din cauza exceselor pe care le-au făcut. Într-un cuvânt, vor să-și trăiască viața din plin.

Constatăm, cu uimire, că la polul opus al societății descrise mai sus, societatea actuală generează o altă pătură socială diametral opusă acesteia, o grupare de persoane total indiferentă față de viață și față de viitorul ei. Aceste persoane, grupate într-o pătură socială identificabilă, nu se gândesc deloc la viitorul lor și trăiesc într-o indiferență înspăimântătoare cu privire la viața și la viitorul lor. Chiar refuză să se gândească la viitorul lor sau să se angajeze la ceva. Sunt lipsite de orice perspectivă și de orice ideal în ceea ce privește viața și veșnicia lor. Ceea ce este și mai trist și îngrijorător este faptul că în această categorie se găsesc destui creștini, mai ales tineri.

Acești creștini, așa-ziși fii ai luminii, nu găsesc niciun sens existenței și vieții lor. Nu întrezăresc nici un orizont sau ideal al vieții, al viitorului și al veșniciei lor. Nu arată nici un interes nici pentru viața lor și nici pentru a celorlalți oameni. Se închid în indiferentismul lor uman și religios. Sunt asemenea unor alienați mintal, inerți, leneși, incapabili de a reacționa, iar inima și mintea sunt învăluite într-o toropeală paralizantă. Timpul se scurge, iar ei nu fac nimic. Administratorul necinstit, amintit în parabola evanghelică, are o tresărire de geniu: Știu ce să fac. Acești creștini, neștiind ce să facă, suportă pasiv evenimentele și situațiile cele mai apăsătoare ale vieții ca și cum așa este normal. Aleg să nu facă nimic sau mai rău nu aleg nimic. Continuă să trăiască la voia întâmplării. Să fie slabi, absenți și demisionari de la toate datoriile vieții. Viața se scurge, lucrurile merg spre ruină, dar ei nu vor să observe nimic. Pentru ei este prea obositor și costisitor să gândești și să iei decizi ferme pentru a ieși din cercul sufocant al tradițiilor și obiceiurilor creștine.

Mesajul transmis de Isus, prin intermediul parabolei propuse astăzi de liturgia cuvântului, vrea să devină pentru toți creștinii, dar mai ales pentru ei, un semnal de alarmă pentru a se trezi înainte de a fi prea târziu, înainte de a fi chemați de Dumnezeu din această lume pentru a da cont de viața și activitatea lor, asemenea administratorului necinstit, chemat de stăpânul său pentru a răspunde de administrarea averilor sale.

O altă învățătură desprinsă din textul evangheliei este aceea cu privire la atitudinea creștinului față de Dumnezeu și față de bogății. Dumnezeu și bogățiile se dovedesc a fi doi stăpâni exigenți. Iar Isus spune că nu putem sluji la doi stăpâni. Ori pe unul îl vom iubi iar pe celălalt îl vom urî, ori de unul ne vom atașa, iar pe celălalt îl vom disprețui. Decizia ne aparține, iar în funcție de decizia luată va trebui să ne comportă. Dacă îl vom considera pe Dumnezeu valoarea supremă atunci îl vom iubi și ne vom atașa de el, dacă bogățiile pământului vor constitui pentru noi adevărata valoare atunci le vom iubi și ele ne vom transforma în sclavii lor.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Pentru că Dumnezeu vrea ca toți oamenii să se mântuiască, aș cum am auzit la cea de-a doua lectură de astăzi, să ascultăm de îndemnul apostolului Paul de a ne ruga pentru toți oamenii, creștini sau necreștini ca toți să se mântuiască.

Dumnezeule, Tată bogat în iubire milostivă, privește spre toți oamenii pe care i-ai chemat la existență și oferă-le, în milostivirea ta infinită, harurile necesare pentru a te cunoaște, a te iubi și a te sluji așa cum meriți și aștepți din partea tuturor oamenilor și astfel toți să ajungem la mântuirea pregătită de tine. Prin Cristos Domnul nostru. Amin.

18 septembrie 2016

Pr. Iosif Enășoae


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
531 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 25-a de peste an:

Anul C
23 septembrie 2007 - Pr. Cristian Diac
19 septembrie 2010 - Pr. Lucian Farcaș
22 septembrie 2013 - Pr. Iosif Dorcu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat