|
Anul C Sir 3,19-21.30-31; Ps 67; Evr 12,18-19.22-24a; Lc 14,1.7-14 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Ne spune istoria că a trăit odată un rege puternic. Însă în ciuda succesului său s-a îmbolnăvit atât de tare încât perspectiva morții îl conducea la disperare. "Este posibil ca un rege, atât de puternic cum sunt eu, să fie în pragul morții? Ce fac vindecătorii mei? De ce nu mă salvează?" Însă toți magii și înțelepții fugiseră de teamă să nu își piardă capul. Rămase unul singur, un înțelept bătrân, pe care nimeni nu îl lua în seamă, pentru că era un pic ciudat. De mulți ani regele nu îl mai consultase în problemele sale, însă de data asta a trimis să fie chemat. "Poți să te salvezi, spuse înțeleptul, dar cu o condiție: să cedezi pentru o zi tronul tău omului care ți se aseamănă cel mai mult. Iar el va muri în locul tău." Imediat s-a făcut apel în întregul regat: "toți cei care se aseamănă cu regele să se prezinte la curea regală". S-au prezentat mulți: unii aveau barba la fel cu cea a regelui, însă nasul era mai lung, sau mai scurt, iar înțeleptul îi înlătura; alții semănau cu regele ca două picături de ploaie, dar înțeleptul îi îndepărta pentru că le lipseau un dinte, sau pentru că aveau un neg la vedere. "Dar tu îi înlături pe toți, protesta regele, lasă-mă să încerc cu unul dintre ei". "Nu vă folosește la nimic", replica de fiecare dată înțeleptul. În aceeași seară, regele și înțeleptul său se plimbau pe bastioanele cetății, când deodată înțeleptul strigă: "Iată, iată omul care se asemănă cel mai mult cu măria ta". Și spunând acestea, a arătat spre un cerșetor olog, ghebos, murdar și îmbrăcat în zdrențe. "Dar cum este posibil" protestă regele, "între noi doi există un abis". "Un om care trebuie să moară, insistă înțeleptul, seamănă doar cu cel mai sărac, cel mai dizgrațiat din cetate. Repede, schimbați pentru o zi hainele măriei tale cu ale lui, pune-l pe el pe tron și vei fi salvat!" Dar regele nu a vrut să recunoască de loc că seamănă cu acel cerșetor. Se întoarse în palatul regal, îmbufnat și nervos, și în aceeași seară a murit, cu coroana pe cap și sceptrul în mână. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Cultura noastră ne-a obișnuit să trăim în competiție, să luptăm pentru primele locuri, să căutăm profit din orice, să trăim în concurență până la eliminarea celui care este perceput ca adversar, să fim agili în a nu plăti ceea ce datorăm celuilalt. De multe ori ne asemănăm cu regele din istoria ascultată, sacrificând de dragul primului loc, de dragul puterii, sănătate, familia, prietenia persoanelor apropiate, și câte odată chiar și credința și pe Dumnezeu. Cuvântul Domnului însă ne învață cu totul altceva. Mesajul adus de Isus reprezintă o adevărată revoluție, o alternativă pentru "modele" noastre: orgoliul și autosuficiența sunt înaintea lui Dumnezeu negarea adevăratei înțelepciuni, pe care textele biblice de astăzi ne invită în schimb să o primim și să o practicăm. Cuvântul lui Dumnezeu proclamat astăzi poate să fie pentru noi o călăuză spre adevărata umilință: în evanghelie Isus ne invită să alegem ultimul loc pentru a ne pune în slujirea celui care trăiește în suferință și lipsă. Ne descoperă că adevărata iubire stă în a-ți dărui propria viață; omul se află în adevărul lui Cristos atunci când judecă propria conduită, propriul mod de a acționa, nu după criteriile succesului, dar după binele de care a fost capabil. Conștiința propriei limite este condiția pentru a ne apropia de adevărata înțelepciune, pentru a găsi har înaintea lui Dumnezeu și pentru a-l glorifica cu viața noastră: este învățătura care ne vine din prima lectură. Înțeleptul Sirah ne îndeamnă: "Împlinește-ți cu blândețe lucrările tale și vei fi iubit...! Cu cât ești mai mare, cu atât mai mult să te umilești și vei afla har înaintea Domnului!" Este un drum deloc ușor de parcurs, un drum care conduce spre cetatea Dumnezeului celui viu, un drum care are mereu nevoie de medieri și mai ales, așa cum ne îndeamnă autorul Scrisorii către Evrei în cea dea doua lectură, are nevoie de mijlocitorul noii alianțe, de Isus Cristos. Evanghelia de astăzi îl prezintă invitat la un prânz, un prânz de sâmbătă; un prânz solemn. Lui Isus îi plăceau banchetele, mesele solemne, și le-a folosit de multe ori ca simbol al fraternității dar și ca amvon de unde îl vestea pe Dumnezeu și lumea nouă pe care dorea să o construiască. Cu toate acestea, a-l invita la masă, presupunea un mare risc, riscul unor cuvinte sau gesturi capabile să dea peste cap prânzul și să îi pună în criză toți cei prezenți. Și iată că în casa unui cap al fariseilor, le-a spus o parabolă, văzând cum alegeau primele locuri. Evanghelistul subliniază cum intrarea în sala prânzului era intrarea într-un climat de competiție. Isus observă cum sensul prânzului, care este împărtășire, comuniune, se dizolvă în invidii și resentimente. Acestea sunt premisele care stau la baza învățăturii de astăzi: "Când ești invitat de cineva... mergi și așază-te pe ultimul loc", nu neapărat din umilință, nu din modestie, dar pentru a crea fraternitate, pentru a-i spune celuilalt: mai întâi tu, apoi eu; tu ești mai important decât mine; mă așez pe ultimul loc nu pentru că nu aș valora nimic, dar pentru ca tu, frate, să fii servit mai întâi și mai bine. Ultimul loc nu este o condamnare, este locul lui Dumnezeu, care a venit nu pentru a fi slujit, ci pentru a sluji. Mă așez pe ultimul loc nu dintr-o umilință gheboasă, dar pentru a răsturna, pentru a revoluționa scara valorilor pe care se bazează conviețuirea noastră și pentru a trasa un alt mod ne a locui pământul. "Iar celui care l-a invitat i-a spus: «Când dai un prânz sau un ospăț, nu-i invita pe prieteni, nici pe frați, nici rudele, nici vecinii bogați»"; sunt legăturile normale care garantează eternul echilibrul dintre a da și a primi, care asigură apărarea bunurilor și a intereselor grupului tău; sunt legături care țin împreună o lume care se apără și încearcă să se protejeze, care urmează legea îngustă a reciprocității și a schimbului, și care nu creează comuniune adevărată. Nu-i invita așadar, pe prieteni, nici pe frați, nici rudele, nici vecinii bogați; frumoase aceste patru trepte ale inimii, patru segmente al cercului cald al afectelor, al fericitei geografii a inimii (prieteni, frați, rude, vecini); nu îi invita, pentru că apoi și ei te vor invita iar cercul se închide într-o eternă iluzie a echilibrului dintre a da și a primi. Însă există lângă noi o altă lume, care ne privește: când dai o masă invită-i pe cei săraci, infirmi, șchiopi, orbi. Primește-i pe cei pe care nimeni nu îi primește, creează comuniune cu cel care este exclus de la comuniune, dăruiește fără a primi înapoi, oferă, chiar cu prețul pierderii, celor care au cu adevărat nevoie și nu pot să îți restituie nimic. Isus are un vis: o lume în care nimeni să nu fie exclus, o cetate care trebuie construită plecând de la periferie, de la cei din urmă, de la oamenii care îndură o viață amară, așa cum ne îndeamnă papa Francisc. Invită-i așadar pe cei săraci, pe infirmi, pe șchiopi și pe orbi. Iată noile patru trepte, cele care te conduc dincolo de cercul sângelui, dincolo de bucuria reciprocității, care ne deschid spre ceea ce este de negândit, spre istorii ulterioare de viață. Invită acești stranii comeseni, nu pentru că tu ai nevoie de ei, cum ai nevoie de prieteni, de frați, de rude... ci pentru că ei au nevoie de tine. Va fi oare un prânz trist pentru noi? Dar pentru ei va fi un prânz fericit. "Și vei fi fericit, pentru că ei nu au cu ce să te răsplătească". Și tu vei fi fericit. Pentru că bucuria cea mai mare este aceea care pornește de la tine și pe care o reprimești înmulțită de pe chipul celuilalt. Și vom fi fericiți pentru că acționăm cum acționează Dumnezeu. Vom fi fericiți, vom găsi bucuria și sensul deplin al vieții în a face lucrurile nu din interes, dar din generozitate. Este legea vieții: pentru a se simți cu adevărat bine omul trebuie să ofere, iubind primul, în pierdere, fără a primi nimic în schimb. Vom fi fericiți, pentru că Dumnezeu dăruiește fericire celui care împărtășește iubire. Vom fi fericiți, pentru că recompensa darului nu este ceea ce primești în schimb, dar fericirea celuilalt, viața care reînvie în jurul nostru. Vom fi fericiți, pentru că există mai multă bucurie în a da decât în a primi. Aceasta este divina evanghelie, vestea cea bună pe care o primim de la Dumnezeu și nu de la oameni, care dărâmă logica profitului. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Dumnezeul paradoxurilor, Dumnezeul Exodului și al lui Iob, Dumnezeul crucii, este și astăzi în acțiune. Iubirea pe care o primim de la el ne umple viața. Dar trebuie să o transmitem mai departe, prin fapte concrete. Căci doar iubirea este cea care nu caută recompensa, doar caritatea poate să umple de speranță pe cei vii, de viață pe cei care trăiesc, doar iubirea umple marele gol care există în lume și în inimi. Așa să ne ajute Dumnezeu. Amin. 28 august 2016 Pr. Pius-Petru Iancu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 22-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |