|
Anul C Gen 18,20-32; Ps 137; Col 2,12-14; Lc 11,1-13 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Lecturile pe care tocmai le-am ascultat fac referire la rugăciunea făcută cu insistență și credință. În prima lectură, luată din Cartea Genezei, iese în evidență rugăciunea de mijlocire, încrezătoare și statornică a lui Abraham. "Să nu se mânie Domnul meu dacă voi mai vorbi o singură dată". Tot aici descoperim cum un mic număr de oameni drepți pot atrage după sine mântuirea multor păcătoși. Sfântul apostol Paul, în lectura a doua de astăzi luată din Scrisoarea către Coloseni, ne-a spus că numai prin Botez au devenit creștinii parte din trupul lui Cristos, devenind părtași ai morții și învierii sale și dobândind astfel, prin iertarea păcatelor, viața veșnică. Acest lucru înseamnă că prin sacrificiul său Isus ne oferă acea capacitate de a trăi o viață nouă, dacă și noi dorim acest lucru. Ce înseamnă viață nouă? Înseamnă viața trăită în Duhul lui Dumnezeu: să faci binele, să iubești, ajută, slujește, sunt lucruri la îndemâna oricui și inspirate de Duhul Sfânt. "Fă acestea și vei trăi viața Duhului lui Dumnezeu", ne spune Dumnezeu în Cartea Deuteronomului. Pentru a putea discerne din milioanele de informații pe care le primim zilnic avem nevoie de un punct fix, spre care să ne raportăm, iar aceasta este Sfânta Împărtășanie. Aici întâlnim jertfa de iubire a lui Isus. Isus a ales iubirea ca valoare pentru viața sa și știm că Dumnezeu l-a glorificat înviindu-l din morți. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Pentru a putea rămâne mereu legați de acest punct fix este necesar să ne rugăm, să ne rugăm neîncetat. Potrivit Dicționarului Explicativ al Limbii Române, cuvântul "neîncetat" înseamnă fără oprire, fără întrerupere, necontenit, continuu. De aceea, rugăciunea a fost numită și respirația sufletului. Cu alte cuvinte, a ne ruga neîncetat este o funcție spirituală a celor născuți din Dumnezeu și înseamnă a fi conștienți tot timpul de prezența permanentă a lui Dumnezeu în viața noastră prin Duhul Sfânt. Isus Cristos ne ajută să înțelegem acest lucru prin rugăciunea Tatăl nostru. Evanghelia din duminica de astăzi prezintă rugăciunea Domnului așa cum o găsim în Evanghelia după sfântul Luca. Rugăciunea Tatăl nostru, pe care am învățat-o și ne rugăm de fiecare dată la Sfânta Liturghie și cu alte ocazii, este rugăciunea Domnului pe care o regăsim în Evanghelia după sfântul Matei. De ce oare această diferență? În primul rând, Duhul Sfânt, autorul final al Sfintei Scripturi prin evangheliști - scriitorii evangheliilor, a prezentat învățăturile pe care Isus le-a dat diferitelor grupuri de oameni. Sfântul Matei s-a adresat creștinilor de origine evreiască. Sfântul Luca s-a adresat creștinilor de origine păgână. Evanghelistul Matei a subliniat că Isus a fost împlinirea Scripturii. Poporul, pentru care evanghelistul Luca a scris, nu știa nimic despre Sfânta Scriptură. Majoritatea oamenilor erau săraci și cei de jos ai societății. Ei nu ar fi putut avea o bază în Sfânta Scriptură, dar ei au avut o înțelegere profundă în lucrările Duhului Sfânt. Ei au crezut că Duhul Sfânt i-a chemat și pe ei la credință și i-a susținut așa cum a făcut-o în ziua Rusaliilor. Așadar, vă invit să aruncăm o privire asupra rugăciunii Domnului nostru Isus Cristos, din evanghelia duminicii de astăzi. În primul rând, noi ne adresăm lui Dumnezeu numindu-l Tată, cu îndrăzneala și încrederea proprie fiilor. Nu suntem fii în sens metaforic, dar în sens real. Sfântul apostol Ioan spune: "Tuturor acelora care au primit cuvântul le-a dat puterea de a deveni fii ai lui Dumnezeu, născuți din Dumnezeu". Așadar, suntem fii ai lui Dumnezeu. Dumnezeu ne dă privilegiul de a-l numi Tată și ne invită să trăim ca fii, cu toate onorurile, drepturile și îndatoririle care derivă din această demnitate. Regele Ludovic al XV-lea avea o fiică foarte arogantă. Într-o zi, negăsindu-și lănțișorul de aur pe care obișnuia să-l poarte la gât, a dat vina, fără motiv, pe cameristă. "Doamnă", s-a apărat aceasta, "îmi faceți o mare nedreptate". "Cum îți permiți să vorbești astfel?", răcni prințesa, "nu știi că sunt fiica regelui?" "Iar eu sunt fiica lui Dumnezeu" a replicat liniștită camerista. Ce frumos este să-ți recunoști mereu identitatea și să te comporți ca atare. Ne avertizează sfântul Ioan Crisostomul: "Aveți grijă, nu puteți să-l numiți Tatăl vostru pe Dumnezeul oricărei bunătăți, dacă păstrați în voi o inimă crudă, inumană, rece. În atare caz, nu aveți în voi pecetea bunătății Tatălui ceresc". Așadar, o primă indicație este să fim atenți la demnitatea pe care o avem, aceea de fii ai lui Dumnezeu și să ne comportăm ca atare. Atunci când spunem "sfințească-se numele tău" noi spunem: fie ca toți oamenii să înțeleagă sfințenia numelui tău. Îl rugăm, astfel, să extindă cât mai mult în lume darul mântuirii veșnice. Sfântul Petru Crisostom spunea la un moment dat: "Să-i cerem lui Dumnezeu să sfințească numele său pentru că prin intermediul sfințeniei el mântuiește și sfințește creația. Cerem ca numele lui Dumnezeu să fie sfințit în noi și prin viața noastră". În continuarea rugăciunii sfântului evanghelist Luca, urmează invocația "vie Împărăția ta" și prin ea creștinii se rugau în acel timp, și noi ne rugăm și astăzi, ca ordinea mondială să fie schimbată. Se rugau, și ne rugăm și noi, pentru o lume diferită, care ar aprecia mai degrabă iubirea de sacrificiu decât acumularea de bunuri materiale, iertarea decât violența, pacea decât războiul. Noi încă mai trebuie să ne rugăm, ca de altfel și să acționăm concret, pentru ca această Împărăție să se instaureze cât mai repede în lume. În constituția pastorală Gaudium et Spes, ca rezultat al Conciliului al II-lea din Vatican, ni se precizează următoarele: "Vocația la viața veșnică nu anulează, ci face mai impetuoasă datoria de a utiliza energiile primite de la Creator pentru a realiza în această lume dreptatea și pacea". Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Iată o altă îndatorire pe care o avem: să stabilim Împărăția lui Dumnezeu prin dreptatea lui. Sfântul evanghelist Luca continuă rugăciunea aducând-o în prezent: "Dă-ne nouă în fiecare zi pâinea cea de toate zilele". Tatăl, care ne dă viața, nu poate să nu ne dea necesarul pentru a o păstra și a o face să crească, adică toate bunurile materiale și spirituale, sănătate, muncă, pâine și, mai ales, binele indispensabil, care este harul, pentru că omul nu trăiește numai cu pâine. Creștinul se roagă și muncește. Se roagă ca și cum totul ar depinde de Dumnezeu și muncește ca și cum totul ar depinde de el. Continuăm rugăciunea Tatăl nostru cu invocația "Iartă-ne păcatele noastre pentru că și noi iertăm oricui ne greșește". Această cerere este particulară, pentru că este legată de o angajare precisă: Părinte, iartă pentru că și noi iertăm, ba am iertat deja. Norma creștină pentru iertare este compasiunea și iertarea Tatălui. Trebuie să ne oprim să ne mai distrugem cu ranchiunile și să iertăm, să trecem peste și să ne bucurăm la masa creștină, pentru că milostivirea Domnului nu poate ajunge la inima noastră până când nu am iertat celor care ne-au făcut răul. În cele din urmă, rugăciunea Domnului din Evanghelia după sfântul Luca se încheie cu această invocație: "Și nu ne duce pe noi în ispită". Această cerere duce către rădăcina celei precedente, pentru că erorile și păcatele noastre sunt rodul consensului la ispită. Suntem mereu angajați în lupta între bine și rău și pentru această luptă implorăm cu insistență puterea Duhului sfințitor, pentru discernământ și pentru a depăși orice încercare. Cu simplitate și încredere punem mâna noastră în mâna Tatălui nostru ceresc ca un copil atunci când se teme. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Concluzionând cele spuse până acum, putem reține trei lucruri importante. În primul rând, că rugăciunea este cu adevărat importantă în viața fiecărui creștin. Rugăciunea nu este totul, dar totul depinde de rugăciune. Al doilea punct important este faptul că trebuie să ne rugăm cu stăruință. La acest lucru ne îndeamnă și îndrăzneala lui Abraham, la fel și strigătul psalmistului și îndemnul lui Isus din evanghelie: "Cereți și vi se va da, căutați și veți găsi, bateți și vi se va deschide". Ultimul și cel mai important lucru care le unește pe primele două este faptul că în rugăciunea noastră insistentă trebuie să-l invocăm pe Duhul Sfânt, mai ales să-l cerem de la Dumnezeu pentru a ne lumina și pentru a ne călăuzi pentru a trăi ca adevărați fii ai săi. Așa să ne ajute bunul Dumnezeu. 24 iulie 2016 Pr. Eugen Robu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 17-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |