Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 20-a de peste an

Ier 38,4-7.9-10; Ps 39; Evr 12,1-4; Lc 12,49-53

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

În cartea sa Sarea pământului, pe atunci cardinalul Joseph Ratzinger, actualul papă emerit Benedict al XVI-lea, scria: "Goethe accentuează ideea că istoria ar fi, în ansamblu, o luptă între necredință și credință, în vreme ce Augustin vede lucrurile ușor diferit, formulând astfel: ea este o luptă dintre două feluri de iubire, dintre iubirea de Dumnezeu, care merge până la renunțarea la sine, și iubirea de sine, care merge până la negarea lui Dumnezeu. El a descris, deci, istoria ca o dramă a luptei dintre două feluri de iubire".

Să pornim în această a 20-a duminică din timpul de peste an, luând aminte la textele sfinte proclamate și având prezente cuvintele cardinalului Joseph Ratzinger, pe care le-am citat mai înainte. Să căutăm să înțelegem împreună la ce se referă Isus atunci când ne spune în evanghelia de astăzi, în același context, aceste două cuvinte: pace și dezbinare.

Pornind chiar cu prima lectură, luată din Cartea profetului Ieremia, observăm această diferență. Ieremia, un profet al Domnului, care a trăit în secolul al VI-lea î.C., a avut misiunea de a condamna idolatria și de a ajuta poporul să își reclădească credința. Iar conducătorii din acea vreme din Israel îl împiedicau în efortul său și chiar căutau să îl omoare. Atât Ieremia, cât și Isus, prezentați nouă în această duminică, au avut o iubire mare față de oamenii simpli și o dorință puternică de a face binele, dar amândoi au ajuns să fie respinși de cei puternici ai timpului. Ce a spus Caiafa, cu referință la Isus, că "este mai bine pentru voi ca să moară un singur om pentru popor și să nu piară întregul neam" (In 11,50), este un ecou a aceea ce s-a spus și despre Ieremia. Atunci când au plănuit să îl ucidă pe Ieremia, așa cum am auzit în prima lectură de astăzi, el a fost salvat de un egiptean, un străin, care l-a scos din fântâna plină cu noroi, unde fusese aruncat. Persoana care l-a ajutat pe Isus pe drumul spre calvar, a fost Simon din Cirene, tot un străin.

Înțelegem că este vorba despre o luptă pe care a dus-o profetul Ieremia și pe care trebuie să o ducem și noi. Să ne pregătim pentru a înfrunta greutățile. Ieremia lupta împotriva profeților falși, care profețeau doar ceea ce vroiau conducătorii să audă. El a ținut partea adevărului, dar a sfârșit în noroi. Dar Dumnezeu nu își abandonează poporul, a trimis un străin să îl salveze pe Ieremia. De câte ori poate și noi, nu am cunoscut grija lui Dumnezeu, când, în mod providențial, cineva a intervenit într-o situație, într-un moment mai dificil, și totul s-a rezolvat bine pentru noi sau pentru cei ai noștri.

Textul evanghelic de astăzi ne provoacă la a căuta să înțelegem mai bine nu scopul pentru care a venit Isus în această lume, ci inevitabilele consecințe ale venirii sale. "Credeți că am venit să aduc pacea pe pământ?" Dacă este să fim sinceri, noi am răspunde: Da. Îl identificăm pe Isus cu pacea, nu este el Principele Păcii? La Ritualul sfintei Împărtășanii el ne oferă pacea; la Cina cea de Taină ne spune despre această pace. Dar acum, când răspunde la propria întrebare, ne spune că: nicidecum, vă spun, ci dezbinare. Și ceea ce ne spune Isus mai departe, parcă se regăsește în unele din familiile noastre: dezbinare între părinți și copii, frați, cumnați, iar exemplele pot continua. Diferența este că la noi acestea nu sunt provocate de acel foc despre care vorbește Isus, ci de vicii. Lev Tolstoi spunea că "dacă ne cercetăm bine, aproape întotdeauna vom găsi la noi un păcat pe care-l osândim la alții". Așa că ar fi cazul să luăm mai mult aminte la calea pe care dorește Isus să ne ducă, acel drum pe care trebuie să se aprindă în sufletul nostru focul lui Dumnezeu.

De fiecare dată când Isus urmează voința Tatălui, sunt două consecințe. Se desparte de cei care nu merg împreună cu el, însă înaintează în pace cu cei care doresc să fie cu el. Pacea despre care vorbește Isus are o formă aparte. Ea nu este un compromis sau a face totul pentru o viață liniștită, felul de pace la care ne gândim deseori. Când spune despre dezbinare în același loc cu pacea, noi începem să o vedem ca un premiu al păcii adevărate. Acest drum al nostru cu Isus presupune să perseverăm în viața noastră de credință în fața celor care spun că nu este necesar să mergi și să te apropii de sacramentul Spovezii des, sau că nu este necesar să primești des sfânta Împărtășanie, sau alte exemple.

Aș dori totuși să exemplific aceasta, luând un moment din ce în ce mai întâlnit în zilele noastre. Este zi de duminică și știm că fiecare creștin are datoria de a a se întâlni cu Isus în cadrul Sfintei Liturghii. Se întâmplă ca prietenii să vă facă o invitație la a merge, mai ales că este cald afară, la munte sau pe malul apei din apropiere. Dar pentru a merge acolo trebuie să plecați de dimineață, ca să vă bucurați de o zi întreagă în liniște și să vă odihniți. Totuși, știți că este duminică și trebuie să participați la Sfânta Liturghie. Unul dintre soți spune acest lucru, dar celălalt insistă că este mai bine să meargă și să fie cu prietenii și astfel să aibă parte de puțină odihnă. Care este alegerea? Se prezintă în fața noastră o cale a lui Dumnezeu și o cale a oamenilor sau, așa cum spunea sfântul Augustin, iubirea față de Dumnezeu și iubirea față de sine. De cele mai multe ori este ales acel loc în defavoarea lui Dumnezeu. În planul lui Dumnezeu cu siguranță era ca să vă întâlniți la Sfânta Liturghie. Astfel, acel foc despre care vorbește Isus, și care trebuie să se aprindă, se stinge nefiind alimentat cu atitudinea corectă.

Isus ne spune în evanghelia de azi că a venit să aducă foc pe pământ, și cât ar vrea ca acest foc să fie deja aprins. Focul este simbolul Duhului Sfânt. Misiunea lui Isus pe pământ a fost și aceea de a pregăti calea pentru venirea Duhului Sfânt, a Sfințitorului. Iar dezbinarea despre care ne vorbește Isus are și o cauză: deoarece sunt unii care se împotrivesc focului purificator al Duhului Sfânt, și aleg greșeala. Unii aleg să meargă pe cale în lumină, iar alții aleg să meargă pe cale în întuneric. Acest foc despre care ne vorbește Isus este destinat să ne arate că trebuie să ne trezim din acea nepăsare în care suntem uneori și să îi arătăm lui Dumnezeu că dorim viața cu el.

În cea de-a doua lectură de astăzi autorul Scrisorii către Evrei ne spune despre ce fel de foc dorește Isus să aducă pe pământ. Ne prezintă în acest sens câteva îndemnuri: "să îndepărtăm orice povară și păcatul care ne împresoară; să alergăm cu perseverență în lupta care ne stă înainte, cu ochii ațintiți la Isus; nu cumva să vă lăsați descurajați și obosiți în sufletele voastre". El promite că prin credința în Dumnezeu răsplata este garantată. El îi încurajează pe cei care au mers pe alte căi înainte să meargă acum cu încredere pe acest drum, ce înseamnă viață în Cristos.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Cu ajutorul acestui foc noi putem arăta o iubire mai mare față de Dumnezeu. Nu trebuie să ne fie teamă să îl iubim pe el. Spunea cineva că: dacă nu crezi că Dumnezeu te iubește nu ai în ce să speri, dacă crezi că Dumnezeu te iubește nu ai de ce să te temi.

Să aveți o duminică binecuvântată, în care focul lui Dumnezeu să ardă în sufletele dumneavoastră!

14 august 2016

Pr. Daniel Nicu Butacu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
462 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 20-a de peste an:

Anul C
19 august 2007 - Pr. Iulian-Valerian Ianuș
18 august 2013 - Pr. Laurențiu Dăncuță

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat