Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 14-a de peste an

Is 66,10-14c; Ps 65; Gal 6,14-18; Lc 10,1-12.17-20

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Ercole Andreazzi murea într-un sanatoriu în anul 1930. Era un om care a fost crescut într-un mediu anticlerical, antireligios, ateu. Tatăl său, medic de profesie, a voit să-i dea o educație atee riguroasă. În anul 1924, Ercole se afla la Milano urmând Politehnica, spre a deveni inginer. Senin, vesel și sănătos, se lăuda printre studenți: "Sunt foarte mulțumit că sunt ateu". Boala, însă, sosește pe neașteptate, îl silește să-și întrerupă studiile și să meargă la un sanatoriu. Aici o întâlnește pe domnișoara Pina Piccioli, bolnavă și ea tot de TBC, cu studiile terminate, dar foarte credincioasă. Cu credința ei plină de bunătate și iubire a reușit să-l convertească. Primește Prima Sfântă Împărtășanie și devine un apostol pentru tatăl său. Iată ce i-a scris într-o bună zi: "Dorința mea cea mai vie este ca tu să primești și să trăiești credința". Altădată, arătând o fotografie unui prieten de când era student, i-a zis: "Sunt chiar eu. Atunci nu știam nimic, nici chiar că sunt ignorant. Acum sunt bolnav și nu voi avea niciodată ceea ce doream atunci. Dar l-am găsit pe Dumnezeu. Mi se părea, când eram ateu, că religia catolică este o jignire adusă libertății individuale, că te face sclavul anumitor dogme, dar acum îmi dau seama că ea mi-a adus adevărata libertate de care odinioară eram atât de mândru, dar care, de fapt, nu era decât o sclavie a instinctelor, pe când adevărata libertate constă în a urma învățătura creștină, fiindcă numai așa se eliberează și se întărește acela care este cu adevărat suflet și duh, pe care Dumnezeu l-a pus în noi și este cel mai aproape de el".

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Astăzi avem în fața noastră o evanghelie pe care mi-aș permite să o numesc "evanghelia laicilor". Dacă ați observat, nu se vorbește de apostoli, ci doar de 72 de persoane, de ucenici pe care îi alege Isus. Probabil este o continuare a evangheliei de duminică, când Isus tot întreba pe fiecare: vino după mine, vino după mine! În cele din urmă, iată, a adunat acești 72 și îi trimite, îi trimite în lume, în cetăți. Ce știau ei să facă, poate vă întrebați. Îi trimite să vorbească, doar să spună un singur mesaj: "Împărăția lui Dumnezeu este aproape de voi". Adică, la un popor care deja știa de sute de ani că va veni Mesia, că va veni Împărăția lui Dumnezeu, acești oameni doar atât trebuiau să facă, să bată din poartă în poartă și să spună: "Gata e, s-a împlinit, Mesia pe care l-ați așteptat este între voi, deschideți ochii".

Pe de altă parte, sfântul Augustin vorbind despre acest pasaj din evanghelie, care este unic în felul său, vorbește despre un seceriș. Și spune sfântul Augustin: "Oare care este secerișul de care vorbește Domnul?". El îi trimite pe cei 72 de ucenici care se adaugă apostolilor, ca și cum secerișul ar fi gata pregătit. Dar, care e secerișul, prin urmare? Și continuă sfântul Augustin: "Cu siguranță azi, aici în evanghelie, nu vorbim despre păgâni, deoarece la ei nu a fost încă semănat nimic. E vorba de poporul evreu. Pentru acest seceriș, stăpânul secerișul trimite secerători. Cât despre păgâni, acolo va trimite semănători, nu secerători. Aici sunt trimiși apostolii la poporul ales, unde deja profeții au semănat deja cuvântul sute de ani la rând". Ce plăcere să privești spre acest câmp cultivat de secole de Dumnezeu, să privești cu admirație trimișii lui Dumnezeu care lucrează în acest seceriș. "Așadar", spune sfântul Augustin, "putem observa două secerișuri: unul care este deja în curs și altul care va urma. De fapt, ucenicii trebuie să spună doar atât, că s-a apropiat de voi Împărăția lui Dumnezeu".

Așadar, iată o trimitere. Dar Isus Cristos nu vrea o trimitere, doar, ci începe cu un alt îndemn, dacă ați observat: "Rugați-l pe stăpânul secerișul să trimită lucrători". Da, este vorba despre două acțiuni. Una, rugăciunea, fără de care apostolatul nu ar avea niciun sens, pentru că nu s-ar lega de Dumnezeu, nu ar fi orientat către Dumnezeu. Și în al doilea rând, este vorba de acțiune. Nimeni nu poate spune: "Eu mă rog foarte mult, dar nu vorbesc de Dumnezeu niciodată". E vorba de cele două acțiuni, ambele valabile și care trebuie: rugăciune și trimitere.

Pe de altă parte, în al doilea rând, am vrea să observăm faptul că Isus, deja, prevestește un risc. Și totdeauna, de 2000 de ani, vorbirea despre Isus, vorbirea despre Dumnezeu, prezintă un risc. Apostolii au murit ca martiri, de 2000 de ani există martiraj pe fața pământului. Ba chiar se spune că n-a fost nicio zi de la Dumnezeu pe fața pământului în care să nu fi curs sânge sau măcar lacrimi de creștin. Putem să vedem și noi, adesea, aceeași situație. Și martirii sunt foarte aproape de noi, chiar în timpurile noastre de multe ori.

Apoi, în altă ordine de idei, trebuie să vedem că Isus Cristos cere o părăsire totală a lucrurilor. "Nu luați cu voi nimic pe drum, nici pungă, nici baston, nici încălțăminte". De ce? Pentru că totdeauna lucrurile, obiectele, ar putea să fie o piedică în calea evangheliei, în calea vorbirii despre Dumnezeu. Un om bogat, de obicei, se spune că este mult mai greu credibil decât unul care vorbește cu sărăcia lui și cu viața lui.

Se spune că la un călugăr din pustiu vine într-o zi un turist. Și călugărul îl invită pentru un colocviu în camera sa, în chilia sa. Dar el nu avea în chilie decât un pat mic, o masă mică și un scăunel. Și turistul, curios, îl întreabă. Zice: "Dar, unde vă este mobila?". La care călugărul îl întreabă: "Dar a dumneavoastră unde este?". "A, nu, dar eu sunt turist, eu nu port mobila cu mine". La care călugărul îi zice: "Și eu sunt tot turist pe acest pământ, n-am să port mobila cu mine". Iar acel călugăr trebuie spus că de fapt era un om care, într-adevăr, avea o mare credibilitate și era admirat de toată lumea.

Tocmai de aceea, iată, Isus pune această condiție: "Nu luați cu voi nimic. Nu luați cu voi nici desagă, nici baston, nici încălțăminte".

Mai e ceva foarte interesant în evanghelia de astăzi: Apare de două ori cuvântul "numele", numele în care se vorbește despre numele lui Dumnezeu. Acești ucenici, când s-au întors înapoi din misiune s-au bucurat că în numele lui Dumnezeu s-au întâmplat multe lucruri frumoase, ba chiar au făcut și minuni. "În numele lui Dumnezeu". E așa de important, pentru că, e adevărat, la noi sau la europenii de astăzi sau la lumea de azi, numele nu mai are o așa de mare importanță. Avem niște nume la întâmplare, probabil. Dar în lumea ebraică numele însemna identitatea persoanei, însemna calitatea persoanei, însemna totul. Iată, numele lui Dumnezeu este pur și simplu, de-a dreptul spus, făcător de minuni. Și noi multe lucruri le facem în numele lui Dumnezeu. Chiar așa începem: "În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh". Ori, iată că de aici Isus mută următoarea expresie: "Numele voastre vor fi scrise în ceruri". Deci, cine lucrează în numele lui Dumnezeu va avea numele propriu scris în ceruri. Ce înseamnă lucrul acesta? Cine lucrează pentru evanghelie și pentru Dumnezeu va primi cea mai mare și posibilă răsplată, adică numele vor fi în ceruri. Și iarăși spun, numele care reprezintă persoana, integralitatea persoanei, totalitatea ființei umane, adică oamenii aceștia vor avea numele lor, persoana lor, în cer.

În al patrulea rând, aș vrea să spun că acești trimiși să vestească evanghelia vor găsi totdeauna respingere, ba chiar vor fi persecutați permanent. Însă ei duc totdeauna pacea. E foarte frumos. Una din marile crize ale omenirii, cu siguranță, este criza de pace. Noi ne-am obișnuit să spune că dacă nu e război, e pace. E prea puțin spus. Pacea fără Dumnezeu nu există. Am început și cu acest Ercole Andreazzi, care și-a găsit pacea abia odată cu găsirea lui Dumnezeu. Tocmai de aceea, oamenilor care îl resping pe Dumnezeu, oamenilor care nu îl au pe Dumnezeu, tare mă tem că le lipsește pacea. Ori creștinul, din totdeauna, începând cu acești trimiși ai lui Isus Cristos și până astăzi, trebuie să meargă să vorbească despre pace, despre o pace care vine de la Dumnezeu, o pace care provine din Dumnezeu, o pace care este însuși Dumnezeu.

Observăm bine că Sfântul Părinte, papa Francisc, vorbește atât de des despre o pace care vine doar și doar de la Dumnezeu.

Pe de altă parte, spuneam că este vorba astăzi despre laici, despre oamenii care trebuie să vorbească despre Dumnezeu. Și voiam să subliniez și mă bucur de multe ori să spun acest lucru: laicii, de multe ori, ajung acolo unde nu ajunge preotul. Ba, mai mult, noi în Moldova noastră catolică suntem foarte datori, debitori multor persoane implicate în apostolat. De exemplu, aici la noi, să spunem acum 100, 200 de ani, veneau călugări sau preoți misionari cu limbi străine și foarte puțini. În multe sate nu ajungea decât poate o dată la o lună sau la două luni. Cine a menținut flacăra credinței? Mă gândesc la toate acele persoane, femei și bărbați, dascăli și călugărițe, persoane implicate, care cu rugăciunea lor, cu inițiativa lor, cu modul simplu de a vorbi au menținut până astăzi flacăra credinței aici în Moldova. Cu alte cuvinte, trebuie spus: fiecare om trebuie să se regăsească în trimis al lui Dumnezeu, nu numai preotul, ci orice persoană, așa cum spune și Conciliul al II-lea din Vatican, "este mădular al Bisericii și trebuie să-l mărturisească pe Isus la lumea de astăzi, să aibă un duh al profeției, care vorbește despre speranță, o speranță care nu dezamăgește, o speranță care ne poartă către Dumnezeu". Observați că din ce în ce mai mult, se vorbește despre nenorociri, despre calamități, despre atentate, despre toate. De ce? Pentru că a fost înlocuit Dumnezeu. Lumea vorbește puțin despre Dumnezeu, despre un Dumnezeu al păcii, despre Dumnezeu iubire, despre un Dumnezeu milostivire. Aici este misiunea, nu numai a noastră, dar și a dumneavoastră, iubiți credincioși și dragi ascultători. Vorbiți lumii despre un Dumnezeu despre care sau pe care îl caută tinerii, vorbiți despre un Dumnezeu iubire pe care îl caută omul disperat, vorbiți despre un Dumnezeu iubire la orice necredincios, vorbiți despre un Dumnezeu iubire la cei care au ajuns pe malul prăpastiei, vorbiți tuturor: fără Dumnezeu nu se poate. O societate în care Dumnezeu este scos afară va ajunge, cum spune Isus în evanghelia de astăzi "mai rău decât Sodoma și Gomora". Dar o să spuneți: Omul nu mai are libertate, să-l primească sau să-l refuze pe Dumnezeu? Ba da, poate să-l refuze, dar finalul este mai rău decât al Sodomei și al Gomorei. Ori, noi, care suntem în biserică, noi care îl cunoaștem și-l iubim pe Dumnezeu, vom avea numele scrise sus în ceruri, lucru pe care îl doresc tuturor din toată inima.

Lăudat să fie Isus Cristos!

3 iulie 2016

Pr. Iosif Dorcu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
440 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 14-a de peste an:

Anul C
8 iulie 2007 - Pr. Claudiu Dumea
4 iulie 2010 - Ep. Petru Gherghel
7 iulie 2013 - Ep. Aurel Percă

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat