Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 15-a de peste an

Dt 30,10-14; Ps 68; Col 1,15-20; Lc 10,25-37

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

După ce săptămâna trecută Isus a dat ucenicilor mai multe sfaturi pentru activitatea misionară, iată că astăzi se prezintă în fața lui un învățător al Legii. Acesta îl întreabă ce trebuie să facă pentru a dobândi viața veșnică. Asemenea învățătorului Legii, noi, cei care astăzi am ascultat glasul Domnului și participăm la sfânta Liturghie aici în biserică sau acasă pe calea undelor radio, trebuie să dăm un răspuns ferm, clar, cu privire la cât de mult ne preocupăm pentru a dobândi viața veșnică.

În prima lectură, Moise invită poporul să "asculte glasul Domnului" și să împlinească cuvintele din cartea Legii, căci "Cuvântul acesta este chiar lângă tine, pe buzele tale și în inima ta, ca tu să-l poți împlini". Apostolul Paul în a doua lectură luată din Scrisoarea către Coloseni spune că "Isus este chipul și imaginea lui Dumnezeu cel nevăzut", el s-a făcut văzut, a coborât la noi, s-a aplecat asupra noastră, ca să ne lege rănile, făcându-se aproapele nostru.

Sfântul Luca, singurul dintre cei patru evangheliști care ne relatează parabola bunului samaritean, ne prezintă un răspuns dat de Isus întrebării învățătorului Legii: Cine este aproapele meu? În felul acesta parabola devine o învățătură referitoare la dragostea frățească. Evanghelia se încheie prin cuvintele: "Mergi și fă și tu la fel", precum samariteanului. Fii și tu un samaritean milostiv; fă-te aproapele semenilor tăi, apropie-te, ajută-i, așa cum Dumnezeu, prin Isus Cristos, s-a făcut aproapele nostru, i s-a făcut milă și ne-a venit în ajutor.

Mergând pe firul lecturilor de astăzi două sunt întrebările la care învățătorul Legii caută răspuns: "Învățătorule, ce trebuie să fac, ca să dobândesc viața veșnică" și "care dintre cei trei a fost aproapele omului care căzuse în mâinile tâlharilor?".

Se spune că la marginea unui sat stătea însuși Dumnezeu răstignit pe cruce. Oamenii veneau mereu la capătul satului pentru a-i cere Domnului să le împlinească dorințele. Și, astfel, veneau oamenii în fiecare zi și spuneau: Doamne, te rog, ajută-mă să-mi găsesc un loc de muncă mai bun, ajută-mă să mă fac sănătos, dă-mi Doamne o mașină mai bună, o casă mai frumoasă... și tot felul de cereri. Domnul era istovit de greutățile care i le provocau crucea și coroana de spini, era aproape sfârșit de atâta durere, însă nimeni nu venea măcar cu o cană de apă, o bucățică de pâine, cu un gând bun sau cu un oricare simplu gest care să-i aline durerile. Era părăsit de toți, era singur acolo răstignit pe o cruce la marginea satului, nimeni nu era interesat să-l viziteze, ci doar atunci când aveau nevoie de ceva veneau la el. Iar el, mereu cu o dragoste părintească îi privea, le zâmbea și le împlinea toate dorințele. Dar ei, în bucuria lor, fugeau grăbiți spre casă, uitând să-i mulțumească. Domnul aștepta mereu ca cineva să vină să-l dea jos de pe cruce și să-l primească în casa lui. Nimeni însă nu se gândea să facă asta. Într-o zi, Domnul, sleit de puteri, plin de răni și sânge, aproape de moarte, cu o ultimă suflare îi roagă să-l dea jos de pe cruce și să-l primească în casa lor pentru a le aduce o mare bucurie: viața veșnică. Oamenii, mai cu o jumătate de gură, se hotărăsc într-un final să-l elibereze și-l duc în casa sa, adică în biserică. Imediat este anunțat preotul. Acesta, când îl vede, îi spune mai pe ocolite că nu-l poate primi: Vezi tu, Doamne, noi aici avem unele obiceiuri, nu putem renunța la ele, știi tu cum este... și astfel se scuză. Domnul cu lacrimi în ochi, pleacă îndurerat și îi roagă pe oamenii de față să îl primească în casele lor. Oamenii, refuzând cu toții, îi spun Domnului: Vezi tu, Doamne, noi nu putem să te primim în casele noastre, dar ce-ar fi să vii tu din nou, ca să te răstignim pe cruce?

De foarte multe ori așa facem și noi, îl părăsim pe Domnul, ne concentrăm mult pe nevoile, visele și probleme noastre, dar nu mai găsim timp pentru Domnul; ne întoarcem la el doar atunci când avem probleme sau dorim să ne împlinească rugăciunile. De multe ori, preferăm un Dumnezeu care să stea liniștit în colțul lui, care să nu ne deranjeze, care să nu spună nimic, iar noi să ne vedem liniștiți de proiectele și păcatele noastre. Și de atâtea ori Isus continuă să sufere în cei de lângă noi, pentru că noi avem preocupările noastre, grijile noastre, interesele noastre... egoismul nostru.

"Învățătorule ce trebuie să fac, ca să dobândesc viața veșnică?"

Teoria este foarte simplă: știm legea, cunoaștem poruncile, dar în practică ne împiedicăm de tot felul de scuze, de griji pe care refuzăm să le amânăm și multe de felul acesta. Și chiar mai mult: iubirea noastră de foarte multe ori se reduce la vorbe și la simple sentimente de compasiune. Probabil preotul și levitul din parabola lui Isus, trecând pe lângă omul ce zăcea în mijlocul drumului într-o baltă de sânge și văzându-l, au spus: "Vai, sărmanul de tine! Mi se rupe inima de milă! Dar cum s-a întâmplat? Cine ți-a făcut una ca asta? Hai, curaj!". Și au plecat mai departe. În schimb, samariteanul nu s-a pierdut în vorbe, și-a suflecat imediat mânecile și i-a dat omului îngrijirile necesare. "Copiii mei", scrie sfântul Ioan, "să nu iubim cu vorba, nici cu limba, ci cu fapta și cu adevărul" (1In 3,18). Iar sfântul Iacob se întreabă: "Dacă un frate sau o soră sunt goi și lipsiți de hrana de toate zilele și unul dintre voi le-ar zice: «Mergeți în pace, încălziți-vă și săturați-vă!», fără să le dea cele de trebuință trupului, la ce le-ar folosi?" (Iac 3,15-16).

Uneori, noi, creștinii secolului XXI, suntem ca preotul și levitul din parabolă. Suntem prea ocupați cu noi înșine, nu mai avea timp de nevoile altora. Găsim mii de scuze pentru a nu ne implica. Trecem pe lângă ceilalți, ignorându-i. Dar am putea face ceva mai mult, ceva mai bun. De exemplu, cât bine nu ar face și un simplu apel telefonic în care să-l întrebăm pe celălalt de sănătate, de viață, despre cum se simte, ce îl mai doare. Ne dorim, ne-ar plăcea ca ceilalți să fie pentru noi buni samariteni, dar noi să nu facem nimic pentru ei. Suntem ca un tânăr, care fiind o dată întrebat ce a înțeles din această parabolă, a răspuns: "Am învățat că atunci când sunt într-un necaz, cineva trebuie să mă ajute să ies din el". Păcatul preotului și al levitului a fost păcatul omisiunii. Ei nu au făcut nimic atunci când puteau face ceva. Nefăcând nimic, ei au lăsat bărbatul să moară. Nu este acesta oare cel mai subtil mod de a ucide? Nu este oare cel mai groaznic păcat al nostru față de semenii noștri: nu îi urâm, dar suntem indiferenți, îi ignorăm!

A doua întrebare din evanghelie: "Care din cei trei a fost aproapele omului care căzuse în mâinile tâlharilor?".

Cine este aproapele meu? Aici era problema cea mare, întrebarea care chinuia mintea cărturarilor. Cine este aproapele pe care trebuie să-l iubesc? În cercurile teologice evreiești erau dezbateri aprinse. Cei mai generoși considerau că în categoria aproapelui intrau membrii poporului evreu și prozeliții, cei care îmbrățișau iudaismul. Alții restrângeau cercul și spuneau că dușmanul personal nu mai era aproapele. Răspunsul lui Isus e însă categoric: aproapele este orice om, inclusiv dușmanul. Orice om, indiferent de rasă, de etnie, de starea socială; orice om este aproapele nostru, așa cum samariteanul s-a făcut aproapele evreului căzut în mâinile tâlharilor, deși, cum notează și evanghelistul, evreii și samaritenii se urau, nu aveau nici un fel de legături.

Uneori dăm impresia că știm cine este aproapele și cum trebuie să-l tratăm. Aproapele nostru este cel care are nevoie de ajutorul nostru. Mergi și fă și tu la fel! Concret, prin aceste cuvinte, Mântuitorul ne dă câteva lecții fundamentale.

Prima: să nu excludem pe nimeni de la iubirea noastră. "Dacă îi iubiți numai pe cei care vă iubesc pe voi, ce răsplată veți avea? Nu fac asta și vameșii, și păgânii?" Isus ni-l arată ca model de urmat pe Tatăl din cer, care face să cadă ploaia, fără nici o deosebire, și peste cei buni și peste cei răi, și să răsară soarele și peste cei recunoscători și peste cei nerecunoscători, și peste cei care i se închină și peste cei care îl ignoră.

O a doua lecție importantă e că dacă un disprețuit de samaritean, al cărui nume este blestemat de evrei, care nici măcar nu îl considerau semen de-al lor, și care are o credință inferioară, dacă el nu a ezitat să meargă și să salveze un evreu aflat într-o situație dificilă, atunci cu atât mai mult noi trebuie să faceți asta, căci noi suntem poporul ales de Dumnezeu; noi am experimentat iubirea lui Dumnezeu; am descoperit și avem adevărata religie; cu atât mai mult noi trebuie să fim dispuși să traducem credința noastră în fapte de iubire.

O altă lecție a parabolei este aceea că răniții sunt încă între noi. Nu există doar răniți fizic, ci există și oameni răniți de mizerie, de șomaj, de rasism, de exploatare, există oameni abandonați acasă și cărora nu le mai deschide nimeni ușa. Semenul tău poate să umble, să conducă o mașină, să alerge, dar să fie rănit. Toți aceștia au nevoie de cineva care să fie aproapele lor, au nevoie de mine, au nevoie de dvs.

Cine este aproapele meu? Adesea ne întrebăm și punem limite. "Acesta este aproapele meu, dar acela nu este". Pentru evrei, samaritenii nu erau aproapele. Dar Isus o spune clar: orice om este aproapele meu, și cel care duce lipsă și cel care posedă bunurile acestei lumi, și cel care se bucură și cel care este trist, și cel care are aceeași credință și cel care poate nu crede. Orice om este aproapele meu.

Isus este bunul samaritean. Când suntem răniți, el ne vindecă; atunci când suntem căzuți la pământ, el ne ridică; atunci când suntem rătăciți, el ne aduce înapoi acasă. Asemenea samariteanului, el vine la noi atunci când toți ceilalți au trecut pe lângă noi, ignorându-ne. Ne ia cu el, ne îngrijește rănile cu iubirea sa tămăduitoare și ne iartă.

"Mergi și fă și tu la fel", îi spune Isus învățătorului Legii. La fel ne spune și nouă, astăzi, v-am fost aproape, v-am învățat porunca iubirii, v-am ridicat din condiția voastră și am făcut din voi oameni noi: v-am dat parabola bunului samaritean pentru a vă arăta că este de neiertat ca un creștin să "treacă pe partea cealaltă" ignorând răniții, înfometații și nevoiașii acestei lumi. A fi bunul samaritean este cheia pentru a face această lume mai bună decât am găsit-o. Mergi și fă și tu la fel ca Isus, bunul samaritean! Amin.

10 iulie 2016

Pr. Claudiu Robu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
374 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 15-a de peste an:

Anul C
15 iulie 2007 - Pr. Anton Despinescu
11 iulie 2010 - Pr. Cristian Diac
14 iulie 2013 - Pr. Corneliu Berea, SVD

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat